Het koetsiersbewijs-examen: geslaagd!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Het koetsiersbewijs-examen: geslaagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-02 18:56

Gisteravond de laatste generale, we hebben nog even een uurtje door Bovensmilde gereden. het ging prima, maar we moesten toch nog wat aandacht besteden aan de bochtjes naar rechts. Je moet dan met je hand de richting aan geven, en je hebt dan dus de beide leidsels en de zweep in de linkerhand, en het paard had nogal de neiging naar links weg te vallen (dus verder de straat op). gelukkig was het bij ons alle drie zo, dus konden we het paard de schuld geven Party!! , de eigenaar was het daar niet mee eens, dus gaven we vervolgens de kar de schuld Schijnheilig . Volgens de eigenaar lag het aan ons Verdrietig .
Bij huis aangekomen eerst het paard verzorgd en toen het tuig een beste beurt gegeven. Lekker helemaal schoongemaakt met zadelzeep. Met z'n 5-en was dat zo geklaard. Nog even nagekletst en toen naar huis.
Ik wilde vroeg slapen, maar het was toch al 23:30 dat ik naar bed ging Frusty , Marc volgde iets later, wilde nog even een spannende film afzien.

De wekker ging vanmorgen om 08:00, Bernhard (eigenaar van Tamme, waarmee ik zou afrijden), zou me om 09:15 afhalen, en ik had gedacht dat ik nog wel een kwartiertje zou hebben om de theorie door te lezen. Komt ie een kwartier eerder, weg tijd voor uittreksel....
Gelukkig waren we wel zat op tijd in het theorie-gebouw aanwezig, en heb ik daar mijn uittreksel nog door kunnen nemen. Voor de laatste puntjes op de I. Het heeft zijn nut gehad, ik had 4 vragen van de 35 fout (je mag er 7 fout maken).

Vervolgens massaal naar de manege. Daar moesten alle aanspanningen worden ingespannen. Martijn( bij mij uit het groepje) moest optuigen, ik inspannen. Paula mende het eerste stuk. de examinatoren waren toen al op weg met de eerste 2 groepjes. de manege staat namelijk 2 km buiten Hooghalen, en dat is net iets te ver om iedere keer heen en weer te rijden. De aanspanningen moesten verzamelen en wachten op het terrein van Bakker, de vader van Martijn. (Je moet het grasveldje nu zien! Helemaal omgebaggerd...). Toen de eerste aanspanningen terugkeerden gingen wij op pad.
Paula begon met mennen. Het verkeer werkte mee, en op een paar schoonheidsfoutjes na zag het er prima uit. Alleen begon de examinator gelijk te "zeuren"over dat tamme niet op ijzers stond. Nou ja, het beest komt niet zo heel veel op straat, dus waarom zou je hem op ijzers zetten? zonde van je centen, en als zijn hoeven het aankunnen? Ze worden alleen maar sterker! Maar op het beoordelingsformulier stond onder verzorging van het paard matig (mijn enige matig, overigens, en bovendien vind ik het persoonlijk nog onterecht ook).
Vervolgens mocht ik. Ik vond het zelf ook prima gaan, het keren op de weg was geen punt. Tamme liep vlotjes door, en stribbelde geen 1x tegen. Ik heb prima gebruik gemaakt van de groom (als je een onoverzichtelijk kruising tegen komt mag je gebruik maken van je groom Schijnheilig ). Alleen die laatste bocht. Ik moest laten zien dat ik met 1 hand kon mennen, dat ging prima, tot de beste man zei dat we naar rechts moesten (een beetje laat). Dus ik achter de hand verkorten, zweep overpakken naar linkerhand, rechterhand uitsteken, en ja hoor: Tamme liep weer naar de linkerweghelft. Ik vlug weer de hand aan de teugel en op Tamme mopperen: ga nou naar rechts. Ik dacht bij mezelf: dat wordt een aanmerking! Maar nee, integendeel. Ik kreeg "goed" op mijn vaardigheid van het mensysteem! Party!!
Als laatste mocht Martijn. Hoewel die in de les altijd heel prima reed, begon die al meteen met een aantal schoonheidsfoutjes. De bochten wat te krap nemen, wat te lang richting aangeven, keertwending waarbij achterwiel naar achter draaide. Na een tijdje ging het weer wat beter. Mischien toch de zenuwen?

