Studeren/werken in Zweden (Lund)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Studeren/werken in Zweden (Lund)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 22:11

een paar maanden geleden heb ik een topic gestart over studeren in het buitenland.. nu is het bijna zover, ik moet beslissen waar ik heen wil Nagelbijten / Gniffelen

Ik wilde graag naar Frankrijk, waarom kon ik niet goed motiveren.. omdat het land en vooral Parijs me erg aanspreekt.. maarja het is wel de bedoeling dat ik mijn studiepuntjes haal, want ik heb geen zin in studievertraging.. ik heb Frans op VWO niveau, maar ik kan echt geen college's op acedemisch niveau volgen

Nu ben ik eens verder gaan kijken, en toen kwam ik bij de Universiteit van Lund, in Zweden..
ze hebben daar heel veel vakken voor internationale studenten, dus in het Engels.. de vakken die ze daar geven lijken me erg interessant, zoals vakken Zweedse cultuur en geschiedenis, kunstgeschiedenis, Baltische studies etc.. etc...
Je wordt daar goed opgevangen, huisvesting wordt vanuit de uni geregeld enzo, heel positief.. op die Franse websites las ik daar helemaal niks over, ik kom er uberhaupt geen wijs uit Scheve mond

Na alle punten op een rijtje gezet te hebben, is Zweden een veel betere keus!
Zijn er mensen hier die een tijdje in Zweden gewoond/gewerkt hebben? Mensen die ooit in Lund geweest zijn?

Ik ben erg benieuwd Haha!

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 22:41

Ik ben zelf nooit in Lund geweest, wel foto's gezien. Een Zweeds vriendinnetje komt er vandaan. Een vriend studeert daar (ook Zweed) en heeft het prima naar zijn zin. Volgt ook lessen met internationale studenten, geloof ik.

Aan welke voorwaarden moet je voldoen om te mogen studeren daar?

Veel plezier, misschien dat je Zep zou kunnen benaderen. Die woont geloof ik tijdelijk in Zweden Verward (als ik het goed heb)

Ik heb zelf in Frankrijk aan de universiteit gestudeerd, maar wat je zegt.. met VWO Frans red je het waarschijnlijk niet. Afhankelijk van de vakken, maar het gaat best rap. Moeilijk te volgen, zeker als je geen studievertraging wenst op te lopen Haha! Beide keuzes prima Knipoog
Zweden heeft z'n zaakjes goed op orde en er wordt veel geregeld, ook voor Buitenlandse studenten. Ik zou wel aanraden om een zakcentje extra mee te nemen, het leven is daar nl. net iets duurder dan in NL. In Zweden stappen ze vooral in het weekend. Doordeweeks vind je weinig mensen in de kroeg :-/ Weekenden zijn super. Je moet niet raar opkijken als je een sauna in je studentenhuis hebt of bij een hospita (afhankelijk of je op 't kampus verblijft of niet.
In Frankrijk is er veel minder geregeld en zal je er echt zelf achteraan moeten gaan. Zeker als je 'huur'vergoeding wil hebben als je huurt. Dat kan nl. (kon nl.) als buitenlandse student, (soort subsidie). Je moet wel aan een aantal eisen voldoen (bankrekening openen, naar district, etc. om papieren op te halen en te laten tekenen, etc.).

Veel plezier!! Wat je ook besluit Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 22:45

Ik ben wel in Lund geweest
Je hebt er een een goede Mac Donalds Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 22:47

ik zit op dit moment in een internetcafe in Lund Haha!

op zich ben ik voor mijn dagelijkse boodschappen hier niet zoveel extra geld kwijt, sinds de invoering van de euro geldt het verhaal dat scandinavie duur is niet meer.

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 22:47

Daar heb ik toevallig en inderdaad ook de nodige verhalen over gehoord, over de Mac Do dan Haha!

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 22:59

haha, beruchte McDrek daar.. maar ik ben vegetarisch dusja Nagelbijten / Gniffelen
@Myke: ik denk dat het voor 90% zeker Zweden wordt, die keuze is gewoon safer, ik kan wel naar Frankrijk gaan, maar dan is het heel onzeker dat ik mn studiepunten haal Nagelbijten / Gniffelen
en in Zweden worden vakken gegeven die me heel erg interessant lijken

@Zep: hier zijn boodschappen ed. ook duur, dus ik denk dat dat verschil niet heel groot zal zijn

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:43

Als je wil mag je me een PBtje sturen, ik heb in Zweden gestudeerd en gewoond, én stage gelopen.