[welsh]Petra - Forsythia's Trifos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

[welsh]Petra - Forsythia's Trifos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 17:05

Ik ben de laatste dagen een beetje aan het spitten in de afstamming van onze pony's. Vooral andere afstammelingen van de merries vind ik interessant. Eens kijken hoe de merrielijn in elkaar zit, over de hengsten kun je immers genoeg vinden Lachen

Nu ben ik bezig met Petra (v. Baledon Pippit m. Forsythia's Trifos), de moeder van Nachtegaal's Parador.
Petra is keur - preferent. Ik weet dat ze preferent is geworden door drie 1e-premie merries (Flevozicht's Gerdien, Flevozicht's Mayke en Flevozicht's Kim) en een 2e - bezichtigingshengst (Flevozicht's Vladimir).

Ook over Forsythia's Trifos ben ik al een boel te weten gekomen.
Zo weet ik nu dat Ozal en Pandoer volle broers zijn van Petra (v. Baledon Pippit), maar ook de volgende nakomelingen ben ik tegen gekomen:
Oscar (v. Rowfant Sacha)
Flevozicht's Darky (v. Greulke's Black Boy)
Flevozicht's Gerrit en Flevozicht's Lisette (v. Boreas Ubbo Haha!)

Joost, of iemand anders....hebben jullie nog toevoegingen wat betreft deze interessante merrielijn ?
Oftewel, weet iemand nog meer afstammelingen van deze merrie's ?
Overigens hoop ik dat Lageveld Majrim, het veulen van Parador x Kompas Mariska (v. Rowfant Seal m. Vredebest Revel Twink) het succes een beetje voort kan zetten. De kleur van Petra heeft ze in elk geval al mee!
Ook aan moeders kant zitten goede merries, daar ga ik nu dan maar even naar kijken, best leuk om alle jaarboeken door te spitten Haha!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:30

Vroeger is ooit eens de merrie Caer Beris Tiara van dr. Jaartsveld eens nationaal kampioene geweest. Meer dan 30 jaar geleden.. Zegt dat iets? Knipoog

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 20:41

Caer Beris Tiara zegt me niks...een nationaal kampioene nog wel Bloos
Graag meer informatie Joost! Lachen

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:53

Caer Beris Tiara was nationaal kampioene een jaartje of 30 terug. Ze was van Jaartsveld, maar geboren in Groot-Britannië.

Jaartsveld had een zwarte hengstm genaamd Revel Caruso. De vader van Revel Caruso is Clan Pip, die tweemaal kampioen was op de Royal Welsh . De moeder van Revel Caruso is Revel Caress, die ook Royal Welsh kampioene was . De moeder van Revel Caress is Revel Choice, ook Royal Welsh kampioene en de moeder van Choice is Vardra Charm, ook Royal Welsh kampioene . Vardra Charm is ook de grootmoeder van Revel Choice. (Royal Welsh kampioen worden is de hoogste eer die een Welsh pony ooit te beurt kan vallen )

Een volle broer van Revel Caruso is de hengst Revel Capip. Meer over die hengst hier:

http://www.tangwyllt.com/liseter.htm

Kortom, Revel Capip was een fenomeen in Amerika.

Caruso heeft in Wales gedekt, daar bracht hij onder meer de hengst Revel Classic, die hoog gewaardeerd wordt door fokkers in Wales. Caruso zelf werd op afstammelingen afgekeurd in Nederland (tja, die jury ook Boos! ) en is naar Beieren verhuisd, waar hij onder de naam Caruso nog jaren gedekt heeft.

Het product werd Forsythia's Tosca genoemd. Van die merrie zijn geen keuringsresultaten bekend bij mij. Tosca werd maar eens bij Rondeel's Pen-Gwyn gedekt. Een legendarische hengst, maar de Nederlandse jury moest hem eigenlijk niet zo. Pen-Gwyn was de eerste (en tot dusver enige) in Nederland geboren A hengst die kampioen hengst is geworden op de Royal Welsh show ). Zijn vader was de Elite hengst Twyford Thunder, zijn moeder Coed Coch Pwffiad, die haar sporen ook al in Engeland had verdiend. De vader van Pwffiad, Coed Coch Madog is 9 keer hengstenkampioen geweest op de Royal Welsh show ( ).

Het veulentje van Tosca en Pen-Gwyn werd Trifos genoemd door Jaartsveld. En Trifos deed het als jonge pony nog niet zo best op de keuring. Als oudere pony heeft ze echter alle predikaten binnengehaald die los en vast zaten, incluis 4 (!) goedgekeurde hengsten.

