"Alles gebeurt om een reden" ?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

"Alles gebeurt om een reden" ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 11:54

ik heb deze uitspraak nooit begrepen, toch kom ik hem nog wel eens tegen (nu net weer) over het algemeen uitgesproken door vrouwen met een iets te groot gevoel voor fantasie en romantiek (is niets mis mee verder). voor mij is het heel simpel, iets gebeurt omdat er een oorzaak voor is, niet omdat er een gevolg/bedoeling voor is. omgekeerd dus, daarom klinkt het mij nogal onlogisch in de orden.

maar wie gelooft hierin en waarom wil je hierin geloven?

Amor Vincit Omnia


Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:57

Niets gebeurt voor niets, en niets gebeurt om niets.
Je hebt gelijk dat er altijd ergens een oorzaak voor is, dat ben ik met je eens. Volgens mij is de reden dat die oorzaak dat gevolg heeft (jaja Clown), dat je ervan kunt leren hoe je het in de toekomst kunt voorkomen of hoe je er anders mee om kunt gaan zodat je er minder last van hebt.
Als mij iets naars gebeurt dan weiger ik te geloven dat dat voor niets is, dat betekent namelijk dat ik er ook geen lering uit trek en dus stil sta in mijn leven.

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 12:01

zoals jij het stelt justy, klinkt me wel logisch. als iets vervelends gebeurt moet je proberen voor te zorgen dat je er toch sterker uit komt. meer een gevolg van de gebeurtenis dus ook en geen bedoeling van de gebeurtenis op zich.

maar het is niet zoals ik de stelling gebruikt zie, meer "voor de gebeurtenis is er iets dat met de gebeurtenis een bedoeling heeft".

Amor Vincit Omnia

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:03

Toch is er wel iets in mij dat zegt dat die dingen gebeuren, juist om je bewust te maken. Leer je er niet van dan zul je het keer op keer meemaken (denk aan vrouwen die steeds op gewelddadige mannen vallen), en ja, de vraag is dan: Doe je dat helemaal zelf of heeft de 'kosmos' daar een rol in?

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:06

Ik vind dit niets met fantasie en romantiek te maken hoor.... ik vind het eerder praktisch. Zelf zeg ik altijd dat 'alles ergens goed voor is', dit is voor mijzelf meer om niet te lang te hoeven stil te staan bij dingen.

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:06

Dit is iets waar ik me ook veel mee bezig hou. Ikzelf geloof ook niet zo dat er dingen met een bedoeling gebeuren en ik geloof vooral in toeval.

Ik kan gewoon niet geloven dat er zulke nare dingen gebeuren met een bedoeling en om heel eerlijk te zijn, van dodelijke motorongelukken en zelfmoorden (eigen ervaringen) komt meestal weinig goeds...

Ik zie om mij heen dat mensen enorm worstelen met dit soort dingen, vooral omdat ze zelf in een god danwel andere voorzienigheid geloven. Het geloof kan in sommige gevallen veel troost bieden, maar in andere gevallen leidt het tot een hoop getob.

Ook merk ik om mij heen ook dat bijna niemand (net zoals ik) gelooft in botte pech. Maar ik snap gewoon niet dat allerlei mensen die dat werkelijk nergens aan verdient hebben dodelijke ongelukken en ziektes krijgen.

Nog zoiets wat mensen altijd tegen elkaar zeggen als er iets ergs gebeurt "What doesn't kill you, makes you stronger". Ik zie ook genoeg voorbeelden die het tegendeel bewijzen. Mensen gaan soms echt compleet kapot aan dingen.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:07

Ik denk dat het een geloofsovertuiging is, mensen zoeken een reden voor de dingen die gebeuren. Dat zit nu eenmaal in de aard van mensen. De een zoekt dit in een geloof, de ander verklaart het op deze manier. En weer een ander is het met jouw eens en kijkt naar oorzaak en gevolg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:09

Sommige dingen zijn nou eenmaal zoals ze moesten zijn. Bijv. vervelende dingen die ik heb, daar heb ik écht van geleerd (hoe mensen zijn). Ik weet het, het is een beetje een vage uitleg maar misschien snapt iemand het wel. Knipoog Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 12:10

@margav, ik geloof wel in toeval als dat een gebeurtenis is die we momenteel nog niet kunnen voorzien, maar ooit zijn volgens mij zijn alle gevolgen uiteindelijk te berekenen (de theorie van alles).

