Via 6 personen bij een bekende

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Anoniem

Via 6 personen bij een bekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:54

Ik heb geen idee meer hoe die wet/theorie heet.
Maar het zou zo moeten zijn dat je in 6 stappen bij een bekende van je uit kan komen.

Gisteren ben ik wat over een weer aan het mailen met mijn vriend op zijn werk en een collega van hem (goede vriend van ons beide). Een bepaald moment mailt mijn vriend een mailtje met een grappig dingetje erin naar mij. Al scrollend naar beneden waar het plaatje staat zie ik de naam van mijn beste vriendin daarin staan. Wat blijkt een vage kennis van haar is een collega van mijn vriend... En tussen F. (vriendin) en ik zitten inderdaad 5 schakels en ik ben nummer 6. Haha!

Stom toeval of klopt die theorie toch echt?


MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:56

Ik heb weleens vernomen dat het zelfs maar 2 stappen zijn. Dus dat je via 2 personen in principe iedereen ter wereld kent. Dat lijkt me dan wel weer een beetje sterk...

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:03

Kan het kloppen Sorane dat je dat in de Telegraaf hebt gelezen? Want ik kan me ook zoiets herinneren.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:13

Het heet 'the six degrees of separation' (small world phenomenon), en schijnt echt wetenschappelijk onderbouwd te zijn, dus geen toeval.

(moet er wel bij zeggen dat het onderzoek alleen voor Amerika geldt.. maar waarom zou het niet op de rest van de wereld toepasbaar zijn?)

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:13

Siempie schreef:
Kan het kloppen Sorane dat je dat in de Telegraaf hebt gelezen? Want ik kan me ook zoiets herinneren.



Nee ik vertelde het mijn vriend en die vertelde die theorie. Er schijnt ook een film over gemaakt te zijn.

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:19

Ik had in CSI gehoord dat je verbonden bent met iedereen in de wereld via 5 personen.

... And we like all the fluffy animals.


BartVB
Eigenaar

Berichten: 41638
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:26


ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:01

ben misschien niet zo snugger.. maar kan iemand me het uit leggen.. de vrije vertaling naar mijn niveau brengt me geen stap verder!

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:09

Klopt, het klinkt gek maar volgens mij is het ook echt zo!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:16

Volgens mij heb ik dat wel eens bij de Sales cursus gehad. Dat als je goed mond op mond reclame heb, je 6 mensen moet bereiken die goed over je spreken en die vertellen het weer tegen 6 enz en binnen zoveel keer bereikt het iemand die jij kent

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 18:24

bij ons in de stad in iedergeval wel!! best vaag... als er wat gebeurd, dan blijkt altijd dat je die gene via via wel kent.... bijvoorbeeld die man die de ontploffing heeft overleefd in dat huis in vlaardingen 2 weken geleden is de zangen van de band van de vader van een vriend van mij... en zo zijn er nog wel een paar voorbeelden.... tis echt maf!

Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 18:28

Hier hadden ze laatst een test mee gedaan. Iemand had een naam en woonplaats van iemand ergens in de wereld en dit moesten ze via via(kennissen,vrienden, enz) bij die persoon proberen te krijgen. Het gemiddelde was ook iets van 5 á 6 tussenpersonen.

- Offline -


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 10:16

Heel grappig eigenlijk. Want het werkt dus wel degelijk.
Maar in mijn geval was ik er dus niet blij mee. Haha!

Flor

Berichten: 1040
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 12:27

Heb dat heel erg vaak, dus ben het er heel erg mee eens.. je komt telkens weer een bekende tegen, ookal had je dat eerst nooit verwacht .

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 12:52

Vreemd dat er niet meer onderzoek is gedaan naar zoiets, lijkt me wel nuttig (voor het geval kippenpest toch van mens op mens over kan gaan ofzo Scheve mond )

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 13:05

Wat heeft dát er nou wer mee te maken Verward

- Offline -

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 14:11

Nou, dan weet je hoeveel contacten mensen met elkaar hebben en hoe snel zoiets zich dus kan verspreiden

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 14:13

Citaat:
Watts and Strogatz show that the addition of a handful of random links can turn a disconnected network into a highly connected one. This has both positive and negative implications: it's a virtue if, by the addition of a few judicious routers, it makes a vast communication network (such as the Internet) no more than six hops wide; in contrast, it's a vice if it places that same well-connected individual a mere six people away from a deadly disease such as SARS.



Op die manier Haha!

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:45

Verward Dan nog vraag ik me af wat dat er mee te maken heeft als je via 5 virtuele stappen een boodschap kan brengen. Die mensen komen niet met elkaar in contact.

- Offline -

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:49

Zo heb ik hier in Groningen een studiegenootje/vriendin die in de vriendinnengroep zit van mijn beste vriendin..
En dat moesten we dus door mijn beste vriendin horen..

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 17:00

Citaat:
Dan nog vraag ik me af wat dat er mee te maken heeft als je via 5 virtuele stappen een boodschap kan brengen. Die mensen komen niet met elkaar in contact.


Sorry hoor, ik ben een beetje epidemiologie-fan Haha! . Het gaat niet alleen over virtuele stappen, maar ook over echte contacten. Ze zeggen: Het kan een voordeel (=virtue) zijn om een goed vertakt netwerk te hebben, zoals bij internet, maar ook een nadeel, zoals bij een ziekte. Dan is onder andere het aantal contacten van belang voor de verspreiding van de ziekte. Dus als er maar weinig stappen zitten tussen jou en een willekeurige andere persoon op de wereld maakt dat alle verschil wat betreft de verspreiding van ziektes.
In dit geval hebben ze het uitgeprobeerd met brieven, maar zoiets kun je ook met echte contacten testen, en dat lijkt me dan wel weer nuttig.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:57

IK SNAP HET NOG STEEDS NIET Boos!

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 22:23

Jaaa, mijn vriend kwam aanzetten met die theorie!!
We kenden elkaar toen net en het bleek dat wij elkaar -dus via 6 personen- al kenden!
Alleen hij zei dat t met 7 mensen was ipv 6, maar ik heb er dus van gehoord en ik geloof er ook wel in Lachen

Faber quisque fortunae suae

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 23:29

M3isSi3j schreef:
IK SNAP HET NOG STEEDS NIET Boos!


Voorbeeld:
ik woon in Amsterdam, ik ken iemand die in Rotterdam woont, degene die in Rotterdam woont kent iemand uit Den Haag, degene uit Den Haag kent iemand uit Utrecht, degene uit Utrecht kent iemand uit Groningen, degene uit Groningen kent iemand uit Maastricht, degene uit Maastricht kent iemand uit Eindhoven, degene uit Eindhoven kent iemand uit Leeuwarden, maar hey! Ik ken diegene uit Leeuwarden ook!

Ofwel, via 6 stappen (Rotterdam-Den Haag-Utrecht-Groningen-Maastricht-Eindhoven) waarvan ik de tussenliggende mensen niet ken, kom ik weer bij een bekende van mij terecht, namelijk iemand uit Leeuwarden.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is Lachen

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 00:45

Wie wilt er een test doen Haha!

- Offline -


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Dennenboom, Flubberboot, Flying_Angel, IASCrawler, Lestria, loowny, Nancy__, RoronaZorro, Zebrastreep en 59 bezoekers