Petra's vader is ook niet de minste. Baledon Pippit is keur verklaard (vooral veel goedgekeurde zonen). Zijn vader is Clan Pip, zijn moeder Coed Coch Dunos. Dunos zou alleen al door haar nakomelingen in Nederland preferent verklaard kunnen worden (Baledon Jeremiah preferent, Baledon Pippit keur en Baledon Morning Star ster). Dunos' meest bekende nakomeling is echter Baledon Jubilation, 3/4 zus van Pippit. Jubilation heb ik zelf nog ooit merriekampioene zien worden op de Royal Welsh show .

Even naar Coed Coch Dunos haar stamboom kijken. Hmm, een pony heeft toch 4 grootouders? Bij Dunos zijn dat Coed Coch Madog (zie boven), Coed Coch Siaradus (5 maal Royal Welsh kampioene ), Bowdler Brewer (Royal Welsh kampioen ) en Coed Coch Sionen, dochter van Coed Coch Madog (zie boven) en Coed Coch Sensigl (grootmoeder van twee Royal Welsh kampioenen ). Over Dunos meer op http://www.baledon.com

[edit]foutje, er stond Tosca waar nou vetgedrukt Trifos staat [/edit]

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:20

Citaat:
Petra's vader is ook niet de minste. Baledon Pippit is keur verklaard (vooral veel goedgekeurde zonen). ....


Even tussendoor Haha! .... Scholten had het altijd over "Ballepit" tenminste zo hoorde ik dat jaren terug. Heeft nog best wel een poos geduurd voordat ik in de gaten had wat hij bedoelde Haha!

Topcob

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:28

Ik heb Petra gehad, gekocht van Arie Vos. Ze was toen helaas nogal dampig en mijn dochtertje stond nog aan het begin van haar loopbaan als amazone dus hebben we de koop ongedaan gemaakt. Een schat van een pony.
We hebben haar dus niet lang gehad maar ze heeft een onuitwisbare indruk op ons gemaakt.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 22:38

Dank je Joost, dit is dus precies wat ik wilde weten! OK dan!

Veel Royal Welsh kampioenen in de afstamming dus!! , dat zegt me ook meer dan de mening van de NL jury overigens Lachen
Kortom; een zeer goede lijn waar Petra uit voort komt...

Joost, heb je ook nog wat te zeggen over Wilcrick Ceinwen? Nu we toch bezig zijn Knipoog
Ik zie al dat daar ook o.a. Clan Pip ook in voorkomt, volgens mij een hengst die je in veel welsh pony's tegen komt...

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:52

Westernfreak schreef:
Joost, heb je ook nog wat te zeggen over Wilcrick Ceinwen? Nu we toch bezig zijn Knipoog
Ik zie al dat daar ook o.a. Clan Pip ook in voorkomt, volgens mij een hengst die je in veel welsh pony's tegen komt...


Ja, yippie! Die ga ik later even doen Tong uitsteken Nu tijd om te gaan Dromen

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 23:14

Topcob schreef:
Ik heb Petra gehad, gekocht van Arie Vos. Ze was toen helaas nogal dampig en mijn dochtertje stond nog aan het begin van haar loopbaan als amazone dus hebben we de koop ongedaan gemaakt. Een schat van een pony.
We hebben haar dus niet lang gehad maar ze heeft een onuitwisbare indruk op ons gemaakt.


Haar kleindochter loopt dus nu hier het erf onveilig te maken. En ook een schat van een pony, maar afrastering heeft ze nog nooit van gehoord blijkbaar.
En... oh ja... ook pikzwart.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:44


joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 20:51

Ceinwen's moeder is de merrie Caehemdden Cariad. Een erg mooie typische merrie, die ik graag heb mogen zien in de Bavelse weiden van de Kanter (Lange Voren).

Haar vader Revel Cassino is de meest succesvolle showhengst sinds Coed Coch Madog. Een ontzettende lange erelijst van kampioenschappen, meer dan 200 als ik me niet vergis. Cassino was hengstenkampioen op de Royal Welsh in 1976 en Sektiekampioen in 1976 . Hij was echt een fenomeen. Op foto's staat hij ook mooi. Coed Coch Hygar. Hygar is van de Coed Coch "P" stam, die feitelijk uit dezelfde stammoeder komt als de Twyford "M" stam en een hoop ponies van de Tyrcanol. Vanaf het begin van de registratie een succesvolle lijn, opgezet door Lady Wentworth.

Haar fokproduct Grey Princess kwam op de Tan-y-Bwlch stoeterij en bracht onder anderen Tan-y-Bwlch Pranchio. Met Coed Coch Glyndwr vinden we dan Coed Coch Prydferth, moeder van Royal Welsh kampioenen Coed Coch Pryd (RW'69) en Coed Coch Pelydrog (RW '64,'65. De volle zus van die twee is Coed Coch Pwysi. Alle drie waren van Coed Coch Madog (zie boven Haha! ). Toen volgde er een zeldzame outcross door Snowdon Blighter, die geëxporteerd is naar Zweden:

http://hem.passagen.se/welshhingstar/A/ ... ghter.html

Snowdon Blighter was van Bowdler Blighter die de beter fokkende volle broer van Bowdler Brewer was, die Royal Welsh kampioen was en naar Nederland is geëxporteerd. Overigens is iedereen nog heel trots op nakomelingen van Brewer OK dan!

Coed Coch Persawr is dochtertje van S. Blighter en Pwysi en wordt door opa Madog gedekt. Ja, je kan niet blijven uitkruisen Knipoog Daaruit wordt dus Coed Coch Posiar geboren. En toen dacht men aan een soort van uitkruising: Treharne Tomboy, Royal Welsh kampioen in 1967, 1968 en 1970 . Gedeeltelijk, want diens vader was Treharne Reuben, zoon en kleinzoon van Coed Coch Glyndwr. Tomboy's moeder was Coed Coch Blodyn, die lijnen zonder Glyndwr voerde. Van Tysteb weet ik dat een van haar dochters het jeugdkampioenschap op de Royal Welsh won: Coed Coch Oedfa, die ook naar Lange Voren ging. Oedfa is van Salsbri, en daarmee en 3/4 zusje van Hygar. Hygar deed het goed met Cassino, maar waarschijnlijk nog beter met Revel Cello. Cassino was de showbink, maar zijn volle broers Revel Cello en Revel Chip stalen de show als fokhengsten. Alle drie waren van Clan Pip (zie boven) en Revel Choice (zie boven).

Tja, en toen kwam het mooiste stukje nog.. to be continued..

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 14:36

Klinkt allemaal erg goed, ben benieuwd naar het vervolgverhaal Haha!
Vind het erg leuk om eens meer te lezen over de familie van onze pony's!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:14

O ja, het spannendste stuk moest nog komen, Ceinwen's vader Haha!

Dat was: Synod Scamp. Zwarte hengst en helemaal geen verkeerde. Misschien iets veel wit aan het hoofd, maar kwaliteit doet veel dingen vergeten Knipoog En sommige mensen vinden dat juist heel mooi.

Zijn vader is Brierwood Fusilier, die midden jaren 70 naar Australië verhuisd is. Brierwood hengst uit de pre-Rocket tijden. betekent dus, hele mooie hoofdjes. Zijn volle broer Brierwood Fullback heb ik in het echt gezien (een hele rits foto's thuis ook) en zijn volle zus Brierwood Fun heeft in Mierlo gestaan en is moeder van de dekhengst Bolster Figaro.

Vader van Fusilier was een hele verschijning in zijn tijd. Brierwood Blue Boy luiddde een tijdperk van de mooie, zelfs soms extreme hoofdjes in. Hij had twee lijnen van Bowdler Blue Boy. Fusilier's moeder is overigens een dochter van Brierwood Lolipop en Brierwood Blue Boy's moeder ook. Bekendste kleinzoon van Brierwood Blue Boy in Nederland was de elite hengst Weston Falcon, die de vader is van onder meer Nachtegaal's Captain preferent.

De moeder van Synod Scamp is Dyrin Honeysuckle. Dyrin Honeysuckle werd door haar fokker (Gwyn Price) als huwelijksgeschenk gegeven aan zijn dochter Doreen (Synod). Volgens velen was zij de beste merrie op Dyrin. Ook de vader van Honeysuckle, Glanusk kampioen Criban Bantam werd toen kado gedaan. Honeysuckle had ook een volle broer, de Glanusk kampioenhengst Dyrin Martini, die onder meer vader is van de preferente Dyrin Vixen, de elitemerrie Dyrin Warpu en de keur-elitemerrie Dyrin Tina. een 3/4 zus van Honeysuckle was Synod Nutshell, ook al keur-preferent, als ik me niet vergis. Synod Nutshell is onder meer moeder van nationaal reservekampioene Rakt's Fynie.

