Recreatiepaard onbeperkt kuil geven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Recreatiepaard onbeperkt kuil geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 19:17

Ik lees vaak dat mensen onbeperkt hooi voeren. Kan dit ook met kuil en dan met een recreatie(stal)paard of zit daar teveel voeding in ?

Het is van dat kuil wat niet heel nat is maar ook niet superdroog. Verder krijgt ze ook 1 1/2 kg onderhoudsbrok en 1 schep muesli. In de winter staan ze niet op de weide.
Rijd een uur per dag dressuur maar nog niet echt fanatiek.


Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 19:27

Kuil zit voor zover ik weet veel meer eiwit in en moet je dus zeker niet onbeperkt voeren, al eten de meeste paarden zoveel als ze nodig hebben.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 19:42

Ik zou wel oppassen met idd de eiwitten die er in zitten:D

Jasmijn 29-04-2011
<3 Jasmijn <3 Mampina
Brusje op komst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 19:43

geen 1 paard zou ik onbeperkt kuil geven.

Kuil is heel anders dan hooi, zoals hierboven al gemeld is.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 19:56

Dacht het al maar lees het wel eens maar dat zijn meer de paarden die in de winter op het land staan denk ik dan.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 20:18

En "voordroogkuil"?
Dus van dat droge spul, maar dat wel in plastic ingepakt is?
Geldt dat eigenlijk altijd "hoe natter hoe (eiwit-)rijker"?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:10

Als je stopt met biks bijvoeren zou je het kunnen proberen, rustig opvoeren. Ik weet niet wat voor soort kuil jullie hebben, maar als het kuil van 'arm' gras is kan het, mits je niets bijvoert verder.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:13

Ik zou eerder gaan voor onbeperkt hooi, kuil lijkt me iets te veel van het goede.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:27

Ik geef zelf in de winter ook onbeperkt hooi. Jullie bedoelen waarschijnlijk met kuil voordroog, dat zit in die plastic balen. Kuil ligt op het land onder zo'n groot zwart dek. Voordroog is eiwitrijker dan hooi. Als een paard veel op stal staat vind ik hooi véél beter omdat ze hier onbeperkt van kunnen eten en zich dus niet gaan vervelen. Als die van mij straks weer aan het eind van de middag op stal gaat krijgt ze een halve baal. Ik voer echter weinig biks (tinker).

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:37

Biks is uitgevonden in de tijd, dat paarden de hele dag moesten werken. De graastijd die ze was afgenomen, moest gecompenseerd worden -> biks. Eigenlijk is het een soort junk-food. In één keer krijgt een paard heel veel energie binnen. Hun darmen zijn daar eigenlijk niet voor bedoelt, net zo min als onze darmen voor het omgekeerde: de hele dag door een beetje eten...... Als je je paard onbeperkt hooi voorzet hoef je eigenlijk geen biks te geven. Alleen als je uren rijdt, moet je wel een beetje de graastijd compenseren.
Sportpaarden die de hele dag trainen krijgen ook biks oa om die reden.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:47

Sportpaarden hebben ook meer energie nodig dan bijv. recreatiepaarden. Biks is eigenlijk krachtvoer, sommige paarden krijgen wel 5 kilo per dag om de arbeid aan te kunnen en niet in te vallen. Ik heb daar niet veel verstand van maar denk wel dat paarden die de hele dag in een box staan en soms een klein uurtje in de bak gereden worden liever veel hooi of voordroog hebben dan een paar kilo biks. Het is in ieder geval paardvriendelijker.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 21:49

Op de pensionstal waar ik sta word alleen kuil gevoerd. Ik ben dan helaas daar van afhankelijk. Op mijn vorige stal voerde ik wel hooi daar betaalde ik voor bij.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:49


Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 21:54

Soxje schreef:
Sportpaarden hebben ook meer energie nodig dan bijv. recreatiepaarden. Biks is eigenlijk krachtvoer, sommige paarden krijgen wel 5 kilo per dag om de arbeid aan te kunnen en niet in te vallen. Ik heb daar niet veel verstand van maar denk wel dat paarden die de hele dag in een box staan en soms een klein uurtje in de bak gereden worden liever veel hooi of voordroog hebben dan een paar kilo biks. Het is in ieder geval paardvriendelijker.

