Scheef zitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Scheef zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 17:07

Ik heb echt een lastig probleem. Pim heeft nogal de neiging om op de linkerhand naar binnen te vallen en ook tijdens buitenritjes wijkt hij een beetje af naar links...

Ik rij hem nu 2 jaar en ben steeds een beetje schever gaan zitten naar rechts. En nu is het zelfs zo erg, dat ik tijdens wedstrijden op m'n staatje zie staan dat ik recht moet zitten. En als het nou alleen op Pim was, nee het is op elke willekeurige pony die ik rijd Verward

Heb in de ruim 10 jaar dat ik nu rij nooit geen last gehad, en nu zit ik echt heel erg scheef. Heb de afgelopen zomer, wekelijks prive-les gehad en daar is er natuurlijk extra op gehamerd, maar het is er gewoon niet meer uit te krijgen

Ik heb zelf ook absoluut niet het gevoel dat ik scheef zit, dus vergeet ik mezelf te corrigeren en als iemand anders het doet, zit ik na een half rondje weer scheef. Zijn er mensen die dit probleem ook hebben en die misschien een tip voor me hebben?

Vond de plakband voor voorover zitten namelijk een super tip die ik hier ooit heb gelezen, maar daar heb ik nou net geen last van Clown


trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:25

Zitles nemen en even je zadel laten controleren, die kan scheef zijn geworden.
Neem goede instructie

Ik maak kleding in opdracht: www.irisholt.nl
moeder van Daisy (24-04-09) en Mike (03-05-11) :):)

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:33

Ik denk dat je niet goed gelezen hebt: Ze zegt dat het niet alleen bij haar eigen pony is. Ik neem aan dat ze niet haar eigen zadel gebruikt bij alle andere pony's en/of paarden die ze rijdt.

Helaas heb ik geen tip, heb er zelf geen last van en weet ook niemand anders die dit probleem kent.

Succes iniedergeval.

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:36

Ik zou niet weten wat voor tip... Ik heb zelf ook zoiets, maar dan met mijn hoofd. Ik heb mijn hoofd altijd scheef, dat lijkt ook zo dom!

"Cruel crazy beautiful world"

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:38

Misschien proberen om wat meer naar links te zitten, zodat het voor je gevoel zo lijkt dat je superveel naar links leunt maar eigenlijk dus iets rechtop gaat zitten??

Ik zou het ook niet weten maar in ieder geval succes!

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:42

Sandertjuh schreef:
Misschien proberen om wat meer naar links te zitten, zodat het voor je gevoel zo lijkt dat je superveel naar links leunt maar eigenlijk dus iets rechtop gaat zitten??

Ik zou het ook niet weten maar in ieder geval succes!



Ja dat lijkt me ook wel wat jah!

"Cruel crazy beautiful world"


Sim
Berichten: 31478
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 07:31

Is al gezegd, maar toch, zitles nemen aan de longe zonder beugels en zonder teugels. Moet je wel recht zitten anders glij je er af.

secricible

Berichten: 25667
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 08:34

Als je het zelf wel kan corrigeren zodra je er aan denkt: een lintje of iets anders plaatsen op ooghoogte. Iedere keer als je het lintje ziet denk je er weer aan.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:02

ik weet niet of je alle paarden zoals ik op hetzelfde zadel rijd, anders zou ik toch ook het zadel laten chekken.
Het zadel zal in ieder geval door jou scheve houding scheef geworden kunnen zijn, dus als je er echt iets aan wilt doen, zou ik dat wel meenemen.
Verder kan je eens zonder zadel proberen, als je echt scheef zit moet je jezelf corrigeren om er niet af te glijden.
Neem vooral goede hulp, niets is zo moeilijk als een oude gewoonte af te leren.

Ik maak kleding in opdracht: www.irisholt.nl
moeder van Daisy (24-04-09) en Mike (03-05-11) :):)

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:22

Misschien veel zonder beugels rijden, daar ga ik zelf altijd wel beter van zitten.

Want het is zo zonde omdat het doorwerkt op je paardje als jij scheef zit.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:33

ik zat vroeger ook best vaak scheef.
dit is toeb verholpen door veel zonder zadel te gaan rijden, maar ook naar voren kijken en niet naar beneden, neem een punt in de bak bedenk een lijn die daar naar toe leidt en volg die lijn dan.

ik herhaal dit meestal veel keren.

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:41

Inderdaad een supertip; altijd naar voren blijven kijken. Haha!
Als je naar beneden kijkt, verandert je hele houding daardoor.
Probeer als er een spiegel in de manege hangt er ook gebruik van te maken, er is geen betere correctie dan je eigen fouten te zien in de spiegel.

