Wedstrijdgericht trainen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Wedstrijdgericht trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 22:12

(jaja, mevrouw heeft vanochtend weer eens een dressuurwedstrijd gehad en gelooft nu dat t niet helemaal hopeless is)
Schijnheilig
Hoe trainen jullie met oog op wedstrijden? Hoe vaak rij je proefjes thuis, hoe vaak ga je op concours, wat doe je de dag ervoor én de dag erna?
Ik ben uiteraard nog flink aan 't vissen wat die gekke pony van mij prettig vindt, en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 22:21

Proefjes oefen ik niet al te vaak thuis, zeker niet zo vlak voor de wedstrijd. Wel oefen ik veel oefeningen uit de proeven, zodat ik deze kan verbeteren. Een week voor de wedtsrijd rij ik wat meer proefgericht. Je kan wel een keer de hele proef achter elkaar oefenen, maar mijn paard kende hem dan al uit haar hoofd. Ik moest dus niet teveel oefenen! Gewoon oefeningen ook op andere plaatsen uitvoeren dan als in de proef. Zo hou je er variatie in en blijft je paard opletten.
Ik ging vroeger minimaal 2 keer in de maand op concours.
De dag ervoor neem ik verschillende oefeningen nog door die ook in mijn proef voorkomen. Vooral veel rust erin rijden, schakelen, en los maken. Niet te veel meer aan frutselen, ook niet op het concours zelf. Als je iets had willen verbeteren, had je dat in je training moeten doen. Op concours zelf ook je paard eerst rustig en los rijden, veel schakelijk zodat hij aan het been blijft en gehoorzaam is. De dag erna kreeg mijn paard altijd een rustdag. Dan zette ik haar in de paddock los, of longeerde ik haar altijd rustig. Je moet zelf natuurlijk uitvinden wat het beste bij jouw paardje past. Succes ermee!!

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 22:23

Ik zeg er even bij: ik heb pas 1x springen gestart met Eef en heb morgen voor het eerst dressuur, dus wat dat betreft weinig ervaring.

Maar ik doe niet anders dan normaal. Nou ja, met springen ben ik tijdelijk 2x per week gaan springen ipv 1x, maar ik ga niet meer trainen voor dressuur. Dat leer je toch niet in n weekje Knipoog.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 08:19

Wat VValar al zegt, ik oefen de hele proef bijna nooit, ook mijn paard gaat kent hem dan uit haar hoofd en wil dan mee gaan denken.
Paard dagen voor de wedstrijd oefen ik bijvoorbeeld als ik B rijdt eventjes geen achterwaarts omdat dat toch niet in de proef zit. Ik oefen dan voornamelijk de oefeningen die in de proef voorkomen. Bij B dus gewoon lekker voorwaarts rijden en overgangen rijden.
De dag na de wedstrijd is altijd een rustdag. (Niet op stal laten staan, maar lekker op de wei.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 08:25

Tot nu toe heb ik B gereden. De proef oefende ik eigenlijk niet. Wel las ik van te voren de proef door zodat ik wat onderdelen uit de proef al kon meenemen in mn gewone rijden.

De dag voor de wedstrijd naar het strand. Dan is knollie weer fris en is gelijk zn sok mooi wit gewassen Haha!.

De dag na de wedstrijd gewoon wat ik van plan was te gaan doen. Strandritje, gewoon in de bak of longeren. Niet iets speciaals ofzo.

Ik ga in de winter niet starten en in het voorjaar L1. Ik wil de L proefjes toch wel even oefenen van te voren om een beeld te krijgen van wat er precies in zit. Verder wil ik mn schema niet aanpassen.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 12:34

Ik oefen de proef 1 keer de weekend voor mijn wedstrijd met oog van mijn juf. Daarna houd ik me die week bezig met de rommelige gedeeltes van de proef of de onderdelen die elkaar snel opvolgen.

de dag voor de wedstrijd rijd ik hem lekker los en lekker door de rug heen en doe ik niet meer dan de basisdingen. reageren op been en zit hulpen en strech ik hem wat.