Mijn paard zal inderdaad in de winter veel binnenstaan (helaas in deze regio gebruikelijk en alleen buitenkomen als ik 's-avonds uit mijn werk ben. Ideaal is inderdaad anders maar ja het moet maar. Op mijn vorige stal werd er hooi gegeven en gaf ik mijn oudje altijd als ik weg ging nog extra hooi toe. Nu bij mijn nieuwe paard geef ik ook een arm extra als ik wegga en vroeg mij af of dat kwaad kon. Ze krijgt verder nog 2 x per dag kuil van de stalhouder en ze staat op stro. Ik las hier op bokt wel eens van onbeperkt kuil maar vroeg mij af in welke gevallen dat nu gedaan word. Omdat ik een volbloed paard heb en ze ook nog biks en muesli krijgt zal dat inderdaad teveel zijn onbeperkt.


flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:54

Op mijn vorige pensionstal werd ook alleen kuil gevoerd en ik ben zelf baaltjes hooi gaan kopen, die hadden ze wel voor hun eigen paarden Boos!. Ze kreeg dan van hen 2x per dag een portie kuil (voordroog) en van mij aan het eind van de middag een hooinet vol met hooi. Had ze 's-avonds nog wat te peuzelen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 21:55

Mac schreef:
Heb even speciaal een topic geopend op western omdat ik Paints heb en die normaal gesproken nogal gevoelig zijn voor eiwitten. Voor de liefhebbers: [WN] hoeveel hooi/kuil voor "westernrassen"?

Ga het ook volgen want mijn paard is een volbloed en de vorige eigenaar had mij al gezegd dat ze dikke benen kan krijgen van kuil/teveel eiwit dus probeer er wel op te letten wat ik geef.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 21:57

Soxje schreef:
Op mijn vorige pensionstal werd ook alleen kuil gevoerd en ik ben zelf baaltjes hooi gaan kopen, die hadden ze wel voor hun eigen paarden Boos!. Ze kreeg dan van hen 2x per dag een portie kuil (voordroog) en van mij aan het eind van de middag een hooinet vol met hooi. Had ze 's-avonds nog wat te peuzelen.

Zou wel zelf hooi bij willen gaan voeren maar sta al stukken duurder als mijn vorige stal (ben net verhuist en opmijzelf gaan wonen Geld, geld! Bloos en het valt niet mee) en denk ook niet dat ik opslag en vervoer heb voor hooi.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:05

gouda schreef:
Mijn paard zal inderdaad in de winter veel binnenstaan (helaas in deze regio gebruikelijk en alleen buitenkomen als ik 's-avonds uit mijn werk ben. Ideaal is inderdaad anders maar ja het moet maar. Op mijn vorige stal werd er hooi gegeven en gaf ik mijn oudje altijd als ik weg ging nog extra hooi toe. Nu bij mijn nieuwe paard geef ik ook een arm extra als ik wegga en vroeg mij af of dat kwaad kon. Ze krijgt verder nog 2 x per dag kuil van de stalhouder en ze staat op stro. Ik las hier op bokt wel eens van onbeperkt kuil maar vroeg mij af in welke gevallen dat nu gedaan word. Omdat ik een volbloed paard heb en ze ook nog biks en muesli krijgt zal dat inderdaad teveel zijn onbeperkt.

Ik kom ook uit die regio (ben dan een paar jaar geleden verhuisd) maar vind het verschrikkelijk dat paarden zoveel op stal staan. Ik zou dan toch zoeken naar een buitenbox, het liefst met uitloop, die zijn er wel hoor! Maar enfin, als dat niet te vinden is geef je paard dan wat te doen. Een paard is en blijft een grazer en heeft het ruwvoer ook nodig voor zijn spijsvertering. Lekker droog hooi dat goed door het paard gemaald moet worden voorkomt verveling, hij wordt er beslist niet dik van en het compenseert een beetje, nou ja, het niet normaal kunnen grazen. Ik heb hier in een dorp verderop voor de winter een adresje gevonden (nu 2e jaar) waar ze een hectare land heeft, er wordt niet kunstmatig bemest, er is een schuilstal en ik heb een apart stalletje. Ik moet wel zelf voor alles zorgen. Er is helemaal geen luxe, geen bak (wel een prima manege met binnenbak op 10 minuten rijden), geen automatische drinkdingetjes, alleen een tl-balk voor licht. Maar die super droge wei vind ik wel héél fijn.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 22:09

Ben zo'n beetje overal in de buurt wezen kijken hier in de buurt toen ik in juli ging verhuizen. Amper buitenboxen gezien (of met wachtlijst) en al helemaal geen stal met uitloop.
In de winter op de dag een paar uurtjes paddock zou ik al top vinden.
Fijn dat jij een goed weiland hebt gevonden. Staat je paard daar alleen of met anderen?

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:13

Het valt voor mij ook niet mee als weer alleenwonende... Ik kocht het hooi van de pensionhouder (ja, idioot eigenlijk) en kon daar zolang er een box leegstond wat baaltjes kwijt. Nu haal ik het hooi bij een boer en er kunnen 5 of 6 baaltjes achterin mijn bestelauto. Heb een dekzeil gekocht en daar gooi ik ze op. Niet dat de auto daarmee schoon blijft Lachen

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:21

Ze stond vorig jaar alleen, wel met paarden in de aangrenzende weilanden. Nu is er ook een D-pony bijgekomen, die staat al in het stalletje naast mijn paard (die van mij staat nog 24/7 buiten). Het zijn geen grote vriendinnen maar we rijden wel al samen, al een paar buitenritten en vandaag in de binnenbak. Ik moet altijd wel lachen als ik met Sox op rit ben geweest en terugkom, de paarden in de omringende weilanden staan dan al op de uitkijk en gaan hinniken, super vind ik dat. De verloren dochter die terugkeert Lachen

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:40

Mijn volbloed die ong. 3uurtjes per dag buiten loopt, krijgt 3x per dag bix en kuil. Hij heeft er iets stalbenen van, maar volgens de da is dat niet erg. Als hij 10 min. van stal is zijn zijn benen al weer dun.

het leven is goed met een engels volbloed

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 23:42

Ok bedankt voor de info. Ik had zoiets van als de benen dik worden ga ik kijken voor hooi maar als het geen kwaad kan. Ze krijgt nu ruim een maand kuil (zo lang als ik haar heb) en heeft bijna de hele maand op rust gestaan waarvan 2 1/2 week zelfs boxrust en geen dikke benen.

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 09:38

Het hangt ook erg af van wanneer de kuil geoogst is en welke grassoorten die bevat. Sommige boeren hebben speciaal ingezaaide weides met raaigras, als je dat koopt van eerste snede en onbeperkt zou voeren dat zou niet goed komen.
Wij hebben echter voordroog in plastic rollen, geoogst van een gewone weide en pas in september geoogst, dus tweede snede. Het gras is ook behoorlijk lang gedroogd voor het ingepakt werd. Op die manier hebben we een interessant product dat we onbeperkt kunnen voeren.
Ik doe het niet omdat mijn merrie nu al te dik is (wordt dik van lucht) maar mijn vriendin bvb heeft een grotere kudde paarden in verschillende leeftijden (fokmerries en jonge dieren) en die rolt gewoon een bol in de weide, snijdt de bovenkant open en ze kunnen naar hartelust knabbelen.
Trouwens, hooi van eerste snede dat onder ideale omstandigheden geoogst is van een perceel dat zwaar bemest geweest is, kan ook heel veel eiwitten bevatten. Dus voor alle zekerheid overschakelen op hooi levert niks op als je niet weet wat en hoe de boer geoogst heeft. Voor koeien wordt er al in mei geoogst omdat het gras dan nog korter is en een hogere voedingswaarde heeft, iets wat de koeien prima kunnen verwerken. Voor paarden is het dan weer beter om pas in juni te oogsten (voor de eerste snede) omdat het gras dan al wat stengeliger is en minder voedingsstoffen bevat.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 bezoekers