Quarters, waarom zo vroeg inrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Quarters, waarom zo vroeg inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-04 18:01

De titel zegt het al, waarom worden deze beestjes zo jong ingereden?? Ik hoor altijd alleen het argument: "Dit is gebruikelijk voor deze beestjes" maar dat vind ik het slapste excuus wat je kunt geven. IK ben er erg nieuwsgierig naar!!


Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:35

nog nooit van gehoord dat die eerder moeten...

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:36

Heb wel eens gehoord dat ze sneller uitgegroeid zijn Verward

XANTHA

ElsJ

Berichten: 161
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Bocholt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:42

Er zijn maar 2 reden voor en dat zijn geld (meestal) of ongeduld.

Ik ben er helemaal tegen!

Face your fears, live your dreams!

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:42

Het kan idd dat deze dieren eerder klaar is met groeien en al op een jongere leeftijd een sterke rug hebben, Ijslanders l;ater, Quarters eerder, zou kunnen. western forum moeten zetten, daar zitten de experts Tong uitsteken
Je zou dit topic eigenlijk op het

DubbelFun

Berichten: 88600
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 19:06

Dit onderwerp is op WN al meerdere malen aan de orde geweest. Je hebt voorstanders met diverse redenen, maar ook veel tegenstanders.

De redenen van de Voorstanders:
1. Stevig bespierde paarden zouden eerder sterk genoeg zijn om gewicht te dragen. Dit is klinklare onzin. Het gaat nl niet om de bespiering, maar om de groeiplaten aan het eind van de botten (en vooral de benen) die 'gesloten' moeten zijn. Dit heeft dus niets met bespiering te maken en is niet van buitenaf te zien. Alleen een rontgonologisch onderzoek kan dit uitwijzen. Elk paard heeft dezelfde bottenstructuur, het ras maakt dus niets uit vwb de leeftijd van het inrijden.
2. Paarden leren zo snel op die leeftijd.
Dat klopt, maar dat doen kinderen ook en die laten we ook niet op 4 jarige leeftijd 8 uur per dag werken. Zo iets noemen wij kinderarbeid en dat is verboden. Paarden die dus graag leren zou je juist tegen zichzelf moeten beschermen.
3. Ze zijn nog makkelijk te hanteren (lees: te overbluffen)
Dat klopt ook, maar dit zegt meer over degene die er mee bezig is. Een goede trainer kan een paard van 10 jaar ook nog wel aan.
4. Jong geleerd, oud gedaan.
Helaas gaat dit voor de meeste Quarters niet op. Na een korte maar hevige showcarriere hebben de meesten been/rugproblemen en kunnen óf de dekdienst in óf worden ingezet als fokmerrie. Een Quarter van boven de 10 die nog gezond tussen de oren is en goed op de benen staat is zeldzaam.
5. Je kunt niet snel genoeg het showcircuit in om veel geld te verdienen.
Helaas is ook dit maar al te waar. Paarden worden met 1,5/2 jaar ingereden en kunnen zodoende in de 'futurities' (=wedstrijden voor jonge paarden) veel geld verdienen voor hun eigenaren. Een winstsom van $100.000 per wedstrijd komt regelmatig voor in Amerika.
6. Het gebeurt in Amerika dus is het goed.
Helaas een veel gehoorde uitspraak, waar iedereen die niet beter wil horen zich achter verschuilt.

Nu heb je natuurlijk inrijden en inrijden.
IMO een paard met 2,5 eens een zadeltje op zijn rug en gewend raken aan een beetje aansingelen is best te doen. Dat noem ik geen inrijden, maar zadelmak maken.
Er op gaan zitten en leren sturen doe je pas vanaf 3. (note de dikke punt Haha!) . En ook dan doe je nog rustig aan, met 3x per week een kwartiertje.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 19:18

Ik ga met SM mee. Toen ik mijn 2,5 jarige haf merrie kocht werd me door sommige ook verteld dat ik haar al wel kon gaan rijden, omdat ik western wilde rijden.... tja...

Kijk idd eens op het westernforum, daar zijn diverse topics over dit onderwerp.

Ik heb toevallig vanmiddag in de kantine een stukje in een oude IDS zitten lezen over dat het kraakbeengewricht (oid) zich zou ontwikkelen naar aanleiding van de belasting, en hierdoor zou het voor jonge springpaarden (veulens vanaf 6 mnd) goed zijn om regelmatig getraind te worden. Er stond echter niet bij wat die training dat inhield. Heb ook mijn bedenkingen bij dit stukje

DubbelFun

Berichten: 88600
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 19:20

In Amerika zetten ze veulens al op glij-ijzers zodat ze alvast kunnen wennen aan een sliding-stop

krummel

Berichten: 1150
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:11

Dit is echt niet normaal Boos! die paarden moeten toch ook jong kunnen zijn!! Wij laten onze kinderen van 3 of 4 toch ook niet allemaal rare dingen doen alvast voor later. Zoals eerder gezecht een goede trainer kan (bijna) ieder paard inrijden, hoe oud het ook is !


          :¨·.·¨:
          `·.
          Crumble

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:18

ik ben het ook eens met sugarmiss !


ik vind het een echt schandaal dat quarters op 2 jarige leeftijd al worden ingereden , vanaf 3 jaar kunnen ze al alles spinnen , sliding stops rollbacks echt schandalig want op deze leeftijd zou een paard nog moeten kunnen genieten van zijn jonge jaren en spelen in de weide !!

groetjes

a dog is for life not just for christmas

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:33

mijn vriendin rijd in de topsport in reining en die hebben het over dat ze idd eerder sterk zijn, maar zelf rijd ze ze ook niet zo vroeg in in amerika zitten ze er zelf soms met 1 jaar al op

Kornelius

Berichten: 358
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: pfalzdorf (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 22:34

Met de tegenargumenten qua fysieke gezondheid enzo zoals ook door sugarmiss gezegd ben ik het eens. De grootste reden vóór vroeg inrijden is volgens mij geld - in amerika. Als je met een driejarig paard al geld kan verdienen in de futurity wedstrijden, waarom dan nog een of twee jaar wachten (zeg niet dat het goed is hoor, maar het is volgens mij wel de redenering).
Maar kom alsjeblieft niet aan met arme paarden in hun jonge jaren die je hun jeugd moet gunnen en laten spelen in de weide. Alsof dat vanaf hun vierde ofzo niet meer hoeft , en alsof er een magische grens is ergens daartussen, en alsof dat een excuus is om volwassen paarden wel 'de lol in het leven te ontnemen'. Rijd dan helemaal geen paard zou ik zeggen.

Ein Pferd hat vier Beiner. an jeder Ecker einer.
und hat er da mal keiner - umfallt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 23:10

gebeurt dat vroege inrijden hier dan ook?Ik heb evt. intresse voor een quarter en iemand die er heeft ,waarschuwde me dubbel voorzichtig te zijn met de aankoop er van omdat er veel al jong versleten zijn.Maar nu weet ik hoe dat komt.

prompter

Berichten: 11033
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 23:17

stef schreef:
Ik heb toevallig vanmiddag in de kantine een stukje in een oude IDS zitten lezen over dat het kraakbeengewricht (oid) zich zou ontwikkelen naar aanleiding van de belasting, en hierdoor zou het voor jonge springpaarden (veulens vanaf 6 mnd) goed zijn om regelmatig getraind te worden. Er stond echter niet bij wat die training dat inhield. Heb ook mijn bedenkingen bij dit stukje


Is o.a. op de Waiboerhoeve onderzocht, op jonge leeftijd veulens al sprintjes van ca 10 seconden laten trekken levert later sterkere paarden. Maar dat is dan wel onbelaste training.

Dravers worden ook vroeg beleerd - maar als we er op willen gaan zitten, wachten we ook tot ze minstens drie jaar oud zijn.

Er zijn gelukkig zat mensen met Quarters die ze niet zo jong inrijden, dus laat iedereen alsjeblieft niet denken dat het hier in Nederland met alle Quarters gebeurt!

Extremely rare and Beyond Compare


Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 23:24

Tjee wat worden die vroeg beleerd (zo te lezen uit deze berichten)
Hier moest ik even om lachen: In Amerika zetten ze veulens al op glij-ijzers zodat ze alvast kunnen wennen aan een sliding-stop... Maar jeetje, waar zit je verstand dan Verward

-Nynke

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 10:51

Kijk, nu heb ik tenminste duidelijke antwoorden. Ik vind het nog steeds ontzettende onzin dat mensen denken dat quarters eerder rijp zijn!! Bedankt voor alle reacties.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:01

ik wordt ook constant aangesproken door mensen die opmerken dat ik best eens iemand kan rond laten stappen op mn 2,5 jarige tinker...
Ik leg haar inderdaad na het rijden van de andere paarden wel eens een zadel op, maar verder ga ik niet, ik wacht daarmee tot het voorjaar volgens jaar en ga dan kijken hoe haar verhoudingen dan zijn....

DubbelFun

Berichten: 88600
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:35

silvana schreef:
gebeurt dat vroege inrijden hier dan ook?Ik heb evt. intresse voor een quarter en iemand die er heeft ,waarschuwde me dubbel voorzichtig te zijn met de aankoop er van omdat er veel al jong versleten zijn.Maar nu weet ik hoe dat komt.
Het gebeurdt hier ook. Maar als je gaat kijken naar een jonge Quarter kom je daar snel genoeg achter.
Het grootste gevaar zit hem in de wat oudere dieren, die al op rijdbare leeftijd zijn.
Altijd laten keuren (ook rontgonologisch) of een heel jonkie kopen.

cissy

Berichten: 19820
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:19

Citaat:
Een Quarter van boven de 10 die nog gezond tussen de oren is en goed op de benen staat is zeldzaam

laat ik er nou zo eentje hebben! daar ben ik dan ook heel blij mee!
Ze is ingereden op jonge leeftijd, oftewel zadelmak gemaakt, en toen naar NL gekomen. Ik heb gekocht toen ze 3 was en haar heel voorzichtig gereden het 1e jaar, daardoor is ze nu nog goed op dr benen en mankeert niks tussen dr oren!

Ik ben het helemaal met Sugarmiss eens! Helaas komen die praktijken nog teveel voor, zelfs in NL en inderdaad de grootste oorzaak is geld. In korte tijd veel geld verdienen is kennelijk belangrijker dan langere tijd met het paard moeten kunnen doorrijden.
Het zal nu waarschijnlijk wel minder worden nu de reining is toegelaten tot de olympische spelen en daar mogen geloof ik geen paarden aan mee doen die jonger zijn dan 8 of 9.
Dus zullen ze de jonkies toch wat later moeten gaan inrijden en laten 'rijpen' om uberhaupt mee te mogen/kunnen doen!

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 17:08

nou ik heb het bij ons op stal gevraagd, en ik heb zeer uitgebreid uitleg gehad over hoe ze het bij ons op stal doen!
ze letten op de bouw van het paard, of hij al vlink gegroeid is enz.
maar de gemiddelde leeftijd bij ons voor zadelmak maken is 2,5 en op een jaar of 3 beginnen ze met inrijden. (is alleen van hun eigenpaarden)
kwa trainings paarden weet ik het niet precies.

It`s an endless fantasy, which will never be real.

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 00:00

ach ja, ze beginnen met 2 jaar te rijden op die QH.
Met 3 worden ze inderdaad gestart op wedstrijden en alle oefeningen zitten er dan al op. Met 5 zijn ze vaak versleten door bv spat .

En dan zeggen ze ook nog, ach ja, dat zit er nu een maal in.
Ze moeten het hier in Europa verbieden om zo jong wedstrijden te mogen rijden. Wij mogen ook pas springparcoursen rijden met 4 jaar, wat vroeg genoeg is !

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:23

4, 5 jaar vind ik ook een mooie leeftijd om te beginnen met wedstrijden

It`s an endless fantasy, which will never be real.

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 17:54

http://www.horsemanship.org/BHA_main.as ... enoeg.html)
Een artikel over het inrijden en de leeftijd van een paard. 3 is nog te vroeg, jaar of 5 vroeg genoeg. Dan kan je, als je paard 25 jaar is waarschijnlijk nog lekker rondrijden Lachen. Maar je hebt natuurlijk inrijden en inrijden Knipoog.

DubbelFun

Berichten: 88600
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:06

Mooi stukje OK dan! ik kende alleen het originele Engelse werk van Debb Bennett.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:22

Mijn paardje is 3,5 en naar aanleiding van een discussie over leeftijd en inrijden op een ander forum doe ik nu rustiger aan. Ik wilde eerst een paard keer per week gaan rijden (hij is nu zadelmak), maar nu hou ik het op max. 2x per week een kwartiertje. Nog geen galop voorlopig, vooral stappen en af en toe draven. Springen wilde ik al uitstellen tot vier jaar, maar nu stel ik het nog langer uit, jaar of 5,5 of 6.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 86 bezoekers