drachtige pony word mager, tips??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

drachtige pony word mager, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-04 11:26

Hallo allemaal,

Troy is een kruising tussen een ijslander en een dartmoor. ze is al twee keer hoefbevangen geweest en is hier dus erg gevoelig voor. Ze is al een tijd gewoon best wel dun, niet dat ze graatmager is, maar ik vind der gewoon toch te dun.

Nu is ze dus inmidels al 3 maanden drachtig en ja ik ben gewoon bang dat ze misschien wat te weinig binnen krijgt, dus misschien heeft iemand hier tips voor zo; n situatie??

Ze staat ongeveer 3 uur in de wei, dit kan ook langer, maar dit durf ik niet aan omdat vanwege het mooie weer het gras toch behoorlijk rijk is.
Verder krijgt ze twee keer per dag hooi.
Ze is licht aan het werk en na het werk krijgt ze nu de laatste tijd twee handjes biks.

Ze mag toch niet magerder worden, maar er gaat natuurlijk een hoop energie naar de groei van het veulen...

heeft iemand tips of ideeen????
alvast bedankt!!

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...


shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:05

ten eerste een keer extra ontwormen, dit kan geen kwaad en je weet het maar nooit en de merrie merrie brok geven dit is speciaal voor drachtige en lacterende merries. succes

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

ellepel

Berichten: 47326
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:46

ik zou de biks iets gaan opvoeren, geef haar een halve schep per dag verdeeld over twee keer.
dit kun je nog iest gaan opvoeren omdat ze straks toch wel wat extra nodig heeft voor de dracht..

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-04 12:56

Wormenkuur heeft ze ook al een keer extra gehad.

Het is een pony van 1.18 he, die vrij weinig doet, is een halve kilo biks dan niet wat overdreven ivm haar hoefbevnagenheid?

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-04 13:02

En gewoon een normale biks of weet iemand nog iets speciaals??
ik ben best wel bang om der te veel te voeren voor der bevangenheid

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

R0MY

Berichten: 91
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:21

Om ze wat dikker te krijgen kan je ook een slobber maken van maismeel met zemelen en lijnzaad. Wel wat bix bijgeven want er zit weinig energiewaarde in.

Ratje
Berichten: 237
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:22

Iets speciaals geven voor drachtige merrie's. En ze geleidelijk aan wat langer op de weide zetten kan ook geen kwaad normaal gezien is het gras nu ook niet meer zo rijk hoor.

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:39

Er zit iid weinig voeding in het gras , het bevat vooral veel water (worden daardoor ook dunner op de mest) . Ik zou iig meer hooi geven. Misschien al aan gedacht dat het wel eens een tweeling kan zijn??????????

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:13

zoals ik al eerder had geschreven heb je merriebrok voor merries die drachtig zijn en lacteren ook, dit heb je van pavo en equiral

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:22

Een merrie heeft pas extra nodig de laatste drie maand van de dracht! Hiervoor hoef je echt geen merriebrok of extra eten bij te geven. Als je haar echt te mager vindt worden, dan bel je best eens je veearts, hij zal je het beste en veiligste advies kunnen geven. Merriebrok zou ik nu zeker niet bijgeven gezien haar risico op hoefbevangenheid!!! Ze heeft dit maar de laatste drie maand nodig! Let maar heel goed op, want als ze weer hoefbevangenheid krijgt, heb je nog meer problemen! Vraag advies aan de DA!

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:54

Zelf zou ik kijken naar een goed voedingsupplement om erbij te gaan geven want overvoeren met brokken is dus geen oplossing omdat ze dus niet veel doet. Je kan wel het hooi opvoeren, niet dat ze hier meteen supersnel van zal aankomen maar je kan dit als ze wil wel meer voeren.
Verder een goede onderhoudsbrok zelf ben ik erg voor pavo , is echt uitstekendgoed voer, maar elk paard is anders en op sommige brokken doet de 1 het wel goed en de ander moet je er et dubbele van geven wil je het paard op gewicht houden.
Oja pasture mix is ook erg eiwitarm en goed maar wel duur voer.
Het is wel een volledig voer dus je hoeft daarnaast niet nog eens brokken te geven.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:15

soms word merrie brok ook eerder geven, van sommige merries vraagt het meer dan van een ander, idd officieel geef je het pas de laatste 3mnd, pasture mix is idd goed en duur maar zwaarder zal ie daar niet van worden. is je paard megr op de ribben of op de rug, flanken? Voor bij de flanken werkt lucerne super, de rug is meestal omdat er te weinig spieren zitten en de ribben te weinig voedsel, ribben en een dikke buik is vaak wormen.

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:15

Mijn vriendin haar merrie moest altijd al op de merrie brok bij nog maar 3 mnd dracht anders zoog het veulen haar helemaal leeg, dit moest van de da

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:47

Ik ben bij Fleur haar dracht op een gegeven moment ook een supplement bij gaan geven, omdat ik haar ook een beetje terug vond vallen, maar het niet echt nodig was om haar op meer bix te zetten.

En je kan misschien eiwitarme bix gaan geven, daar kan je dan net wat meer van gaan geven. Succes!

Fnanne

Berichten: 14267
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 19:03

De mijne zit ook op drie maand en ik ben
op advies ook aan de merriebrok gegaan.
Zit net wat extra's in. Gewoon langzaam
de oude brok afbouwen en de merriebrok
opvoeren. Afhankelijk van het paard...

"...Farewell my fallen idol and false friend, one by one I watched illusions shattered..."
Mijn Facebook met (p)aardige tekeningen en schilderijen; https://m.facebook.com/paardigekunst

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:12

Coliena schreef:
Merriebrok zou ik nu zeker niet bijgeven gezien haar risico op hoefbevangenheid!!!

Daar zou ik idd ook mee oppassen. In merriebrokken zitten extra eiwitten die bedoeld zijn om de grote groei tijdens de laatste drie maanden te ondersteunen. Een "gewone" merrie kan het hier misschien best goed op doen, maar een (ex)hoefbevangen merrie zou ik het nu nog niet geven.

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:49

linlovesyou schreef:
Wormenkuur heeft ze ook al een keer extra gehad.

Het is een pony van 1.18 he, die vrij weinig doet, is een halve kilo biks dan niet wat overdreven ivm haar hoefbevnagenheid?



heb je haar ontwormt in de eerste 3 maanden van de dracht? De mijne is ook drachtig en er is mij sterk af geraden om haar de eerste 3 maanden te ontwormen...

Het ligt eraan wat voor bix je haar geeft, je moet hierbij ook goed kijken naar het hooi. Krijgt ze echt hooi of wat meer kuilachtig? Hier zit ook veel verschil in kwa eiwitten. Een basisbrok zou je kunnen geven of een muesli, je heb ook mueslies voor eiwitgevoelige paarden. Ik zou haar wel gaan bijvoeren want de overgang van zomer naar herfst kost ook meer energie. Ik zou pas de laatste maanden overgaan naar merriebrok, vanaf ong. de 8ste maand en dan langzaam opbouwen...

Sammie drachtig van Solaris!

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 00:35

Ze krijgt nu elke dag een handje arm muesli erbij, maar ja een handje zet ook niet echt zoden aan de dijk natuurlijk.

Ja ze heft nog steeds een flinke hangbuik, maar dat heeft ze altijd al gehad, van vroegere veulens denk ik
Ik zal morgen is een foto van haar maken, wat julli ervan vinden.

Ik heb het ook al aan mijn Da gevraagd, eerlijk gezegd heb ik niet zo heel veel vertrouwen meer in hem en hij zei tegen mij, ga maar een kilo biks per dag bijvoeren... nou dit gaat echt mijn pet te boven voor een pony die zo weinig doet.

Wat nog wel echt als vooroordeel hier staat is dat hoefbevangenheid veroorzaakt door eiwitten... maar dit is dus niet het geval, het is door koolhydraten. In vers gras zijn het vooral de suikers die het veroorzaken.
Dus ja eiwit arm voer geven is natuurlijk wel goed... maar helpt niet echt tegen de bevangenheid.

En ja ook een vooroordeel is dat er nu niks meer in het gras zit, maar juist het voorjaars EN het najaarsgras zit veel in. Vorige week hadden wij op stal nog een pony op stal bevangen, en echt van het gras... dus ja kan nog wel!

Ik ben wel super blij met alle reacties, ik ga morgenavond een foto maken van haar, kijken wat jullie vinden

Oh ja het hooi is echt hooi, en geen kuil. We hebben wel kuil op stal maar omdat dat natuurlijk gerooid is van het voorjaarsgras is mijn Da daar op tegen.

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

ellepel

Berichten: 47326
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 07:40

twee keer per dag een kwart schep onderhoudsbrok kan echt wel, dat is voor de benodigde vitamines.
voer het langzaam aan op.
ik kan jouw gras niet zien, maar als er nieuw gras staat zit er altijd meer voeding in dan in oud gras wat al gebloeid heeft. dan zou ik de biks zo laten als het is.

heb je haar tanden al laten nakijken?


Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:25

Als merrie's drachtig zijn maakt het niet uit als ze wat meer eiwit als normaal binnenkrijgen, want dat gebruikt het lichaam wel om een veulentje van te bouwen. Ik zou haar vooral in de eerste maanden van haar dracht gewoon wat meer gras laten eten en pas echt de laatste maanden van de dracht overschakelen op merriebrok plus iets meer geven als anders.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 19:49

volgens mij kan een paard toch hoefbevangen raken door eiwitten, ze krijgen een eiwitvergiftiging waardoor ze bavangen raken.
Zo is het mij altijd verteld. Heb helaas zelf ook een paardje verloren aan hoefbevangheid dit door kuilgras.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:16

een paard kan door verschillende dingen hoefbevangen raken, door eiwitten koolhydraten beschimmeld hooi, drachtig zijn enz....

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 00:18

Al aan de tandarts gedacht, misschien krijgt ze wel gewoon niet genoeg binnen omdat ze moeite heeft met kauwen??

Bejaarde bokkers weten meer

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-04 11:22

Ze gaat gewoon elk jaar naar d tandarts, aan haar eet gedrag is ook niks mis ze eet gewoon perfect.

Maar troy heeft ook lichte voernijd, dus al die niet goed zou eten dan zou er echt iets mis zijn haha.

ik maak vandaag een foto, ben ik gisteren vergeten.

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 13:27

Geweldig dat jij zegt "gewoon elk jaar" Dat zou ook heel gewoon moeten zijn, wat het helaas nog lang niet is.

Bejaarde bokkers weten meer


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ellen_ov, Nienkje_H, wortel115 en 122 bezoekers