Nee, niet weer die kl*tepijn!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Nee, niet weer die kl*tepijn!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-02 18:00

Verdrietig Ik weet trouwens niet of dit wel het goede forum is, maarja.
Zoals sommigen van jullie wel zullen weten, moest ik Brando verkopen omdat hij te sterk voor me was. Had altijd maar last van mijn schouders. Het was gelukkig nog net niet chronisch. Ik had zo'n pijn als ik te gespannen had gezeten. Dat was meestal wanneer Brando erg sterk was geweest. Dan ga ik me dus spannen en zet ik mijn armen, nouja, eigelijk schouders, helemaal vast.
Gisteren had ik priveles. Het ging eigelijk heel goed, maar vandaag dus een heel stuk minder... Ik heb weer onzettend last van mijn rechterschouder. Heb dus vandaag ook niet kunnen rijden door die pijn. Gisteren was Once soms wat sterk geweest en pakte ze de rechterkant vast. Maar dat gebeurde eigelijk niet veel. Wel weet ik dat ik dus helemaal fout heb gezeten. Veel te gespannen. Op geen enkel paard kan ik me meer goed ontspannen. En als daarbij komt dat het paard zich ook nog wat sterk maakt, krijg ik dus meteen die rotpijn weer terug. Wat kan ik doen om weer helemaal ontspannen te zitten? Om van die rotpijn af te komen? Zo is het namelijk niet leuk meer. Dan kan ik net zo goed gaan stoppen... Verdrietig Maar dat wil ik dus absoluut niet, maar als het chronisch wordt, kan ik nooit meer zonder pijn rondlopen.
Dus heeft iemand een goede oplossing? Graag meer ideeen dan alleen zitles. Het moet iets zijn wat altijd helpt. Ik merk nu gewoon dat ik mijn rechterschouder helemaal niet kan ontspannen... Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 18:53

Ga b.v eens om de 10 min stappen, zucht eens lekker diep en let op je ademhaling.
Lekker diep in door je neus en uit door je mond.

Zwaai dan eens om buurten met je armen.
Draai met je schouders, of ff ophalen en weer lekker ontspannen laten zakken.
Laat je kin zakken en draai dan je hoofd naar links en naar rechts en rol dan eens helemaal door naar achter.
gewoon ff tussen het rijden door wat ontspannings oefeningen doen.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 18:56

een vriendin van mij had ook zoiets... zijn stak haar schouders naar voren en zette ze daar vast.
ze had een ding daarvoor... een vlak stuk elastiek (rechthoek van ongeveer 20 bij 15) en daar 2 lussen aan (ook van elastiek 5 cm breed)
dat grote stuk elastiek gaat op de bovenrug en die lussen steek je je armen doorheen, zodat deze bij je schouders zitten, je schouders worden in een ontspannende positie gedowngen en zij had er geen last meer van.
ik hoop dat je iets snapt van mijn verhaal..

groetjes liselot en sterkte ermee!

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 21:11

Praat eens met een fysiotherapeut.
Die kan de oorzaak beter vaststellen en vertellen wat je moet doen.
Evt. ook bepaalde oefingen voorschrijven.
Ik kwam er zo na 5 maanden van af.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 21:43

Ik zou eens met een fysiotherapeut gaan praten, misschien kan die je wat oefeningen geven (of eventueel mensendieck Verward )
verder is die tip van Kawa ook een hele goede!

Iig succes!

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 22:45

Eigelijk moet je op het moment dat je pony het bit vastpakt zelf proberen te ontspannen, zodat jij hem geen kans geeft om het bit vast te pakken. Dat is heel moeilijk om dan toch ontspannen te blijven, maar je kunt het altijd proberen. Ik deed nl. hetzelfde, had altijd last van mijn linkerarm omdat ik daar zo gespannen in was. Toen ik erop ging letten, ging het steeds beter, ook met rijden!

Succes ermee!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 23:12

Ik heb hetzelfde gehad,
Fysiotherapie heeft mij niet geholpen.

Sinds ik bij een heel goede haptonoom loop ben ik stukken vooruitgegaan,
het is even doorbijten want ik heb nog nooit zoveel pijn gehad als toen tijdens de behandelingen maar als je er een paar gehad hebt ga je zoveel verschil merken!
Ga niet naar een chiropracter op de hoek!
Die bestrijden de symptomen ipv de oorzaak weg te nemen.
Bij mij bleek het ook niet in mijn schouders, armen en nek te zitten, dit was het gevolg omdat ik mijn rug ontlastte.

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-02 17:00

Dank jullie wel. Er zitten denk ik wel wat handige tips tussen!
Lovers

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 17:11

EQUIREVA
REVALIDATIE VOOR PAARD & RUITER
http://www.equireva.nl/index.html

Hier heb ik vele goede verhalen over gehoord. zij geven speciale cursussen voor ruiters en paarden .


Revalidatie voor de ruiter: bijvoorbeeld…….
· Ruiters met houdingsproblemen
· Ruiters met rugklachten
· Ruiters die moeten herstellen na een ongeluk met hun paard

Een ruiter met pijn probeert zich te ontlasten, gaat anders zitten, krijgt meer last (vaak van de rug) met als gevolg dat ook het paard (rug)klachten gaat ontwikkelen. En dan hebben we het nog niet gehad over de angst die na een ongeluk over is gebleven; deze angst hindert de ruiter om weer ontspannen paard te kunnen rijden, met alle gevolgen van dien. Equireva kan in veel gevallen uitkomst bieden door behandeling en begeleiding op de persoon afgestemd.

Centered Riding zou ook goed kunnen zijn. Ik krijg les van Vanda Oosterhuis (kan je eventueel telefoonnummer pb-en)(net als Orri en Miran en misschien wel meer van Bokt) en dat helpt mij heel goed ontspannen te leren zitten. Ik heb bijna 20 jaar mijn schouders en nek vast gezet tijdens het rijden. Met Centered Riding lukt het me nu veel beter te ontspannen.

Goed boek over Centered Riding:

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP. ... ction=BOOK

Caroline
Berichten: 256
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: Nee, niet weer die kl*tepijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 13:19

Volgens mij is jouw grootste probleem dus dat je niet kan ontspannen op een paard. Ik neem aan dat je er niet bang van bent dus dat laat ik achter wege.
Je moet gewoon eens op een heel mak braaf rustig paard een heerlijke buitenrit op een prachtige dag gaan maken dan ontspan je je volledig neem dat maar van mij aan. Als je dat een paar keer gedaan heb stap je hopelijk ook wat ontspannender op je eigen paard. En laat je niet gek maken door andere om je heen als je aan het rijden bent. Probeer je zelf ook niet te forceren met het idee dat je moet presteren met je paard. Ga gewoon eens een kwartier lekker rustig stappen en beetje draven i.p.v. moeilijke kusten waar je heel gespannen van wordt en nog meer als ze niet lukken.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 13:31

Ik las dat het gebeurde tijdens de priveles.
Zegt dat wat over de manier waarop die les gegeven wordt ?
Tja, we waren er natuurlijk niet bij, en zo is het niet mogelijk
om er eigenlijk wat zinnigs over te zeggen.

Wat ik wel weet is dat ik een beetje ruzie met mijn instructrice
heb omdat zij vindt dat ik het paard veel 'strakker' moet
vastpakken, zeker als hij aan de teugel moet gaan lopen.
Ik doe dat niet, want dan rukt ik zowat mijn armen van de
schouders. Het moet ook op een ontspannen manier kunnen.
Bovendien merk ik ook dat mijn paard er helemaal gefrustreerd
van wordt als ik dat doe wat zij wil. Moet ie maar aan wennen
zegt ze dan.....

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 13:40

idd pega.

Jou instructeur moet zien, dat je paard het bit vast pakt, en dat jij daar op je schouders vast zet , wat overigens veel ruiters doen , Op dat moment moet je instructeur al lang gezegt hebben " ontspannen ". probeer met meer been en minder handen te rijden, dat doet ook wel goed, een paard moet vanuit de ontspanning naar beneden komen niet met dwang. En rijdt je veel meer met je benen heb je minder in je handen. Want vaak wanneer en paard het bit vast pakt, loopt ie op de voorhand, en is er dus van achter niet bij.

Sterkte en succes er mee.


Groetjes Lara

enedium

Berichten: 81
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 13:51

voltaren bij je huisarts op recept, dat zijn spier ontspanners, daarnaast als het niet beter word op fisio therapie of zo.
En als je nu eens western ging rijden?

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 21:33

Aan Voltaren zou ik niet beginnen, gevaar is dat je, omdat je de pijn niet voelt, je schouder nog meer gaat overbelasten met alle gevolgen van dien.
Verder vind ik de tips hierboven wel interessant, ik ben heel benieuwd naar die band.

Zelf ben ik een keer met mijn schouder op een fietspad geland (mijn paard was er vandoor gevlogen) en daardoor is mijn schouder uit de kom geschoten. Helaas was dat paard erg moeilijk en heb ik er uiteindelijk een blijvende blessure aan overgehouden. Ik heb daardoor ook heel snel pijn, zeker als mijn paard een keer flink trekt ben ik weer terug bij af.

Mijn man heeft ooit zo'n band gekocht (die je ook op tv ziet maar dan de goedkope versie uit de winkel, abtronic of zoiets) en die gebruik ik nu om mijn schouderspieren te trainen. Bij mij werkt dit goed. Want met dit soort blessures is het juist heel belangrijk om je spieren sterk te maken.