help,paard moet naar de tandarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tola

Berichten: 129
Geregistreerd: 19-08-04
Woonplaats: Limburg

help,paard moet naar de tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 13:08

mijn 4 jarige merrie heeft last van haar tanden door het wisselen,doppen,wolfskiesje.
het probleem is dat ze heeelemaal hysterisch word,als de da al naar haar kijkt,hij heeft ook maar even snel in de mond kunnen kijken,want ze stijgert alsmaar.
hij wil haar dan ook als de tandarts komt verdoven,maar ze draait ook door als ze een spuit ziet!!
wie heeft er mischien een tip voor me???

Ratje
Berichten: 237
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:19

Je zal ze toch wel kunnen verdoven? Met een goede dierenarts moet dat toch gaan heb ook ooit een paardje gehad bang van spuiten maar uiteindelijk ging het goed ook zeggen dat ze het niet met dat watje ether erover mogen sommige paarden hebben daar bang van.Van de geur en zo he. Bij ons doet de dierenarts de tanden van de paarden en verdoofd ze dus zelf en zelfs bij de moeilijkste lukt dit hoor;
groetjes

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 07:49

mijn pony is heel erg bang voor alle mogelijke veearsten.. maar komt de tandarts is ie zo mak als ene lammetje.. ik heb therese bezemer, misschien kun je haar ook nemen? rustig paard zonder verdoving is altijd beter lijkt me

Ratje
Berichten: 237
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:40

wij hadden vroeger ook een gewone tandarts maar die kunnen of mogen niet verdoven he. en je zag goed dat de tanden van mijn paarden toen niet goed gedaan waren omdat een paard niet lang kan stilstaan en hun hoofd stilhouden, ze hebben hier gewoon het geduld niet voor en het is toch de bedoeling dat het allemaal goed afgewerkt wordt he en dat is toch een secuur werkje vind ik onze dierenarts is gespecialeseert in tanden hij geeft op verschillende plaatsen ook clinics.
Groetjes

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 17:15

Mijn paard is ook nogal panisch voor mensen die aan haar hoofd willen zitten. Maar de dierenarts in sint oedenrode heeft een soort klein hokje/kooi achtig iets hier gaat het paard in hekje dicht en dan staat ze gewoon tussen vier schotten in. Kan dus geen kant meer op. Nou dan verdoven ze hem en dan kan die kaakklem in zijn mond en dan is het zo gedaan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 17:16

Amvbeek schreef:
Mijn paard is ook nogal panisch voor mensen die aan haar hoofd willen zitten. Maar de dierenarts in sint oedenrode heeft een soort klein hokje/kooi achtig iets hier gaat het paard in hekje dicht en dan staat ze gewoon tussen vier schotten in. Kan dus geen kant meer op. Nou dan verdoven ze hem en dan kan die kaakklem in zijn mond en dan is het zo gedaan.


Misschien kun je ook voorzichtig naar het tandartsbezoek toewerken ipv je paard zo te overvallen als Amvbeek dat doet...Lips are sealed

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 17:25

nou dat is gewoon een dierenarts methode hoor. ik heb het niet bedacht. en ze heeft er echt niets aan overgehouden hoor. en het is geen dicht hok zodat ze niets kan zien. het komt maar tot haar schouders.

tola

Berichten: 129
Geregistreerd: 19-08-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 18:31

het is de bedoeling dat de tandarts samen met de da bij mij op stal komen,mijn paard heeft nog geen trailer ervaring.
het grootste probleem wordt het verdoven,aangezien ze dinsdag er bijna een half uur over gedaan hebben om haar te spuiten tegen kramp,ze had een krampkoliek,en ik kwam vanmiddag op stal en ze heeft nu in haar hals een flinke bult,waarschijnlijk een vaatwandontsteking .
ik heb daar zalf voor gekregen en dat vind ze al vreselijk,heb dus best een probleem,ik denk dat ze een medisch trauma heeft opgelopen voordat ik haar kocht...

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 20:32

Ik ben het helemaal met Cassidy eens, zou niet voor de methode van Amvbeek kiezen. Een tweede keer zal je paard ook bang zijn om hierin te lopen. Ik zou inderdaad voor de rustige manier kiezen...

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 20:51

als je een goede paardentandarts hebt, lost ie dat zelf wel op hoor!

Bij ons komt Willem Oosterboer en die kijkt de moeilijkste paarden zonder stress en zonder verdoving in de mond!

En zo heb ik al meerdere tandartsen aan het werk gezien, de goeden verstaan hun vak echt wel!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:03

Oh doet ie ook mensen? Knipoog
(oei oei mijn verstandskies moet nog.......)

Djana

Berichten: 764
Geregistreerd: 15-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:29

Tjee tola, kun je niet eens kontakt opnemen met de vorige eigenaar en vragen of ze altijd zo panisch is geweest?. Ik hoop voor je dat het allemaal goed komt met tool. Heel veel geduld is hier dan ook geboden. Wens je veel succes en geef haar maar een dikke knuffel van mij Ach gut .

tam20
Berichten: 1281
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 11:10

smurf schreef:
als je een goede paardentandarts hebt, lost ie dat zelf wel op hoor!

Bij ons komt Willem Oosterboer en die kijkt de moeilijkste paarden zonder stress en zonder verdoving in de mond!

En zo heb ik al meerdere tandartsen aan het werk gezien, de goeden verstaan hun vak echt wel!


Wij hebben ook sinds kort Dhr Oosterboer, Ons oudje Zita was ook een ramp bij de tandarts, ze trok gewoon in 1x alle 4 haar benen in en liet zich vallen. De tandarts wou haar niet doen zonder verdoving omdat hij het gevaarlijk vond etc. Sinds vorig jaar staan wij op een andere stal en daar kwam dus Dhr Oosterboer, we hebben hem het verhaal uitgelegd en wou het wel proberen. Nou die man is geweldig. Hij loopt naar het paard, ziet dat het bang is en heeft wel een kwartier staan tutten met Zita. Daarna vertrouwde Zita hem en heeft hij haar zonder verdoven of iets kunnen behandelen.

Zou dus op zoek gaan naar een goede en geduldige tandarts die de tijd voor je paard neemt.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:54

Amvbeek schreef:
nou dat is gewoon een dierenarts methode hoor. ik heb het niet bedacht. en ze heeft er echt niets aan overgehouden hoor. en het is geen dicht hok zodat ze niets kan zien. het komt maar tot haar schouders.


het paard hoeft er niet in te lopen, dat hok ding sluit om het paard heen.

CouCou

Berichten: 3472
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 23:35

Ik heb dus ook zo'n paardje. De eerste keer dat ze verdoofd moest worden toen werd de dierenarts zo de stal weer uitgebonjoured.
Maar het beste is om rustig te blijven en de dierenarts moet de tijd nemen om haar vertrouwen te winnen, al doet ie er een uur over. Dat hebben ze ook gedaan bij iris en ik moet je zeggen, het begint vruchten af te werpen. Ze is nog niet makkelijk, maar ze is niet meer zo panisch!!

Succes

Djinti

Berichten: 27
Geregistreerd: 23-08-04
Woonplaats: Haaltert, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 12:21

De tandarts is afgelopen vrijdag voor het eerst bij mijn paardje geweest. Ze had wolftandjes en de haken moesten wat afgevijld worden.

Ze heeft ook een hekel aan de dierenarts omdat ze een grote schrik heeft van spuitjes, maar met de tandarts ging het echt vlot!

Ze is nog maar 3 jaar en heeft haar vrij mooi laten doen.. Gewoon alles kalm aanpakken.

Wat ze wel deed was steeds achteruit stappen wanneer het haar begon tegen te steken, maar de tandarts die bij mij komt heeft veel geduld en werkt uiterst nauwkeurig, zodat alles perfect is afgewerkt!!

Zoek iemand met veel geduld en dan lukt het wel..

succes!!