De dag na de wedstrijd gaan we of op buitenrit of ik gooi hem los in de bak zodat hij zijn beentjes kan strekken...

:){

mirjamalvaro

Berichten: 14615
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 18:34

Ik oefen beide proevn een week van te voren met instructrice.
Verder rijdt ik alleen buiten en oefen ik dus buiten de figuren/oefeningen.

Ik rijdt ongeveer1 keer in de maand een wedstrijd soms 2.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:37

Ik ben ook nog een beetje aan het uitvogelen wat het beste werkt...
Heb aanstaande zondag voor de 3e keer wedstrijd heb de vorige wedstrijd dag ervoor les gehad en daarbij veel gewerkt aan de ontspanning en die dag erna liep ze best lekker, dus ik ga even kijken of ik zaterdag weer les kan krijgen en dan de dag ervoor longeren met pessoa en dan veel overgangen aan de longeerlijn..

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:55

de proefjes oefen ik niet in de 4 a5 dagen voor de wedstrijd wel veel viguren rijden en overgangen een dagje rust en de dag ervoor ga ik meestal lekker buiten rijden de dag erna doe ik rustig lekker rijden of longeren gewoon relaxed

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:05

Als je thuis oefent, oefen dan goed. Hiermee wil ik zeggen: komt er een volte van 10 meter voor in je proef? Oefen dan thuis op een volte van 10 meter. Geen ei van 12 meter, neen een correcte volte.

Oefen je het stilstaan? Wendt dan RECHT af van A naar C en sta keurig op X ( of tussen M en H, waar je ook moet staan ) en oefen op VIERKANT stil staan. Neem geen genoegen met naast de middenlijn afwenden bvb.

Verscherp je gezicht en leer afstanden meten. Wanneer moet ik afwenden? Welke zijn de raakpunten van een correcte cirkel enz...

succes!

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:50

Ik oefen mijn proeven nooit. Ben vorige week voor het eerst L1 gestart en toen heb ik de proeven doorgelezen en de wat raardere dingen die echt nieuw zijn zoals een gebroken lijn met een volte die oefen ik dan even. En de dag na de wedstrijd krijgt hij meestal vrij of hij gaat lekker in het vierspan. Weer eens wat anders.

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:26

Ik oefen in ieder geval geen proeven, dan kennen ze de volgorde en winden ze zich veel te veel op. Wel alle oefeningen die in de proef voorkomen en vooral veel oefeningen snel achter elkaar. Vaak wordt er in de training veel meer tijd genomen tussen de oefeningen, wat wel goed is, maar in de proef heb je die tijd niet.
Bovendien moet je ook leren je paard snel weer 100% te hebben voor de volgende oefening.
Ik zorg ook altijd dat mijn paard een klasse verder is als ik start, op concours lopen zo nooit zo goed als thuis. Pling

Ik maak kleding in opdracht: www.irisholt.nl
moeder van Daisy (24-04-09) en Mike (03-05-11) :):)

RodaniaJaman
Berichten: 371
Geregistreerd: 16-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:38

Ieder heeft zijn/haar eigen manier van trainen na een wedstrijd toe. Ik oefen meestal alleen bepaalde oefeningen uit de proef maar hem nooit zelf. Op een gegeven moment gaat je paard de oefeningen uit zich zelf doen en dat is ook niet goed!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:51

Ik train mijn proefjes heel erg weinig, hooguit 2x en dan op zijn laatst op woensdag. Mijn pony gaat zelf veel te hard meedenken, dus wat krijg je: Een pony die 5 meter voor de letter alvast van de hoefslag gaat om een volte te beginnen.
De dag voor de wedstrijd gaan wij er altijd al heen (2-daagse wedstrijden, samengesteld) dus die dag doen we daar heel rustig dressuuren, eigenlijk alleen het losrijprogramma. Zodat hij gewoon lekker ontspannen heeft gelopen en daarna nog een ritje over de weg.
De dag erna heeft hij rust, geen werk. Alleen lekker buiten spelen in de paddock.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:11

