pony of paard????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
madelien

Berichten: 1669
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Schiedam

pony of paard????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-02 15:32

hey ik zit te twijfelen:

lucky gaat over 2 weken weg. ik mag dan een andere. maar nou zit ik te twijfelen of dat ik een pony zal nemen (wel een D of E) of dat ik een paard zal nemen (een klein paardje dan rond de 1.60 m). mijn vriendin zegt dat ik beter een paard kan nemen, maar ik vind dat zo'n raar gevoel een 14-jarig meisje van 1.57m met een paard. alsof iets niet klopt. maar aan de andere kant ik wil niet op mn 20e nog steeds op een pony rijden (niet beledigend bedoeld voor degen die het wel doen persoonlijke mening). en dus kan ik misschien beter een paard nemen. ik weet het niet hoor. mijn ouders boeit het niet. mij wel. ik wil na mn school een paardenopleiding gaan doen en dan moet je toch een paard hebben. ik weet dus absoluut niet wat ik moet doen. Verward ik wil wel ff zeggen dat ik lucky onwijs ga missen!!! en dat ik hem niet meteen wil vervangen ofzo, maar dat we allebei opnieuw zullen moeten beginnen Huilen

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:41

Hoi,

Ik zou persoonlijk voor een paard gaan. Waarom? Omdat je dan niet over een paar jaartjes weer afscheid hoeft te nemen!! Wat is er nou erger dan afscheid nemen van je lieffie?

Overigens worden bij veel paardenopleidingen (Deurne bijvoorbeeld) eisen gesteld aan het paard dat je moet hebben. Eén eis is geloof ik dat het paard minimaal 165cm moet zijn (oid). Lijkt me ook wel handig om te weten voor strakjes.

Ik vind het trouwens helemaal niet gek hoor, een veertienjarig meisje met een paard. Waarom? Als je nou met een paard van 180cm aan zou komen zetten..... Knipoog

Ik zou dus gaan voor een niet al te groot paard. Echt omdat je niet zo snel afscheid hoeft te nemen (in ieder geval niet omdat je te groot ervoor wordt) en omdat het handig is voor als je straks bijvoorbeeld naar Deurne zou willen.

Sterkte met het afscheid nemen van Lucky!!! Ik vind het trouwens een heeeel mooie pony.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:45

Moeilijk. Zelf ben je ook niet zo groot en dat maakt het extra moeilijk. Als ik naar je leeftijd kijk zou ik zeggen klein paard. Maar naar je lengte zeg ik grote D/kleine E pony. Kijk naar je ouder hoe groot die zijn en hoe veel je nog zult groeien. Het zou toch zonde zijn als je net wat opgebouwd heb met je pony en je bent er echt te groot voor(als je wedstrijden wilt starten dan).
Zelf ben ik ong 1.60 en zou een klein paard kiezen als ik een rij paard/pony zou kopen(oke, ik heb een mini paard gekocht waar ik ook gewoon op rij ookals is het geen mooi plaatje Haha! ).
En ik rijd op een paard van ong 1.66 en als ik me zelf in de spiegel zie denk ik bijna: 'paard waar ga je met dat kleine meisje heen' (het is ook geen slank en iel paard dat helpt ook niet mee).

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:49

De ponysport is zo leuk! (tenminste wel in deze regio). De ponywedstrijden zijn veel gezelliger, en ponyclubs zijn supergezellig over het algemeen. Bij de paarden is het veel 'strenger' en een stuk minder gezellig vind ik.
Als ik jou was zou ik nog lekker gaan genieten van je laatste pony-jaren. Daarna kan je toch je hele leven nog bij de paarden. Als je nou een pony van 1.56 ofzo koopt, dan kun je daarna ook nog best een paar paardenwedstrijdjes lopen hoor, zonder een gek figuur te slaan.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:52

moeilijk!
Aan de ene kant denk ik dat je het beste een paard kan kopen, want anders moet je over een aantal jaar weer afscheid nemen, en daar zit je ook niet op te wachten. Maar.. ik heb zelf geen wedstrijdervaring, en als ponywedstrijden leuker zijn dan die van de paarden, zoals carola zei, zou ik eerder voor een grote pony gaan!
Veel succes en sterkte met het afscheid nemen van lucky!

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 16:19

Ik zou gaan voor een pony. Niet alleen omdat de ponyconcoursen veel gezelliger enzo zijn, maar ook omdat je zelf van een B-pony (dat is Lucky toch?) af komt. Dan is de stap naar een paard denk ik wel heel erg groot.
Veel succes met je beslissing!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 16:22

Ja, inderdaad Joleen, de stap van B-pony naar paard is ook wel heel erg groot. En zelf ben je ook niet echt groot, dus ik denk dat het ook niet echt mooi staat op een paard.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 16:39

Ik heb al gereageerd dus daarmee kan ik niet meer helpen.
Maar de stap van een B pony naar een paard lijkt mij best te doen hoor. Ik heb zelf Dennis(van 94 cm) waar ik ook bijna dagelijks op rijd. En verzorg/rijd Dientje van 1.66. Daar heb ik eigenlijk nooit problemen mee. Alleen als ik een hele tijd niet meer op Dien gereden heb is het de eerste 10 min wat onwennig. Maar als je iedere dag met een paard omga(en d'r dus op rijd enzo) lijkt me de overstap nog minder moeilijk dan wat ik steeds doe(extreem klein naar heel groot, voor mijn grote en leeftijd dan).

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 16:43

17 jaar en nog op een shet rijden?? bedoel je echt rijden, of een rondje hobbelen?? Ik zou een shet dan eerder voor de kar doen.

Wat betreft de keuze, een e-pony, daar kun je in ieder geval nog 4 jaar mee voor uit bij de pony's, en dan misschien ook wel bij de paarden.

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 16:47

als ik jou was zou ik denk ik een klein paardje nemen , zoals al gezegd is dan hoef je strx niet weer afscheid te nemen en je kan er waarschijnlijk altijd mee verder! maarja als je graag bij een ponyclub wilt dan zou ik gewoon een redelijk grote e nemen , daar kan je ook heel erg lang mee vooruit en als je 18 bent mag je met een e-pony ook bij de paarden verder starten! maarja de keus is natuurlijk aan jou , suc-6 verder!

Noek

Berichten: 156
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Leusden

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 17:07

Of je koopt een arabier. Dan mag je zowel bij de pony's als bij de paarden starten. Tong uitsteken

Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 17:14

Wanneer je de paardensportopleiding in Deurne wil gaan doen, moet je een paard van minimaal 1.60mtr hoog hebben.
Een andere optie is een paard daar huren, dus zo zou je nu voor een pony kunnen kiezen, terwijl je in Deurne een paard huurt.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 18:05

ik zou voor een paard gaan. anders krijg je als je 18 bent en wilt blijven starten weer gemiep Knipoog, en bovendien groei je er gewoon minder snel uit..

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 18:22

ik zou neit voor een paard gaan, ik zou voor een pony gaan...
waarom?

de stap van een bpony naar een paard is groot, een paard is veel anders als een pony en als je eenmaal een pony gewend bent, tja.. heel veel die van een pony naar een paard overstappen blijven een pony toch leuker vinden, vind het persoonlijk ook veel gezelliger, ik zou gewoon een (kleine) e pony pakken als ik jouw was..

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 18:29

ik persoonlijk zou voor een pony gaan. een maatje rond de 1.45m zou denk ik goed bij je passen.
ik vind een pony ook veel gezelliger. ik weet niet wat voor type ruite je bent, als je graag dressuur doet, zou je misshcien beter een paard kunnen nemen, maar als je graag dingen doet zoals zonder zadel crossen enzo zou een pony veel idealer zijn.
maar denk er nog goed overna en schrijf de voor en nadelen van een pony en een paard eens op.
dan kom je er vast wel uit


Groetjes Laura

PS: ik denk neit dat je voor een grote D-pony te groot zou worden omdat je nu al niet erg groot bent voor 14 jarige leeftijd zou je er dan nog perfect opassen, maar het akn ook zijn dat je nog veel groeit natuurlijk

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Re: Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 19:11

Noek schreef:
Of je koopt een arabier. Dan mag je zowel bij de pony's als bij de paarden starten. Tong uitsteken


Niet alleen met een arabier hoor!
Je mag met alle D- en E-pony's bij de paarden starten.
Het maakt niet uit of het een arabier is of een ander ras.

madelien

Berichten: 1669
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-02 19:27

ik heb erover nagedacht,maar kan nog steeds niet kiezen. ik denk dat ik maar gewoon rondkijk zowel naar pony's als naar paarden. ik hoop dat ik op die manier mijn droompony/droompaard tegen kom. over die overgang van bpony naar paard,daar maak ik me geen zorgen over.ik rij nu al af en toe op het paard van mn vriendin (het paard is 1.68m) en als luck weg is zal ik daar vaker op gaan rijden totdat ik mn nieuwe eigen pony/paard heb. ik ben op zich wel fan van arabieren maar om er nou zelf 1 te nemen nee das niets voor mij. iig heel erg bedankt voor jullie adviezen en voor jullie steun met mn afscheid van lucky.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 19:32

Ik zou zeker een paard kiezen.

Ik ging ook over van een oud ponytje van 1.20 naar een paard van 1.60.

Dat ging erg goed omdat het paard erg braaf en betrouwbaar was en ik daar ontzettend veel van kon leren...

En je hoeft er nooit afgscheid van te nemen als je de ponysport gaat beeindigen...
Als je alleen recreatief gaat rijden maakt het op zich niet zo heel veel uit...

madelien

Berichten: 1669
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-02 20:19

naiade schreef:
Als je alleen recreatief gaat rijden maakt het op zich niet zo heel veel uit...


ik ben juist van plan om meer wedstrijden te rijden. probleem is alleen mag ik starten met een paard??

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 20:22

Je bent 14?
Dan mag je wel starten bij de paarden hoor.

Noortje__

Berichten: 239
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: huissen(omg. arnhem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 20:52

je mag altijd met een pony bij de paarden starten als je 18 bent alleen loopt een pony anders dan een paard en heb je vaak lagere punten met een E-pony zal je daar wienig las van hebben want dat scheelt weinig met een paard met een c/d pony heb je dat probleem wel. en als je een paard hebt moet je bij de paarden starten of je nou 12 14 of 18 bent dat maakt niks uit.veel succes met je keuze ik ben ook van een b-pony op een paard over gestapt (maar een e-pony kan ook prima denk ik)en ook dat ging zoals andere met dezelfde ervaring zeggen zondrr grote problemen ik bedoel een nieuw paard pony is altijd ff wennen succes met je keuze.groetejs noor

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 21:01

Ik ben het zeker met Carola eens dat je pony tijd de leukste tijd is!!! Dus wat dat betrefd zou ik daar nog 4 jaar van genieten. Het is niet te vergelijken met paarden wedstrijden.
Ik denk dus dat een grote pony ideaal zou zijn, daar kan je ook best mee bij de paarden starten hoor. Alleen voor Deurne zou het wel en probleem zijn.
Moeilijke keuze.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 21:13

Jasmijn schreef:
Ik ben het zeker met Carola eens dat je pony tijd de leukste tijd is!!! Dus wat dat betrefd zou ik daar nog 4 jaar van genieten. Het is niet te vergelijken met paarden wedstrijden.
Ik denk dus dat een grote pony ideaal zou zijn, daar kan je ook best mee bij de paarden starten hoor. Alleen voor Deurne zou het wel en probleem zijn.
Moeilijke keuze.


dat vind ik ook!zie mijn eigen reactie..

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 21:29

ff oftopic! ik d8 dat je alleen met een e-pony bij de paarden mocht starten niet met een d ofso ??? Verward Verward Verward Verward