hoe kleuters stil te krijgen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

hoe kleuters stil te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 17:49

Ik werd net gebeld door iemand die de Pabo doet, momenteel het laatste jaar. Deze persoon vindt het op zich leuk, maar nu loopt ze dus tegen een probleem aan: hoe krijg je kleuters stil? In deze klas zitten ook een aantal adhd-kinderen.

Ik heb geen ervaring met zulke kinderen, weet alleen orde houden ook met je uitstraling te maken heeft. Je kunt wel zeggen, ga daar in de hoek zitten met je armen over elkaar, maar als je je omdraait zie je het kind toch weer lopen. Natuurlijk leiderschap komt hier ook om de hoek kijken lijkt het wel.
Maar wat voor tips kun je iemand geven die een ordeprobleem heeft? Vasthouden aan je principes, maar hoe? en hoe laat je dat kind zien dat het toch echt menens is wat je zegt? en hoe laat je niet met je sollen?
Iemand bruikbare ideeen? Lesinhoud en afwisseling zijn geen probleem. (deze persoon wil uiteraard wel de opleiding afmaken, dus dat is het doel, gewoon klaarzijn na dit jaar).

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 17:51

Om welke klas gaat het? Onderbouw/bovenbouw?

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 17:52

kleuters Knipoog groep 1 en 2 dus lijkt mij.

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 17:55

Ik doe nu ook Pabo, ben net begonnen dus heb nog niet echt heel veel concrete tips maar maybe wel 1tje waar ze iets aan heeft. We zijn met de introductie naar een basisschool gegaan en hebben voor 3 klassen een spelletjesmiddag georganiseerd. 2 klassen waren op een gegeven moment aanwezig, 1 moest nog komen en dat duurde vrij lang, dus de kinderen werden ongedurig. De 4e jaars die ons begeleidden gingen een klapspelletje doen, een aantal keer klappen en dan heel duidelijk 'stil', dus de handen van elkaar. Dat moesten de kinderen zo goed mogelijk nadoen en daar kun je natuurlijk allerlei variaties in aanbrengen. Ik denk dat dat op zich ook wel werkt in de kring, zodra jij de aandacht wilt van de kinderen en ze stil wilt hebben, kun je gaan klappen. Wel van tevoren afspreken dat als jij gaat klappen, dat ze alles moeten laten vallen en mee moeten doen, daar kan je gewoon streng in zijn. En zodra jij een stilte laat vallen, moeten zij ook stil zijn.

Dit werkte erg goed bij klassen 4, 5 en 6, en ik neem aan dat dat bij de kleuters toch ook wel moet werken. Bij kleuters moet je denk ik redelijk consequent zijn, als iets niet mag, mag het ook echt niet. Hoe dat precies aangepakt moet worden weet ik verder ook nog niet precies... Veel succes voor je kennis!

Ariebombarie

Berichten: 10924
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: AMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 18:10

Klappen vind ik niet zo'n sterk plan om ze stil te krijgen (persoonlik ervaren) want wat ga je doen als ze harder gaan gillen? Applaudiseren misschien? Je kan ook spelletjes doen met kleuters om ze stil te krijgen. Bijvoorbeeld: je legt in de kring verschillende objecten op de grond die de kinderen van tevoren goed hebben gezien en waarvan ook is verteld wat de naam is. Hierbij moeten ze wel stil zijn want anders horen ze het neit en kunnen ze dus ook neit meedoen met de rest, dat vinden ze meestal niet leuk dus zijn ze heel stil. Daarna gaat er 1 kleuter even op de gang staan. Een ander in de kring neemt een object en verstopt het achter zn rug of iets dergelijks. De kinderen moeten nog steeds stil zijn, want stel je voor dat het kind dat op de gang staat het hoort! Iemand anders roept het kind terug de klas in en mag nu raden wat er weg is en wie het heeft. Zodra er een kind niet stil is waarschuw je hem dat hij stil meot zijn, bij de tweede keer wordt hij uit de groep verplaatst op een plek waarbij hij de rest niet kan zien/horen. Bij mij werkte dat altijd. Zo zijn er meerdere dingen die je met kleuters kan doen om ze ff stil te krijgen en daarna weer lekker aan het werk kan gaan met ze.
Trouwens, vraagje, vind je dat ze constant stil moeten zijn dan? Is het juist neit goed dat ze ook wel eens praten? In zichzelf praten kan ook goed zijn, want zo reflecteren ze heel vaak op hun eigen handelingen. En als ze met een medekleuter praten, kan het ook wel eens zijn dat ze elkaar aan het helpen zijn misschien? Ik hoor het wel en als je nog meer tips wilt hebben dan moet je het maar ff vragen Lachen ik heb namelijk een jaar de kleuters gehad als stage en er heel veel van geleerd!

