5 maanden oud en over een hindernis gezond?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

5 maanden oud en over een hindernis gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 11:02

Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik heb eens een vraagje over springen en veulens.

Ik las in een advertentie over een veulen van 5 maanden dat wel houdt van een sprongetje over een hindernis. Er stond niet bij hoe hoog de hindernis was en hoe vaak ze dat al hebben gedaan.
Kan en mag een veulen van die leeftijd 'springen'? En zoja, hoe hoog mag die 'hindernis' dan zijn?
Het zal vast zijn geweest om te laten kijken of het veulen een beetje springaanleg heeft, maar vinden jullie dit nou verstandig? En vanaf welke leeftijd laten jullie ze vrij springen?

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:46

Tja, je weet maar nooit wanneer mensen beginnen met hun paard/ veulen te laten springen. Ik weet wel dat sommige veulens (en dan echt nog heel jong) uit zichzelf springen over bv een boomstam in hun wei of over een greppeltje. Ik verbaasde me een keer over zo'n jong ding dat met mij en mijn paard mee wilde rennen maar in zijn weiland een obstakel tegen kwam en daar dus overheen sprong!! Geweldig! Maar hij had er ook omheen kunnen lopen.. Schijnbaar vond hij het wel leuk!
Als je zo kunt constateren dat het dier kan en wil springen lijkt het me niet erg.
Maar om op die leeftijd te beginnen met springen in een bak oid terwijl het er zelf niet voor kiest dan denk ik dat het niet goed en verstandig is.

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:33

Er is ooit bij de waiboerhoeve onderzoek gedaan naar springen op jonge leeftijd.

Citaat:
Het JUMPEX-onderzoek is gestart in het najaar van 1998 met als doel: verbeteren van de praktische trainings- en selectiemogelijkheden van springpaarden. De paarden zijn volgens twee systemen opgefokt en afgericht. De helft van de groep was ingedeeld in een extensief praktijksysteem waarbij ze tot de leeftijd van drie jaar uitsluitend vrije beweging kregen in weide (zomer) en loopstal (winter).

De andere helft heeft vanaf vijf maanden leeftijd training vrij springen gehad, uiteraard afgestemd op hun belastbaarheid. Op driejarige leeftijd hebben ze allen een 5-weekse Eigen Prestatie Toets in Deurne gedaan, waarbij zeer veel waarnemingen zijn gedaan. Na een periode weidegang is trainings- en africhtingsfase twee in Deurne van start gegaan, welke nu na zestien maanden word afgesloten.

Vanuit diverse onderzoeksdisciplines en invalshoeken zijn de paarden vijf jaar lang onder de loep genomen. Het praktijkonderzoek in Lelystad en de Faculteit Diergeneeskunde in Utrecht hebben vele technische en lichamelijke waarnemingen gedaan, zoals de waarnemingen tijdens springtrainingen, röntgenonderzoek, klinische beoordelingen, spieronderzoek, bewegingsanalyse, bloedonderzoek, hartslagmetingen, lichaamsmaten en wegen.

Daarnaast is een uitgebreide studie gedaan naar de voor topprestaties zeer belangrijke “niet-lichamelijke” aspecten: het karakter en gedrag van het paard. Dit is uitgevoerd door Kathalijne Visser en haar promotie-onderzoek heeft inmiddels geleid tot het boek HORSONALITY ®.

Door Piet Raymakers en Hans Horn zijn de dieren vanaf het begin zeer regelmatig visueel beoordeeld op vrij springen en later ook onder het zadel. Door inspecteurs van het KWPN is een aantal keer het exterieur van de paarden beoordeeld.

Alle gegevens van de deelonderzoeken worden momenteel verwerkt. De resultaten van het onderzoek worden in 2004 gepresenteerd tijdens een themadag Jumpex.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:38

Ik weet niet meer precies waar, ik meende bij Roelofs,maar daar selecteren ze al vroeg jonge paarden/veulens op sprincapaciteit.
Wij zijn daar met school op excursie geweest en op dat moment waren ze ook aan het selecteren.

enters die het niet kunnen gaan eruit, die het wel kunnen blijven een jaar. De twenters die het niet kunnen vliegen eruit, die het wel kunnen blijven weer een jaar.
bij 3jarigen netzo

Zo proberen ze de échten er al vroeg uit te halen.

Hetijkt me niet goed dat een jong veulen dagelijks springt, voor zo'n selectie op een winstmakend bedrijf is het misschien wat. Maar hobbymatig en gewoon voor de lol zou ik een veulen niet laten springen

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:25

ik ben er niet zo voor, je zit toch met de verbening van het kraakbeen wat binnen de eerste 9 mnd moet gebeuren.
ach een keer een balkje samen met de moeder.......ok

maar een echte hindernis met zware balken van 40 cm hoog ?
Ik niet !