Hoe gebruiken jullie een uitrijdeken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Hoe gebruiken jullie een uitrijdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 14:30

Ik heb mijn paard onder een deken staan. Nu zit er bij de dekencollectie ook een uitrijdeken hoe gebruik je die precies?

Als het vriest/ heel koud is (onder de 5 graden ofzo? En dan bijvoorbeeld bij het instappen alleen en daarna af doen? Moet je dan eigenlijk bij erge koude ook een deken omdoen bij het instappen met longeren?


Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:32

bij een niet geschoren paard alleen bij in en uit stappen als het vriest overdag of hard waait (en de wind dus koud is)
dus ook bij het longeren een deken over doen, maar dan is een hele zweetdeken makkelijker.

bij een geschoren paard vanaf ongeveer 5 graden de deken gebruiken bij losrijden en uitstappen.
als het heel koud is en/of hard waait laat ik hem er tijdens het rijden gewoon op.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 14:33

Was ik vergeten te vertellen inderdaad mijn paard is niet geschoren.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:52

Niet? De meeste dekens laten de keel + hals vrij en die is juist het gevoeligst voor kou vatten.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:58

Arabesk schreef:
Niet? De meeste dekens laten de keel + hals vrij en die is juist het gevoeligst voor kou vatten.



oh ja? nu ben ik wel heel benieuwd waar je die kennis vandaan haalt, want ik heb hier echt nog nooit van gehoord...

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:04

Ik gebruik de mijne eigenlijk alleen als ie erg bezweet is tijdens het uitstappen en tijdens het vervoer op de vrachtwagen.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 15:07

Mijn oudje kreeg dan ook altijd wel een berevacht op zijn hals en hoofd en dat zal mijn nieuwe paard ook wel krijgen. Alleen het lichaam wil ik altijd beschermen tegen blubber (als ze buiten staan met nat weer) en nattigheid kun je zo moeilijk een zadel opleggen en borstelen. Ik weet het zonder deken is vaak het beste maar ik kies voor het gemak Bloos

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:09

Ik gebruik eigenlijk geen uitrijdeken. Wel staat ze met dekens in de winter. Ik dacht altijd dat dat alleen nodig was bij geschoren paarden.. Scheve mond Ik heb wel een uitrijdeken thuis liggen... is het dus beter om m wel te gebruiken ook al is ze niet geschoren?? K vind t namelijk maar onhandig.. Bloos

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 15:14

dat was precies ook de gedachte achter mijn vraag vroeg mij dat ook af. Heb bij mijn nieuwe paard een hele dekencollectie erbij gekocht en kwam er ook een tegen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:17

Nou wijsheid. De luchtpijp van een paard, zit net als bij ons, vlak onder de huid. Daarom doen wij ook een sjaal om.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:22

LiSSy schreef:
oh ja? nu ben ik wel heel benieuwd waar je die kennis vandaan haalt, want ik heb hier echt nog nooit van gehoord...

en waar haal jij de wijsheid vandaan dat uitrijdekens wél goed zijn?

simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:25

Gebruikte mij uitrijdeken bij mijn pony altijd als ik buitenritjes maakte. Bij het dressuren in de binnenbak gebruikte ik hem alleen bij het losrijden en uitstappen. (wel geschoren)

Bij mijn ongeschoren paard gebruik ik hem als hij bezweet is om uit te stappen. Bij het longeren in de buitenbak gebruik ik hem met losstappen en uitstappen. Vindt de overgang te groot van met dekens op stal naar in zijn blote kont naar buiten.

baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:27

Mijn pony scheer ik ook nooit maar gebruik wel een uitrijdeken.Als ik hem van stal haal en zijn spieren zijn lekker warm onder de deken.Wil ik niet dat hij gelijk de kou van buiten op zijn spieren krijgt.Ik doe hem dus gelijk bij het zadelen op en rij ermee los.Als zijn spieren dan warm zijn doe ik hem af en met uitstappen weer op.In de binnenbak gewoon een van fleece en in de buitenbak een waterdichte.
Zou het hetzelfde doen als ik mijn pony ook zou scheren.
Maar ik hoef niet te scheren omdat ik op tijd met de deken ben begonnen en dan krijgt hij bijna geen wintervacht.

Trots op onze 2 merrieveulens ; Una bella Donna prinses G.W.( McLaren x cover story) en Uliantha G.W. ( Vaderland x Sander)


Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:44

Arabesk schreef:
en waar haal jij de wijsheid vandaan dat uitrijdekens wél goed zijn?



omdat ik dat uit eigen ervaringen heb meegemaakt... de kou slaat op de spieren in de achterhand en je paard kan de dag erna nauwelijks meer lopen... dan leg ik toch echt liever een dekentje op.

en ik doe geen sjaal om omdat mijn keel anders koud wordt, maar omdat de wind anders mijn jas binnen waait Knipoog

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:46

Ik gebruik hem ook alleen bij het uitstappen, als ik binnen gereden heb en op de weg ga uitstappen, mijn pony zweet nogal snel en droogt daarna moeilijk, scheren is geen optie gezien ik haar dan om de twee weken zou moeten gaan scheren (echt haar haren groeien verschrikkelijk snel aan, wat voor deken ik haar ook op doe...)

En ik heb geleerd dat je een uitrijdeken of een nierdeken gebruikt om de rugspieren van je paard goed warm te houden, minder kans op blessures (gebruiken dan alleen met kou he.... Schijnheilig )

Welcome to my world of make believe, check your reality at the door.
Within my wishes and my wildest dreams, if I could be anything,
well baby, I‘d be yours

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:18

Ik gebruik hem bij het losrijden en uitstappen.
Ze staat dan de rest van de dag namelijk ook met een deken.


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:21

Uitrijdekens zijn er om de belangrijkste spiergroepen niet te koud te laten worden, die liggen nou eenmaal op de achterhand.
Daarbij moet een paard overtollige warmte wel kwijt kunnen en dan gebeurt dus juist aan de voorkant, heel logisch dus.
Ik zelf gebruik hem alleen als ik op een ijskoude dag een heel rustig ritje plan, voor het los en uitstappen gebruik ik vaak een gewone wollendeken, die liggen hier altijd voor het grijpen.

Marije_jiplover

Berichten: 25297
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:43

Ik gebruik hem met name als ik op wedstrijd ben en tussen twee proeven mijn paard warm wil houden. Een uitrijdeken ligt er dan sneller op dan een complete zweetdeken (paard is een beetje deken-neuroot, alsie ligt dan is het goed, maar het erop doen is weleens lastig).
Verder staat Duvel niet onder een deken, dus met losrijden heb ik hem niet echt nodig. Als ik in de binnenbak heb gereden tijdens vorst, maar wel langs de weg ga uitstappen leg ik hem er ook op, om te voorkomen dat de grote spiergroepen te hard af koelen.
Tijdens de warming-up gebruik ik hem niet, aangezien Duvel niet onder een deken staat, dus hij ook niet ineens kou op zijn kont krijgt, maar als je een niet geschoren paard onder een deken hebt staan, kan ik me voorstellen dat je hem dan tijdens erge kou wel zou gebruiken bij je warming-up als het erg koud is (vorst).

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 17:20

Arabesk schreef:
Niet? De meeste dekens laten de keel + hals vrij en die is juist het gevoeligst voor kou vatten.


Voor zover ik weet is het gevoeligste deel bij een paard de lendenen. Zijn achterhand dus. Daar zitten belangrijke spieren waarvoor het slecht is als ze te snel afkoelen. Maar goed mijn uitrijdeken heeft trouwens ook een hals.

Mijn paard is niet geschoren, maar ik gebruik mijn uitrijdeken toch vooral omdat ik elke dag tien minuten naar een binnenmanege moet lopen en weer terug. Dan heb je in als je van binnen naar buiten gaat in een keer een groot verschil in temperatuur, en koelt ze te snel af. Vooral als ze erg bezweet is. Dus op de heen en terugweg krijgt ze haar uitrijdeken op.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 17:43

gouda schreef:
Alleen het lichaam wil ik altijd beschermen tegen blubber (als ze buiten staan met nat weer) en nattigheid kun je zo moeilijk een zadel opleggen en borstelen. Ik weet het zonder deken is vaak het beste maar ik kies voor het gemak Bloos



en precies om deze reden heeft mijn tinker ook een regendek op straks, niet voor de kou oid want daar kan ie goed tegen met zn wintervacht, maar tegen als het vieze en natte endat je dan niet kan rijden...Ik gebruik daarom geen uitrijdeken en als ik het zo lees issie voor jou ook nutteloos als je paard niet geschoren wordt

L1+1 met Luna
Luna, Ciera, Rover, Zwier en Ollie
op 15-10-2010 afscheid genomen van Ollie...rust zacht op de groene weiden manneke!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 17:48

ik gebruikte hem altijd als als het vroor en ik een stapritje ging maken ofzo.. of na het rijden buiten uitstappen. Mijn pony heeft snel stijve (rug)spieren.

dit jaar weet ik niet of ik haar wel ga scheren, ze is tot nu toe iedere winter geschoren dat ik haar heb.

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 18:08

Mijn pony heeft geen winterdeken op, maar met het rijden naar de binnenbak s avonds en het terug naar huis rijden krijgt ze dr uitrijdeken op. ik vind het verschil tussen een warme binnenbak en de koude wind buiten als ze bezweet is, een beetje te groot! Bovendien heb ik reflectors op mijn uitrijdeken.. ok niet erg overbodig!

Aut viam inveniam, aut faciam

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 18:27

Nou maar paarden zijn niet het zelfde als mensen het paard koul het snelste af achter en drom is de deken zo

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 18:32

even over de sjaal, ik heb een wolle lange sjaal die ik om mijn nek heen sla als het heel koud is, als ik dit niet doe heb ik het ijskoud en ben ik ook zo ziek, ik heb trouwens ook een deken met hals

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 18:41

Ik heb jaren zonder inrijddeken gereden. Mijn paard is nooit geschoren en we rijden met die echte kou toch in een binnenbak Bloos

Alleen afgelopen winter hebben we er wel een paar keer gebruik van gemaakt.
We moeten op advies van de fysio en DA extra lang instappen en ze heeft vorig jaar natuurlijk een spierblessure gehad.
Dus met extreme kou (rond het vriespunt) doen we met instappen een deken op. Met uitstappen lang niet niet echt, dan alleen voor de oversteek vanuit de bak naar stal.

Ik gebruik liever geen deken dan wel, vind het maar een gedoe Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, RvT en 76 bezoekers