1 x scheren = altijd blijven scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

1 x scheren = altijd blijven scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-04 17:11

vorig jaar heb ik er voor gekozen om mn haflinger zn wintervacht te laten krijgen. ik wou gewoon door blijven rijden. ik dacht ik stap hem wel wat langer uit totdat hij droog is.
in november had hij me toch zo´n pak haar, zelfs langer uitstappen had geen zin, we hebben hem dus geschoren, en onder de dekens gezet.

f voor de duidelijkheid Knipoog: ik rijd vrij fanatiek dressuur met hem, ga met hem naar de ruiterververening en rijd haflingerwedstrijden.

dit jaar waren we van plan om hem onder de dekens te zettten, en als het f mee zat hem niet te scheren, aangezien hij heel erg licht uit is gevallen na het scheren vorig jaar Scheve mond .
half augustus toen het weer minder werd, hebben we hem onder een 0 grams regendeken gezet. sinds half september staat hij onder een 150 grams deken.
maaaaar hij heeft al een pak wintervacht, niet normaal, vorig jaar zonder deken had hij minder haar om deze tijd, dan nu met.
ben net bijvoorbeeld f een klein buitenritje geweest make..nog geen half uur weg geweest.. heb echt niet overdreven veel gedaan. hij was nat... niet zeikenat, maar toch bezweet. als ik flink een uurtje rijd.. dan is hij zo nat dan staat hij 2 uur onder de zweetdeken en is hij nog niet echt droog.
nu het nog niet zo koud is, zal het nog niet veel kwaad kunnen, maar als het dadelijk kouder is dan wil ik hem eigenlijk echt niet zo lang bezweet hebben staan...

zal dat nu liggen aan het weer.. zoveel winterhaar dat het eigenlijk al vroeg slecht weer was. of als je een keer scheert, dat je dan altijd kan scheren...?

we zijn dus weer van plan om hem dan toch weer te scheren. maar nu mn volgende vraag wanneer?
is het wel verstandig om hem nu al te scheren.. want ik neem aan dat ik er dan een deken bij moet doen Verward maar dat heeft hij er al 2, en wat als het dadelijk gaat vriezen.. ik kan er moeilijk 3 op doen! toch?

sorry voor het lange verhaal..
ik hoop dat jullie me goed advies kunnen geven!


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:25

Nu scheren en een niet te dikke deken op leggen (ik begin altijd zelf met een 0 grams tot het rond het vriespunt wordt, dan gaat er pas een dikkere op (300gr)).

1x scheren - altijd scheren gaat niet op in de zin van, dat dat moet. Wel in de zin van, dat als je 1x hebt ervaren hoe fijn het is zonder dikke vacht, dan doe je het al sneller nog een keer de winter erop.
Voor de zomervacht hoef je het ook niet te laten.

Succes met je bere-haf!

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-04 17:30

ik dacht zelf al van begin op tijd.. met de dekens, zodat hij zo weinig mogelijk vacht krijgt, omdat we hem eigenlijk absoluut niet wilden scheren.. omdat het vorig jaar zo lelijk was..
hij is toen heel wit uitgevallen, hij was net geen schimmel.. maar toen had hij een dikke vacht en aan t begin de haren was het heel licht.. nu valt het nog mee omdat hij nog niet zon lange haren heeft.. dus hoop dat het nu mee valt Scheve mond

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:40

Als je hem vorig jaar geschoren hebt dan zal je het nu of met een dikkere vacht moeten doen, en dan volgend jaar als je weer op tijd begint met de dekens zou het als het goed is een heel stuk beter moeten zijn dan dit jaar. Of je scheert hem opnieuw omdat je niet de ellende van de dikke vacht wil hebben, maar dan heb je volgend jaar waarschijnlijk weer hetzelfde probleem.

Mijn paard was namelijk ook geschoren geweest, het jaar voordat ik haar kreeg. De eerste winter die wij haar hadden had ze dan ook een best dikke vacht, terwijl ze onder genoeg dekens stond. Wij hebben haar toen toch niet geschoren en dat heeft als resultaat gehad dat ze het jaar erop met genoeg dekens een mooi kort vachtje hield. Als we haar wel hadden geschoren had ze die winter waarschijnlijk wel weer een lange vacht gehad.

