Paard eet hemparade op.. wat doe ik hieraan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tanec_meisje

Berichten: 1145
Geregistreerd: 27-02-04

Paard eet hemparade op.. wat doe ik hieraan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 21:03

Ik heb voor mijn paard vandaag Hemparade voor in de stal gehaald, omdat hij niet tegen stof kan. Maar hij is nogal een alleseter, en nadat hij zijn brokken op had, begon hij aan de hemparade te knabbelen...
Geen hele happen ofzo, maar hij at er dus wel van. Hij heeft een tijd 24/7 buiten gestaan en daarvoor stond hij op stro. Dat at hij dus ook bijna allemaal op. Maar ik las op de verpakking dat de hemparade koliek kan veroorzaken...

Wat voor spul kan ik erop doen zodat hij het niet gaat eten?

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:08

Koliek kan veroorzaken..? Is dat zo..? Mijn pony stond er eerst ook op, en ze knabbelde er ook wel wat aan, vooral als ze net in haar box stond en dus lekker van het vers gestrooide hemparade kon eten. Volgens mij is het niet zo erg hoor Lachen
Maar je hebt wel van dat bittere spul dat je in de staart van een merrie kunt doen waarvan het veulen haar staart afbijt. Dat kun je in een plantenspuit doen en over het hemparade heen spuiten.
Je kunt de stal ook iets viezer laten, zodat het niet meer zo lekker is Knipoog

Kornelius

Berichten: 358
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: pfalzdorf (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:17

Ik zou niet direct panieken maar het zeker wel in de gaten houden. Paarden proberen wel vaker als ze voor het eerst op hemparade komen te staan een beetje om te zien of het lekker is. Maar als je paard door blijft eten kan ie echt koliek krijgen en moet je hem toch weer op iets anders zetten. (Sommige mensen gieten er trouwens soms een speciale vloeistof over waardoor het niet lekker meer smaakt geloof ik). Wij hebben ook wel eens stofgevoelige paarden staan, die zetten wij tegenwoordig op zaagsel. Dat eten ze minder snel dan hemparade.

tanec_meisje

Berichten: 1145
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 21:47

Ik heb hem voor vannacht gewoon weer buiten gezet omdat ik niet echt zin had om er de hele nacht bij te gaan zitten Tong uitsteken dus morgen probeer ik het nog een keer dan heb ik meer tijd en anders haal ik denk ik iets om te spuiten.

Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:50

Wat is hemparade? Mijn paard heeft vandaag hele erge koliek gehad en hetgeen wat de dierenarts eruit heeft gehaald was allemaal van dat kleine gehakte stro. Dat hebben we sinds een week in de paddock liggen. Is dat hetzelfde?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:08

Die van mij stond op zaagsel, dat vrat ie ook op. Dus staat ie nu op niks.... Boos!

tanec_meisje

Berichten: 1145
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 22:19


tanec_meisje

Berichten: 1145
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 22:27

Hier staat ook dat je er biospray overheen kunt spuiten. Zou dit gewoon bij een ruiterzaak te krijgen zijn?

develsgirl

Berichten: 294
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:57

mijn paard eet ook alles op heb m nu op speciale water doorlatende rubber matten staan , deze laten al het vocht erdoor (dus moet er wel een afvoer onder zitten) en de mest blijft er netjes op liggen bovenkant is namelijk vlak heel makkelijk met mesten schept t er zo af de matte veren ook nog dus ligt ook niet heel hard moet ze alleen iedere 5 jaar vervangen en best kostbaar maar spaart veel stro en duurdere strooisels uit , gooi er een klein beetje stro op voor het idee heeft ie ook nog wat te knabbelen maat nu kun jij precies bepalen wat ie eet

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 14:39

Hoi,

Geen idee of dat spul ongeveer hetzelfde is als Aubiose ? Maar Aubiose is erg ongezond om op te eten. Bij de fouragehandel waar ze het verkopen waarschuwen ze er zelfs voor. Hier in de buurt schijnt er ook een paard aan dood te zijn gegaan. Die had echt kilo's Aubiose in haar darmen, dat bleek tijdens de koliekoperatie, die had helaas geen zin meer.

Ze adviseren bij de fouragehandel om er Dettol overheen te gooien ( over de Aubiose dan he, dat moet je zowieso nat maken ), om het opeten tegen te gaan.

Groetjes,

Maris

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 15:13

Zou het goed in de gaten houden. Een hapje kan geen kwaad, heb je wel vaker in het begin als het nieuw is en ze het niet kennen. Maar meer wordt wel gevaarlijk ja. Kan je hem niet wat meer ruwvoer of iets anders er overheen geven wat hij wel mag eten? Pas wel op met wat je erop sprayt kan natuurlijk ook ongezond zijn.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:29

Misschien kan je 'm op vlas zetten
Dat heb ik ook gedaan, ze eet er bijna niets van, en het neemt nog meer op als hemparade. Het is ook niet zo stoffig. (maar hemparade is wel iets minder stoffig dan vlas).

tanec_meisje

Berichten: 1145
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 19:08

Ik heb er vandaag azijn over gedaan op advies van mijn dierenarts, en het helpt gelukkig, hij nam niet een hap Lachen Hij vond het echt niet lekker haha

Kornelius

Berichten: 358
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: pfalzdorf (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:19

Aubiose is hetzelfde als hemparade: gehakte hennep. Het zijn twee verschillende merken

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:22

Kornelius schreef:
Aubiose is hetzelfde als hemparade: gehakte hennep. Het zijn twee verschillende merken


Kijk, weer wat geleerd OK dan! Dan moet je dus idd uitkijken dat je paard niet teveel van de hemparade binnenkrijgt !

Carolaweger
Berichten: 14
Geregistreerd: 04-09-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 23:02

Is er nog een ander paard op stal die op hemparade staat? dan kan je bv een kruiwagen uit een stal van een ander paard in je eigen box gooien. bij ons staan alle paarden op een soort vlas en bij paarden die het opeten helpt dit goed. Je kan ook schoon spul wat je erin gooit vermengen met wat al viezer is dan vinden ze het ook minder lekker.