HKO fase 4, zenuwsnede

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

HKO fase 4, zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 21:08

Een stalgenoot van mij heeft een paard met HKO. Vorig jaar heeft ze foto´s laten maken van de voorbenen. Beide voorbenen bevonden zich in fase 3. Vanmiddag heeft ze weer foto´s laten maken. Daaruit bleek dat 1 voorbeen zich in fase 3 bevindt en de andere in fase 4.
Het paard staat nu op speciaal beslag. En kan volgens haar hoop ik alleen gebruikt worden voor buitenritten en licht dressuurmatig werk.
De DA van de kliniek heeft haar gewezen op het doen van een zenuwsnede, daar staat ze gelukkig wat sceptisch tegenover.

Maar nu de vraag. Het paard is vijf jaar, heeft aan beide voorbenen HKO.
Kan ze hier nog daadwerkelijk mee rijden, en biedt een zenuwsnede echt dat genot.

Een ander paard bij ons op stal heeft inmiddels die zenuwsnede gehad, en dit paard is nu na drie maanden nog niet de oude en loopt nog erg stijf en zelfs onregelmatig.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:41

een zenuwsnede zorgt ervoor dat de zenuw echt doorgesneden word, dus de pijn is dan ook weg. Bij ons paard pakte het eerst goed uit, zenuwsnede an beide voorbenen) hij is daarna nog M1 geworden. Helaas na 1.5 jaar weer kreupel, de zenuwen waren weer aangegroeid. Toch heeft hij wel ruim 1.5 jaar zonder pijn rondgelopen, maar het is niet niks, zo'n operatie, vaak duurt het weken voordat zo'n beestje weer goed loopt, omdat z'n voeten nu ineens "slapen" en er haast geen gevoel inzit.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:46

tja dit is wel een moelijke beslissing omdat het paard van mijn vriendin ook hoefkatrol heeft in de 4e graad maar die is nu 19 jaar en dat is toch wel wat anders.
Meteen naar de foto's adviseerde hij een peessnede maar de eigenaar wilde dit niet.
Tja je moet jezelf ook afvragen waarvoor je dit laat doen? doe je het voor het paard of voor jezelf om toch gewoon te kunnen blijven rijden.
Het paard waar ik het over had staat nu op rust en heeft geen pijnstillers.
Sinds hij niet meer bereden wordt gaat het redelijk goed met hem en lijkt hij plezier te hebben in zijn leven en weinig tot geen pijn.
Volgens de dierenarts zou hij dat wel moeten hebben maar het lijkt erop van niet want hij is nooit sjaggie en rent nog steeds het land rond als een jonge hengst.
Tja kan ook zijn dat hij een erg hoge pijngrens heeft maar mocht hij pijn krijgen of dit tonen door kreupelheid of gedrag krijgt hij pijnstillers tot op zekere hoogte als dit nog dierwaardig is en anders zal hij ingeslapen worden.
Maar het gaat wonderbaarlijk goed met hem al weet je wel dat hij het heeft want b.v op de stenen loopt hij wel wat kort. (maar wel met de oortjes naar voren).
Dit paardje is natuurlijk wel erg jong maar ik heb een erg nare ervaring gezien bij een 3 jarige met een peessnede.
Die is zijn hoef achter een scherpe bakrand blijven haken waarddoor de hoef voor de helft is weggesneden en omdat hij geen gevoel had in de hoef heeft hij gewoon doorgetrokken.
Toen de dierenarts kwam en in het vlees duwde van zijn hoef gaf hij geen krimp, dus er zitten wel haken en ogen aan.
Heel eerlijk gezegd zou ik persoonlijk misschien toch denken over inslapen, maar goed dat is mijn mening, omdat hoefkatrol in de 4e graad al behoorlijk ver is.
Sterkte met je stalgenoot haar beslissing.

gr. Nadezda

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:57


VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:28

Het schijnt dat Adb goed is in het 'trainen' van HKO paarden, maar het is geen tovenaar. Als je paard al een 3 en een 4 heeft voor zijn hoeven, dan heeft het waarschijnlijk geen nut om deze techniek toe te passen. Je kunt het natuurlijk altijd proberen, maar omdat het al vrij veel verslechterd is in een jaar tijd, zal de HKO wel agressief zijn. Zenuwsnede kan de oplossing zijn. Paard voelt geen pijn meer. Moet 4-6 weken op boxrust en daarna kan de training langzaam weer opgebouwd worden. Zal wel even aftasten zijn, maar in weze moet het goed komen. Gebruikelijk is om allebei de voorbenen dan te laten opereren. Anders heb je kans dat ze misschien één been meer gaan belasten dan de andere, en kan je na een jaar alsnog het andere been doen.
Als het paard nog zo jong is, moet je je ook afvragen of het niet erger wordt in verloop van tijd. Heeft het dan wel zin? Dat moet je jezelf eerst goed afvragen. Als je nog meer vragen hebt, kan je me altijd PB'en. Heb er namelijk ervaring mee. Succes Lachen

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:31

Stond ie altijd op ijzers?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 07:19

Loopt het paard kreupel? Krijgt hij al iets homeopatisch ter ondersteuning? Cortaflex bijv. kan goed helpen. Mocht je meer info. willen stuur dan even een pbtje met een emailadres dan kan ik je een info.document sturen.

guusje
Berichten: 334
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 08:46

ik zou ook antoine de bodt proberen i.p.v. een zenuwsnede. Vaak hoor je dat paarden uiteindelijk toch weer gaan kreupelen na een zenuwsnede. Het is ook geen echte oplossing hè. Het is niets anders dan symptoombestrijding. Bovendien is het hartstikke gevaarlijk om met een paard met een zenuwsnede te rijden. Hij voelt immers niks meer en kan struikelen over van alles en nog wat.......

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 08:50

Ach, als je moet kiezen tussen 2 kwaden, dan is een zenuwsnede toch een beter alternatief dan meteen al afmaken.
Het is wel het begin van het einde; ze worden nooit weer beter, en een zenuwsnede maakt het paard ook ongevoelig voor andere gevaren die op de loer liggen.

Ik vind het voor een 5 jarig paard wel een dramatische gezondheidssituatie. In een dergelijk paard zou ik niet al te veel meer investeren.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:13

5 jaar!!!!!??????

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:23

guusje schreef:
Bovendien is het hartstikke gevaarlijk om met een paard met een zenuwsnede te rijden. Hij voelt immers niks meer en kan struikelen over van alles en nog wat.......


Dat klopt helemaal niet. Vroeger was het misschien zo dat ze met een zenuwsnede het hele ' hoefgedeelte' uitschakelde, maar deze techniek is in de loop der jaren flink verbeterd! Ze schakelen nu alleen een selectief deel in de hoef zelf uit. Dus alleen het gedeeltje van het straalbeen. In de rest van zijn hoef en been voelt hij alles dus nog!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:33

Hmmm. bij HKO zitten ze echt wel hoger dan een stukkie van de hoef...
Er loopt heel veel langs dat sesambeentje, ik zou er niet te zeker van zijn dat er niet meer gevoel dan alleen het hoefkatrol uitgeschakeld zou zijn... Scheve mond

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:38

Ik heb het er laatst nog met de dierenkliniek over gehad, samen met mijn dierenarts. Ze schakelen alleen een selectief gedeelte uit, in de rest van hoef zit nog steeds gevoel.

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:07

Je kunt het altijd proberen, maar wat een moeilijke beslissing zeg!
Ben blij dat ik die niet hoef te nemen, sterkte!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:10

Voordat ik een zenuwsnede zou overwegen zou ik toch alle andere opties uit willen proberen.

En dan zou ik beginnen bij wat voor veel mensen het laatste redmiddel lijkt te zijn (en uiteindelijk bij velen de oplossing biedt)

www.hoefkatrol.com

Oftewel, methode Antoine de Bodt.

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:16

Hier een ervaringsdeskundige!
Ik heb bij Iwan, KWPN ruin van (toen) 12 jaar, een zenuwsnede laten uitvoeren. Daardoor heb ik nog een tijd van hem kunnen genieten. Met zijn voorbenen is het nog steeds goed maar hij heeft helaas ook spat in zijn achterenen. Hij staat nu helemaal op rust en voelt zich verder prima. Maar berijden zit er echt niet meer in, in het geval van Iwan.

Verder ben ik absoluut voor de zenuwsnede (het is ook niet gevaarlijk) als je je paard nog een goede kwaliteit van leven wilt geven en hem gewoon nog niet kwijt wilt.
Als het is omdat je nog wedstrijden wilt rijden is het gewoon niet de oplossing. Het blijft symptoombestrijding en neemt het bestaande probleem niet weg.
Ik weet dat Antoine inderdaad veel combinaties met veel succes heeft behandeld. Ik zou dat eerst goed proberen voor je aan de slag gaat met andere dingen.