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:55

onze shet is bij de vorige eigenaren ook geschoren geweest, en die maakt ook een stuk eerder al een flinke vacht aan Scheve mond
maar wij laten het maar zo, elk jaar moet het wel wat minder worden heb ik me laten vertellen, net wat jij dus zegt Effy

Dag lieve mama...

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:51

Je moet een proberen het licht aan te laten tot 23.00u !
Dan denk het lichaam dat het zomer is en maken ze minder haar aan.

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-04 21:04

hmm k denk dat ik toch wil kiezen voor volgend jaar dikke vacht Scheve mond
dit jaar is denk ik het laatste jaar dat ik echt veel kan rijden. als ik volgend jaar ga studeren zal het toch wel op n lager pitje komen te staan

fresco: ik denk dat dat nu niet meer veel zin heeft, aangezien hij nu toch al een dik pak haar heeft.. dan zou ik daar volgend jaar vroeg aan moeten beginnen Knipoog

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:13

fresco schreef:
Je moet een proberen het licht aan te laten tot 23.00u !
Dan denk het lichaam dat het zomer is en maken ze minder haar aan.


Ehm, maakt het lichaam geen haar aan, omdat het kouder wordt?
Het lijkt mij dat het haar dikker wordt, als het koud is, om de pony te beschermen.
Wij doen toch ook pas onze winterjas aan als het kouder wordt, niet als het donker wordt? Verward

* Little Joy * : Ik mis je kleine meid :+:
* Anne Reseda * : B + 18 // L1 + 10 // L2 + 13 // M1 + 2 :list: *\o/* Kampioen B dressuur Haflingerdag Ermelo 2011 *\o/*

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-04 21:16

Paulusjuh schreef:
Ehm, maakt het lichaam geen haar aan, omdat het kouder wordt?
Het lijkt mij dat het haar dikker wordt, als het koud is, om de pony te beschermen.
Wij doen toch ook pas onze winterjas aan als het kouder wordt, niet als het donker wordt? Verward



ik denk toch dat ze ook groeien hoor.. hoe komt een paard anders aan een wintervacht van haren van 5 cm(ik zeg maar iets) Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:18

Het is niet waar dat als je je paard ooit geschoren hebt, dat hij het jaar daarop meer haar aanmaakt.

kawa scheerde ik op de vorige pensionstal, 2 keer in de winter.

Toen ik verhuisd was en de stallen lichter en de lampen langer aan, heb ik hem nooit meer hoeven scheren.
Dekens waren idem dito als daarvoor, dus dat kan het niet geweest zijn.


Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 07:57

mijn haflinger staat nu ook al onder een 150 grams maar heb hem daarvoor wel eerst geschoren

simongek

Berichten: 5331
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 08:02

Mijn pony staat altijd op stal met het licht aan tot een uur of 22.30 of later.
Ik heb hem een aantal winters geschoren en sindsdien maakt hij een onwijs pak haar aan.

Mijn paard idem dito. Heeft genoeg dekens op. In en uitstappen met deken. Licht aan tot s'avonds laat en het haalt niets uit. Glimt wel als een spiegel maar met een pak haar.

Wil hem eigenlijk niet scheren omdat hij zo al gek genoeg is en heeft daarom al weken een dek op. Hij maakt toch al weer een wintervacht aan.

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 08:19

Sheril heb ik de afgelopen 3 jaar geschoren (ga ik dit jaar weer doen) en haar vacht is net zo dik als de vacht van haar vriendinnetje (Fjord) die nog nooit geschoren is. Ze waren dit jaar ook erg vroeg met verharen.

Marcella

Berichten: 36586
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:47

fresco schreef:
Je moet een proberen het licht aan te laten tot 23.00u !
Dan denk het lichaam dat het zomer is en maken ze minder haar aan.


Dit heeft alleen nut als je speciale daglichtlampen heb.

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:41

Bij ons werkt het wel, we hebben tl buizen boven de stallen!
Ik zeg ook niet dat ze geen haar aan maken, maar het is wel een stuk minder.
En je moet er natuurlijk vroeg mee beginnen, dit jaar werkt het niet, ze staan nog buiten!

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-04 08:11

dank je wel voor jullie reacties!

helaas is langer licht bij ons niet mogelijk..

maar als ik hem nu scheer he... wat moet ik hem dan voor deken op doen? gewoon die 150 die hij nu ook heeft.. kan hem moeilijk nu al onder 2 dekens zetten, wat als het gaat vriezen..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers