Natuurlijk of K.I.?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoe is jou merrie gedekt?

Poll eindigt op

pony-natuurlijk
15 (100%)

Totaal aantal stemmen: 15


Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 18:52

Cer schreef:

De laatste poging (anders werd het te laat in het seizoen) is de hengstenhoudster met de hengst langsgekomen en is ze natuurlijk gedekt, en dat heeft toen gelijk gepakt.


Het kan ook zijn dat de hengst in het einde van het seizoen minder druk was en daardoor meer cellen in zijn sperma had.
Zodat je merrie nog drachtig kon worden?

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 18:57

Prisca schreef:

En veel ongevoede merries geven problemen of het zijn van die zeik merries

Wat zijn dat?

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 19:58

nou ik heb niet veel keus en kon mijn merrie alleen drachtig krijgen door natuurlijke dekking. ikzelf vind het ook veel mooier, zo is de natuur.
maar inderdaat is KI veiliger voor zowel de hengst als de merrie.
dit jaar zal mijn fries dan ook via SWS gedekt worden (voor de eerste keer dus het is heel spannend) en mijn welsh pony wordt natuurlijk gedekt.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: K.I. of geen K.I......

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 21:25

Jantien schreef:
Wat ik wel denk wanneer je een volwassen hengst in de koppel hebt lopen dat je oa problemen krijgt in de periode dat de merries bijna hengstig zijn. Hengst die achter de merries aan gaat jagen terwijl ze (nog) niks van hem willen weten enzovoort.


Een hengst die bij de merries loopt weet meer dan welke dierenarts dan ook. Wij hebben er een aantal gehad die de merrie niet eens aankeken, al waren ze hengstig. Ze wachtten dan gewoon de eisprong af. Soms wordt zo'n merrie dan maar 1 keer gedekt, ook al is ze 5 dagen hengstig en wil ze dat die hengst er maar op springt.. De natuur past zich aan, de hengst weet wel dat hijzijn kostbare goedje niet moet verspillen.

Hoe anders is het met onervaren hengsten of met hengsten die jaar in jaar uit iedere keer maar moeten dekken als hun weer een merrie aangeboden wordt. De vervelende gevallen zien die zelfs nooit, want die zijn door de schouwhengst afgewerkt. Die hengsten zijn in de waan dat iedere merrie meteen maar wil en nooit tegensputtert..

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 21:53

ja joost, ik heb ook al eens gehoord dat er een hengst was (ben de naam kwijt) die dus ook alleen maar wilde dekken als de merrie een eisprong had.
wel mooi vind ik dat.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-02 22:55

Wauw! Kennelijk zijn er duidelijk voor-en na-delen aan allebei de kanten. Ik vind het ontzettend leuk om al jullie ervaringen te lezen.

Zoals jullie weten is mijn merrie natuurlijk gedekt, 3 keer, om de dag, zonder praam/touwen enz, ze was gewoon goed hengstig, door een hengst die goed opgevoed is en schoon gehouden wordt, en nu? ZE IS VANDAAG GESCANT EN DRACHTIG!!! Haha! Haha! Haha! Haha!

Ik ben dus heel erg blij!

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 09:07

Troef schreef:
Cer schreef:

De laatste poging (anders werd het te laat in het seizoen) is de hengstenhoudster met de hengst langsgekomen en is ze natuurlijk gedekt, en dat heeft toen gelijk gepakt.


Het kan ook zijn dat de hengst in het einde van het seizoen minder druk was en daardoor meer cellen in zijn sperma had.
Zodat je merrie nog drachtig kon worden?


Oh dat zou misschien ook wel kunnen?? De hengst heeft 3 merries gedekt vorig seizoen, en is van zichzelf nogal een watje (dat heb je soms met die quarters Cool ) Maar ik denk dat dat van die mysteries zijn waar je niet achter komt.... Zelf had ik het idee dat de merrie in de KI-box vreselijk stond te stressen (ze heeft het niet zo op dierenartsen) en heel erg gespannen was tijdens de inseminatie, en met de dekking door de hengst was er geen centje pijn, ze vond em geweldig Haha! Ik meen ooit es gehoord te hebben dat er dan weer bepaalde hormonen vrij komen die de bevruchting bevorderen ?? Als een paard (mensen ook meen ik) te gespannen zijn, wordt het niks met bezwangeren... Maarre, ik ben ZEKER geen expert.... Haha!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 11:42

ik ben persoonlijk geen voorstander van k.i. Ik vind dat je de natuur niet meer in de weg moet zitten dan strikt noodzakelijk.
De hengsten houder waar ik sta doet niet anders dan natuurlijk (arabieren). Hij schouwd de merries eerst en als ze goed hengstig zijn laat hij ze in de bak dekken.
Ik kan je vertellen dat de merries dit echt niet erg vinden. Ze vinden het geweldig.
Mijn drachtige merrie gaat zelfs staan pissen als ze het ziet gebeuren.
Ik snap wel dat veel hengsten houders bang zijn voor hun hengsten, maar als je de merries goed schouwd dan gaat het meestal wel goed en anders merk je het snel genoeg.
Bij ons worden de hengsten ook gewassen voor het dekken.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 11:58

Jullie hebben het over een hengst die goed gewassen wordt, maar de merrie hoeft ook niet schoon te zijn!
Knipoog KI is toch veel frisser + minder risico’s + van 1 zaadlozing kan je nu wel 6 merries bevrichten + de kwaliteit van het sperma wordt goed onderzocht en het plasma en afval enzo wordt verwijderd enzovoort enzovoort. Daarbij hebben die merries volgens mij echt niet zo’n lol van zo’n dekking hoor!

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 13:12

Gail schreef:
Daarbij hebben die merries volgens mij echt niet zo’n lol van zo’n dekking hoor!


Ach, dan heb ik vast een rare merrie... Maar ze is nu WEL drachtig....

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 13:48

Omdat ze zich voort wil planten ja, maar zie je haar genieten? Of die eenden waar gemiddeld 2 worden op zitten, zich vastbijtend in haar nek? Yeghie bah. Zijn wij beter af!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 13:53

Hahaha, dat is te hopen!!!

Sorry, kon het niet laten. Maar even serieus er zijn volgens mij wel degelijk merrie's die het kunnen apprecieren. Ik heb eens een merrie gekend die zich gewoon echt door een ruin liet dekken. Nu denk ik ook dat het anders is als paarden in een kudde lopen. Zodat de hengst feilloos kan aanvoelen wanneer "het juiste moment" is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 14:21

De ziektes die de hengst kan overbrengen kun je niet wegwassen hoor, was dat maar zo makkelijk!!! Als je vriendje zijn plassertje wast houd ie ook soa niet tegen hoor!!!!
jeddah"]
[quote="Troef schreef:
Waarom gebruikt men een condoooooom ?

Juist ja.....

Daarom doet men KI.


Vanwege bacterien dus? En als de hengst altijd eerst goed gewassen wordt? Zoe je dan wel voor K.I. kiezen?
[/quote]

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:24

Gail"]
Omdat ze zich voort wil planten ja, maar zie je haar genieten?
[/quote]

Nou, als ik dr nu zo zie puffen en steunen met dr dikke buik, denk ik niet dat ze daar nou zo blij mee is Knipoog
Ik zag haar tijdens de natuurlijke dekking duidelijk anders reageren dan in dat kille KI-hok....

[quote="Gail"]
Of die eenden waar gemiddeld 2 worden op zitten, zich vastbijtend in haar nek?
[/quote]

hmpf.. mn paard is geen eend....

[quote="Gail"]
Yeghie bah.
[/quote]
Nou ja dat wel... ik ben zowieso niet zo van de lichamelijke toestanden brrrr Scheve mond
Maar goed, dat is het nadeel als je een leuke merrie bent he, dan willen mensen daar in combi met een leuke hengst baby-paardjes van... En ik denk als ze zometeen met dr zuigeling in het land staat, dat alles vergeven is Haha!

[quote="Gail schreef:
Zijn wij beter af!


Nou ja, een merrie kan na 6 maanden van dr irritante kleuter af zijn. Wij zitten dr tot minstens 18 jaar mee opgescheept, en met een beetje pech nog langer... dus dat weet ik zo net nog niet Haha!


(oh ja, ik ben dus niet echt een type voor kids, maar dat moge duidelijk zijn... met excuses aan de moeders onder ons Lachen )

bericht aangepast, zag er beetje vreemd uit Haha!
Laatst bijgewerkt door Cer op 22-04-02 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:25

2x hetzelfde.... die pc's ook altijd Frusty
Laatst bijgewerkt door Cer op 22-04-02 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-02 00:04

[quote="Pipo"]De ziektes die de hengst kan overbrengen kun je niet wegwassen hoor, was dat maar zo makkelijk!!! Als je vriendje zijn plassertje wast houd ie ook soa niet tegen hoor!!!!
[quote="jeddah"][quote="Troef"]Waarom gebruikt men een condoooooom ?