Heeft ze overigens ijzers met wiggen gekregen? Iwan heeft hier ook zo'n 2 jaar op gelopen. Onlangs heb ik alles er vanaf laten halen en daarna heb ik hem voor het eerst weer over het land zien galoperen! Naar mijn mening zijn wiggen absoluut niet goed voor paardebenen. Het forceert zo'n andere stand dan natuurlijk is...

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 14:39

Antoine de Bodt is de methode hiervoor, of Caroline de Lannoy www.carolinedelannoy.com of Marijke de Jong www.paardenbegrijpen.nl
Zij werken op hetzelfde systeem.
Persoonlijk help ikook mensen met hoefkatrol hier op bokt en ook iemand waar paard al een zenuwsnede had gehad voordat ik met haar in contact kwam. Om toch paard in balans en gelijkmatige gewicht te zetten zodat deze zijn goede been ook niet gaat overbelasten, werken wij op de rijmethode van Antoine. En het werkt! Bij Antoine is overigens de regel, breng hem voor een maand, is hij niet goed dan hoef je NIET te betalen.
Bij Antoine staan al paar hoefkatrollers op film sinds kort op zijn site en hij werkt veel met verzekeringsmaatschappijen om toch zijn methode onder te brengen bij hen zonder de paarden naar de slacht te laten gaan.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 14:41

Tevens word er steeds meer jongere paarden bij de verzekeringen afgekeurd door o.a. hoefkatrol. Vroeger lag de leeftijd rond 12 jaar nu is het al teruggedraaid naar 5/6 jr!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:37

begrijp ik hieruit nou dat het paard een 4 heeft op zijn straalbeentjes?

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:03

Bets schreef:
Vroeger lag de leeftijd rond 12 jaar nu is het al teruggedraaid naar 5/6 jr!!!


Gemiddelde leeftijd ligt nog steeds tussen de 5 en 9 jaar. Uitzonderingen zijn er altijd, maar van deze leeftijdscategorie moet je maar van uit gaan. Als je pech hebt, krijg je paard het met 5 jaar. Het komt vaker op iets latere leeftijd dan dat tevoorschijn.

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:44

VValar schreef:
Als je paard al een 3 en een 4 heeft voor zijn hoeven, dan heeft het waarschijnlijk geen nut om deze techniek toe te passen.


Wij hebben een paard op stal, die heeft ook een 3 en een 4, en die is vorige week door de DA helemaal goed gekeurd!

Het KAN dus wel!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 19:17

Dees schreef:
Ach, als je moet kiezen tussen 2 kwaden, dan is een zenuwsnede toch een beter alternatief dan meteen al afmaken.
Het is wel het begin van het einde; ze worden nooit weer beter, en een zenuwsnede maakt het paard ook ongevoelig voor andere gevaren die op de loer liggen.

Ik vind het voor een 5 jarig paard wel een dramatische gezondheidssituatie. In een dergelijk paard zou ik niet al te veel meer investeren.


Daar ben ik het mee eens. Imker is 14 jaar en heeft door een botcyste in het straalbeen een (naja, 2) zenuwsnedes moeten ondergaan. De eerste was nl. mislukt.

Voor een jong paard vind ik het een vreselijke belasting, gezien het feit dat een dier waarsch. toch weer pijn gaat krijgen.
Maar voor een paard als Imker, wat nadien recreatief gereden wordt en wat licht dressuurmatig werk krijgt, is het prima te doen en het is een waardevol leven.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 19:44

Als je paard eenmaal een zenuwsnede heeft gehad kun je er in principe alles weer mee doen, niet alleen licht dressuurmatig rijden. zoals ik al zei, m'n zus is er daarna nog M1 dressuur mee geworden, en er zat veel meer in.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:46

lowara schreef:
Als je paard eenmaal een zenuwsnede heeft gehad kun je er in principe alles weer mee doen, niet alleen licht dressuurmatig rijden. zoals ik al zei, m'n zus is er daarna nog M1 dressuur mee geworden, en er zat veel meer in.


Dan moet je ook weten dat je officieel niet meer aan wedstrijden mag doen. Staat in de reglementen van de KNHS. Dat ga ik dus ook niet meer doen. Ik ga gewoon verder met hem thuis trainen en probeer hem weer op niveau te krijgen.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:59

snoopy_689 schreef:
Wij hebben een paard op stal, die heeft ook een 3 en een 4, en die is vorige week door de DA helemaal goed gekeurd!

Het KAN dus wel!


Alles kan. Ik zei ook waarschijnlijk.