Voer ik m goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Voer ik m goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-04 18:09

Ja ehm, beetje knullige vraag maare..
we hebben dus een nieuw paard en dat is nogal een grote knaap en dat zijn we niet zo gewend ook qua voeren dus ik weet niet wat normaal is voor zo'n grote (tegen de 1.80 denk ik, moet het nog eens nameten).
Toen hij bij ons kwam (2 weken geleden) was hij te dik dus hij moest sowieso afvallen, maar dat is eigenlijk nogal hard gegaan want hij stond daar in een malse wei en bij ons op een kale. Bovendien vrat hij daar telkens z'n hele strostal leeg en hier staat hij op vlas. Het zal ook wel aan de stress van zijn nieuwe tehuis hebben gelegen denk ik want hij is nou gestopt met afvallen heb ik het idee, zn buikje is ie iig gelukkig kwijt en je voelt zn ribben als je erover gaat en eigenlijk vind ik hem nou perfect op gewicht en hij glanst echt kei erg, hij heeft echt een fluwelen vachtje (hopen dat hij dat houdt van de winter *LOL*) en hij ziet er gewoon goed uit eigenlijk.
Maar, al die tijd hebben we hem 4 kilo brok 3 scheppen pulp en 3 plakken hooi (en driekwart schepje zeewier en een scheutje lijnzaadolie) per dag gegeven. Is dat gemiddeld voor zo'n paard? En dan als je bedenkt dat hij nog niet eens aan het werk is! Ik heb hem alleen nog maar licht gelongeerd.
Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Moet ik hem straks als hij echt aan het werk gaat 10 kilo brok gaan voeren of wat? Haha!
Is pulp anders altijd goed om erbij te geven of is dat meer bedoeld als extra's voor als ze echt aan moeten komen?
Hij krijgt nou Havens draversbrok, is het dan raadzaam om straks misschien over te gaan op sportbrok of geeft dat juist niet veel vulling of?

Nouja bvd


laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 22:15

de brokken vind ik vrij veel voor een paard dat nog niet hoeft te werken.
de rest zou ongeveer wel kunnen, het is toch een kwestie van uitproberen.


xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 22:25

Ik denk dat als hij toch nog niet zo erg aan het werk is je hem minder brok zou kunnen geven en ipv daarvan meer ruwvoer zoals hooi en kuil ofzo. Is ook goedkoper Knipoog

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 00:41

3 plakken hooi...ik weet niet hoe dik en zwaar die plakken zijn natuurlijk, maar mijn merrie van 1,56 m. krijgt al minstens 4 plakken per dag!
Hij mag dus best wat meer hooi hebben. 4 kg. brok is toch wel zo'n beetje het max. wat je per dag moet geven, veel meer voeren heeft geen zin. Als hij aan het werk gaat, kun je altijd nog bekijken of hij genoeg energie heeft, draversbrok lijkt me al vrij energierijk.

Even ter vergelijking, in het wedstrijdseizoen (endurance klasse I) krijgt mijn paard (merrie, 1,56 m.) minstens 4 plakken hooi en 2 kg. onderhoudsbrok per dag. Daarnaast als ik gereden heb 0,5 schep lucerne en op een wedstrijddag of zware training wat pulp.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 01:26

In de hoefslag van vorige week stond een goed artikel hierover. Wanneer het paard NU er goed uitziet is het van belang om exact te weten wat hij/zij op DIT moment weegt. Dat gewicht kan dan altijd dienen als vaste leidraad voor het opzetten van een goed voerschema.

Het artikel in de hoefslag gaat uit van 1,2 kg. hooi per 100 kg. lichaamsgewicht (oftewel 1 kg. droge stof ruwvoer per 100 kg)

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 01:27

Die 1,2 kg is dus een gemiddelde, want de kwaliteit van hooi kan erg verschillen! En ook het %ds (droge stof).

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 07:39

Oke bedankt!
Maare hooi is toch meer voor de buikvulling en brok/pulp voor de ribben enzo? Want zijn buik hoeft niet dikker maar bij de ribben/kont zeker niet dunner! Misschien 1 kilo brok minder per dag en daarvoor in de plaats 3 scheppen pulp?

Oh hij is trouwens 4 dus wellicht ook nog groeiende.

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:27

hooi is voeding.. biks is vitamines.
pulp zie ik juist meer als vulling.
ik zou hem meer hooi erbij gaan geven, 3 plakken is niet zo veel. ik heb een pony en die krijgt twee plakken per dag..
ik zou hem er nog twee plakken hooi er bij gaan geven. iets minder brok end an moet t wel goed zijn

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 13:16

Hmm ik vrees eigenlijk ook dat hij meer hooi niet zal eten hij is niet zo'n veelvraat Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers