een paar vragen.... wie helpt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

een paar vragen.... wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 09:06

ik heb een paar vragen.

Felicia rijd nu al vaker aan de teugel, maar als je de overgang draf gaat doen, dan schiet ze weer omhoog.
Nu is mij vertelt dat je dan een martingaal moet gebruiken, om dr aan de teugel te houden, maar dat is dan toch niet ontspannen rijden???

Pukkie is net ingereden, kent de hulpen goed. Maar k wil dr een keer aan de teugel rijden, hoe doe je dat? Ze heeft een hoofdstel en zadel, en een staart riem komt er aan, omdat het zadel schuift. Ik weet dat je het met aanleuning moet doen, maar ik heb het nog nooit bij een kort halsje geprobeerd. Kan ik dan beter longeren, en later een bijzet bij zetten? (met longeren)

Pukkie heeft dr halster stuk gemaakt, dus heeft iemand nog een halster voor een shet? Schijnheilig

Nou dit waren de vragen...

k hoop op veel reacties Haha!

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 09:18

.
Laatst bijgewerkt door Achterom op 06-02-22 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 09:20

en pukkie is aan de rechter hand niet erg buigzaam, links wel. Moet ik dan extra veel op de rechter had rijden en figuren rijden?

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 09:29

Een martingaal helpt zeker niet om een pony aan de teugel te krijgen. Die wordt gebruikt voor paarden die bijv. hun hoofd erg omhoog gooien.
Het beste kun je zorgen dat je gewoon les neemt van iemand die je erbij kan helpen, zodat je het niet op de verkeerde manier doet.
Shetlanders hebben vaak een iets dikkere nek en minder speling in het kaakgewricht waardoor ze minder gemakkelijk nageeflijk lopen.
Aan longeren en bijzetten heb je niks. Doe dat alleen als je er echt veel ervaring mee hebt. Daarmee loopt ze nog niet nageeflijk als je er zelf op zit.
Gewoon goeie les nemen dus. Knipoog

Wat betreft de buiging. Zeker niet extra veel op rechts gaan rijden. Dan verwaarloos je de linkerkant. Rechtgerichtheid is iets waarmee iedereen te maken heeft. Ook hier goede les nemen.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 09:32

ok Haha!
nou mijn volgende vraagen:
wie wilt mij les geven? *niet te duur en wil je dan naar mij komen? *

ik ben eigenlijk te groot voor de shetlander, hoe kan ik het anders op lossen, zodat ze wel beweging krijgt? *longeren, maar wat nog meer? moet in het weiland*

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 09:41

Inderdaad, ik zou gewoon les nemen. In ieder geval niet aan de gang gaan met allerlei hulpmiddelen zoals een martingaal als je er niet veel verstand van hebt.

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 09:55

PP -> RT.

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:00

Overgangen veel oefenen en zorgen dat als je aan een overgang begint de pony superrond en nageeflijk is, een soort bufferzone. Als ie al omhoog komt als je je been eraan legt kan je ook eerst zorgen dat ie ronder wordt aan je been door een ophouding te maken als je je been er licht aan legt. Ze hoft dan niet naar draf maar moet nageven.

Verder veel oefenen en zorg voor goede instructie, sommige oorzaken kan je namelijk alleen zien als je de combinatie ziet...

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:10

Devica schreef:
ok Haha!
nou mijn volgende vraagen:
wie wilt mij les geven? *niet te duur en wil je dan naar mij komen? *

Misschien kun je die vraag beter in een andere rubriek stellen Knipoog
Citaat:
ik ben eigenlijk te groot voor de shetlander, hoe kan ik het anders op lossen, zodat ze wel beweging krijgt? *longeren, maar wat nog meer? moet in het weiland*

Is er geen karretje waar je hem voor kunt spannen?

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:25

Inderdaad niet meteen met martingalen en andere hulpteugels beginnen!! Gewoon les nemen, dan word je a la minute geholpen, en dan weet je zeker dat als het fout gaat, je weet hoe je het kan verhelpen. Ook voorkokm je zo dat je dingen fout gaat aanleren... Kun je hem idd niet voor een karretje zetten? Ik weet niet of je hindernissen tot je beschikking hebt, maar wat ik deed toen ik nog de shetjes deed, was aan de hand lekker gaan springen. Is trouwens ook goed voor je eigen conditie Knipoog Tong uitsteken

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:49

mijn pony gooide haar hoofd ook omhoog van bijvoorbeeld de overgang van stap naar draf. in de stap liep ze perfect aan de teugel.

wat ik altijd deed was voor ik de hulpen gaf om aan te draven iets dieper in te stellen, tijdens de overgang blijf ik spelen met de buitenteugel en met de binnenteugel geef ik toe. dit hielp bij mij aardig Lachen

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 12:14

o ik heb geleerd met je binnen hand spelen en buitenhand toe laten Verward

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:19

Devica schreef:
o ik heb geleerd met je binnen hand spelen en buitenhand toe laten Verward



apart, bij iedereen waar is leste en mijn instructrice nu ook. moet ik met mijn buitenhand spelen mijn binnehand toe geven en met mijn binnenbeen het verdere erk doen, dus als ik op de lange zijde rijd mijn binnenbeen eraan houden zodat ze niet naar buiten gaat kijken.
ik weet eigenlijk ook niet precies waarvoor dit was, maar volgens mij om je pony bij je te houden, voor al ze van de hoefslag wegloopt oid.. ik snap het nog steeds niet maar heb er wel uitleg voor gekregen Haha!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 13:52

ik heb geleerd om je buitenhand gewoon moet laten zitten waar hij zit (dus teugel gewoon normale lengte en aanleuning geven, en dan stelling nemen met de binnenteugel door middel van kneepjes, en op een gegeven moment geeft hij dan vanzelf na in je hand en zit hij meteen goed.

kootjuh
Berichten: 32
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 17:18

een martingaal helpt niet om je paar daan de tegel te rijden. zorg dat ze lekker ontspannen is en dan doorzetten, niet opgeven als het niet lukt!!!

Dela

Berichten: 6940
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 11:27

bij je 1e vraag moet je proberen te onstpannen en langzaam naar de overgang rijden en zorgen dat je ontspannen blijft, en dan probeer je de overgang steeds een stukje sneller te rijden, maar zorg dat je paardej ontspannen blijft. Zo heb ik t namelijk geleerd van mijn instructrice. Je moet wel doorzettingsvermogen hebben, maar t is mij wel gelukt *LOL*

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:15

met felicia veel overgangen rijden op het moment dat ze de overgang moet maken is ze nog niet ontspannen dat geeft niks dat komt ook wel goed en een martingaal is niet bedoeld om je paard aan de teugel te zetten of houden
daar zijn andere dingen voor maar als je al zover ben zonder iets waarom dan nu je geduld opgeven en ze wel gaan gebruiken.
gewoon doorzetten.

en in het tweede geval daar durf ik niet zoveel over te zeggen kijk wat het paard fijn vind en of ze er geen last van krijgt rustig aan
en als je erop zit voel je het beter aan de als je op de grond staat *LOL*

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:45

Je hebt gelijk als je zegt dat je met een hulpteugel niet meer ontspannen rijdt. Of te wel het paard is minder ontspannen. Een hulpteugel lost dus het probleem niet op, die bestrijdt het probleem. Ik zou als ik jou was gewoon een goede instructeur zoeken die je hierbij kan helpen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:50

Ik kan wel veel ontspannener rijden met een hulpteugel. Ding hangt los maar in mijn spyche werkt het veel meer door dan een slof op zichzelf ooit zou doen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:51

Ik kan wel veel ontspannener rijden met een hulpteugel. Ding hangt los maar in mijn spyche werkt het veel meer door dan een slof op zichzelf ooit zou doen

Neemt niet weg dat dit niet de manier is om een paard naar beneden te rijden. Zoek een goede instrukteur. Das de beste investering.

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:32

Kan je je shet niet door je kleine nichtje/neefje later rijden (als je die hebt natuurlijk) of een klein meisje uit de buurt die lest bij de plaatselijke manege? Al is het maar voor 3/4 dagen in de week.

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:45

Ik vind dat een hulpteugel pas te pas moet komen als je echt hulp nodig hebt. Jouw problemen liggen niet alleen bij je paard, dus waarom zou je hem dan wel met een hulpteugel opzadelen (goede woordkeuze!!).
Mijn pony komt ook omhoog bij overgangen. Vergeet bij de overgang dan niet je been eraan te houden. Maak de overgang ook pas hij je paard ook echt goed aan de teugel loopt en houdt dat contact ook tijdens de overgang. Zelfs van draf naar stap moet je je been eraan houden en spanning op de teugels. Veel mensen maken zich gewoon zwaar en maken een ophouding, in de hoop dat het zo dan goed gaat!