Herken jij een ziek paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Herken jij een ziek paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 20:02

Onze Nic zit al een poosje in de lappenmand door 3 slokdarmverstoppingen en daardoor nu een geirriteerde keel en slecht in zijn velletje zitten.

Ik merk al snel aan hem wanneer het niet goed gaat. Zo ook wanneer de tandarts moet komen. Dat merk ik meteen met rijden.
Anderen vinden me wel eens een pietlut, maar ik merk gewoon wanneer het niet goed met hem is.

Hebben jullie dat ook? Of ga je gerust rijden met een paard wat koliek heeft omdat je het niet ziet?

Roosch

Berichten: 36645
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:07

Nou, ik merk het wel aan de paarden bij ons op stal.
Alleen kan ik er weinig aan doen, behalve de dierenarts assisteren.. Scheve mond

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:11

Bij mijn eigen paarden zie ik het direct als ze anders dan normaal zijn. Bij die van een ander soms, maar daar maak ik me niet zo druk om. Dat is niet mijn verantwoordelijkheid Knipoog

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:14

Citaat:
Hebben jullie dat ook? Of ga je gerust rijden met een paard wat koliek heeft omdat je het niet ziet?

Als je het niet opmerkt dan? Moet je dan altijd ongerust op je paard zitten... van ojee heeft ie een krampje of zag ie een kabouter?

Als ik meen te zien dat 1 van de pony's niet zuiver is (en dan bedoel ik niet alleen kreupel mee) dan houd ik hem/haar even in de gaten en als als ik het niet vertrouw dan wordt de DA gebeld... en dan meestal in het weekend of s'avonds...

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:22

Ligt eraan hoe goed een paard het laat merken, maar ik denk datik het wel snel zou zien...

Iig bij Genderose, die kende ik door en door, en was ik ook een beetje overbezorgt over. Als ze bij wijze van spreken wat vaker met haar staart ging zwiepen als ik erop zat en wat van haar vroeg dan ging ik er al dingen achter denken...

Sommige paarden zie ik heel snel of ze onzuiver lopen, andere niet.
Bij Niek bv zou ik het heel moeiljik vinden denk ik, of hij moet stokkreupel lopen... Bij Genderose kon ik het er ook maar moeilijk uithalen, mede omdat ze eigenijk altidj wel wat kreupelde...
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 30-09-04 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:22

Ik merk het direct als mijn paard niet lekker in zijn vel zit. Soms heeft hij wel eens een dagje dat hij wat mat is met poetsen, maar als ik dan ga temperaturen is er niets aan de hand.
Dan doe ik wat rustig aan maar als hij dan zelf gaat lopen spoken met rijden dan zal het allemaal wel meevallen Knipoog

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:28

Ik merk het eerlijk gezegt altijd wel als een paard zich niet prettig voelt. Ook als ze een keertje hun dag niet hebben...merk je gelijk. Ik zie het trouwens niet bij manegepaarden of paarden die ik niet zo heel goed ken...want die zie ik niet elke dag...maar mijn verzorgpaardjes wel...

Touwhalsters

Berichten: 47
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 22:30

ik zie altijd alles aan me paard... vorige keer had ze koliek ik was er 5 min en wist dat er iets niet goed was... toen ben ik gaan lopen en kwam er al heel snel achter dat het koliek was. Dus zo gek vind ik dat niet hoor ik merk het altijd gelijk als er iets mis is.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 22:36

Ik zie het gelijk, de eerste oogopslag vertelt mij hoe het paard in zijn vel zit.
Alleen bij Mennelt vind ik het moeilijk, dat vind ik sowieso niet zo'n leuk paard en die gedraagt zich bij koliek ook heel anders dan andere paarden.
Hij gaat bijvoorbeeld liggen, dus het lijkt dan net of hij wat ligt te doezelen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 22:38

Bij mijn eigen paard zie ik het ondertussen wel, niet lekker in haar vel, niet heelmaal regelmatig, en heb sinds kort ook het verschil met de tandarts gemerkt dus dat komt er dan ook weer bij Haha!

Bij andere paarden soms wel en soms niet, we hadden een shet op onze oude stal en daar zag je het goed aan als ze zich niet lekker voelde, liet ze ook echt goed merken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 22:48

Ik merk het gelijk, ook van de andere paarden op stal.Ik weet ook gelijk of het ernstig is of niet tot nu toe nog altijd gelijk gehad, helaas.Verleden week een paard met koliek ,ik zag haar en wist dat het niet goed was, we hebben ze gelijk naar de kliniek gebracht alwaar ze die dag helaas overleden is.Dat was best wel een klap, je denkt als ze daar zijn gaat het goed maar niet dus. .Helaas wou de eigenaar geen autoptie ik had toch wel willen weten hoe het zomaar kon.Ik ben ook altijd erg met de paarden bezig ik denk dat je daarom ook sneller merkt dat iets niet goed is .

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 22:55

Ik zie het direct bij mijn paard.
Als er iets mis is kijk ik het eerst even aan, vind er geen verbetering plaats, dan kan de DA komen Lachen

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 23:02

Vergeet jij niet dat jij over een bepaalde gave beschikt?? Knipoog

Bij mijn eigen paarden herken ik het meestal ook wel, maar ik
probeer niet te pietluttig te zijn.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 08:50

Barb"]
Vergeet jij niet dat jij over een bepaalde gave beschikt?? Knipoog
[/quote]


[quote="Barb schreef:
maar ik probeer niet te pietluttig te zijn.


Dat vind mijn lief dus ook. Gaan jullie nog even gezellig een keer samen om tafel.............. Schijnheilig Haha!

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 08:54

Dimple schreef:
Dat vind mijn lief dus ook. Gaan jullie nog even gezellig een keer samen om tafel.............. Schijnheilig Haha!


ja we moeten alleen nog een datum afspreken *LOL*

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 09:44

Over het algemeen kan ik altijd goed inschatten hoe mijn paard zich voelt. Als ze iets mankeert spreken haar ogen altijd boekdelen, op de een of andere manier verdwijnt dan de heldere uitdrukking in haar ogen.

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 09:54

Mijn vader, de stalhouder, heeft het ook direct door wanneer een paard niet goed te pas is. Hij ziet de paarden elke dag en weet precies hoe ze zijn en dus ook wanneer ze niet goed te pas zijn.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:38

Ik zie het gelijk zodra dat grote hoofd het luik uit komt zetten! Hij heeft zo'n herkenbare blik, als 'ie die niet heeft, dan is het mis.

Ook bij andere paarden zie ik het wel. Ik doe 's avonds de voerronde op stal en dan loop ik ong. 60 paarden langs met de brokkenkar, zeker van de paarden die er al wat langer staan weet ik inmiddels precies hoe ze op hun voer reageren dus dan valt het op als er iets anders is.

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:56

.....ik doe zelf smorgen de ronde en ik moet zeggen dat ik aardig weet hoe ze in elkaar zitten...maar sommige zijn gewoon bikkels! ..en merk je niet veel aan..maar aan het paard waar ik op rij, merk ik het meteen..niet omdat die zo kleinzielig is..maar ik merk het gewoon.. Knipoog

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:55

Zodra ik op stal kom zie ik aan ze hoe ze in hun vel zitten. Een poosje geleden had Razin koliek, terwijl ze echt heel goed in de gaten werd gehouden op stal werd het niet ontdekt. Dat komt omdat zij zo'n paard is die het niet laat merken. Ze wordt niet druk en vertoont niet de symptomen die veel paarden wel laten zien. Zij gaat in een hoekje staan en op een gegeven moment liggen en gaat dan helemaal 'out'.

Ook als Razin haar eten niet zou opeten of een snoepje niet zou aanpakken, weet ik zeker dat het fout zit. Terwijl Jur helemaal geen snoepjes wil op sommige momenten.

Bij andere paarden let ik ook goed op, en als er één ligt kijk ik ook even goed of dat wel normaal is, maar je kent zo'n paard toch niet zoals je eigen paarden.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:08

Dimple schreef:
Onze Nic zit al een poosje in de lappenmand door 3 slokdarmverstoppingen en daardoor nu een geirriteerde keel en slecht in zijn velletje zitten.

Ik merk al snel aan hem wanneer het niet goed gaat. Zo ook wanneer de tandarts moet komen. Dat merk ik meteen met rijden.
Anderen vinden me wel eens een pietlut, maar ik merk gewoon wanneer het niet goed met hem is.

Hebben jullie dat ook? Of ga je gerust rijden met een paard wat koliek heeft omdat je het niet ziet?


Dat heb ik ook Lachen

vaak zie ik dat er iets is maar dan weet ik nog niet wat. Zo ook laatst, ik maakte me wat ongerust, ze leek futloos en haar vacht was mat maar ik wist niet wat ze mankeerde.
En toen kreeg ze schimmel en dacht ik, zie je wel ze had daar last van Lachen

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:14

Bij Morrie zie ik het direct, als ik bij de wei kom, weet ik al hoe is erbij staat.
Morrie laat niet gauw merken dat er iets mis is en ik ben nogal overbezorgd, dus hij heeft een makkelijk leven, ik laat hem nogal gauw staan (wel verzorgen , niet werken)

Ik heb 4 jaar op een stal gewerkt met zo'n 80 Norikers en was er altijd op tijd bij met koliek ofzo.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:18

Van mijn eigen paard en verzorgpaarden kon ik vrijwel altijd zien of ze ziek waren of niet. En kreupelheid of onregelmatigheid heb ik nog nooit gemist.

Bij mijn eigen paard was het zelfs zo dat ze na een periode van kreupelheid weer mocht opbouwen, maar naar mijn idee liep ze niet helemaal lekker. Vanaf de kant kreeg ik alleen maar te horen dat ze "prima liep hoor" en zelfs de dierenarts kon niet anders concluderen dan dat ze gewoon goed liep. Misschien was dat op het oog ook wel zo, want als ik haar los gooide zag ik ook niets vreemds. Toch bleef het met rijden niet lekker voelen en niet lang daarna stond ze dus inderdaad weer echt kreupel Boos!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:22

bij mijn pony zie ik het wel meteen als ze zich niet helemaal lekker voelt, bij de anderen trouwens ook wel.

als ik een paard van iemand anders zie voor het eerst en die is ziek, zou ik het denk ik niet in de gaten hebben (kijkt ie altijd zo?)

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:27

Ik merk het meteen, eigenlijk denk ik altijd te snel dat er wat ernstigs is en sta ik meteen met de thermometer klaar Haha!

Ik zal ook wel moeten, heb mn EHBO diploma paard, dan leer je wel ziektes en gebreken herkennen