Ik maak kleding in opdracht: www.irisholt.nl
moeder van Daisy (24-04-09) en Mike (03-05-11) :):)

Daisy

Berichten: 2616
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:56

Zitlessen Haha!
Zonder zadel, aan de longe op je paard en rijden maar Haha!

Heb je in je hoofd nog ruimte voor waanzinnige plannen?

............................................................................................................................................................KOM; dans, schreeuw en zing met mij!

Ratje
Berichten: 237
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:56

En toch wel je zadel laten nakijken of zelf kijken op je paard leggen en dan erachter gaan staan op een stoel dan zie je het normaal gezien wel of het aan een kant weggezakt is. Want als dit zo is gaat het heel moeilijk zijn om weer recht te gaan zitten op dat zadel en er zelf opletten het zal niet aan je zadel liggen maar je zadel kan zich er wel al aan aangepast hebben daarom dat het op een andere pony ook kan rijd je er dan vaak genoeg mee dan zal dat zadel ook wegzakken aan een kant.
Je moet ervoor zorgen dat je goede lessen krijgt en dat degene die je lesgeeft je op een rechte lijn laat rijden bv. de middelijn de lesgever gaat dan voor of achter je staan zo kan hij/zij zien naar waar je scheef zit en je weer corrigeren.
Probeer je rechterkant dan ook mooi lang te maken je been lang naar beneden en je rug recht naar boven het kan zijn dat je scheef zit door dat je plooit in je bekken maar een goede lesgever ziet dit en zal dit dan ook kunnen corrigeren je moet er alleen zelf ook hard opletten als je alleen rijd.
Veel succes

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:59

Zit je scheef boven of onder je bekken of over je gehele lichaam? Ik zit recht, maar boven mijn bekken zit ik naar links, mijn benen en bekken zijn dus wel goed. Dat is dus belangrijk om te weten wil je je probleem aanpakken.

Ik probeer mezelf weer rechter te krijgen natuurlijk met rijden, je moet het jezelf gewoon in je kop stampen en elke minuut een keer jezelf afvragen: zit ik recht?

Ook naast het paard doe ik oefeningen, ik ga net op de andere kant zitten dan dat ik normaal zit. Zo kom je ook wat meer in balans

lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:10

zonder beugels rijden?
als je dan scheef gaat zitten val je eraf Haha!

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-04 15:33

Super bedankt voor de tips Haha!

Het zadel is in orde, is 1,5 maand geleden opgevuld door Hulsebos, en het zadel was zelf niet scheef (toen al niet). De pony waar ik op rijd is m'n verzorgpony en we rijden er met z'n 2en en soms met z'n 3en op. Het begon op deze pony, maar aangezien ik ook nog les op een andere manege krijg (altijd op dezelfde pony) krijg ik er daar ook last van.

Degene van wie ik prive-les krijg werkt samen met iemand die zitlessen geeft en misschien is het inderdaad een goed idee om er hier eens een paar van te nemen, want straks kom ik er echt niet meer vanaf...

Ik rijd trouwens wel regelmatig zonder beugels en zadel, maar aangezien we geen spiegels hebben, kan ik zonder zadel helemaal niet zien hoe scheef ik zit Lachen

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-04 15:34

Skipper schreef:
Zit je scheef boven of onder je bekken of over je gehele lichaam? Ik zit recht, maar boven mijn bekken zit ik naar links, mijn benen en bekken zijn dus wel goed. Dat is dus belangrijk om te weten wil je je probleem aanpakken.

Ik probeer mezelf weer rechter te krijgen natuurlijk met rijden, je moet het jezelf gewoon in je kop stampen en elke minuut een keer jezelf afvragen: zit ik recht?

Ook naast het paard doe ik oefeningen, ik ga net op de andere kant zitten dan dat ik normaal zit. Zo kom je ook wat meer in balans


Ik druk inderdaad mijn linkerhak ook verder uit dan m'n rechter (dat constateerde m'n instructeur Knipoog)

secricible

Berichten: 25667
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 19:08

zitlessen nemen, kheb ze vandaag gehad voor het eerst. Auw Auw Auw, mijn arme enkeltjes Boos! Maar je hebt er wel superveel aan.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

kootjuh
Berichten: 32
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:21

kijk naar het buitenste oortje dan ga je rechtopzitten, ik heb er ook last van en me instrucuteur gaf me deze tip! kijken of het helpt!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Patriesz, Fly_high, juval, LV19952, marion82, Melzazu, xxPaige en 12 bezoekers