Ik probeer zelf ook zo weinig mogelijk proeven te rijden. We zijn eerder bezig om mijn paard(en) goed aan het been te hebben en fijn in de aanleuning. Als dat OK is oefenen we wel wat stukjes uit de proeven. En zoals Kattebeest al zei; goed afwerken thuis!
Ik oefen in de les vaak wel eens 1 proefje na het losrijden en dan besteden we de rest van de les aan de pijnpunten die we in de proef tegenkwamen. Thuis rijd ik zelf niet zo graag proeven en gaat het ook nooit zo lekker omdat ik me dan over elk klein dingetje kan opwinden en dan lukt het niet meer.
Ik start nu M2 met de hengst en rijd thuis eigenlijk alleen maar Z oefeningen om hem makkelijk te maken en om de oefeningen echt te kunnen bevestigen.
Mijn paard is in een vreemde bak vaak fijner te rijden dan thuis waar ie alles kent en dan gaat ie veel vaker klieren. Ik merk dat ie op concours vaak beter bij de les is omdat hij dan wat geintimideerd is door zijn omgeving. Maar dat verschilt per paard, mijn ruin is weer de omgekeerde wereld.
De dag voor het concours lekker ontspannen rijden en relaxed afsluiten. Eventuele pijnpunten uit de proeven nog even bevestigen maar niet de hele proef weer aframmen.
Mijn paarden hebben na concours altijd een dagje vrij!

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 16:58

Ik oefen m'n proeven nooit. Alles wat er in een proef gevraagd werd kon mijn paard al, anders zou ik ook niet in die klasse starten... Iets speciaals de dag ervoor deed ik ook nooit. Gewoon wat ik altijd deed en vaak was dat niets want ik had altijd wedstrijd op zondag en op zaterdag reed m'n zusje op ons paard Knipoog

De dag na de wedstrijd deed ik ook gewoon wat ik altijd doe: een uurtje lessen of gewoon rijden. Mijn paard had conditie zat en een dagje wedstrijd was daarom ook echt niet meer uitputtend dan een gewone trainingsdag.

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:56

Ik kreeg het vroeger ook nooit voor elkaar om thuis proeven te rijden, maar heb de afgelopen zomer wat proefdrilling gehad en ik ben er van overtuigd dat het je echt scheelt in de punten. Een goede proef rijden is namelijk wat anders dan alleen de gevraagde oefeningen kunnen uitvoeren.

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 19:03

Ik oefen de proef altijd 1 of 2 weken van tevoren. Soms zitten er een aantal onderdelen snel achter elkaar, en dan is het handig om te weten wanneer dat dan is. Verder loopt ze de dag voor de wedstrijd in de wei, en de dag erna longeer ik een klein halfuurtje.


rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 23:21

Ik oefen vaak op vrijdag de proef(ven) in de les, zodat ik ze toch nog een keer gereden heb, want de onderdelen zijn vaak het probleem niet, maar om een L2 proef met een 4 jarige goed aan elkaar te rijden, is toch soms nog heel wat stuurwerk Knipoog Maar de dag van te voren rijd ik altijd, en de dag na de wedstrijd heeft die van mij altijd vrij, ze gaat dan zowizo de wei op, en vaak zet ik haar nog even los in de bak, of ik longeer haar nog even aan het halster, zodat ze toch even heeft bewogen..

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 23:27

Heb a.s. zondag m'n eerste wedstrijd op Bas.
Een simpel FNRS proefje... Haha!
Eerst maar eens zien of ik dat overleef.... Bloos!

Het proefje leer ik compleet uit m'n hoofd, althans dat probeer ik.
Ben nu snipverkouden, hoop wel dat het zondag door kan gaan.
Heb een nieuw wedstrijdtenu voor mij en Bas gekocht.
De vorige keer dat ik zou starten was hij kreupel en nu ikke deze week
ziek.
Denk dat er een vloek op rust....... Boos!

Een dag van te voren rijd ik toch wel de proef een aantal keren.

