[ar] haha echt een beginner

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

[ar] haha echt een beginner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 21:09

ik voel me net een beginner van 9 jaar. ik heb eindelijk heel mijn tuig uit elkaar gehaald en schoongemaakt. alleen wist ik toen niet meer hoe het in elkaar moest. ik weet nog goed dat ik op de kinderboerderij waar ik als ukkie hielp een hoofdstel uit elkaar moest halen en moest vetten en hoe ik heb zitten stuntelen om dat weer in elkaar te krijgen. nu moest ik dus ook even heel goed kijken waar alles weer hoorde. gelukkig heb ik het 1 voor 1 uit elkaar gehaald dus ik heb geen riempjes verkeerd gedaan maar even puzzelen was het wel. even voelde ik me weer een beginner. t was overigens de 1e keer dat ik een mentuig uit elkaar haalde..
ik heb het schoongemaakt met een speciale fluit van kieffer en daarna ingeolie met lederolie. ben best een beetje trots op mezelf dat dit klusje geklaard is. ik keek er niet bepaald naar uit.. hebben jullie dat nou ook?


Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:13

Ik heb een pest hekel aan tuig poetsen. Heb dus ook een kunstof zadel en m'n hoofdstel word een beetje verwaarloost. Onder het tuig heb ik een schoft en een borst beschermer, dat het tuig daar al niet vies word. Het word enkel gepoetst als het er niet uit ziet, verder doe ik er weinig tot niets aan.

Ik heb me voor genomen om er meer aan toe doen als ik een nieuw en goed tuig heb. Maar dan wil ik ook meer mennen. Hoe meer ik het gebruik, hoe knaper ik mijn spullen hou Lachen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 21:17

ik doe het ook niet vaak. dit is de 2e keer sinds ik het heb,en de 1e keer heb ik het niet uit elkaar gehad omdat ik dus bang was dat ik niet meer wist hoe het in elkaar moest. nu heb ik het wel gedaan en het kan er weer een tijdje tegenaan. hoe vaak maken jullie je tuig eigenlijk schoon??

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:17

Hahaha geweldig! Het zijn heel wat meer riempjes dan aan een hoofdstel he?
Toch hebben ze allemaal een áparte' vorm vind ik zodat je toch niet zo snel in de war komt.

Mijn tuigje is ook al veeeeel te lang niet gepoetst (3 mnd geleden?), zucht. Ik vind het ook niet echt het leukste karweitje wat er is nee...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 21:19

ben trouwens mijn bovensingel van mijn schofje kwijt. moet ik weer een singel gaan bestellen. balen maar ja...

Humphrey

Berichten: 655
Geregistreerd: 29-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:19

Ik ben er ondertussen redelijk goed in geworden (het terug ineensteken), mijn favoriete onderdeel van het tuig poetsen is mijn zus het achteraf terug ineen laten zetten zodat ik met een smile kan toekijken hoe ze zit te zuchten en wanhopige blikken op de berg tuig werpt Lachen Wij poetsen het ook niet genoeg, iets van om de 3 maand denk ik.

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:23

haha de oplossing voor veel poetsen is nieuw tuig kopen Cool
ik heb 2 maand geleden nieuw tuig gekocht voor mijn span en was ook van plan om het fanatiek te gaan poetsen met olie enzo!! maar heb eerst de man van de ruitersportzaak maar eens om advies gevraagd! en wat zei hij: je tuig vaak invetten is niet goed!!! Haha!..... je kan het beste (met een speciaal soort zadelzeep en lauw water) het tuig regelmatig schoonmaken en het 1x per jaar ofzo invetten!! nou dat schoonmaken is dus binnen half uurtje gebeurt... OK dan! wat wil je nog meer Pling Pling

Wie vecht kan verliezen. Wie niet vecht heeft al verloren

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:24

Om de drie maanden Bloos .......ik geloof dat het hier wel een half jaar geleden is.
Vooral het 2 span tuig is een ramp

Humphrey

Berichten: 655
Geregistreerd: 29-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:06

Tja om de 3 maanden, dat is dan wel bij een harige shet met een vacht vol zand en huidvet en weet ik veel wat nog meer Haha! , ik heb trouwens ook geen bontjes aan het tuig dus dan is om de 3 maand toch echt wel nodig maar je moet je niet schamen hoor, een 2span tuig is natuurlijk helemaal een ramp Haha!

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 22:31

Oooohh, ik dacht dat ík erg was qua hekel hebben aan dingen invetten... Tong uitsteken Wordt nog leuk als ik een shetlandtuigje ga kopen .......Haha!

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 11:27

Gisteren was het echt pokkeweer en om dan toch maar wat te doen te hebben op stal, heb ik ook maar een begin gemaakt om mijn tweespantuig te reinigen. Het is nog niet klaar, het was echt vies! Als ik wedstrijd heb dan maak ik het altijd schoon. Vaak even de hogedrukreiniger erop en daarna lekker in de lederbalsem. Ik heb nu zeep en balsem van Passier. Dat zit in een blikje. Werkt erg prettig en het tuig wordt er niet zo slap van. Mijn enkelspantuig heb ik al in geen tijden schoongemaakt, haal daar alleen het stof af en het huidvet met babyolie doekjes. Het tuig is perfect van kwaliteit.
1 Keer per jaar gaat mijn hele tuig uit elkaar en wordt elk riempje grondig gereinigd en gecontroleerd en eventueel van nieuw zwart voorzien. Klusje voor in de garage. Afgelopen jaar ben ik 6 uur bezig geweest met het tweespantuig.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Sting

Berichten: 12855
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 12:29

En dan was er 28 Aug. een 16 span belgen (INCL TUIG)
Dan ben je echt lang bezig!!!

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 22:39

De eerste x dat ik een tuig uit elkaar haalde wist ik ook dus echt niet meer hoe het in elkaar moest.. Tong uitsteken Toen voelde (en was Schijnheilig) ik me ook als een beginner ..Tong uitsteken

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 23:14

Sting schreef:
En dan was er 28 Aug. een 16 span belgen (INCL TUIG)
Dan ben je echt lang bezig!!!

ohh dus ik mag helemaal niet klagen Haha!

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 02:26

Ik ben toch niet de enige, die het heerlijk vind om het leer in te vetten en weer lekker inelkaar te zetten? Vooral het tweespan tuig!!! Lachen

het leven is goed met een engels volbloed

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-04 17:56

santos schreef:
Ik ben toch niet de enige, die het heerlijk vind om het leer in te vetten en weer lekker inelkaar te zetten? Vooral het tweespan tuig!!! Lachen

ik vermoed dat er niet veel mensen echt zitten te wachten op het invetten van tuigage. ik besteed mijn tijd liever aan mijn pony.

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:33

phoe, dat zijn de minder leuke dingen van het aangspannen rijden. Gelukkig verveelde mijn groom zich afgelopen zondag...toen ik gister op stal kwam had ik een heel mooi ingevet tuig! Wij spreken meestal op stal af om met zn allen een middag te poetsen, is echt heel gezellig en je kan elkaar mooi helpen...(ik heb een tuig en zadel, de rest alleen een zadel, haha)

Zin in een fotoshoot? --> http://www.opticimage.nl Of check mijn profiel voor voorbeelden!

[WD-K] Derby Kloosterburen 24+25 mei 2014 (B t/m ZZL)

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:35

hahaha ik heb me wel eens afgevraagd hoe mensen dat zouden doen met zo'n tuig, toch best wel veel onderdeeltjes. vind het we grappig om nou eens te horen dat het inderdaad een denkwerkje is Lachen

♥♥♥♥♥† 15-08-2016 ~Kenny~ mis je stinkertje ♥♥♥♥♥
♥♥♥~ Kleine Kenny ~♥♥♥

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 20:14

kekaro schreef:
hahaha ik heb me wel eens afgevraagd hoe mensen dat zouden doen met zo'n tuig, toch best wel veel onderdeeltjes. vind het we grappig om nou eens te horen dat het inderdaad een denkwerkje is Lachen

waar je vind ik ook goed aan moet denken is dat je kijkt op welke gaatjes je tuig staat voordat je het uit elkaar haalt. bij mij zie je niet precies op welke gaatjes mijn tuig stond en nu moet ik het helemaal opnieuw op maat maken.

SummerLover

Berichten: 57
Geregistreerd: 22-09-04
Woonplaats: sint maarten (schagen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 20:43

Teigetje008 schreef:
phoe, dat zijn de minder leuke dingen van het aangspannen rijden. Gelukkig verveelde mijn groom zich afgelopen zondag...toen ik gister op stal kwam had ik een heel mooi ingevet tuig! Wij spreken meestal op stal af om met zn allen een middag te poetsen, is echt heel gezellig en je kan elkaar mooi helpen...(ik heb een tuig en zadel, de rest alleen een zadel, haha)


nou je ben niej de enigste ik heb 2 zadels en 2 tuigen te doen en natuurlijk 2 hoofdstellen maar gelukkig vin ik het tuig alleen stom om te doen Vingers aflikken

Summer ik mis je! Waar ben je??? Huilen
Check muh profiel voor mijn shettiej fotowz en summer Lachen

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:41

santos schreef:
Ik ben toch niet de enige, die het heerlijk vind om het leer in te vetten en weer lekker inelkaar te zetten? Vooral het tweespan tuig!!! Lachen


Ik vind het ook leuk om te doen, heerlijk om die riempjes weer in elkaar te zetten, dat is het leukste! En het gaat weer mooi glimmen enzo. Maar er zijn niet veel mensen die het leuk vinden.

Vrijgezel #4(#64)-Terrabokker #2
Ik ben niet nieuwsgierig, ik wil gewoon graag alles weten

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78493
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 22:33

Ik heb er een hekel aan. Als wij op wedstrijd gaan hebben we 2 enkelspantuigen (voor een 4-wielige kar en een gareeltuig voor een 2-wielige) en een tweespan gareeltuig. Het schoonmaken van het leer vind ik nog niet het ergste, maar de koperen gespen ed poetsen! Dat is echt een pokkewerk!
Het leukste is ook nog als we een showtje geven met een 8-span......zucht.......

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 22:41

Ik vind tuig poetsen ook niet leuk, maar doe het wel vaak, moet wel als we op wedstrijd gaan Haha! En dan maak ik het ook schoon als het nat cq vies is na een training, maar dan is het wel heeeeel vluchtig *LOL*

En ja Neonlight, koper Rolleyes Ben blij dat ik het niet heb!


Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 23:11

liberty schreef:
Ik vind tuig poetsen ook niet leuk, maar doe het wel vaak, moet wel als we op wedstrijd gaan Haha! En dan maak ik het ook schoon als het nat cq vies is na een training, maar dan is het wel heeeeel vluchtig *LOL*

En ja Neonlight, koper Rolleyes Ben blij dat ik het niet heb!


en voor de wedstrijd is vriend lief zo lief om haar ponys te vlechten Haha! Zodat linda Haar tuig mooi kan poetsen Haha! Haha!

www.dressuurstalseren.com

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 23:12

Navidad schreef:
en voor de wedstrijd is vriend lief zo lief om haar ponys te vlechten Haha! Zodat linda Haar tuig mooi kan poetsen Haha! Haha!

Hahaha, idd, dat scheelt echt tijd weet je! Handig hoor, een vriend die kan vlechten *LOL*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers