Buigproef!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Buigproef!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 13:32

Bij ons op stal wordt een paard verkocht en nou zijn er al mensen komen kijken uit Noorwegen. Ze hebben haar laten keuren en alles was goed behalve de buigproef. Ze is dus niet goedgekeurd!
Ze liep in plaats van 3 passen, 5 passen echt kreupel en dat mag niet. Huilen Nou de vraag:

Weet iemand of je nog veel met zo'n paard kunt doen of niet. De DA zei dat je niet veel meer mag dressuren en dat buitenritten maken, nu nog het beste voor haar is! Wie heeft hier ook ervaring mee, en wat hebben jullie gedaan? Verward


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 13:35

Daar is totaal niets van te zeggen. Er kan niets aan de hand zijn, maar het kan ook heel ernstig zijn. Hiervoor moet je veel verder gaan onderzoeken en rontgenfoto's maken.
Buigproeven kunnen ook nog eens verkeerd worden uitgevoerd, en dat kan het ook beinvloeden. Zelf vertrouw ik er weinig op.
Mijn HKO-4 paard loopt bijvoorbeeld prima na een buigproef, maar z'n foto's zijn waardeloos. En omgekeerd kan ook voorkomen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 13:38

okey bedankt! Ze loopt verder met rijden prima, ze loopt M2. Ik heb ook nooit iets gemerkt van haar benen. Wel heeft ze van die zwabber benen, die ze naar buiten gooit, tijdens het lopen. Maar dat komt door haar hoeven omdat die heel plat en rond zijn! Lachen zou het ook daar aan kunne liggen?

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 14:42

Dan moeten ze speciaal beslagen worden Lachen

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 14:43

of ze wordt verkeerd beslagen Scheve mond

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 15:33

Monster het spijt me maar dat is een beetje onzin. Je hebt pas echt zekerheid als je de oorzaak van het kreupelen weet en daar is vaak een foto voor nodig. Als het paard normaliter niet kreupel loopt tijdens het rijden hoeft er geen ander beslag onder en er is ook geen reden om te denken dat ze verkeers is beslagen.. Misschien heeft het paard wel geen ijzers dat kan ook .

Er zijn paarden met artose die makkelijk door een buigrpoef komen en er zijn ook paarden met niks die niet door een buigproef komen. EEn buigproef geeft een indicatie van een eventuele blessure, maar zegt verder niet zo veel.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 16:04

Ik heb zo'n afgekeurd paard ooit gekocht. Het was een gok natuurlijk, want het was onduidelijk wat er aan de hand was. De prijs was er natuurlijk wel naar.
Dat paard heb ik 7 jaar gehad, nooit een dag kreupel geweest en ben er Z dressuur mee geworden.
Dus een buigproef op zich zegt helemaal niets. Paard hoeft zich de dag ervoor maar ongelukkig verstapt te hebben....

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 16:40

Mijn paard heb ik ook gekocht ondanks dat ie met 1 been de buigproef niet door kwam.Dit kon verschillende redenen hebben.Toen het paard op mijn eigen stal stond nog 2 keer de proef gedaan door de dierenarts en niks aan de hand.Ze is gewoon de verzekering ingegaan.Het zegt dus niet altijd alles Lachen

Ulissa

Berichten: 1772
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 17:11

Misschien komt dit paard over 2 weken wel door een buigproef heen. Heeft ie zich een keer verstapt of iets is dit na 2 weken nog niet goed dan zou ik het paard na laten kijken. Een buigproef moet je ook wel goed uit kunnen voeren. De een trekt een been veel verder op dan een ander.

onderschriftloos

Skreiandor
Berichten: 677
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:45

Mijn paard was bij de buigproef ook kreupel. Nu heeft ze rondom ijzers en heeft nog nooit zo goed gelopen als nu

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Skreia 18-07-1997 - 29-01-2009
Cas (TimorxReinar) 08-07-2006 - 28-07-2023

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 20:40

Als je wilt dat een paard niet door de buigproef komt, dan pak je 'm gewoon wat harder. Andersom kun je ook minder "doorpakken" en daarmee een paard erdoor laten komen. Het is dus geheel afhankelijk van de arts die het doet en ik zou dus ook geen waarde aan hechten wat z'n man (vrouw) voor mening over het paard geeft.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 20:54

Mijn paard was de 1ex met 1 buigproef ook niet goed, 2e keer al stuk beter
DA dacht aan verstapping in de wei
Na de 2e keer keuring is ze op de foto gegaan en alles was perfect!
De buigproef wil helemaal niets zeggen idd net zoals ikke zegt
T is maar net hoe ze t been vasthouden
al is t al iets te lang of iets anders vastgepakt kan hij ook al langer moeilijk lopen!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 21:06

Second opinion nemen bij een andere DA.

Bij 1 van onze paarden:

Bij DA nr. 1 liep hij gewoon als elk jong paard --> paard is klaar voor een spuitje.....
Bij DA nr. 2 liet hij net zo --> valt mee en een enkele foto genomen, nergens problemen

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 10:00

Verplaatst van VMR naar MD.

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 11:51

De buigproef in niet gestandaardiseerd en dus ook niet betrouwbaar, jammer alleen dat je zo afhankelijk bent van de DA.

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 12:00

ze is nou ook niet verkocht! Huilen
ze vertrouwde volledig op die proef, en durfde het niet aan!
maar jah, niks aan te doen!


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:25

mn pony met spat komt zo door de buigproef heen.....zegt dus helemaal niets

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 00:20

Ik vind die buigproeven echt nix. (sorrie ik voeg geloof ik niet echt iets toe deze keer)

Bejaarde bokkers weten meer

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:49

ik hecht er wel waarde aan, wetende dat het een momentopname is.
Bij ons op stal stond een ex-renpaard. Deze moest ook voor de buigproef.
Kwam er niet doorheen en was na 2 dagen ook kreupel. Dus was op dat moment al niet goed.

Ben je echt gek van een paard dat je kopen wil, dan kan je altijd na 2 weken weer de buigproef doen en zien hoe hij dan is.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 23:04

kiana, dan maak je toch een foto ipv nogmaals een buigproef te doen? je zegt zelf al te weten dat het een momentopname is?

bovendien zijn er zat goede paarden die niet door de buigproef heenkomen omdat die niet goed wordt uitgevoerd(been te lang/te hoog vast gehouden etc)
nee wil je het zeker weten, zet hem dan op de foto, dan weet je tenminste wat je koopt!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:26

Nou Renske, ik denk daar toch anders over.
Het gaat mij niet alleen om het beeld op de foto, het gaat mij erom of het paard regelmatig is.

Het paard wat ik noemde was 100 % op de foto, maar klinisch NIET goed.
Spieren, pezen en banden kan je middels een buigproef heel goed checken, deze zie je niet op de foto.

Dus.....een 100 % goedgekeurd paard op de foto welke klinisch MET buigproef niet goed is zal bij mij niet op stal komen.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 09:27

Een buigproef is al heel vaak ter discussie gesteld en terecht.

Het is een handeling die oncontroleerbaar is. Hoe hard trekt de arts aan het been? Een hele sterke arts zal veel meer "schade" toebrengen dan een minder sterke DA.

Ook ik heb een paard gehad die nooit een stap kreupel heeft gelopen bij mij, ik ben echt niet zuinig; rijd met sneeuw, ijs en modder zonder voorzichtig te zijn. Paard had echt nooit wat. Ging ook vol vertrouwen met hem de buigproef in toen ik hem verkocht.
Hij kwam er niet doorheen........
We zijn nu een paar jaar verder, paard is daarna toch verkocht en heeft tot op heden nog nooit een stap kreupel meer gelopen.

Lang leven de buigproef......

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 13:14

Conclusie: Buigproef is zinvol, maar niet betrouwbaar. Wil niet zeggen als een paard niet door de buigproef komt deze een blijvend gebrek heeft in zijn been. Later nog eens de buigproef doen, foto's en scan laten maken. Dan hoeft nog niet alles uitgesloten te zijn....

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:19

naar mijn mening is de buigproef niet helemaal betrouwbaar

toen ik mijn paard kocht is hij klinich en rotghenlogies gekeurd en was hij helemaal goed.


een half jaar later moest ik hem weer laten keuren voor de verzekering en was hij afgekeurd op de buigproef
3 maanden later dus weer laten keuren en weer niet goed. Boos!
raar want hij heeft nog nooit 1 pas kreupel gelopen

ik wou hem op de foto laten zetten.
want ja 2 keer niet goed misschien is er dan wel wat
voor de foto's toch nog maar ff een buigproef voor de zekerheid
ja de veearts was er toch al Haha!
en ja hoor nu was hij was goed gekeurd OK dan!

ik denk zelf dat het komt door de ijzers
omdat die 2 keer dat hij was afgekeurd , hij al toe was aan nieuw beslag.
en later omdat hij op de foto ging, heb ik de ijzers er onder vandaan laten halen, en was hij goed Verward
ik weet het niet weet alleen dat de buigproef eigenlijk niks voorsteld Haha!

hij is toen overgens niet meer op de foto geweest


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne77, Miss_Mii21 en 51 bezoekers