groetjes Arianne

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:36

beloof te trakteren als ze goed naar je luisteren Haha!. Bij adhd kinderen is het belangrijk dat je consequent bent, en duidelijk bent naar hun toe van wat je van hun verwacht. Als jij praat zijn hun stil, klaar. En nooit uitzonderingen maken, want dan is voor hun het ritme eruit en kun je weer opnieuw beginnen.

Glitch

Berichten: 8457
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:01

Met een spelletje *LOL*
Werkt altijd....

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:05

Je moet juist zelf heel zachtjes gaan praten/fluisteren. Ze zijn namelijk altijd wel nieuwsgierig wat je te zeggen hebt en helemaal als je wat geheimzinnig fluistert .

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:29

soms helpt voorlezen.
Of een verhaal verzinnen waar ze zelf de hoofdrol in spelen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:44

Ik heb vroeger mee gedaan aan kinderweken, had ook een groep met een paar adhd kinderen erin.

Ze mochten gewoon gek doen en kleppen wat ze wilden, maar als ik wat ging vertellen, uit ging leggen of aan het woord was moesten ze even stil zijn.
Moet zeggen dat ik weinig tot geen moeilijkheden heb gehad, als er 1 niet luisterden mochten ze even buiten de groep gaan staan en sprak ik ze daarna even apart aan, ze deden het dan ook meestal geen tweede keer.

Ze waren wel supertrots *vooral die met adhd* als ze wat voor mij mochten doen, de kist tillen, iets voor mij wegbrengen, complimentje achteraf gingen ze van groeien, was echt geweldig, bij allemaal wel, maar die met adhd was er gewoon ngo eens extra blij mee en hielpen ook erg graag.
Op het laatst hielpen ze ook mee als ze zagen dat ik wou praten, dan riepen ze heel hard stil de juf wil wat zeggen en dat werkte nog beter dan als ik het zelf deed.

Consequint zijn, niet de ene keer ja en de andere keer nee zeggen, duidelijk zijn en meer kan ik er niet van zeggen.
Denk ook wel dat idd meespeelt wat voor type je kennis is...vroeger bij ons op school had je leerkrachten waar je naar luisterde en tegenop keek, en andere *vooral degeen die je wilden overschreeuwen* waar gewoon geen greintje respect voor was.

De tip van zacht praten en fluisteren werkt ook goed.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:49

Ik heb zelf een half jaar 4 dagen in de week stage gelopen bij kleuters. Kleuters kunnen niet altijd stil zijn en dat hoeft ook niet. Wanneer jij harder gaat praten, gaan de kleuters ook harder praten. Wanneer je zachtjes met je stem bent en rustig bent, merk je dat de kinderen ook rustiger worden.

Mijn grote probleem was altijd tijdens het eten de kinderen stil te houden. Het ene kind was sneller klaar dan de andere en gingen snel met elkaar stoeien. Wanneer er een aantal kinderen klaar waren begon ik een spelletje te doen. Zo snel mogelijk je tenen aan raken, je hoofd, je knieen, je oren, je bips (erg lachwekkend vinden de kinderen dat Haha! ) de kinderen zijn geconcentreerd bezig ermee totdat je uiteindelijk zegt, en leg je handen op je schoot. Zo kan je de volgende opdracht aan horen. Leer ze een versje aan wat herkenbaar is wanneer ze naar jou moeten luisteren, bijvoorbeeld:

Luister allemaal even goed,
Maak van je handen een hoge hoed,
tip, tap, top,
steek je duimen op,
steek ze in je zij
en luister naar mij

Kleuters zijn zo ontzettend leuk!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:37

germie schreef:
Ik heb geen ervaring met zulke kinderen, weet alleen orde houden ook met je uitstraling te maken heeft.

