Wat is er bijzonder aan touwhalster?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ElsjeBrab
Berichten: 239
Geregistreerd: 16-09-04

Wat is er bijzonder aan touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-04 16:14

Hey
Ik lees hier vaak iets over touwhalsters.
Maar wat is er nou zo bijzonder aan?
En is het zegmaar een gewoon halster?


Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:16

Je kan je paard er niet aan vastzetten. Maar als je het gebruikt om te rijden werkt het scherper in dan een gewoon halster. Enne ze zijn cool!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:18

Het geeft een soort van rust uitstraling, Hij is zo licht, dat een paard niet voelt dat die ene halster om heeft Lachen , en ik vind het sjieker staan

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

ElsjeBrab
Berichten: 239
Geregistreerd: 16-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-04 16:29

dus, je kunt dan ook gewoon met een halster rijden?
Met een beetje braaf paard,

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:42

Groot voordeel: piepklein op te vouwen in je jaszak!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 00:31

Monster"]
Het geeft een soort van rust uitstraling, Hij is zo licht, dat een paard niet voelt dat die ene halster om heeft Lachen , en ik vind het sjieker staan
[/quote]
De knopen in het halster drukken op bepaalde punten op het hoofd. Daardoor is het geschikt om grondwerk met een paard te doen of om er mee te wandelen.
Je hebt daardoor in gevaarlijke situaties toch net even wat meer te vetellen dan met een gewoon stal-halster Knipoog .
Je paard zal dus zeker voelen dat hij zo´n halster om heeft!! Alleen voor "de sjiek" krijgen mijn paarden dan ook echt niet zo´n halster om Scheve mond ...

[quote="Antheman schreef:
Groot voordeel: piepklein op te vouwen in je jaszak!

En dan ?? Wat wil je er dan mee doen ??
Er mee vastzetten kan je ze daarmee niet !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 00:34

Dat van die drukpunten op het hoofd lees ik regelmatig, maar niemand kan me vertellen wat die punten dan zijn Verward

Acupunctuurpunten zitten daar niet, en ook anatomisch gezien zitten er nergens punten onder die knopen van enig belang. Ik ben toch benieuwd wie dat ooit verzonnen heeft Haha!.

Touwhalster is idd fijn voor grondwerk en rijden, doordat het zo licht is zit het het paard niet in de weg, en je hebt net iets meer te vertellen met zo'n halster. Het is ook praktisch onbreekbaar. Ik rij praktisch altijd met een touwhalster.

Extremely rare and Beyond Compare

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 08:14

Jantine2 schreef:
Je kan je paard er niet aan vastzetten.

Dat lijkt me behoorlijk onhandig dan. Dan heb je alsnog een gewoon halster nodig en als je die toch hebt, heb je eigenlijk geen touwhalster meer nodig...

Ik ken trouwens iemand die haar paard wel altijd gewoon vastzette met touwhalster. Dat beest ging steeds hangen en na 1 keer hangen met touwhalster was hij het wel afgeleerd. Was een touwhalster met een soort van stropwerking, dus dat paard had na die poging toch wel zoiets van 'oef, niet voor herhaling vatbaar'. Aan de andere kant lijkt het me wel erg naar als het touw in de huid gaat snijden. Dan houdt je paard er zo'n lelijk hoofd aan over .

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 08:17

CCCCorine schreef:
Dan houdt je paard er zo'n lelijk hoofd aan over .

En misschien een nog erger trauma...dat lelijke hoofd zou ik me niet als eerste druk om maken op dat moment!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:44

promptertje schreef:
Dat van die drukpunten op het hoofd lees ik regelmatig, maar niemand kan me vertellen wat die punten dan zijn Verward

Acupunctuurpunten zitten daar niet, en ook anatomisch gezien zitten er nergens punten onder die knopen van enig belang. Ik ben toch benieuwd wie dat ooit verzonnen heeft Haha!.


Heb eerst eens bij mijn stalgenoten geinformeerd, of iemand misschien wist wat voor (druk)punten dit zouden kunnen zijn Verward .

Eigenlijk kon niemand hier een duidelijk antwoord op geven en toen heb ik het maar eens aan de DA gevraagd die hier vandaag was !

Volgens hem lopen er over het hoofd veel zenuwbanen, die erg gevoelig zijn. Komt nu zo´n "knoop" van het touwhalster op zo´n zenuwbaan, is dit erg gevoelig.

Mijn ervaring met het touwhalster is, dat het paard hier "fijner" op reageerd dan met een "gewoon" halster, dus ga ik er maar vanuit dat de uitleg van mijn DA klopt Knipoog !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 01:35

Toch even een vraagje over het rijden met een touwhalster: WAT maak je WAARaan vast...?

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 08:00

Sterre schreef:
Heb eerst eens bij mijn stalgenoten geinformeerd, of iemand misschien wist wat voor (druk)punten dit zouden kunnen zijn Verward .

Eigenlijk kon niemand hier een duidelijk antwoord op geven en toen heb ik het maar eens aan de DA gevraagd die hier vandaag was !

Volgens hem lopen er over het hoofd veel zenuwbanen, die erg gevoelig zijn. Komt nu zo´n "knoop" van het touwhalster op zo´n zenuwbaan, is dit erg gevoelig.

Mijn ervaring met het touwhalster is, dat het paard hier "fijner" op reageerd dan met een "gewoon" halster, dus ga ik er maar vanuit dat de uitleg van mijn DA klopt Knipoog !


Natuurlijk lopen er zenuwbanen - maar die komen niet naar buiten op punten waar de knopen zitten (heb hier een fantastisch anatomieboek liggen waar foto's in staan van alle stadia van ontleding, dus van huid eraf - eerste spierlaag eraf - tweede laag enz, tot aan het eind het bot weggehaald wordt.

Waar de knopen liggen lopen de gewone huidzenuwen, geen grote banen. Bovendien liggen de knopen niet altijd op dezelfde hoogte, aangezien een touwhalster geen "gaatjes" heeft om hem op maat te maken zoals een gewoon halster, maar je hem met (alweer Haha!) een knoop vastmaakt, en die doe ik niet elke keer op exact dezelfde hoogte.

Ik denk dat paarden er beter op reageren omdat het touw nu eenmaal dunner is, en de druk erop dus op een kleiner vlak komt te staan Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 08:00

Quellian schreef:
Toch even een vraagje over het rijden met een touwhalster: WAT maak je WAARaan vast...?


Touwteugel maak je vast aan de lus onder de kin Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 08:10

Citaat:
Ik ben toch benieuwd wie dat ooit verzonnen heeft .

iemand die er veel geld aan dacht te verdienen zo'n goeroe....

degene die zei dat het zo fijn wandelt met een touwhalster die mag het even voor komen doen met mijn paard...... ik word namelijk gewoon meegesleurd als ik zo'n touwhalster om doe bij hem Clown

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:16

Ja minstens 20 euro voor zo'n touwhalster, terwijl de kosten van het touw, zeker als je het groot inkoopt, onder de vijf euro liggen Knipoog

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:35

smurf schreef:
iemand die er veel geld aan dacht te verdienen zo'n goeroe....


Ik heb dat juist nog geen enkele goeroe horen zeggen Haha! - maar alle mensen die kritiek op de goeroes hebben wel .

Heb het trouwens wel op de website van Maarten Abeln gelezen, die vergeleek een touwhalster met prikkeldraad Verward

Extremely rare and Beyond Compare

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:48

Ik heb zelf ook een touwhalster en vind hem geweldig mooi staan iig Haha! In het land doe ik hem wel om maar buiten waag ik die gok niet. Misschien zit het tussen mijn oren maar voor mijn gevoel trekken mijn pony en ik het halster kapot wanneer er iets engs in het bos is Clown

*\o/* *\o/*


Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:57

Ik vind de knoop waarmee je hem vastmaakt niet zo betrouwbaar, ben altijd bang dat hij losgaat tijdens het rijden.
Heeft iemand dat wel eens meegemaakt?

Cleo_

Berichten: 5350
Geregistreerd: 14-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:01

dat opvouwen in je jaszak vind ik wel een goede Haha!

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:06

Kanzi schreef:
Ik vind de knoop waarmee je hem vastmaakt niet zo betrouwbaar, ben altijd bang dat hij losgaat tijdens het rijden.
Heeft iemand dat wel eens meegemaakt?


Nooit Lachen - en ik rij nu zo'n 3 jaar, 4-5 keer per week met het halster, op een niet altijd even rustig paard.

Extremely rare and Beyond Compare

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 16:22

promptertje"]
Ik denk dat paarden er beter op reageren omdat het touw nu eenmaal dunner is, en de druk erop dus op een kleiner vlak komt te staan Lachen.
[/quote]
Ik denk dat we wel redelijk hetzelfde bedoelen, maar het gewoon een beetje anders omschrijven Clown !
Als je bij jezelf in je gezicht op verschillen plaatsen drukt, merk je ook dat het ene punt gevoeliger is als het andere. Als op zo´n gevoelig punt dan ook nog eens zo´n knoop ligt (dus dat de druk op het kleinere vlak ligt!), heb je zeker meer invloed dan met een gewoon glad aanligend halster!

[quote="Arabesk schreef:
Ja minstens 20 euro voor zo'n touwhalster, terwijl de kosten van het touw, zeker als je het groot inkoopt, onder de vijf euro liggen Knipoog

Ik heb voor mijn ene touwhalster 7,95 € betaalt en voor het andere 4,95 € Knipoog !

Ik rij overgens niet met een touwhalster (gebruik het alleen bij grondwerk en wandelen), maar het is bij mij ook nog nooit gebeurd dat de knoop los schoot.

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 16:39

Een geknoopt touwhalster is waarschijnlijk veel meer dan 7000 jaar oud en door niemand uitgevonden. Dat het in NH-kringen als herontdekt geïnterpreteerd wordt is een verwarring.

Je kunt een paard prima vastzetten aan een touwhalster. Laat het onder je hoofdstel zitten en neem een los leidtouw mee. Tis, net als met andere halsters, wel heel verstandig om je paard onderweg hoog vast te zetten en aan zo veel mogelijk lengte van het leidtouw.
Met de teugels, aan het bit, vastzetten is eenvoudigweg een NoNo.

Leuk verhaal van die zenuwbanen, maar dat is verzonnen, herhaald door mensen die het niet gebruiken of er nog nooit goed naar gekeken hebben tijdens het gebruik; al zet je het loeistrak (té strak dus), dan nog beweegt het volop, dus zou het puur toeval zijn als het eens op een zenuwbaan zou zitten.

Het grote voordeel van een touwhalster is, is dat je een paard er mee kan léren op druk te geven.
Wij hebben een 15-jarige andalusische merrie die de littekens op de neusrug heeft staan van de serrreta en knap hard in de mond geworden is nu heel aardig op een touwhalster lopen. Zó aardig dat we er vol vertrouwen mee feestgedruis in een druk dorpscentrum stappen. OOk dan gaat ze van galop op lichte hulp tot stop.

Tis niet omdat het zo scherp is, maar omdat je er duidelijk mee kan zijn; het paard kan ondubbelzinnig het verschil tussen 'los'een 'druk' voelen. Als jíj daarvoor geen vaardigheid hebt, zal het touwhalster dat niet voor je oplossen.
EEn touwhalster is, als je daarvoor vaardigheid hebt, een heel fijn hulpmiddel om je paard licht te leren zijn. Let wel niet hét hulpmiddel want wijken voor druk en lichtheid komen niet van een touwhalster alleen.

Enórm voordeel van een touwhalster is, is dat het maar héél beperkt een dwangmiddel is; een paard kan het volkomen negeren als het daar zin in heeft.
Je moet je paard dus eerst leren te wíllen luisteren

www.homocaballus.net


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Team_Sublime en 129 bezoekers