Mensen die mij een beetje kennen weten wel dat ik een beetje fan ben van een aantal Dyrin ponies Knipoog

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 13:47

Joost, bedankt voor deze overstelping met informatie! Haha!

De verzoekjes Vredebest Revel Twink en Boreas Leone heb ik al per PB ingediend, maar dan heeft het inmiddels weinig meer te maken met Forsythia's Trifos en Petra.
Van Boreas Leone ken ik natuurlijk al een aantal afstammelingen, zoals Ubbo en halfbroeders.
Van Vredebest Revel Twink weet ik alleen dat ze Kompas Marina en Kompas Mariska heeft gegeven Knipoog

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:14

Westernfreak schreef:
Ik zie al dat daar ook o.a. Clan Pip ook in voorkomt, volgens mij een hengst die je in veel welsh pony's tegen komt...


Yep, zit er bij de mijne idd ook in

Ik zie toch heel wat namen die hier op mijn pony zijn papier ook staan, zoals Snowdon, Twyford, Revel, Tyrcanol, en Coed Coch.
Kun je zeggen, dat dat toch wel een paar van de bekendste lijnen zijn? Verward

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:10

holly schreef:
Snowdon, Twyford, Revel, Tyrcanol, en Coed Coch.


Snowdon: is stalnaam van de University College of Wales. Die hebben altijd wel een paar goeie merries gehad en konden altijd aan goeie hengsten komen. Het was altijd een eer op een hengst aan de Universiteit te leveren. Snowdon gebruikte met name hengsten van Coed Coch en Revel en dat om een hele beste moederstam.

Twyford: stalnaam van Mrs Mountain, meisjesnaam Mc Naught. Dat laatste is belangrijk om te weten om dat haar vader de stalnaam Clan voerde. Het lis vrij duidelijk dat Mrs Mountain het oneens was met haar papa, omdat je ook nu nog geen Clan Pip in haar ponies zal vinden. Verder zijn de hengsten Twyford Grenadier, Twyford Gurkha en Twyford Sprig van grote invloed geweest. Twyford gebruikte met name Coed Coch hengsten en fokte met 4 stammen (Georgette (waartoe ook de Torrent lijn behoort), Moonstone, Spring Song (waartoe ook Nannie EP lijn behoort)Pwffiad lijn (zelfde als de Peri lijn)).

Revel: Een stal die de grote groei van na de oorlog heeft meegemaakt. Wist vele kampioenschappen te winnen met eigen gefokte merries. Vertegenwoordigt meer het hilltype pony dan bijvoorbeeld Coed Coch of Twyford. Ik kende de fokker van Revel persoonlijk. De enige ponyfoto die bij hem in de zitkamer hing, was door mij gemaakt Bloos . Geniale fokker, denk ik maar. Is in de laatste jaren van zijn fokkerij sterk gaan intelen en heeft daarmee een geheel eigen identiteit gevormd.

Tyrcanol, zie hun website, zijn lang bezig geweest. Is een iets zeldzamere stalnaam, maar ze hebben altijd heel best met de subtop meegedraaid.

Coed Coch was een van de stallen die de grote boom van na de oorlog hebben gevoed. In die tijd heeft mevrouw Brodrick zo'n beetje alles gewonnen met haar ponies. Binnen de Welsh pony fokkerij zijn er fokkers die haar stammen bijna religieus vereren. Jammer, want in de laatste 60 jaar is er erg weinig vreemd bloed ingevoerd. Fokken met 2 hengsten (Coed Coch Glyndwr en kleinzoon Coed Coch Madog en hun nazaten) en vier merries (Coed Coch Eirlys, Gatley Stardust, Tan-y-Bwlch Pranchio en Snowdon Arian II) voor 60 jaar is een voorbeeld voor lijnteelt.

Coed Coch is doorgaans een iets luxere vorm dan de Revel. Zeg maar, de aristrocatie onder de Welsh versus de "boerenpony". Twyford is zelfs weer iets luxer dan Coed Coch. Hetzelfde geldt voor Coed Coch als voor Revel en zelfs voor Twyford. De goeien zijn echt héél erg goed.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:43

De moederlijn van mijn pony is bijna geheel Tyrcanol en Coed Coch. (Railstables Pandor)
Toch leuk om zo weer steeds iets meer te weten te komen over mijn hummeltje