Dat heeft het zeker.
Ik heb een kleuterklas en hoe makkelijk het soms ook lijkt, ook kleuters kunnen een stagiaire gek maken.

Vaak is de eerste indruk al heel bepalend.
Wanneer een stagiaire te lief begint in een groep, kun je er donder op zeggen dat die veel moeite zal krijgen met orde houden.
Maar wanneer iemand de kleuters afblaft (ja ook dat gebeurt) zal het niet het gewenste resultaat opleveren.
Verder moet ze heel consequent zijn. Als zij wil dat het stil moet zijn, moet het ook stil zijn. Dat moet ze eisen. Wanneer de kleuters dan stil zijn, moet ze ze ook meteen postitief belonen dat ze zo goed gereageerd hebben op haar. Zorg dat er een duidelijk structuur is in de manier van kinderen begeleiden. Kinderen weten dan waar ze aan toe zijn en juist bij kinderen met ADHD is dat erg belangrijk)

Bij kleuters kun je heel veel dingen doen dmv spelletjes, liedjes, versjes etc. Daarmee kan ze ze "bewerken".

Het is heel moeilijk om zo een lijst te geven van tips die jouw vriendin kan toepassen. Daarvoor zou je eigenlijk haar les moeten zien geven, dan kun je namelijk zien waar de oorzaak zit. Misschien in haar houding, in de manier van aanspreken maar misschien ook wel aan de groepssamenstelling.

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:43

Een paar ADHD kinderen nog wel????? Ik kan me haast niet voorstellen dat er meerdere ADHD kinderen in een klas zitten. Daarnaast is het bij zulke jonge kinderen vaak nog niet eens bekend dat het om ADHD gaat. Ik wil niet zeggen dat ze geen drukke kinderen in haar groep heeft maar er wordt nogal snel over ADHD gesproken.

Zelf werk ik ook met kinderen. Ik denk inderdaad zoals de TS aangeeft dat natuurlijk leidersschap heel belangrijk is. Toch helpt het wel vaak als de kinderen echt druk zijn wat flexibeler te zijn in je programma. Van drukke kinderen kan je niet ineens verwachten dat ze geconentreerd gaan werken aan "iets". Ga even bewegen met ze, of zeg dat ze even druk mogen doen, dus stampen met je voeten, klappen in je handen etc. Laat de juf ook lekker meedoen en spreek van te voren af dat ze precies hetzelfde als de juf moeten doen. Wanneer de juf stopt stoppen de kinderen ook.

"Mijn" kinderen zijn gelukkig nooit druk.... Schijnheilig

Maar ze zijn iniedergeval nooit hinderlijk druk. Er is wel een tijd geweest dat dit anders was. Zorg voor voldoende afwisseling en wees duidelijk en consequent.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:26

tip 1 consequentie als je zegt als je het goed doet dan gebeurt er dat en als je niet luisterd of je niet aan de regeltjes houd gebeurt er dat
en je poot stijf houden!

vooral bij kinderen die daar moeite mee hebben de hemel in prijzen als ze het goed doen !!!! en evt extra belonen door mv mogen helpen
(de niet drukke kids niet vergeten maar ook daar eentje uitpikken die stinkend zijn best heeft gedaan , de kunst is om dit te zien)(niet altijd dezelfde dus zodat ze een streven blijven hebben en niet , de he weer die en die gedachte krijgen

als straf is ff buiten de groep , nee jij krijgt nu geen beurt want ...
eventjes negeren (nooit te lang !! dan werkt t averechts!) werkt heel goed

als kids van te voren weten WAT de grenzen zijn gaat het ook vaak beter
dan als ze daar gaande weg achter moeten komen
bv we gaan nu dat en dat leuks of minder leuks doen en daarna
zus en zo

als voorbeeld van de zomer kwam een nogal overactief vriendje spelen bij danny (die zich overigens graag laat opjutten)
ik heb ze toen verteld": ik ga zo buiten de kraan aanzetten en alles mag nat worden , maarrrrr ! de mamma blijft droog en ik wil binnen geen druppel water zien "
heb binnen geen druppel water gezien ! en normaal als ik alleen al t badje klaar zette water en modder overal buiten en binnen en nu waren ze zelfs buiten "netjes"ze hebben zelfs hun schoenen uitgedaan en netjes droog weggezet !


doe een spelletje : bv jullie mogen zo meteen als ik het zeg rennen en gillen zo hard je kan maar als ik dat en dat doe moet iedereen muisstil zijn en gebruik dat teken ook tussen door als je bv een verhaaltje voor wilt lezen of iets wilt vertellen

afwisseling is ook een pre , aandacht werk met ontspanning
dus stil / luisteren etc met lekker druk zijn
maar tot hier en niet verder..!

en natuurlijk proberen ze af en toe die grenzen te verleggen , als ze dat niet deden waren het geen kinderen !

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 20:42

Ik zal het doorgeven, wie weet zit er wat bruikbaars tussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:01

Ducktape OK dan!
Afbeelding

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:27

Citaat:
Ik kan me haast niet voorstellen dat er meerdere ADHD kinderen in een klas zitten.


wil je een dagje meelopen???? Niveau 1 MBO, klassen vol....... Scheve mond

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:33

Misschien moet je afspreken om eerst serieus aan het "werk" te gaan en dan wat spelen oid..Of iets afsrpeken, als jullie goed "werken", aan het eind van de dag een spelletje of zo?
Voor de rest weet ik niet echt veel Scheve mond
*Wat is eik de echte betekenis van ADHD..? Ik ken een soort "nep" betekenis.. Tong uitsteken*

hobbelheks

Berichten: 8843
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:38

knuppel? Haha!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:41

ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder, oftewel Aandachts-Tekort-Stoornis met Hyperactiviteit.
Makkelijker te onthouden is misschien Alle Dagen Heel Druk. Maar... deze benaming klopt niet altijd. Niet iedereen met ADHD is hyperactief of druk!

niet zelf bedacht maar ff opgezocht op Google: http://www.adhd.nl/indexorigineel.html

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:28

Meeste is al vertelt.
Doe zelf ook Pabo, maar niet om te beledigen hoor, maar ik vind het nogal raar dat hier op het HBO geen goede aandacht is aan gegeven.

Daar hoor je duidelijk dingen te leren over hoe je kinderen stil krijgt zonder bijvoorbeeld te schreeuwen. Zeker laatste jaars vind ik het zelf persoonlijk slecht, dat dat niet geleert is, die moeten binnekort voor de klas gaan staan 7 dagen in de week en heeft dan nog niet geleert hoe en wat Verward

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:37

smurf schreef:
wil je een dagje meelopen???? Niveau 1 MBO, klassen vol....... Scheve mond


heel vaak krijgen kinderen gelijk het stempel adhd, zelfs als zij hier helemaal geen last van hebben..
je zou kunnen zeggen dat het een soort van hype is..
nu wil ik niet zeggen dat het niet kan, een klas met meerdere adhd-ers, maar er wordt wel snel gezegd 'oh, die heeft adhd'.

verder moet ik haagsemeid gelijk geven, raar dat er op de pabo geen goede aandacht aan is gegeven.

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:38

Ilindra schreef:
Ducktape OK dan!
[image]


hahaha dat had ik ook al in me hoofd toen ik de titel van de topic las *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:44

Ik heb zelf een jaar meegelopen op een zmok school,waar er dus autisten en adhd'ers in 1 klas zaten.
Vond het ontzettend leuk maar wel lastig.
Soms vlogen ze elkaar gewoon echt aan met scharen enzo...
Tips om ze stil te krijgen,er zijn er al aardig wat gegeven,maar wat ik zelf wel goed heb gemerkt is dat het belangrijk is om consequent te blijven.
Ik deed ook vaak verhaaltjes voorlezen,dat was voor die kinderen ontzettend moeilijk omdat ze zo ontzettend druk waren.
Ook wisselde ik het een beetje af,even lekker stoeien en daarna gewoon rustig doen.
Ze hadden elke dag een vaste lesdag,alles stond dan op het bord geschreven met de tijden erbij.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 16:00

Waarom vraagt 'deze persoon' het niet op de opleiding of aan de stage-begeleider?
Dat lijkt me de meest voor de hand liggende manier om dit op te lossen.
Er zijn bepaalde manieren de deze persoon zich -nog- eigen moet maken, en daar hoort in mijn ogen ook het zelf vragen aan de stagebegeleider of mentor bij.