Toen we terugkwamen mocht Paula nog even laten zien dat ze correct kon uitspannen, vervolgens mocht Tamme weer voor de kar en mochten we terug naar de manege. Daar hebben we nog groepsfoto's gemaakt (die volgen nog). Na de verzorging van de beesten terug naar het dorpshuis van Hooghalen, daar stond soep en broodjes klaar voor de liefhebbers Vingers aflikken , dat ging er heel best in, ondertussen was het al 14:00.
Na het eten kregen we de uitslag. Van de 13 zijn 10 geslaagd, 2 moeten theorie overdoen, 1 moet praktijk overdoen. Er was er 1 met 0 fouten in de theorie, ik zelf had 4. We kregen ons beoordelingsformulier en van de menvereniging een bos bloemen.

Ik wil toch nog even vertellen van onze jongste deelneemster, Jorien. Ze is tijdens de cursus 12 geworden en is ook geslaagd!

Wij gaan zo een feestje bouwen, morgen volgen denk ik wel wat foto's!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 19:25

Gefeliciteerd!
Wel een beetje flauw over die ijzeers zeg, maar dat mag de pret niet drukken!
Veel plezier met je bewijs!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 23:11

Hartstikke gefeliciteerd! Heb je geen eigen aanspanning waarmee je examen kon doen? Of maakt dat niet uit?

En nu maar hopen dat de automobilisten begrijpen wat een menner bedoeld als hij/zij zijn zweep naar links steekt! Haha!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 23:55

Gefeliciteerd!!! En ja, dat gezeur over de aanspanning, daar ken ik er ook nog wel een paar van. Ik weet heel niet wat ze toen bij mijn vader wel niet te zeuren hadden... Boos!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 17:17

gefeliciteeeeerd!!!!
jeeeeeh er komen steeds meer bokkers met hun koetsiersbewijs!!
wie is de volgende??

..... leeg .....


Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-02 18:23

'k heb helaas geen eigen paardje die voor de kar kan. Mijn eigen paard is dan wel een tuiger, maar ze staakt voor de kar (steigert en gaat liggen), en da's me toch iets te link om mee aan de rol te gaan.... We zijn nu bezig met het krijgen van een bouwvergunning voor een stal, en dat wordt dan een dubbele box, dan hebben we de stalling alvast voor een 2e paardje. Dan nog flink sparen, en wie weet. Ik heb al wel een eigen tuig en kar, dus dat scheelt al weer. (in de menles rij ik meestal met een Fjord van een oud-klasgenoot van me, dus dat is dan prettig geregeld.)

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 18:41

Hee, gefeliciteerd!! Party!! Party!!
Ik zal ons aller Martijn ook even een mail sturen.....hij heeft nu z'n ruiter- en koetsiersbewijs, had hij nu ook de theorie zo geweldig gedaan? Met het ruiterbwijs had hij 0 fouten volgens mij (is al jaren geleden hoor)

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 20:52

Gefeliciteerd ! Om "goed" te halen voor vaardigheid mensysteem is nog niet zo eenvoudig. Knap gedaan.

Bertus.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-02 20:42

Martijn had geloof ik 3 fouten. Nobody's perfect....
Bertus, bedankt voor het compliment Bloos . 'k Weet dat ik nog genoeg te leren heb, maar dit kan ik dan weer in mijn zak steken....

Vond het best vreemd, ik was de enige die hij vroeg om eenhandig een stuk te mennen (gelukkig was het rechtuit op de weg....).

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 21:45

GEFELICIBOKT!

Volgens mij is mennen echt net makkelijk!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Glenda, JeRekers, Martje80, Miran, Plus_en_Min, Salinah en 95 bezoekers