Dressuurclinic Nelly Abbenes

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Dressuurclinic Nelly Abbenes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 22:10

Verslag van gisteren dus eigenlijk...

Via Bokt.nl had ik me opgegeven voor een dressuurclinic van Nelly Abbenes, voor meer informatie kijk op www.escoladafantasia.nl of PB abby.

Na een verlate aankomst een geweldige, leerzame dag gehad! Het was helaas van korte duur. Maar dat krijg je als je afhankelijk bent van anderen en van ver komt.

De theorie heb ik hoofdzakelijk gemist en hoe het andere (bokkers) verging mogen ze zelf vertellen. Wel heeft iedere deelnemer een totaal ander pakket van leerstof te horen en te zien gekregen om mee aan de slag te gaan en over te praktiseren.

Ik reed helaas niet mee met mijn eigen paardje, maar met Bonnie. Een leuk bruinbont Tinkerpaardje van ongeveer 1.45m. De moeder van de wellicht welbekende 3-jarige Tinkerhengst Kapanda.

Ik rijd normaalgesproken nooit met rijbroek en vond alleen een vorig jaar aangeschafte witte rijbroek in de kast die nog paste... Dus dat werd het, met versleten kleine chaps Tong uitsteken En jaja, een veiligheidscap Knipoog Leon in dressuuroutfit, van top tot teen...

Ik had eerlijk gezegd weinig verwacht van alles, met welk paardje ik mee zou rijden maakte me ook niet uit. Ik wilde kijken of deze manier van rijden iets voor mij was, aangezien ik het over het algemeen niet zo kan vinden met de Engelse dressuur. En aangezien ik erg eigenwijs kan zijn en instructeurs het niet lang volhouden bij mij, of andersom... verwachte ik er maar niet alteveel van. Daarbij kwam dus Bonnie.. een kleine merrie met eigenaardigheden om het zo neutraal mogelijk te omschrijven.

Toen ik de bak binnenstapte, voelde ik me al gelijk bekeken. Ook al lette de meerderheid op degene die nog les had op dat moment. Ik houd er nu eenmaal niet van om met omstandigers te rijden of bezig te zijn. Ik concentreerde me maar op Bonnie en bleef vrij rustig. (Ik had trouwens 1x eerder een half buitenritje op Bonnie gereden) Ik vond Bonnie meteen al wel een leuk paardje om te rijden. Ik voelde me wel enigzins groot, maar Bonnie reageerde goed op been en zithulpen. Daar was ik erg blij mee. Ik rijd niet graag met mijn handen vol Knipoog

Wat ik al snel merkte is dat Bonnie erg slim is. Ze zet haar hoofd- en halshouding zo neer dat menigeen tevreden zou zijn met haar neerwaartse houding. Wat echter achterblijft is de voorwaartse stuwing vanuit het achterbeen en ze draagt heel veel op de voorhand. Wel was ze vrij actief en duidelijk wakker.

Toen vestigde Nelly de aandacht op mij en Bonnie. Ze liet ons eerst even lekker rustig ons eigen gang gaan, zodat ze kon zien hoe ik op Bonnie reageerde en andersom. Daarvandaan kwam ze met enkele tips en vragen, zodat ik zelf na moest denken. Het ging allemaal eigenlijk vanzelf en van het een kwam het ander. Bonnie reageerde overal vrij vlot op. Wel bleef haar oude houdign erg aanlokkelijk en dus moest af en toe haar hoofd bij wijze van omhoog lokken. Haar neus mocht dus de lucht in! Hoofdzaak was de verplaatsing van de energie in haar lijf en niet in het vlotter voorwaarts gaan.

Ik moest Bonnie energievol laten stappen, draven en galopperen. Maar LANGZAAM. Ik verwachtte hierbij een lastige taak, maar alles viel me reuze mee. In galop aanspringen vanuit stap, was de laatste oefening voor het eerste halve uur. We eindigden met de belofte voor wat meer extremere dingen in de volgende les.

