Hoe komen zoveel jongen paarden aan HKO?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Hoe komen zoveel jongen paarden aan HKO?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 09:13

Ik lees veel HKO topics de laatste tijd en vaak gaat het om jonge paarden. Hoe komt dat?

Staan deze paarden allemaal op ijzers?

En is de tak van sport nog van invloed? (in dressuur bijv. meer gevallen van HKO dan bij western?)


alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:49

Dit heeft niets te maken met ijzers of geen ijzers of met de sporttak maar met erfelijkheid en opfok. Paarden die als jong paard een tekort aan mineralen gehad hebben bv. zijn hier gevoeliger voor.

prompter

Berichten: 11034
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 13:37

Bij dravers gaan er vaak met 1,5 - 2 jaar al ijzers onder, en dravers hebben praktisch nooit HKO. Zal eerder erfelijkheid in combinatie met omgevingsfactoren zijn.

Extremely rare and Beyond Compare

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 14:07

Nee maar ik vroeg me af of het misschien vaker voorkwam bij de ene sport dan de andere. Omdat ze voor de genezing op www.hoefkatrol.com je anders leren rijden?

guusje
Berichten: 334
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:23

in de western kom je juist veel vaker hoefkatrol tegen, omdat de paarden vaak veel te veel op de voorhand worden gereden. Hoefkatrol is overbelasting. Waarom het ene paard het wel krijgt en het andere niet , zou ik zo niet weten. Waarschijnlijk omdat het ene paard gevoeliger is dan het andere. Dat is net zo met mensen die bijvoorbeeld in de bouw werken. Waarom krijgt de ene bouwvakker pijn in de rug en de ander die hetzelfde werk heeft gedaan niet? De ene mens is nou eenmaal sterker dan de andere.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:39

Zal het ook niet aan de mate van belasting liggen?

Veel training van het getalenteerde jonge paard, wat op zijn 5e Z moet lopen, en nog meer training van het ongetalenteerde paard, wat voor de eigenaar overschat wordt en dus OOK op zijn 5e Z moet lopen?

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!


Sandra_H

Berichten: 2710
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:40

guusje schreef:
in de western kom je juist veel vaker hoefkatrol tegen, omdat de paarden vaak veel te veel op de voorhand worden gereden.


Waar haal je die wijsheid vandaan??

guusje
Berichten: 334
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:49

is een algemene opvatting. Er is zelfs een nieuwe regel in de westernsport bijgekomen toch???? Dat de neus tijdens de wedstrijd op een bepaalde hoogte moet blijven (omdat de paarden anders te veel op de voorhand gaan en dan overbelast raken....)

Sandra_H

Berichten: 2710
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:54

maak daar dan maar een algemeen vooroordeel van. Denk (nou weet wel zeker) dat verhoudingsgewijs net zoveel engels gereden paarden verkeerd belast worden.
Ook in de westernsport is het niet de bedoeling (ook niet geweest) dat een paard op de voorhand duikelt.

guusje
Berichten: 334
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:10

Natuurlijk is dat niet de bedoeling van de westernsport, daar heb je gelijk in. In elke tak van de paardensport kan hko voorkomen als het paard verkeerd gereden wordt. In de western worden nou eenmaal de paarden zeer laag gereden (lager dan in de engelse dressuur). Het resulteert vaak in een op de voorhand lopend paard en dat leidt weer tot blessures door overbelasting.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 15:18

Komt het bij dravers daardoor minder voor? Daar zit immers geen ruiter op!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:19

Ik blijf erbij dat het een combinatie is van aanleg en onkunde Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

guusje
Berichten: 334
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:33

Geen idee hoe dat bij dravers zit. Maar bij tuigers komt hko ook voor en daar zit ook niemand op dus bij dravers zal het ook wel voorkomen.
Laatst heb ik een tuiger gezien met hko. Hij werd om die reden ook door iemand bereden, om op die manier het paard weer rechter en rad te krijgen. Dat lukte wel. Aangespannen kun je een paard dus net zo goed kreupel krijgen. Ook heeft het te maken met de natuurlijke scheefheid van het paard. Het ene paard is schever dan het andere en zal dus eerder kreupel gaan.

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:22

een 3 jarige die zo uit de wei komt en nog niets gedaan heeft kan het ook al hebben. je merkt het alleen sneller als je paarden aan het werk zijn.

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:24

Ik ken een 7 jarige merrie die net werd beleerd , die het had. Of dat dus door ondeskundige training komt?????

het leven is goed met een engels volbloed

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 23:25

Had ze het al voordat ze beleerd werd? En had ze hoefijzers onder voordat ze beleerd werd?

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:52

Om even het verhaal in het "dunne zool" topic hier maar gelijk bij te pakken...

Ik wordt zelf altijd een beetje moe van het "In het wild hebben paarden geen HKO/OCD/beenproblemen" verhaal.

Dat zal best dan, geloof ik best. Wat mij betreft is het logisch dat paarden die onder het zadel zijn vaker beenproblemen hebben. Wat is immers het grote verschil? Juist ja, de ruiter.

Je kunt wel gaan roepen dat je paarden in de natuur, blah blah blah... Daar absoluut geen discussie. De "gezondste" manier om je paard te houden zal ongetwjfeld op een stuk prairie zijn, in een kudde, waar ze de hele dag wat rond kuieren om te grazen, en dan maar hopen dat ze niet door een paard coyotes gegrepen worden.

Op het moment dat je echter op een paard stapt, beginnen de problemen. Of je nou zus rijdt, of zo rijdt, het paard wordt op een onnatuurlijke manier belast. Dit is mijn insziens zelfs het geval bij roundpen of longeerwerk.

Persoonlijk vind ik het prettig om mijn paard te rijden, wat natuurlijk weer een absoluut egoistische insteek is. Dat dat betekent dat hij wellicht ooit eens beenproblemen krijg is een mogelijkheid. Ik hoop het niet...

Daarintegen kan ik hem de verzorging geven die hem door bvb een koliekaanval heen helpt, of zijn gebit na laten kijken als hij moeite heeft met eten, waardoor hij op de prairie allang zou zijn gestorven.

Alles is relatief. De manier waarop de moderne mens zijn paarden houdt is nou eenmaal onnatuurlijk, helemaal in een klein land als Nederland. Wat je dan in feite gaat doen is een compromis sluiten... En daar zul je het mee moeten doen... Dat is mischien wel heel jammer, maar helaas, het is niet anders.

Europe is our playground

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:59

En paarden die zo uit de opfok komen waar al een 3 of 4 geconstateerd word?
Hoe kan dat dan?
ook zelf verkeerd gelopen?

Kan genoeg voorbeelden opnoemen die ff afgekeurd werden op de foto voor evt. verkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 00:00

En over de natuur

heel simpel, die gene die niet hard kan lopen word opgevreten, zorgt niet voor nageslacht

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 00:03

Precies. Dat "in de natuur is alles beter" verhaal wordt ik zelf erg moe van.

Als men echt zou weten hoe HKO ontstaat, denk ik dat er al een stuk effectievere behandelingsmethoden voor zou zijn.

Maar goed, ik zal wel weer sceptisch zijn ofzo.

Europe is our playground

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 00:08

Ik geloof direct dat paarden in het wild dit soort problemen niet hebben. Maar voor ons is dat niet realistisch. En dus niet haalbaar. Ik denk dat het grootste probleem fokkerij is, en daarnaast beweging. In de natuur beweegt het paard de hele dag en is er een streng selectiebeleid die ze helemaal zelf hebben bedacht Knipoog De zwakkeren overleven het niet en door al onze medische hoogstandjes zorgen wij ervoor dat de zwakkeren wel overleven. Daardoor is de kwaliteit van onze paardenpopulatie sterk achteruit gegaan.

Maar we kunnen beter een goede oplossing proberen te vinden die ook haalbaar is want:

- ik heb niet zo grote wei waar ze een soort van kudde kunnen vormen
- het dikke pak haar wat ze in de winter krijgen is niet handig met rijden
- het kost veel te veel tijd om ze savonds weer te vangen.

En zo zullen er nog veel meer dingen zijn die niet haalbaar zijn. Tenminste niet realistisch.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 00:21

ik ben van mening dat er teveel met paarden''gesjoemeld'' worden tegenwoordig,daar bedoel ik mee het fokken.

erfelijke aanleg dus zeker maar zeker ook de opfok en daarna de leefomstandiheden en het belasten van het jonge paard.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 00:44

En ik ben van mening dat een verandering in het straalbeen geen oorzaak hoeft te zijn voor HKO, maar dat het eerder komt door eenzijdige overbelasting.

En laten we eerlijk zijn, Nederland is geen ideaal land om paarden te houden. Zouden we de paarden de natuur in gooien slijten de hoeven niet genoeg af in de zachte bodem (vergeleken met rotsachtige bodem in bijv. USA waar de mustangs leven), en de problemen met de hoeven zijn voorgeprogrammeerd.

Je suis Charlie.

prompter

Berichten: 11034
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 00:57

guusje schreef:
Geen idee hoe dat bij dravers zit. Maar bij tuigers komt hko ook voor en daar zit ook niemand op dus bij dravers zal het ook wel voorkomen.


Waar baseer je die zin op? Wij hebben honderden dravers in training gehad, nog nooit eentje met HKO meegemaakt. Kan betekenen dat het niet in hun genen zit, of inderdaad omdat ze niet gereden worden.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11034
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 01:01

Guusje, ik heb je overige berichten eens bekeken, maar in praktisch elk bericht maak je wel reclame voor Antoine de Bodt. Nou heb ik totaal niks tegen de man (ik ken hem niet dus kan ik er niet over oordelen), maar ik ben altijd wat huiverig voor al te sterke uitspraken, en die maak jij ook in dit topic. Het is wel erg veel reclame...

Extremely rare and Beyond Compare


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alfi2010, Eve_16, nadcha, Vinny12511, xYaartje en 104 bezoekers