oorzaak punt kreupelheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

oorzaak punt kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 07:55

mijn paardje loopt al 3 weken onregelmatig. Maar het ziet er niet erg uit hoe ze loopt. Ze is absoluut niet kleinzerig dus het kan erger zijn dan wij denken. Gisteren is bij de fysio geconstateerd dat het niet een normale kreupelheid is, maar de precieze plaats moet nog worden gedefinieerd. ik maak dus deze morgen zsm een afspraak met de veearts. De fysio denkt dat het boven haar bokhoefje aan het voorvoetje ligt. Dat ze iets met de banden aan het hoefkatrol of aan de pezen heeft.
Het is niet dik, niet warm en ze reageert nergens op. Hebben jullie dit wel eens meegemaakt?
kan het hoefkatrol, peesklap zijn? heeft iemand ervaring met verrekte banden van het paard z'n beentjes?

groetjes rachel (bezorgde paardeneigenaresse)

Lies1

Berichten: 108
Geregistreerd: 15-07-04
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 08:09

dat is toevallig, ik schreef net een stukje over mijn paard. Hij had/heeft ook een pees of band blessure in het hoefkatrol gebied.
Dit is afgelopen maart dit jaar geconstateerd, hij staat nu op egg-bars (alleen voor), na maanden van alleen stapwerk, ben ik nu weer een beetje begonnen. Mijn paard is 17 jaar, hij heeft nooit een dik of warm been gehad, want dat vraagt de DA direct. Ik zit nu op een half uurtje in de bak rijden, waarvan 20 minuten stap. Dus eigenlijk doe ik er nog niet zoveel mee. 1 of 2 keer ga ik met hem naar het bos, ook weer veel stappen.

Deze blessure vind ik erg lastig, niet duidelijk aantoonbaar op een foto ofzo, en kan erg lang duren.

Hoe oud is je paard?

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:15

Ik ken momenteel ook een paardje die dit heeft. Ze heeft een lichte peesbeshadiging gehad die niet te zien was, maar door verder te rijden is eigenlijk pas duidelijk geworden dat ze er ook echt last van had. Ze staat nu op rust in de wei en het gaat momenteel goed, hopelijk met rijden dan ook! Lachen Misschien is dit hetzelfde?

natuurlijk
Berichten: 26
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: axel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:39

als je paard verschillende standen van hoeven heeft zal de meest rechte hoef of been problemen krijgen. heel het schoudergebied staat ook scheef en dat geeft doorbloedingsproblemen naar long hart voorbeenregio met alle rare verschijnselen.zoek een smid die de balans kan herstellen en laat dan je fysio het begeleiden.

Lies1

Berichten: 108
Geregistreerd: 15-07-04
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:22

Bovenstaande reactie is ook op mijn paard van toepassing, ik dacht hij heeft last van de meest schuin staande hoef. Nu blijkt dus inderdaad het probleem in het andere been te zitten, dus de meest rechte hoef. Mijn paard zet de meest rechtstaande hoef ook scheef neer. Eerst land hij op de buitenkant van de hoef, dit heeft de smid vandaag wat gecorrigeerd. Dus ik ben benieuwd hoe hij straks zal gaan lopen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:21

Zo te horen ligt het aan de pezen die tot IN de hoef doorlopen. Oa. de pees over de hoefkatrol (het hoefkatrol??).