Veulen zien bewegen bij de flanken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Veulen zien bewegen bij de flanken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 16:15

Een kennis van mij wist niet dat haar merrie drachtig was Bloos! , ze ontdekte dat omdat het veulen bewoog bij het eten van de merrie, althans dat zag ze bij de lendenen, net waar de ribben ophouden.
De da zei eerst dat het een spier was die beweegt tijdens het eten, maar bij haar andere paarden was dat duidelijk veel minder spierbewegingen bij de lendenen te zien, tijdens het eten....blijkt ze toch gelijk te hebben....wordt dus een laat veulen! Ergens in oktober....

Hebben jullie wel eens zoiets gehoord, dat je dat toch kunt ontdekken bij die specifieke plek , of beweegt het veulen overal in de buik?
De merrie was ook niet echt zwaar of zo, dat zou je dan eerder verwachten, of hoeft dat ook niet aan de buik te zien zijn?

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:51

Je schijnt het te kunnen zien als ze koud water drinken. Volgens mij beweegt het veulen inderdaad alleen maar achterin de buik, das ook wel logisch want daar ligt het. Dus dan zou je het inderdaad achter de ribben moeten voelen Lachen

Je hoeft het aan een merrie die voor het eerst draagt ook niet heel goed te zien, mijn merrie was vorig jaar met 10 mnd ook nog niet zo heel dik!

Wel heel leuk, zo'n verassing Haha!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:55

Ik zie er nooit echt heel veel beweging in maar afgelopen jaar was het veulen van Macy in de laatste weken erg beweeglijk.
Samen met Rinske heb ik een keer in de wei gestaan toen we echt de hele buik zagen schudden en in de flanken zag je het echt uitpuilen Wow!

Verder zie ik bij mijn ruin altijd meer beweging in de buik dan bij de (hoog)drachtige merries Clown

Is het trouwens een 'ongelukje' geweest of heeft je kennis de merrie drachtig gekocht?
Wel een verrassing nog zo laat in het seizoen Lachen

elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:44

Ik let er juist altijd op of je het op een gegeven ogenblik kunt voelen en dat is idd als de merrie net gegeten heeft of bij het drinken van koud water.Je ziet ook vaak de merrie verbaast achterom naar haar buik kijken als zo`n veulen ernorm trapt!! Echt leuk om eens op te letten maar niet iedere merrie vindt het trouwens prettig als aan /onder haar buik voelt dus wel even opletten !!! Haha!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:31

Super vind ik het om het veulen te zien bewegen ! Ik blijf altijd staan kijken bij mijn merrie als ze drachtig is en net eten heeft gehad, als je maar lang genoeg staat zie je het vanzelf Haha! !

Ayla_oud
Berichten: 34
Geregistreerd: 04-09-04
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:46

Aaaahhh mijn merrie is drachtig, als ik jullie berichtjes lees kan ik niet wachten totdat het groter wordt... nu natuurlijk nog niets te zien. Kijk er zo naar uit!

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:23

Ik heb 10 maanden moeten wachten voor hij een keer schopte. maar dat was het wel waard. een vriendin van me had een dood veulen gehad een week voor de uitgerekende datum was het veulen in de buik overleden. Mijn merrie was al op tien maanden maar voelde dus nooit wat bewegen dus ik was erg bang dat ook mijn veulen niet meer leefde of zo. Tot ik er aan het borstelen was en ik ineens een schop tegen mijn hand kreeg. stond gelijk met tranen in mijn ogen. het is echt een onwijs gaaf gevoel..

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:11

Die van ons schopte ook (van drie jaar geleden) en het veulen van vorig jaar heb ik geen 1 x gevoeld, volgens mij moet je wel een beetje mazzel hebben.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:17

fresco schreef:
Die van ons schopte ook (van drie jaar geleden) en het veulen van vorig jaar heb ik geen 1 x gevoeld, volgens mij moet je wel een beetje mazzel hebben.


Niet alleen mazzel, maar ook veel geduld! Ik heb het bij elke merrie die ik drachtig gehad heb kunne zien en voelen, maar je moet er wel een tijdje staan staren natuurlijk!

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 13:44

MarijeR schreef:
Is het trouwens een 'ongelukje' geweest of heeft je kennis de merrie drachtig gekocht?
Wel een verrassing nog zo laat in het seizoen Lachen


Zeker een verrassing Bloos! , ze heeft de merrie drachtig gekocht....Maar wist daar uiteraard niets van, het enige wat scheelt is dat je niet al die tijd in spanning zit, maar aan de andere kant is het wel schrikken!

Maar goed ze weten niet precies wanneer de merrie uitgerekend is. ze heeft de merrie half november gekocht, dus..... Clown
Nu maar hopen dat alles goed gaat!

Maar is het zo wanneer paarden eten dat de spieren bij de flanken zo duidelijk te zien zijn (ik bedoel dat ze bewegen)

Wanneer gaan de "uiers" eigenlijk vol worden, vlak voor de bevalling of al eerder? Verward

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:52

De uiers worden voller vanaf een maand tot 14 dagen voor de geboorte. Meestal gaan ze vlak voor de geboorte pas kegelen, maar je hoort ook wel eens dat er merries zijn die dat doodleuk een week doen. Toen ik bij mijn merrie opmerkte dat ze vanachteren los hing (hoe leg ik dit uit!) was het veulen er nog diezelfde nacht.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:30

ik kan niet wachten tot ik het kan voelen!!

jubeltje
Berichten: 924
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:51

Een merrie van een meisje de ik ken, had een veulen die ging draaien precies als de merrie ging drinken. Dat was waanzinnig leuk om te zien.