Amor Vincit Omnia

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:14

Justy schreef:
Toch is er wel iets in mij dat zegt dat die dingen gebeuren, juist om je bewust te maken. Leer je er niet van dan zul je het keer op keer meemaken (denk aan vrouwen die steeds op gewelddadige mannen vallen), en ja, de vraag is dan: Doe je dat helemaal zelf of heeft de 'kosmos' daar een rol in?


Ik snap heel goed dat je dit soort dingen denkt om voor jezelf verder te komen in je leven, maar tegelijkertijd kun je dat niet zomaar toepassen op anderen, denk ik (ik weet niet of je dat doet hoor, maar om gewoon lekker verder te kletsen).

Even een (tragisch) voorbeeld. Een goede vriendin van mij is op haar 8ste haar moeder verloren door zelfmoord. 12 jaar later wordt haar vriend depressief en pleegt succesvol zelfmoord. Als er iemand is die goed heeft leren omgaan met de zelfdoding van haar moeder, is zij het wel, ze is emotineel sterk. Maar dan toch... pleegt haar vriend zelfmoord. Waar heeft zij dan gefaald?
Nergens volgens mij. Ik zeg niet dat dit helemaal botte pech is, want zij voelde zich misschien wel een beetje aangetrokken tot zijn wat donkerdere kant (ook al was hij toen nog niet depressief), of nog logischer, hij was zijn moeder ook op jonge leeftijd verloren, misschien dat dat ze ook een beetje verbond, maar zijn moeder's dood heeft zeker een aandeel gehad in zijn depressie.

Dit soort voorbeelden sterken mij in mijn overtuiging dat er gewoon oorzaken zijn en geen bedoelingen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:16

Maar alles gebeurt toch ook met een reden?

Al is het alleen maar *zoals je zelf zegt* door een actie van jezelf, wat daarop gebeurt, gebeurt dan toch idd met een reden?

Of bedoel je meer het laten vallen van je tas, omhoog komen, een gast omver slaan met die net opgepakte tas en straalverliefd worden? Haha!
Dat gebeurt ook met een reden, sommige zeggen dan het toeval wat toeslaat, andere zeggen dat je gewoon die tas beter in je handen moest houden Tong uitsteken

Lekker duidelijk weer, iig gebeurt alles vast wel met ene reden, maar die reden zal dan meestal gewoon zijn dat je ergens van leert *lekker vaag*

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:17

Ik zoek geen reden om dingen te verklaren, zoals mensen dat in een godsdienst zoeken. Mijn mening is dat ik van alles wat mij overkomt iets leer. Dus als ik aangereden word door een fietser, dan leer ik dat ik niet op het fietspad had moeten lopen, mn ogen open had moeten houden etc etc. Mocht ik in het ziekenhuis belanden (grote fiets, klein meisje), dan leer ik over revalideren. Alle kennis die ik opdoe kan ik weer gebruiken om anderen iets te leren. En dus was het fietsongeval niet voor niets.

Ik heb een dierbare verloren. Tough luck! Zou je kunnen zeggen. Ik zeg liever dat ik daar heel veel van geleerd heb (het omgaan met het verlies van een ouder), en dat ik daar sterker van geworden ben, en mijn kennis nu gebruik om anderen te helpen bij het verwerken van een groot verlies.

