Bizar; ik krijg nu al een erfenis terwijl opa nog leeft

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Bizar; ik krijg nu al een erfenis terwijl opa nog leeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 19:39

Omdat mijn opa op sterven ligt, we weten niet hoe lang hij nog heeft maar er is geen remedie meer (hartproblemen), heeft hij de erfenis al verdeelt onder de kleinkinderen. Hij heeft er voor gekozen om het nu al te verdelen omdat het nu nog onder het schenkingsrecht valt en er dan minder naar de belasting moet. Alleen de kleinkinderen krijgen een deel want de kinderen hebben al genoeg Knipoog . Het gaat maar om een klein bedrag maar het is zo bizar.
Ik wil nog helemaal niet zonder opa, het is de vader van mijn overleden vader dus best bijzonder voor mij. Sowieso: een opa hoort er gewoon te zijn. Hij is ook nog eens mijn enige grootouder, de rest is al jaren geleden overleden (beide oma's zelfs al voor dat ik een half jaar oud was).
Maar hij heeft gewoon niet lang meer, zo is het nu eenmaal.



Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 20:05

Hoi, mijn opa heeft net zoiets gedaan. Al had ik helaas niet zo'n goede band met hem.

Maar wat voor hem natuurlijk wel fijn zal zijn is om jou van jou erfenis te zien/horen genieten. Als hij al overleden is, heeft hij er zelf geen plezier aan om jullie kleinkinderen iets leuks te geven.

Ik wens je wel heel veel sterkte,

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 21:04

Nog veel bizarder: mijn vader (kerngezond, springlevend en echt nog niet zo oud) is nu al begonnen met geld naar mij door te schuiven en bezittingen op mijn naam te laten zetten. Puur omdat hij gewoon een schurfthekel heeft aan de belastingen en ze geen cent gunt. Ik weet bijvoorbeeld ook al zijn pincodes en hij wil dat ik gelijk al z'n rekeningen leeg ga trekken op het moment dat hij komt te overlijden, net alsof ik daar dan zin in heb en niets anders aan m'n hoofd heb, maar ja, als hij het zo wil......

Sterkte ermee!

Nulla tenaci invia est via

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 21:08

moeilijk lijkt me dat om toch op zo 'n moment aan dingen als geld en belastingen te moeten denken!
Wel heel lief van je opa dat hij dat jullie kleinkinderen schenkt!
Denk er maar niet teveel over na (over dat geld) en geniet van je opa zolang het nog kan!
Tsja, hoe rot het is ook opa 's hebben niet het eeuwige leven ... Scheve mond

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 00:03

Ik vind het ook heel lief van je opa dat hij ondanks al zijn problemen nog zo aan jullie denkt.
Het is inderdaad een heel wrang idee om daar nu aan te denken.
Op dit moment is alleen opa belangrijk, geld is totaal oninteressant en zelfs vervelend om mee geconfronteerd te worden vanwege het hoe en waarom.
Niet teveel over dat geld piekeren hoor, opa wil het tenslotte zo, ook al blijft het een bizar idee.
Heel veel sterkte..........

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 08:39

Het klinkt heel bizar, maar het is wel heel verstandig van je opa. Nu hoef je namelijk veel minder, of misschien wel geen belasting te betalen, als je opa al overleden was, wel. Het is dus kennelijk zijn wens dat zijn bezittingen bij de (klein)kinderen terecht komen en niet bij het belastingkantoor.
Sterkte de komende tijd.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 09:43

ikke schreef:
Het is dus kennelijk zijn wens dat zijn bezittingen bij de (klein)kinderen terecht komen en niet bij het belastingkantoor.

Inderdaad hij word helemaal fel als hij het daar over heeft. Hij had het al veel eerder willen regelen maar kwam er steeds niet aan toe en wist ook niet meer precies waar hij allemaal spaarrekeningen had. Maar omdat hij van de week al bijna is overleden heeft hij zijn kinderen met spoed opdracht gegeven om het te regelen.
Hij is op dit moment uitbehandeld dus als hij nu ng een hartaanval of beroerte krijgt is het gedaan. En aangezien zijn hartspier zwaarbeschadigd is en zijn aders zijn dichtgeslibt is het slechts een kwestie van afwachten.

Vandaag ga ik hem nog even bellen, zal dan wel ons laatste telefoongesprek worden.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 10:27

Veel sterkte ermee Katrien!!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 11:57

Ik kan me het ook voorstellen. In dit huis zijn we ook niet bepaald voorstanders van de fiscus, en het zou me niet verbazen dat wanneer mijn ouders aan hun einde komen (wat nog héél lang gaat duren Lovers ) ze mij hetzelfde zouden vragen.

In ieder geval sterkte Katrien! Lovers

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 16:33

He wat een rare situatie Katrien, aan de ene kant "krijg" je iets maar aan de andere kant is de reden waarom niet leuk. Trouwens, iets voor je opa om over na te denken: Hij zal nu minstens nog een jaar moeten leven omdat anders de schenking alsnog onder de erfenis valt. Mocht je er meer over willen weten dan kun je op de site van de belastingdienst kijken.
Sterkte met alles!!!

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 11:52

God, wat een nare situatie!

Ik kan me voorstellen dat je je hier een beetje raar onder voelt. Heel veel sterkte met het komende verlies van je dierbare opa.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 13:40

Ha Margreet, mijn vader doet hetzelfde bij mij en mijn zus. Ook schenkingsrecht omdat hij zijn zuurverdiende geld niet aan de belasting gunt.
Wat opa's die doodgaan betreft, Ik heb de mijne nooit gekend. mijn ouders heb ik daarentegen nog wel. Ik geef je opa groot gelijk.

De hond is de betere mens

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 17:06

Katrien schreef:

Vandaag ga ik hem nog even bellen,
zal dan wel ons laatste telefoongesprek worden
.


Bah wat een idee...

Sterkte Katrien, dit is echt moeilijk.

Ik heb mijn opa's nooit gekend jammer genoeg en de ene oma waar ik een band mee had is overreden door een dronken man. Verdrietig

:evaw:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Bolletje29, ChanelR, chinnie, DWitzel, Eleeke, Facebook, Geerten, IASCrawler, limagirl, NadjaNadja, nafkedemi, Poety, Schuur_, Shari_B, Tazzey, Thrive en 118 bezoekers