Hoe voeren nu? Tips graag!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Hoe voeren nu? Tips graag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-02 08:55

Nu Japik maandag ineens het land opgaat moet ik natuurlijk anders gaan voeren.....
Allereerst wil ik hem niet het hele land geven, maar even met stroomdraden een stuk afzetten, de wei is niet heel vol en rijk, maar de overgang is anders toch wel groot denk ik.....
Ze zijn al wel een aantal keren een middag op het land geweest maar dat is natuurlijk niet te vergelijken.

Op stal kreeg hij 2x dgs 1 kg brok en 4x dgs hooi....

Wat zouden jullie nu doen?

Zelf zit ik te denken aan 2x dgs nog een beetje hooi, maar hoeveel brok zal ik nog geven?

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 10:17

Ik zou het gewoon een beetje uitproberen.
Ik heb bij mijn pony de hele hooiruif nog vol zitten maar sinds hij een stukje gras erbij heeft raakt hij het niet meer aan.

Mijn pony stond al buiten maar wel op een stukje waar geen gras meer stond.
Bij hem geef ik nu nog ong. de helft van wat hij hiervoor kreeg.
En als hij echt een groter stuk krijgt waarbij er echt vol rijk gras staat dan bouw ik het af naar niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 12:27

Weet je hoe Japik is op het land. Vreet hij zich echt te pletter als hij de kans krijgt (is bij mij het geval) of kan hij ook slapen en slenteren als hij op gras staat ?
Is het zo'n paard dat zich te pletter vreet dan zou ik geen brokken meer bijvoeren, misschien in het begin vanwege de overgang.
Eet hij juist niet constant dan zou ik de helft minder brokken geven omdat hij de rest dan op het land binnen krijgt.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-02 13:20

Ik heb nog niet echt meegemaakt hoe Japik is op het land, de keren dat hij op het land liep dat ik het zag was hij er maar voor een paar uurtjes en stond hij inderdaad steeds met de kop aan de grond te vreten.....
Maar dat is logisch denk ik als ze uit een stal komen waar ze toch het grootste gedeelte van de dag stilstaan en alleen op bepaalde tijd eten krijgen....

ik maak de wei niet te groot en zie dan wel hoe het gaat, nu hij straks bij me thuis staat besteed ik er meer tijd en aandacht aan dan toen hij nog bij de buren stond...Dus wat vaker longeren/mennen.....
Om geen brok meer te geven lijkt me ook niet goed, hij moet toch wel werken, maar misschien terug naar 1 x dgs 1 kg...?

wietske
Berichten: 60
Geregistreerd: 10-11-01
Woonplaats: noordbergum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 13:38

Ik doe Wietske nu overdag een paar uur in de wei, ze krijgt dan aleen in de namiddag nog kuil en een kilo brok.
Het gaat tot nu heel goed.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 14:52

Het hooi zal hij waarschijnlijk wel laten liggen als hij gras heeft. De hoeveelheid brok zal je moeten afwachten. De mijne werken enkele keren per week maar krijgen als ze op de wei staan zelden extra voer bij. Ze zijn immers sowieso al moddervet dan. Mocht ik ondervinden dat ze het in het werk lastig krijgen dan staat er natuurlijk onmiddellijk een emmertje krachtvoer voor hun neus.

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 15:55

IPV 1 x daags 1 kilo kun je dan natuurlijk beter 2 x daags 0,5 kilo voeren Schijnheilig .

Ik weet ook nog niet hoe ik dat met Marena met voeren ga doen ,
ze heeft de hele winter 2 x daags 3/4 kilo gekregen en regelmatig op de wei gestaan , elke ochtend en avond een volle hooizak ,

en nu staat ze overdag veel op de wei en krijgt hetzelfde krachtvoer ,
en alleen 's avonds een hooizakje , en lijkt prima zo .....

Als ze te dik / dun , sloom / druk worden merk je het gauw genoeg toch ?