Lekker lopen onder het zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Lekker lopen onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-02 22:17

Beetje vaag onderwerp maarja!

Als ik Tiko lekker opjaag heeft ie aardig mooie gangen (best veel knieactie). Onder het zadel probeer ik dat er ook uit te rijden, maar ik kan hem in de BAK niet genoeg motiveren ofzo. Ik kan wel zijn kont er onder rijden, maar hij loopt zo super vlak, en sloffend in de bak, ECHT pit ofzo er in rijden lukt dus niet in de bak, wel in het bos. Heeft iemand een (goede) tip hoe ik hem wat activer (hij is wel keurig aan mijn been en redelijk voorwaarts, maar hij heeftniet veel 'actie'in zijn benen, uuuh kan je dat zo zeggen Scheve mond ) , en inspirerender kan laten lopen. Zelfs tijdens springles wordt ie niet ECHT geinterresseerd!!

Wie o wie kan mij helpen?????

Myrthe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 23:28

De bedoeling van het verzamelen is dat je paard meer gaat dragen met zijn achterbeen. Daardoor kan hij ook meer ruimte maken in de schouder en een imponerender voorbeen laten zien. Het een is dusonlosmakelijk verbonden met het ander.
Wanneer hij in de bak erg vlak blijft in zijn bewegingen is dat dus een teken dat hij niet [voldoende] verzamelend is om meer te gaan dragen op het achterbeen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 07:57

Ik ga mee met Jippie!

EN als je erop gaat zitten is het natuurlijke evenwicht uit balans, het zal dus even duren voor jullie beiden zo'n eenheid zijn dat hij dat ook ohz laat zien. Kwestie van goed les krijgen en veel geduld hebben.
Ook kan een bak nogal demotiverend werken bij je paardje, omdat hij het buiten wel laat zien (is ontspanning).
Viv

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-02 09:05

Thanks!

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 15:45

Hihi , de mijne heeft juist wel veel knie-actie ,
maar ik vind het helemaal niet leuk als ik erop zit ,
zit dan voor geen meter ...... Haha!

Is idd moeilijk in een bak , het is toch een enthousiast en trots loopje
en in een bak wordt een paard soms snel suffig omdat er toch niks spannends gaat gebeuren .....

Misschien kun je wat oefeningen doen zoals vanuit halt of stap direct aangalopperen ?

Dat maakt sommige pony's een stuk alerter en enthousiaster ! *LOL*

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-02 17:22

Wat een beetje het rare is, is dat tiko wel lekker zijn kontje eronder heeft. Meestal geeft ie na een halfuurtje lekker na, en heeft dan zijn kont er (dus) ook lekker onder. Maar ik kan m echt NIET motiveren!!! (Daarom ) lukt echt goed verzamelen en strekken ook niet echt goed. Maarja, idd, hij wordt wel iets alerter van een paar keer van stilstand naar galop, maar de galop levert sowieso nog wel es problemen op. Het is namelijk zo, dat hoewel Tiko al zeker het een halfjaar het netje buigen en naar beneden lopen lekker onder de knie heeft, hij in galop nog steeds zeeeeeeeeeeeer veel moeite heeft! Als ik galopeer, komt z'n kopje omhoog en wil hij nauwelijks stelling lopen. Hij houdt in die galop dan ook niet eens zijn hoofdje lekker aktief in de lucht, nee, hij houdt zijn hoofd helemaal recht, en een beetje naar beneden (HEEL VAAG). en hij hangt dan ook errug op mijn handen (iemand een tip voor de galop????). Hij galopeert wel redelijk hard, maar zodra ik probeer zijn koppie naar beneden te rijden, of om hem ook maar een beetje te laten nageven, reageert ie er niet gewoon helemaal niet op (op het spelen) of als je niet genoeg bij drijft, dan valt ie terug. De galop is dan ook ons GROTE STRUIKELBLOK!

Myrthe

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 19:35

Wat je hierboven omschrijft klinkt toch echt als een jong paard dat nog moeite heeft met galopperen .....

Kan dat niet het geval zijn ?

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-02 20:06

Hij is nu inmiddels ruin 1,5 jaar onder het zadel, nou moet ik wel toegeven dat ik niet zo ervaren ben en hem zelf heb ingereden, maarja. Hij was al 5,5 toen hij ingereden werd, en wordt nu (dus) bijna 7. Buiten schijnt hij veel minder moeite te hebben met de galop, maar doen hoeft ie natuurlijk ook geen bochten te maken! Tja, ik heb wel om de week dressuur les, maar m'n instuctrice zegt dat ik door moet rijden en geduld moet hebben, maar ik vind dat het na 1,5 jaar, en nu het best aardig gaat in draf en stap, het wel een beetje goed mag gaan!!

Myrthe