In de middag, na een heerlijke lunch met een gezellig clubje, was ik al op tijd in de bak. Ik was dit maak als eerste en zorgde al voor een losgestapt paard voordat Nelly in de bak verscheen. Zodat we meteen konden beginnen. Eerst de zijgangen. Schouderbinnenwaarts en traverse op de lange zijde en op de grote volte. Bonnie pakte alles, zoals Nelly al verwachtte, vrij goed op. Ik raakte tijdelijk wel even in de knoop en vroeg soms twee verschillende dingen tegelijk bij Bonnie, waardoor het een beetje een chaotisch gezicht was denk ik. Maar Nelly ging daar direct op in en liet mij uitleggen wat ik nu eigenlijk deed. Eigenlijk heel simpel, aan de voorhand vroeg ik schouderbinnenwaarts en aan de achterhand traverse... Ja dat werkt natuurlijk niet Tong uitsteken Maar alles was zo nieuw voor mij, dat ik dat nog niet eens in de gaten had Bloos

Toen de verzameling. In stap, draf en galop. In galop kwam Bonnie duidelijk met haar voorhand omhoog, we gingen steeds langzamer en op een kleinere volte. Uiteindelijk bijna in stilstand. Met de rechterkant had Bonnie duidelijk meer moeite. Ook in draf, na enige moeite, ging Bonnie haast op de plaats. Het voelde echt heerlijk!

Nelly was ook helemaal enthousiast over deze kleine dondersteen en ik was stomverbaasd waar we nu eigenlijk allemaal naartoe hadden gewerkt, dat had ik bij lange na niet verwacht!

Mocht er weer een clinic bij de Bonte Parels georganiseerd worden met Nelly Abbenes ben ik zeer zeker van de partij! Maar wellicht komen Nelly en ik elkaar al veel eerder weer tegen (inclusief Snowdon Knipoog )

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 22:54

Leuk verslag! Ik heb zelf twee maanden terug een clinic gereden bij Nelly en heb het net zo leuk ervaren als jij. Ze geeft leuk les en zet jezelf erg goed aan het denken, ook vind ik het erg leuk dat ze elke combinatie heel individueel benadert. Ook ik ga zeker binnenkort weer een clinic bij haar rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 23:02

Lekker geschreven! Leuk dat het je zo fijn hebt gereden Lachen En ben je al wat meer voor de Engelse dressuur gewonnen, of blijft het iets voor een keertje? Haha!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 23:09

Nelly heeft bij mij thuis een clinic gegeven. Ik kon helaas niet mee rijden, omdat ik 3 dagener voor geopereerd was. Alette heeft toen op Bep gereden.
Een paar weken geleden was Nelly in Nibbixwoud. Daar ben ik ook even wezen kijken.
Ze geeft goed, simpel en leuk les. Een aanrader!!!!!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 23:30

Maya schreef:
En ben je al wat meer voor de Engelse dressuur gewonnen, of blijft het iets voor een keertje? Haha!


Nog niet helemaal, op deze manier vind ik het wel erg leuk! Maar de engelse dressuur zoals over het algemeen gereden wordt zal mij nooit vatten Lachen

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:06

Leuk geschreven Leon. Jammer dat je er maar zo kort was Scheve mond
Nelly was helemaal lyrisch over Bonnie tegen Jan en Miranda volgens mij had ze haar zo willen meenemen Haha!

Ook vond ze de Tinkers zo werkwillig en was ze gewoon verbaasd over wat er allemaal uit te halen was. Goede Tinkerpromotie dus OK dan!

Nadir

Berichten: 12713
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:24

Leuk dat je bij Nelly geweest bent... Ik heb ook eens een clinic bij haar gedaan, ergens achter Utrecht. Ik vond het ook erg leerzaam.

@ Phiabink: Wat leuk dat Aletta jouw paard toen heeft gereden, ze rijdt nu de lusitano van mijn vriendin bij... Lachen
Ze had me al verteld over deze tinkerdag...

@ Snowdon: Je geeft zelf aan niks in de Engelse dressuur te zien, wat voor rijstijl heb jij dan? Lachen

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:48

OK dan! Klinkt als een leuke leerzame dag en zo te horen (ook uit andere verslagjes) lijkt de manier van lesgeven erg op die van onze instructrice OK dan! en *LOL* ook onze instructrice is onder de indruk van de werkwilligheid en de mogelijkheden van tinkers Bloos OK dan! (Ze geeft ondertussen vast les aan 5 tinkers).
Top dat Nelly dat ook vond --> GO TINKERS !!! OK dan!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:51

Nelly maakt het niet uit wat voor ras het paard/ pony is. Als je er maar wat van leert en lol heb.

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:05

PhiaBink schreef:
Nelly maakt het niet uit wat voor ras het paard/ pony is. Als je er maar wat van leert en lol heb.


Dat heeft mijn instructrice dus gelukkig ook , maar helaas is dat vaak toch niet zo al zijn dat meestal dan ook mensen die een manier van lesgeven hebben die me toch al niet aanstaat Schijnheilig Rolleyes Lips are sealed

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:53

Mijn instuctrice gelukkig ook, zelf heeft ze friezen en rijdt in de Z....
Ze valt juist op koudbloeden en vindt het leuk om les te geven aan mensen met friezen,tinkers,fjorden en haflingers.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:53

Leon toppie dat je het zo naar je zin hebt gehad!

Wie weet is er voor ons beide een dressuurtoekomst weggelegd Tong uitsteken

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 19:27

Ik heb hem al op de foto gespot met een witte rijbroek Haha! Haha! Haha! Haha!

(Leon ik lach je toe)

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 20:32

xtwisterx schreef:
@ Snowdon: Je geeft zelf aan niks in de Engelse dressuur te zien, wat voor rijstijl heb jij dan? Lachen



Mijn eigen rijstijl, ala ratjetoe Tong uitsteken

Miss_Petit: Zou het? Schijnheilig

jeanie: Euhmmmm... geen reactie!

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:33

grid schreef:
Dat heeft mijn instructrice dus gelukkig ook , maar helaas is dat vaak toch niet zo al zijn dat meestal dan ook mensen die een manier van lesgeven hebben die me toch al niet aanstaat Schijnheilig Rolleyes Lips are sealed


ik vind dat er soms niets mis mee is als een instucteur geen les wil geven omdat hij je paardje niet goed genoeg vind.
neem nou rivant, met dat zwakere achter beentje, daar wou mijn vorige les gever niet graag mee werken omdat hij wist dat hij op een gegeven moment toch moest stopen omdat dat voetje niet mee zat. (dit kan dus niet gelden als je helemaal niet hoog wil komen, maar dat was in dit geval wel zo)

wel vind ik het stom als mensen geen les willen geven omdat je bijv. een tinker hebt, of een fjord of zo... waarom zouden die nu zoveel slechter zijn, ja... omdat het bierworstjes zijn, en geen knakworst zoals een KWPNer... (die uitspraak kennen jullie toch hoop ik wel, anders word ik straks nog voor gek uit gemaakt...)
ik vind dan dat zo iemand juist kan leren hoe je met een bierworst paard om moet gaan, en daar is dan een instucteur weer voor...

xjessiex

Berichten: 715
Geregistreerd: 23-09-03
Woonplaats: wkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:08

Gaaf joh dat je bij haar een clinic hebt gereden!
Vorig jaar ben ik met Josephine en dr andalusier ruin Carlos meegeweest naar een clinic van haar!
Zo knap hoe zij zich aanpast bij elk paard!
Zou zeker ook nog een keer een clinic bij haar willen rijden, ooit..
Een leuke, vriendelijke vrouw vond ik het!!
Gaaf dat die dondersteen Tong uitsteken van jou ook zo lekker ging lopen, daar doe je het immers voor Knipoog