wat is moeilijker, dressuur of springen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

wat is moeilijker?

dressuur
54 (65%)
springen
28 (34%)

Totaal aantal stemmen: 82


Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

wat is moeilijker, dressuur of springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-04 13:54

ik zou wel eens precies willen weten wat moeilijker is


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 13:58

Ik heb voor geen van beide gekozen!
Als je het goed wilt doen is beide even moeilijk.
Als je het van een iets minder mooi standpunt uit bekijkt dan kies ik voor dressuur.
Want bij het springen hoeft het niet mooi en goed te zijn als het maar foutloos is.
Ook al vind ik dat geen goede gedachte!
Want als je ergens mee bezig bent moet het hoe dan ook goed gebeuren en niet half uit respecht voor het dier.

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-04 14:06

oke dankje voor je berichtje Haha! *LOL*

Ik ben enorm gestoord.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 14:51

Ik denk ook dressuur, daarbij heb je hele precieze hulpen om oefeningen uit te voeren.
Natuurlijk is springen ook moeilijk maar dat is volgens mij minder ingewikkeld. Passen tellen moet je natuurlijk wel kunnen, maar als je dan eenmaal onder de knie hebt, en je je pony goed tussen twee teugels en benen houdt kom je er wel.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 14:56

springen waarom?
omdat bij springen net als bij dressuur goed dressuurmatig voor elkaar zijn. een doorsnee Z springpaard kan alle Z oefeningen uit de dressuur lopen. en andersom niet altijd.
dat geld ook voor de ruiters!!
Laatst bijgewerkt door Princess op 02-10-04 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 14:57

liza van loon schreef:
maar als je dan eenmaal onder de knie hebt, en je je pony goed tussen twee teugels en benen houdt kom je er wel.


was t maar zo makkelijk!!

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 15:00

Princess schreef:
was t maar zo makkelijk!!

Je pony moet dan wel mee werken Schijnheilig

Equira

Berichten: 1219
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 15:14

Ik ga ook voor springen. Om dezelfde reden als Princess.


ELNTIE
Berichten: 98
Geregistreerd: 12-09-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:14

ik ken een super goede springpony, m springen, maar aan de teugel lopen kent ie nog geen eens!

tenemieken

Berichten: 2326
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Aalst oost-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 17:19

ik denk dat het alle 2 ongeveer even moeilijk zal zijn. maar dan wel op een andere manier Scheve mond

dressuur is belangrijk omdat het de basis is. maar niet elke ruiter/amazone die goed kan dressuur rijden kan ook goed springen. Verward

ik vind dressuur rijden namelijk niet echt simpel (als je het echt goed wil doen natuurlijk) maar vind springen ook zeker geen makkie (hangt wel af van paard tot paard soms)

Teneken en Devil...Men lieverdjes voor altijd !!!

Eventing is super

To Belg Or Not To Belg

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 17:58

Laat ik even grof zeggen wat ik er van vind (heel grof dus).

Bij springen gaan de balken steeds hoger/verder (daarvoor moet ruiter & paard heel wat vaardigheden hebben natuurlijk, maar ik zeg het grof, dus niet in precisie).

Bij dressuur, komen er steeds meer oefeningen bij, die ruiter en paard uit hun hoofd moeten leren en steeds actief moeten reageeren.

Springen : leren hoe een parcour goed uit te springen
Dressuur : word steeds moeilijker want er komen steeds oefeningen bij, die telkens per niveau moeten worden aangeleerd.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:02

tis maar net waar je paard en jij aanleg voor hebben, voor dressuur moet je veel geduld hebben, en als je paard geen aanleg voor dressuur heeft kan het heel moeilijk zijn, net als met springen.
Ik ben zelf niet zon held dus doe liever aan dressuur en springen tot 60 cm.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:45

Wat is moeilijker: verspringen of hoogspringen? Hoogspringen want daarbij ligt de lat hoger. Maar echt iets zinnigs kun je daar niet over zeggen. De één heeft meer aanleg voor het ene, de ander meer aanleg voor het andere, dat geldt ook voor het paard.

Duie
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:55

Mij lijkt dressuur, maar voor springen moet je ook heel wat in huis hebben! Ik ben gevraagd om mee te doen met de verenigings lessen springen op mijn 'verzorg'pony (ik ben bijrijder voor 3 dagen in de week). Omdat de eigenaar al meedoet met dressuur, en er niet genoeg aanmeldingen zijn om twee lessen dressuur te geven op verschillende dagen...

Maarja, ik ben ooit een keer goed gevallen met springen (ander paard) en houd hier gewoonweg niet zo van... Dus om nou elke week te gaan springen?

RodaniaJaman
Berichten: 371
Geregistreerd: 16-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:10

Dressuur is de basis van alle takken van de paardensport!!

titelloos

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:10

tenemieken schreef:
ik denk dat het alle 2 ongeveer even moeilijk zal zijn. maar dan wel op een andere manier Scheve mond

Vind ik ook, en natuurlijk is het maar net waar het paard en de ruiter aanleg voor hebben...

how sweet can it be to be loved by you

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:11

kan je niet onderscheiden van elk dressuur heeft misschien moeilijke oefeningen. maar met springen moet je je paard een bepaalde grote galopsprong moeten laten springen en ze moeten ook kunnen changeren. dus beide is erg moeielijk

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:15

RodaniaJaman schreef:
Dressuur is de basis van alle takken van de paardensport!!


Natuurlijk, maar er is een verschil tussen een dressuurproef kunnen lopen op een hoger niveau en het aan de hulpen staan in de springring.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:32

Imo hangt dat van de cominatie af. De een heeft meer aanleg voor dressuur de ander voor springen. Dit kan zowel voor de ruiter als (en/of) voor het paard gelden.

Princess schreef:
springen waarom?
omdat bij springen net als bij dressuur goed dressuurmatig voor elkaar zijn. een doorsnee Z springpaard kan alle Z oefeningen uit de dressuur lopen. en andersom niet altijd.
dat geld ook voor de ruiters!!


Hier ben ik het niet echt mee eens.
Inderdaad kunnen wat springpaarden Z paarden (lang niet allemaal!) wel wat Z oefeningetjes. Maar dat wil niet zeggen dat ze het ook op wedstrijdniveau kunnen. Ik heb genoeg springers galopappyementen zien rijden, maar niet op de manier hoe de jury's in een dressuurring het graag zien.
Een enkele oefening is altijd nog wat anders dan een gehele proef (net als een enkele hindernis nog geen niveau in een parcours kan aangeven).

Dit is niet om een discipline af te zeiken. Ik denk dat beide disciplines eigen moelijkheden hebben. En ik als dressuurmiep heb grote respect voor de springers Knipoog

LindaT

Berichten: 134
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:19

Het is vooral anders, denk ik. Dit is nogal appels met peren vergelijken.
Ik heb springruiters tijdens de olympische spelen geweldig technisch zien rijden, daar heb ik ontzettend veel bewondering voor.
Maar ik heb ook een heleboel ruiters gezien die leuk meedoen in de (basis)springsport, maar in de dressuur met moeite een winstpuntje in de B halen.
Ik denk dat als je paardje springen maar leuk vind, je een heel eind kan komen, zelfs als je zelf niet zo goed kan rijden.

whatever will be, will be

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:21

ik denk dat de meeste ruiters eerder een Z proef dan een Z parcours zullen rijden, maar of dat komt omdat het moeilijker is, dat weet ik niet. Je moet iig meer lef hebben, maar dat lijtk me duidelijk. Mij ligt springen iig meer *LOL*

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:49

VOORDAT JULLIE DIT GAAN LEZEN HANGT HET NATUURLIJK ALTIJD WEL VAN JE PAARD AF EN JEZELF WAT JE HET MAKKELIJKSTE LEERT, DAT VERSCHILT MAAR WAT IK NU ZEG IS GEWOON FF ALGEMEEN OKE?!

blijf nog steeds bij het springen
waarom voor springen moet je een goed oog hebbe en je moet lef hebbe veel lef en vooral niet bang zijn!
de meeste paarden worden bij het springen naar de kl*te gereden, waarom?omdat dit gewoon moeilijker is, het ligt altijd aan de ruiter, als je bij dressuur een oefening compleet verkl**t is dat rot ja maar volgende x beter!je paard word er niet banger van
als je bij springen een keer zo verrot aanrijd en je klapt door de hindernis heen, dan mag je dus maar HOPEN dat je paard het de volgende x wel wil doen, bij springen is het dus ergg belangrijk om het goed te kunnen wil je het echt gaan doen!! bij dressuur kan iets moeilijk zijn maar dat kun je blijven oefenen, je kan moeilijk bij springen eerst 10 x door de hindernis heen klappen tot je het kan, want dan doet je paard het al niet meer!

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-04 20:58

bij de dressuur kan je je paard ook helemaal naar de kl*te rijden hoor!

Ik ben enorm gestoord.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:01

beautylover schreef:
bij de dressuur kan je je paard ook helemaal naar de kl*te rijden hoor!

Ja bijvoorbeeld verkeerd gebruik van hulpteugels daarbij en een paard gewoon in de krul trekken Lips are sealed

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-04 21:25

ja daarom,het is niet alleen bij springen zo hoor

Ik ben enorm gestoord.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers