Puin als onderlaag buitenbak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Puin als onderlaag buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 17:07

Zeer waarschijnlijk komen we er niet onderuit om onder onze nieuw aan te leggen buitenbak een partij puin te (laten) storten.
Deze plek is niet toegankelijk voor vrachtauto's of trekkers.
Wie heeft er tips wat betreft het soort puin wat we het beste kunnen gebruiken en hoe krijgen we het op de plaats van bestemming?
Of heeft er iemand een andere oplossing? (piepschuim?)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 17:09

Als je puin laat storten moet je er wegendoek overheen doen, en er rekening mee houden dat het ondanks het wegendoek naar boven kan komen drijven. Ik zou geen groot pijn doen, maar eerder grove steenkorrel.
Als je er niet met de vrachtwagen kunt komen of de trekker...is er wel een bobcat aanwezig? Anders zie ik jullie met kruiwagens zeulen.

Piepschuim zou ik niet doen, dat gaat drijven bij hoog grondwater.

Wij hebben als ondergrond stierezand.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 20:34

De reden dat we puin willen storten is omdat we een beetje waterdoorlating moeten creeeren op die zompige veengrond.
Of we moeten een eb/vloed systeem maken zodat we overtollig water kunnen wegpompen, dan zouden we geen puin hoeven te storten denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 20:40

Houd je wel rekening met het Bouwstoffen besluit?
Je mag dus alleen puin onderwerken waar een verklaring bij zit dat het schoon is.
Dit omdat er nogal veel vervuild puin op deze manier onder de grond verdween met alle gevolgen vandien.
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=9598
Hier kun je er meer over lezen.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 20:59

Bedankt voor je tip!
Ik weet zeker dat er hier geen boer in de buurt is die zo'n verklaring voor het puin heeft wat ze de afgelopen jaren hebben gestort....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:31

vera schreef:
Bedankt voor je tip!
Ik weet zeker dat er hier geen boer in de buurt is die zo'n verklaring voor het puin heeft wat ze de afgelopen jaren hebben gestort....


Je loopt de kans dat als ze er achter komen je alles moet afgraven en moet laten reinigen, daarnaast krijg je een behoorlijke hoge boete.
Al met al zou ik persoonlijk het risico niet willen lopen.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:09

Nooit puin onder je bak doen. Puin komt vroeg of laat omhoog, ondanks een wegendoek. Puin is scherp en scheurt het doek kapot. Voor waterdoorlating is draineren de enigste oplossing. Is misschien duurder, maar wel veiliger en milieu vriendelijker.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:35

PhiaBink schreef:
Nooit puin onder je bak doen. Puin komt vroeg of laat omhoog, ondanks een wegendoek. Puin is scherp en scheurt het doek kapot. Voor waterdoorlating is draineren de enigste oplossing. Is misschien duurder, maar wel veiliger en milieu vriendelijker.


OK dan! Inderdaad. Ik reed ook in een bak waarin puin gestort was. Na een fikse regenbui moest ik eerst brokstukken puin zoeken alvorens ik kon rijden. En die brokstukken kun je echt heel lang zoeken.
Ik zou ook adviseren voor drainage, is duurder, maar geeft veel meer plezier.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 00:32

Onder de grote bak in de Kalverhoek hadden ze voorheen de brokstukken van een oude kerk gestort...hele betonnen pijlers kwamen op een gegeven moment boven drijven...en geloof me, dat rijdt NIET fijn...Lips are sealed

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 10:26

je kunt ook houtsnippers als onderlaag nemen, via de gemeente komen ze die vaak gratis bij je storten, maakt een hele goed doorlatende laag, ook hier wel doek op doen en een hele dikke laag zand erop.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 11:38

In Jisp - vergelijkbare grond - hadden we een onderlaag van sintels, dat wordt als het ware 1 vlakke plaat (aantrillen) dus geen last van opkomend puin, behalve dan wat kleine stukjes af en toe. Daaroverheen een vrij dunne laag gewoon zand (evt met houtsnipper). Onder de sintels geloof ik wel wegendoek. Doordat het geheel op afschot was gelegd naar de sloot bleef er nagenoeg nooit water op staan.

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 12:01

Weet je nog waar die sintels vandaan kwamen Astrid?
En hoe dik was die laag?

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 12:26

Vergeet niet dat sintels duur zijn. Vergelijk sintels met drainage.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 13:41

De sintels kwamen bij Floris vandaan.
Phia, de sintels zijn om een soort stevige laag te verkrijgen, als je op die veengrond daar gewoon doek legt met drainage etc dan verdwijnt alles naar verweggistan *LOL*

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 14:56

astridh schreef:
De sintels kwamen bij Floris vandaan.
Phia, de sintels zijn om een soort stevige laag te verkrijgen, als je op die veengrond daar gewoon doek legt met drainage etc dan verdwijnt alles naar verweggistan *LOL*



Ik weet wel wat sintels zijn. Haha! Op Veengrond kan het een oplossing zijn.

Een drainage kan je nog regelen. Wij doen de stoppen op de buizen als het niet meer vriest. Dus in de zomer minder spuiten. Voordat de vorst komt gaan de stoppen er weer af. Als er in de zomer een hoosbui komt, dan draaien we ze er ook even af. Hij spoelt dan lekker goed door. Dus een soort van handmatige eb en vloedbodem, maar dan veel goedkoper. Sintels zijn ook niet echt goedkoop.