KNHS ZAL DE KOSTEN OP DE LEDEN VERHALEN wij zwijgt stemt toe dus WEES SLIM—> https://petities.nl/petitions/wij-wille ... ?locale=nl

Sinterklaas & Zwarte Piet zijn onderdeel van de Nederlandse cultuur. En nee ik ben geen racist. Racisme staat compleet los van dit oer-Hollandse feest.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 09:24

Leuk dat je de proef uit je hoofd kent.
Zorg steeds voor een voorlezer, ook al ken je hem uit je hoofd.

Mede door spanning en wat stress kan het zijn dat je eventueel een stukje niet meer weet en dan sta je daar. Alsnog dan er een voorlezer bij halen mag niet. ( In Belgie, weet het niet zeker voor Nederland).

Dus je kan je hem het beste laten voorlezen, ook al weet je wat er komt!

Althans da's mijn mening natuurlijk. Haha!

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:02

Zep schreef:
Een goede proef rijden is namelijk wat anders dan alleen de gevraagde oefeningen kunnen uitvoeren.


Hier ben ik het helemaal mee eens. Je moet het geheel ook mooi aan elkaar kunnen breien, het tempo waarin de oefeningen elkaar opvolgen aankunnen en alles netjes af ronden. Je moet de hele proef constant rijden.
Denk dat als je altijd maar je proefjes thuis gaat oefenen je paard veel te veel mee gaat denken. Een beter oplossing is denk ik je training simpelweg aanpassen aan het niveau. Rijd in je training je oefeningen net zo snel achter elkaar als in je proefje moet (en er zit al een heel groot verschil tussen B en L2), oefenen wat van de lijnen die erin voorkomen, 'verzin' een eigen proefje, rijd op de letters, denk aan je houding. Als je na het losrijden proefgericht gaat rijden kun je je best inbeelden dat je op dat moment door een jury beoordeeld wordt, en dat je een eigen proefje op dat niveau moet rijden. Je paard blijft attent want er komt telkens iets ander en je eigen inzicht vergroot enorm, omdat je er zelf over aan het denken gaat.

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:44

Naast dat ik probeer het proefje uit m'n hoofd te leren wordt het ook
voorgelezen.
Ja, ben voorbereid dat m'n geheugen me in de steek laat... Tong uitsteken

KNHS ZAL DE KOSTEN OP DE LEDEN VERHALEN wij zwijgt stemt toe dus WEES SLIM—> https://petities.nl/petitions/wij-wille ... ?locale=nl

Sinterklaas & Zwarte Piet zijn onderdeel van de Nederlandse cultuur. En nee ik ben geen racist. Racisme staat compleet los van dit oer-Hollandse feest.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas

Rosanna

Berichten: 323
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:37

Ik ben het helemaal eens met Remember . En het verschil tussen B en L2 is niet alleen dat de oefeningen sneller achter elkaar komen, ook het verschil van jureren is enorm. In de B en de L1 was ik niet zo nauwkeurig met op de letter rijden. Maar omdat mijn paard dressuurmatig goed voor elkaar is (mooie tactmatige gangen, constant tempo, goeie overgangen) reed ik toch makkelijk mijn winst. In het L2 red je het met technisch goed rijden alléén niet. Naast de AC-lijn halthouden wordt in het L2 met een 2 beoordeeld in tegenstelling tot het B en het L1, dan krijg je er nog een 5 voor. Dusse... ik rijd tegenwoordig hééél nauwkeurig Bloos . Inderdaad, alsof je continu voor een jury rijdt. En ik oefen ook stukjes uit de proef, bijvoorbeeld de ene lange zijde middengalop, gevolgd door gewoon een lange zijde arbeidsgalop, zonder dat ze bij aankomst op de volgende lange zijde gaat drammen, maar gewoon los blijft. Wat in de proef niet mag, ook thuis niet toestaan!!

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:06

3 Dagen voor de wedstrijd ga ik altijd naar het bos, dan is hij lekker fris.

2 Dagen ervoor, rij ik hem lekker los en soepel en dan rij ik het proefje een keer zodat ik precies weet hoe hij in elkaar zit. En dan voor de 2e keer op dezelfde manier als tijdens de echte wedstrijd.

De dag voor de wedstrijd heeft hij lekker vrij.

De dag erna gaat hij bijna altijd aan de longeerlijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers