Vlas.. alleen drollen weghalen of...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liesje89

Berichten: 9925
Geregistreerd: 01-12-03

Vlas.. alleen drollen weghalen of...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 16:27

... ook de natte plekken?
Wat doen jullie?

Ik haal (voor zover mogelijk) alleen de drollen weg. Natte plekken laat ik natte plekken, kijk ik verder niet naar. 1x in de week gooi ik er een hele baal vlas overheen.

Ik gebruik Linabox (www.ecobodem.nl)

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 16:48

Er moet zich een vaste onderlaag vormen, dus niet al te veel natte plekken weghalen. Ik doe dagelijks drollen er uit en 1 keer in de week wat natte plekjes weghalen en de boel weer rechttrekken en dan een nieuwe baal erover heen.

Liesje89

Berichten: 9925
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 16:49

Natte plekjes?
Mijn stal is al snel één grote natte plek Verward

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 16:51

Dan heb je een vies paard dat willekeurig staat te plassen. Mijne doet het altijd op dezelfde plek. Haha!

Liesje89

Berichten: 9925
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 17:00

haha!
Naja, da's alleen bij m'n e-pony Tong uitsteken

M'n Shet x Welsh heeft nog geen enkele natte plek, en die bodem ligt er nu al bijna 2 weken in Bloos!

En de Draver, naja, die doet normaal, volgens mij Knipoog

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:02

alleen de drollen en niet in de onderlaag wroeten
1 keer in de twee weken de natte plekken eruit en er ietsiej bijgooien
egt super spul Haha!:D

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:40

Nu Imker boxrust heeft, haal ik 3x per dag de drollen eruit en 1x per week de natte plek. Anders, als hij gewoon buiten staat, net als Vienna, mest ik 1x per dag uit en gaat de natte plek er eens in de 2 weken uit.
Eens per 3 maanden haal ik heel de droge bovenlaag weg, schep de natte onderlaag weg en dan gaat de droge laag als onderlaag en dan gaat er weer een nieuw pak overheen.

Steff_

Berichten: 5394
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:44

De dagen dat ik bij me verzorgpaard kom haal ik elke dag de drollen eruit en 1/2 keer per week de natte plekken

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:28

Ik haal 1x per week het nat eruit en elke dag de drollen en maak het weer glad. Afhankelijk van hoe bruin of hoe weinig vlas erin ligt gooi ik 1x per week na de natte plek eruit gehaald te hebben er een nieuw pak bij.
Soms maar 1x in de 2 weken. Ik schep overigens de stal nooit leeg, dat is met deze methode bij mij niet nodig.

naam
Berichten: 532
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 08:22

Ik haal elke dag de drollen en de natte plekken er uit! Want als ik dat niet doe, dan loopt die smeerpoets van mij alles door de hele stal heen! en kan ik wel alle dagen haast een halve baal vlas erbij in doen! Op deze manier is het voor mij toch het voordeligste, als is het wel bewerkelijk moet ik zeggen! maar ja. Mijn paard heeft zo wel alle dagen een schone box! dus dat is ook wat waard! De stal leeg scheppen doe ik overigens ook nooit!

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 08:30

Dagelijks mest er uithalen.
Eén keer in de 6 -8 weken het midden uitscheppen (al het natte vlas). Dan hark ik de randen naar het midden en gooi 1 of 2 balen erbij. Ik begin wel met veel balen. Mijn pony staat altijd op 20 à 25 cm strooisel.

Werkt prima zo'n potstal.

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 09:20

Bovenstaande doen wij ook:
1x in de week natte plekken dr uit. En dan een nieuwe baal erin...En elke dag gewoon de mest eruit halen!

Wienna

Berichten: 3870
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Aan de kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:19

ik haal elke dag de drollen eruit en haal ik de randen naar binnen en gooi ik hem recht, en 1x in de week de natte plekken eruit en een nieuwe baal erin!

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:55

Voor mij is dit overigens veeeel goedkoper. Mijn paard at stro. Ik zal eens alle nadelen voor mij hier neerzetten die ik vond van het op stro staan.

- Veel werk ik was dan met 2 stallen ongeveer een half uur/driekwartier bezig. Dat hield in alle drollen en nat eruit. Opstrooien en vegen en 2 volle kruiwagens helemaal achter naar de mesthoop brengen.

- Ondanks dat ik ELKE dag al het nat enzo eruit haalde bleef het toch wel stinken als ze wat rond gebaggerd hadden. Ik zelf stonk na het mesten enorm.

- Veel stof, je bent afhankelijk vd kwaliteit vh stro.

- Je kon NOOIT even de stal inlopen met gewone schoenen anders stonken die ook gewoon, nu doe ik zelfs in nette kleren de drollen eruit en glad maken.

- Met stro was ik per dag voor 2 paarden al zo'n 1,5 tot 2 kleine balen kwijt. Afhankelijk van zijn eetbui enzo. Reken maar uit wat DAT kost.

NU:

- Ik ben nu in 10 minuten klaar per dag. Als ik van 2 stallen ook nog het nat eruit haal ben ik 20/30 minuten bezig. De kruiwagen hoef ik nu maar om de 3 dagen te legen Haha!.

- De stal stinkt nooit behalve als ze de natte plek open hebben gemaakt, Gooi ik die dicht binnen een kwartier ruik je niks meer.

- Geen stof met opstrooien.

- En ik stink nooit meer mijn kleren ook niet. Nu hoef ik niet te plannen wanneer ik de stal moet doen om vervolgens meteen te douchen als ik ergens heen moet. Heeeel handig, nu kan ik echt de stal doen wanneer het mij uitkomt en ook even tussendoor.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:29

alleen de drollen en de 'rode' natte plekken..