wat is waar over de verplichte cap?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

wat is waar over de verplichte cap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 14:50

Ik hoorde vandaag op de manege dat per 1 oktober iedereen VERPLICHT een cap moet dragen in de les (en ook als je zelf rijdt??)
Wat is er nou precies van waar?

Ik weet dat het iets te maken heeft met de verzekering. Draag je geen cap, dan ben je niet verzekerd. Maar tot hoe verrre geld dit?
Worden de hoedjes ook afgeschaft?

Bedankt alvast.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 15:09

Verschilt per manege/vereniging. Bij ons is het in de les al een hele tijd veprlicht inderdaad ivm verzekering en aansprakelijkheid. Moet dan ook wel een veiligheidscap zijn anders heb je er nog niets aan.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 15:24

Denk er eens overna; dus als ik nu van mijn paard pleur, mét cap, en ik hou er wat aan over, dan kan ik de vereniging wél aansprakelijk stellen? Waarvoor dan? Omdat mijn paard op hol sloeg? Tuurlijk niet, maar zo wordt het in feite wel gebracht.

Wat ze eigenlijk zeggen; Wij verplichten het dragen van een cap. Wanneer je valt, zonder cap, je houdt er wat aan over is dat dus eigen domme schuld. Je kunt ons nooit aansprakelijk stellen hiervoor.
Dus als ik wel een cap draag zoals hun in de regels stellen, dan wel?
Ik vind het echt onzin, zonder cap kon dat al niet en met cap al helemaal niet...
Je kunt nooit een vereniging verantwoordelijk stellen voor het vallen van je paard, of je nu wel of geen cap draagt. Dus waar ze nu zo bang voor zijn?

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 15:28

Misschien kan je een contract ondertekenen waarin staat dat je alle verantwoordelijkheid op je neemt, mocht je vallen. Dat kon op mijn oude manege wel, alleen in de manegelessen (ook voor pensioners) bleef het veplicht.

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 15:29

Bij mij op de manege is het niet verplicht, ik reed op m'n verzorgpony altijd in de les met nog een oude cap, en op de manegepaarden word vaak gewoon zonder cap gereden! Maar zelf ben ik van plan binnenkort wel een veiligheidscap te halen...

Marije_jiplover

Berichten: 25341
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:10

Waarschijnlijk wil jouw manege het veiligheidscertificaat krijgen en daarvoor moeten ze de veiligheidscap verplicht stellen in alle lessen etc.
Hoe het verder precies zit, weet ik niet, wettelijk is er iig nog niks verplicht, maar sommige verenigingen/maneges verplichten al wel.