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:52

ellepel schreef:
je kunt ook houtsnippers als onderlaag nemen, via de gemeente komen ze die vaak gratis bij je storten, maakt een hele goed doorlatende laag, ook hier wel doek op doen en een hele dikke laag zand erop.




Sorry maar 2 jaar later is houtsnippers compost en een vete laag geworden die GEEN water doorlaat!!!Een ramp bak krijg je dan!!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 23:28

stormpje schreef:
Sorry maar 2 jaar later is houtsnippers compost en een vete laag geworden die GEEN water doorlaat!!!Een ramp bak krijg je dan!!


Ik heb mijn bak zo 6 1/2 jaar geleden aan laten leggen. Eerste toplaag was 80 m3 naaldhoutchips en daarna is hij nog 2 x met 40 m3 hardhoutchips aan gevult. Er heeft in al die jaren geen plas ingestaan, hij stuift niet, hij is veerkrachtig, bevriest niet, de paarden lopen erop, gewoon een topbodem. OK dan!

Als je er schors in doet, dan krijg je een glij partij en dat rot binnen een jaar weg. Chips rot heel langzaam weg. Wij hebben na 3 jaar pas de eerste keer aangevult.


Afbeelding

Zo zag hij er een jaar geleden uit en nu ziet hij er nog zo uit.

Elskevree

Berichten: 405
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Vejer de la Frontera (Cadiz) Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 23:37

Hou er wel rekening mee dat de veengrond de puin langzaam omhoog duwt. Wij hebben een bak bovenop een gedeelte waar puin in de grond ligt. De vorige boer heeft daar een hele schuur onder de grond verstopt en dat komt nu langzaam (6 jaar later) door het wegendoek heen. Ik zou er dus in ieder geval voor zorgen dat je niet al te grof puin eronder legt. Ik zou ook advies inwinnen bij experts op dit gebied en erbij vertellen dat het veengrond betreft. Succes!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 23:38

PhiaBink schreef:
Nooit puin onder je bak doen. Puin komt vroeg of laat omhoog, ondanks een wegendoek. Puin is scherp en scheurt het doek kapot. Voor waterdoorlating is draineren de enigste oplossing. Is misschien duurder, maar wel veiliger en milieu vriendelijker.



Ik heb een merrie die een carriere in de sport tegemoet ging, ergens kort neergezet. Daar hadden ze het doek tussen het puin weggetrokken omdat het zo'n lelijk gezicht was Scheve mond .
Mijn merrie is voor en achter in pennen terechtgekomen, achter tot in de bursa, ze is door operaties ternauwernood aan de dood ontkomen en nu voor de rest van haar leven atax.
Dus wees voorzichtig met puin.

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 10:33

We gaan inderdaad ook geen puin storten. Op een of andere manier komt dat altijd weer naar boven en kan dat ook nog gevaarlijk zijn.
Waarschijnlijk gaan we een eb en vloed bak zelf maken, voor zover we weten is er bij ons niemand in de buurt die dat heeft en ik hoop dat dat een goede keuze is waar we nog heel lang plezier van hebben.

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 10:35

PhiaBink schreef:
Ik heb mijn bak zo 6 1/2 jaar geleden aan laten leggen. Eerste toplaag was 80 m3 naaldhoutchips en daarna is hij nog 2 x met 40 m3 hardhoutchips aan gevult. Er heeft in al die jaren geen plas ingestaan, hij stuift niet, hij is veerkrachtig, bevriest niet, de paarden lopen erop, gewoon een topbodem. OK dan!

Als je er schors in doet, dan krijg je een glij partij en dat rot binnen een jaar weg. Chips rot heel langzaam weg. Wij hebben na 3 jaar pas de eerste keer aangevult.


[image]

Zo zag hij er een jaar geleden uit en nu ziet hij er nog zo uit.



Een mooie bak OK dan! Maar ik reageerde op houtsnippers als onderlaag onder zand dan is het een heel ander verhaal lijkt me! Knipoog

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 12:27

Houtchips is een toplaag en geen onderlaag!!! Onderlaag is altijd zand of leem.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 18:41

In de bak bij mijn oude pensionsstalling was de bak ook uitgegraven (kleigrond) en vol gestort met puin, daarover een goede laag zand (tig vrachtwagens). Er is nooit puin bovengekomen....
Helaas wel altijd een natte bak: al het overtollige (regen)water uit het omliggende weiland stroomde naar het laagste punt: de bak dus Boos!
NIET HANDIG!
In mijn huidige pensionsstal hebben we drainage in de bak (ook kleigrond). Deze buitenbak heeft nooit plassen of natte stukken en is daardoor het hele jaar door te gebruiken (als de grond niet bevroren is Haha! )

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 18:51

Wij zitten hier ook op de veengrond. De zandlaag is hier ongeveer 1-1,5m Diep. We hebben die 1-1,5m af gegraven, 80 cm zand eruit, veen erin, zand eroverheen en dan drainage door de onderkant van de zandlaag.
Ik zal niet zeggen dat de bak altijd droog is, maar hij is wel altijd te berijden en al het water is in no-time weg.

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 19:39

Puin blijft naar boven komen..De bak waar ik rijd is 8 jaar geleden aangelegt met puin en daarop zand..

Nu vinden we nog steeds kleine stukjes puin en afentoe ook wat glas..
De grote brok stukken zijn we gelukkig al heel lang niet meer tegen gekomen..