HIV virus is ook met 'gewone' antibacteriele zeep weg te wassen. Je kan echt wel veel wegwassen. Uiteraard niet wat de hengst "in zich" draagt.


Okee, misschien dat de merrie een dekking niet altijd "lekker" vindt. Maar mijn merrie is natuurlijk gedekt, bleef super braaf staan, zonder touwen/praam e.d. En toen ik haar wou laten scannen vond ze het zo erg dat ze zelfs licht verdoofd moest worden!

Tevens denk ik, tja, dan vind ze het maar die 1 minuut niet lekker, een uur dressuurles vindt ze nou ook niet dat je zegt fijn....

Maar, opnieuw, ga door met jullie reacties, ik vind het leuk om jullie meningen te lezen!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 03:47

Niet fijn?
Ik heb vorig jaar 3 kwartier lopen etteren om een van de merrie's bij de hengstenhouder in te laden na het dekken. Het enige wat ze deed was brullen naar de hengst, ze wilde niet weg...

(maar was wel drachtig van de sprong Haha! )

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 07:51

Tsja bij de fjorden wordt alleen maar natuurlijk gedekt, dus je hebt weinig keus (Alleen mystein dekt via KI).
KI is een kostbare zaak voor het hengstenstation (laboratorium, personeel) en de kans dat een merrie drachtig raakt van de dosis uit een rietje is vele malen kleiner dan van een natuurlijke dekking.
Als de hengst en de merrie netjes schoongemaakt zijn voor de dekking is er niks mis met natuurlijk dekken.
Door de hoge kosten van KI dekken zouden veel mensen niet meer dekken met hun fjordenmerrie en zouden er aanzienlijk minder hengstenhouders zijn.
Ik heb ook op een KI station gewerkt en vondt het maar een onnatuurlijke bussines, net een fabriekje, hihii. Ik zou er niet voor kiezen als het niet hoeft.
Bij de paarden wordt idd alleen nog maar gebruik gemaakt van KI, maar das met zo'n grote populatie ook wel noodzaklij anders rijden die hengstenhouders zich rot van hot naar her, of stata die hengst 24 ur per dag te dekken.

Ik laat mijn merrie (pony) volgend jaar dus natuurlijk dekken.

Viv

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 10:30

ik denk dat de KI behalve dan dat het zoveel voordelen heeft ook een stuk goedkoper voor de hengstenhouder is.
tenslotte betaal je als merrie houder voor een hele sprong bijd enatuurlijke dekking.
dan krijg je dus het hele kwakkie voor dezelfde prijs waar je bij KI maar 1 rietje bij krijgt.
inderdaat naar mijn idee dus duurder, en minder kans op slagen?

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 12:44

Citaat:
en minder kans op slagen


Waarom minder kans op slagen

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 14:53

Ik heb mijn pony ook natuurlijk laten dekken, ze is 2 keer gedekt (om de dag) en ze was meteen drachtig.
Ze had er overigens geen problemen mee, ze bleef ook braaf staan zonder praam of wat dan ook en ze is ook niet gekluisterd.(ze vond het gewoon lekker Haha! )
Ik ben ook niet zo een voorstander van KI, mijn VA wou mijn pony bv enkel scannen als ik daar een speciale ruimte voor had waar ze niet kon gaan steigeren of rondjes lopen (ze is niet zo gesteld op de VA...) dus heb ik dat uiteindelijk niet laten doen (onnodige stress) maar heb ze 1 keer laten naschouwen en ze wou niet meer (ze is niet meer hengstig geworden en nu duidelijk drachtig).
Als ik mijn pony had laten KI'en was er volgens mij niet veel van gekomen ze heeft een ongelooflijke paasei aan VA en zou het echt niet hebben geaprecieerd al ze daar met een rietje sperma zouden gaan inspuiten en om de 5 botten zouden zijn gaan kijken of der ei al rijp was...Puur onmogelijk om haar fatsoendelijk te gaan KI'en, en om ze nou iedere keer plat te spuiten nee laat maar het moet leuk blijven..

Ik begrijp wel dat hengsten zoals Krack C en ferro's enzo vooral via Ki dekken ,ze krijgen een enorm aanbod en je weet als hengstenhouder nooit wat voor vlees je in de kuip hebt, de kansen op blessures bij de hengst zijn ook veel groter als ie het natuurlijk doet (en als je nagaat hoeveel nakomelingen die ieder jaar hebben moet je niet vragen hoeveel ze der natuurlijk hadden moeten dekken dan, dat houdt geen enkele hengst vol en de kwaliteit van het sperma gaat dan ook nog een enorm naar beneden)

Ieder z'n ding maar mijn pony's doen het the natural way.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-02 20:15

Tot nu toe volgens de Poll dus toch wel ongeveer wat ik dacht, pony's worden meer natuurlijk gedekt, paarden meer met K.I.....

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 08:02

Troef schreef:
Citaat:
en minder kans op slagen


Waarom minder kans op slagen


Tsja das een hele materie om ff snel uit te leggen. Heeft te maken met de bewegelijkheid, levensduur, concentratie, kwaliteit van de zaadcellen.

Omdat ze uit 1 sprong tig rietjes maken, dus je kunt het ook treffen dat jij net een rietje besteld waar sh*t zaad inzit. Kost je wel een 2e rietje om je merrie drachtig te krijgen, kassa!

Dus als er 100.000 zaadcelletjes in je merrie komen heb je meer kans van slagen (want dan zitten de goede er ook bij) dan die 1000 die in het rietje zitten.

Trouwens wel leuk hoor, om die a.s veulentjes door een microscoop te zien rondzwemmen.

Viv

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 09:08

Isnie waar! je kan geen rietje met slecht sperma treffen, het kan gewoon fout gaan maar het is allemaal dezelfde kwaliteit die uit 1 sprong komt, en dan ontdaan van het verontreinigende plasma, dus zuiverder sperma dan gewoon kwakkie.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-02 15:14

Gail schreef:
Isnie waar! je kan geen rietje met slecht sperma treffen, het kan gewoon fout gaan maar het is allemaal dezelfde kwaliteit die uit 1 sprong komt, en dan ontdaan van het verontreinigende plasma, dus zuiverder sperma dan gewoon kwakkie.


Is wel waar!
Je kunt tijdens het vullen van de rietjes niet de iets minder goede/goede bewegelijke zaadcellen selecteren om er zoveel in 1 rietje te stoppen. Zaad zit verdund in een grote reageerbuis en van daaruit worden de rietjes gevuld. Selectie is dus niet mogelijk.
En zuiver wil niet zeggen goede kwaliteit (ligt nog altijd aan de zaadcelletjes van de hengst).

Juist door al die bewerkingen van het sperma gaan veel zaadcellen dood/kapot/verloren. Weet je dat door het invriezen en verzenden van sperma meer dan 50% van de zaadcellen sterft voor het bij de merrie aankomt, en dat zijn niet alleen de zwakke zaadcelletjes. Dus van die in het voorbeeld gestelde 1000 blijven er dan nog 500 over.
Het zuiverste en best bewaarde sprema is nog altijd het pure kwakkie zelf, incl al zijn vitamientjes, verontreinigingkjes enz enz. Dat hoort er nou eenmaal bij en geeft nog altijd het grootste drachtigheids percentage.

Gezien de huidige economie ontkomt men niet meer aan KI, helaas in mijn ogen. Vindt de fokkerij van tegenwoordig net fabriekjes, alles moet maar snel, t ene veulen is er nog niet uit of het volgende zit er al in (al dan niet getransplanteerd). Goh en hoe zou het toch komen dat er zo'n paardenoverschot is in NL. met fokt niet meer voor het fokproduct maar om de merrie zsm een predicaat te laten krijgen (bij de fjorden keur/preferent), wat eruit komt boeit veel fokkers niet, t veulen wordt toch verkocht. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Ik weet niet meer wie het hierboven zei dat een KI station lekker veel vangt uit 1 sprong, das dus niet waar. Althans, ze vangen wel veel maar hebben er ook veel kosten aan (Personeel, laboratorium, dekatributen (Phantoom) ed) dus houden er net zo veel aan over als een HH die met de hengst natuurlijk dekt.

Zo kun je bv ook het beste zaad uit de eerste spong van de dag hebben, hiervan zijn de waardes veel hoger en beter dan een van de laatste sprong vd dag, of na het werk.

Voor de mensen die meer info/inzicht in de fokkerij en dan met name het dekken willen hebben. Volg de cursus: Voorplanting van het paard bij een van de AOC's en loop stage op een KI station.
Dan weet je alle ins en outs betreft het dekgebeuren en wordt de fokkerij nog interessanter.

Ik heb er destijd heel veel aan gehad, en nog.

By the weg, populaire hengsten die wel natuurlijk dekken hebben vaak een deklimiet. Zoveel merries in het seizoen en dan is het over, pech voor degenen die ook willen. Vaak moet je hier vantevoren voor inschrijven.

So iedereen weer een beetje wijzer, hihihihi.

Viv