Ik geloof het ook met betrekking tot relaties met mensen. Met iedereen die ik ontmoet, moet een interactie plaatsvinden. Zij zijn niet voor niets aan komen waaien. Die interactie kan 5 minuten duren, of een levenlang. Ik heb op die manier al heel veel geweldige mensen leren kennen, die mij heel veel geleerd hebben/waarmee ik heel veel gedeeld heb. Een ander zou deze mensen waarschijnlijk niet opgemerkt hebben. Maar stuk voor stuk hebben ze iets aan mijn leven toegevoegd, of ik aan dat van hen. Ik geloof dus dat er een reden is dat ik hen ontmoet.
Anderen noemen dit toeval. Ach ja, up to them.
Laatst bijgewerkt door Jennygirl op 01-10-04 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 12:19

niet alle nare dingen die je gebeuren voegen iets TOE aan je leven jennygirl.

Amor Vincit Omnia

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:22

SuperPepeijn schreef:
niet alle nare dingen die je gebeuren voegen iets TOE aan je leven jennygirl.

Vind ik wel, je leert overal van, je steekt overal wat van op.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:23

MargaV"]
Ik snap heel goed dat je dit soort dingen denkt om voor jezelf verder te komen in je leven, maar tegelijkertijd kun je dat niet zomaar toepassen op anderen, denk ik (ik weet niet of je dat doet hoor, maar om gewoon lekker verder te kletsen).
[/quote]

Zomaar toepassen op anderen, nee, dat doe ik niet. Ik oordeel niet snel en hou de dingen liever bij mezelf. Wat niet wegneemt dat dit nu eenmaal mijn kijk is op dingen, en als het ter sprake komt zal ik dat ook zeggen, mits de situatie het toelaat natuurlijk Knipoog

[quote="MargaV"]
Even een (tragisch) voorbeeld. Een goede vriendin van mij is op haar 8ste haar moeder verloren door zelfmoord. 12 jaar later wordt haar vriend depressief en pleegt succesvol zelfmoord. Als er iemand is die goed heeft leren omgaan met de zelfdoding van haar moeder, is zij het wel, ze is emotineel sterk. Maar dan toch... pleegt haar vriend zelfmoord. Waar heeft zij dan gefaald?
[/quote]

Ik geloof niet dat je het zou moeten zien als falen. Ieder leeft zijn leven zoals hij/zij dat juist acht, daar hoeft geen goed of slecht aan te hangen. Daarnaast heeft zijzelf waarschijnlijk geen aandeel in de zelfmoord van haar vriend, dat is iets van hem. Zij kan er alleen maar van maken wat er van te maken valt, en misschien is dat dan wel de les die ze moet leren: Dat het feit dat je met ellende kan omgaan geen garantie geeft voor een lang en enkel gelukkig leven.

[quote="MargaV"]
Nergens volgens mij. Ik zeg niet dat dit helemaal botte pech is, want zij voelde zich misschien wel een beetje aangetrokken tot zijn wat donkerdere kant (ook al was hij toen nog niet depressief), of nog logischer, hij was zijn moeder ook op jonge leeftijd verloren, misschien dat dat ze ook een beetje verbond, maar zijn moeder's dood heeft zeker een aandeel gehad in zijn depressie.
[/quote]

Dat ben ik helemaal met je eens. En met dit soort dingen kost het mij ook vaak moeite om het waarom te begrijpen... En het doet me ook twijfelen of het er wel is.

[quote="MargaV schreef:
Dit soort voorbeelden sterken mij in mijn overtuiging dat er gewoon oorzaken zijn en geen bedoelingen.


En dat mag natuurlijk Haha!

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 12:24

@mobick: je praat nu vanuit je eigen situatie lekker op je luie kont in een warme kamer achter de pc. ik vraag me af of je hetzelfde kon zeggen als je ten tijde van de 2e wereldoorlog jood in duitsland was geweest, om een voorbeeld te noemen.

Amor Vincit Omnia

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:26

Niet alles, maar de grote lijnen wel denk ik.

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:26

mobick schreef:
Vind ik wel, je leert overal van, je steekt overal wat van op.


Maar als ik om mij heen kijk, zie ik dat sommige mensen zoveel op hun bordje krijgen, dat de positieve dingen die ze ervan kunnen leren, lang niet tegen de negatieve gevolgen opwegen.

Het is denk ik wel een gezonde levenshouding, om er zo tegenaan te kijken.

Maar het is andersom geen tekortkoming of falen of een ongezonde levenshouding als mensen het er gewoon niet iets van leren.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:27

Jennygirl"]
Ik geloof het ook met betrekking tot relaties met mensen. Met iedereen die ik ontmoet, moet een interactie plaatsvinden. Zij zijn niet voor niets aan komen waaien. Die interactie kan 5 minuten duren, of een levenlang. Ik heb op die manier al heel veel geweldige mensen leren kennen, die mij heel veel geleerd hebben/waarmee ik heel veel gedeeld heb. Een ander zou deze mensen waarschijnlijk niet opgemerkt hebben. Maar stuk voor stuk hebben ze iets aan mijn leven toegevoegd, of ik aan dat van hen. Ik geloof dus dat er een reden is dat ik hen ontmoet.
[/quote]

Dat geloof ik ook.


[quote="SuperPepeijn schreef:
@mobick: je praat nu vanuit je eigen situatie lekker op je luie kont in een warme kamer achter de pc. ik vraag me af of je hetzelfde kon zeggen als je ten tijde van de 2e wereldoorlog jood in duitsland was geweest, om een voorbeeld te noemen.


Maar heeft er niemand wat geleerd van de ellende van die jood? Waarschijnlijk zal de jood zelf er weinig aan gehad hebben, maar generaties na hem/haar praten er nog over en zijn het eens dat dat nooit meer mag gebeuren.

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 12:29

dat iets aan je leven toegevoegd heeft, wilt nog niet zeggen dat het voorbestemd is, toch?

Amor Vincit Omnia

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:31

SuperPepeijn schreef:
dat iets aan je leven toegevoegd heeft, wilt nog niet zeggen dat het voorbestemd is, toch?


Is voorbestemd zijn hetzelfde als dingen die met een reden gebeuren? Daar ben ik zelf nog niet helemaal uit Haha!

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:32

Voorbestemd is iets heel anders dan met een reden.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 12:34

waar is het verschil dan precies?

Amor Vincit Omnia

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:34

Want?

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:36

SuperPepeijn schreef:
niet alle nare dingen die je gebeuren voegen iets TOE aan je leven jennygirl.
Ik kan nu voor 25 (bijna 26) jaar spreken... en zeggen dat ik van alles wat geleerd heb. Ik kan nu roepen dat ik mn ex-vriend na een maand al de deur uit had moeten zetten, ipv na 3 ellendige jaren. Maar he... ik laat mij dit nooit meer overkomen. Als ik ooit weer in zo'n situatie beland, dan herken ik het, en is ie direct exit. Toedels, vergeet je waardeloze CD collectie niet mee te nemen Haha! .

WO2 was iets verschrikkelijks, maar we hebben er heel erg veel van geleerd. We zouden het nu sneller herkennen als een man als Adolf Hitler op zou staan en de macht in een land over zou nemen. Ja, alle slachtoffers hebben daar niets aan, maar de overgebleven mensen hebben naast alle pijn vast ook wel wat geleerd. Bijvoorbeeld het omgaan met een verlies, het oppakken van het leven. etc. Klinkt hard, maar het is nu eenmaal zo. Je leert overal wat van, of je het nu wilt of niet.

Ik ben na de dood van mn vader veel kalmer geworden, minder assertief/agressief. Ik denk nu vaak: ach, er zijn wel ergere dingen in de wereld.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aliida, Ann, BingBot, Bullebeest, Corelli, ElineGC, Felixity, karlli, linoleum, Maanon_, Majestic-12, MoniqueT, nafkedemi, R0SE, Saskiaa_, Schuur_, YandexBot en 72 bezoekers