Hoe vaak zadel en hoofdstel invetten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Hoe vaak zadel en hoofdstel invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 12:59

Hoe vaak moet je eigenlijk je zadel en hoofdstel invetten? Of moet je gewoon kijken wanneer het uitdroogd (en waarschijnlijk te laat zijn)is?

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:00

Ik doe het zeker 1 x in de maand. Houdt het lekker soepel en het blijft er mooier uit zien.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 13:02

oei 1 x per maand dat is best vaak
Laatst bijgewerkt door Horse_ op 29-09-04 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Milka

Berichten: 2112
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:02

Ik doe het ook 1 keer in de maand.
Weet niet of dit echt noodzakelijk is, maar zo blijft t idd lekker soepel en mooi.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:12

Ik ook 1 x per maand en soms zelfs 2 keer (maar dat is dan omdat ik op wedstrijd ga).

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:13

gouda schreef:
oei 1 x per maand dat is best vaak


hahaha!! Haha! ja, misschien wel. Ik smokkel ook wel eens hoor. Zoals van de zomer toen ik het heel druk had met werken heb ik het twee maanden niet gedaan. Terwijl dat heel stom was omdat ik het spul elke dag minstens twee uur gebruikte!
Maar Gouda, het kan nog erger: een duitse mevrouw had haar paard bij ons gestald voor de vakantie en zij haalde elke dag een doekje met vet over haar hoofdstel en zadel! Dat is pas echt vaak, of niet?!

Let wel: 1x per maand ben je in ieder geval de uitdroging voor he. Want als je daar op gaat wachten is het vaak toch wat te laat.. Misschien hangt het ook wel van de soort en kwaliteit leer af hoe vaak je het moet doen maar mijn spulletjes gedijen het best bij deze regelmaat. OK dan!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:16

Hangt ervan af; als je in de regen rijdt wordt het leer stug en zal je het eerder moeten invetten. Blijft het mooi droog, dan is het handig om regelmatig sowieso het sperriempje een likje te geven. Helemaal uit elkaar 1 x per 2 of 3 maanden. Dit geldt als je spullen goed onderhouden zijn. Bij nieuwe spullen of van stugge kwaliteit moet dat vaker.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:18

Ik doe het voor iedere wedstrijd helemaal goed.
En tussen door als ik n de regen heb gereden altijd met zadelzeep.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:19

1 keer in de maand met leervet
1 keer in de week met wonderolie
en als het vies is, door een bosrit dan doe ik het ff met zadelzeep
wonderolie is echt HET middel *LOL*

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:34

jee das echt vaak. Ik doe het inderdaad pas als je ziet dat het hard nodig is.....dom!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:41

ook hier 1x in de maand. Als alles erg nat is geworden soms een keer extra.

luuntje

Berichten: 13971
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:50

Ik doe het ook 1 x per maand. Maar ik moet erbij vertellen dat mijn paard altijd erg bezweet is na het rijden. Hoofd zit vol zweet en sjabrak kan gelijk de was in.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:57

Ik ben een muts.... ik doe elke dag na het rijden een vochtig doekje over mijn zadel en hoofdstel halen, dan bit even helemaal schoonmaken met sponsje, en dan hang ik het pas weg. Een keer in de week doe ik het goed met zadelzeep en met vet, dat is als het biv erg droog is buiten of erg geregend heeft, en als de omstandigheden gunstig zijn doe ik het een keer in de twee weken.. Een keer in de maand haal ik dan ook alles uit elkaar.
Een keer in het jaar gooi ik mijn hoofdstel in een bak met olie, die ik dan een paar uur in laat trekken. Ik doe dit alleen met mijn oude hoofdstel, om weer even een echte "oppepper" te geven.
Elke dag even een doekje erover is een kleine moeite, en vergeet niet dat zweet slijtage betekent.. het droogt er ook meer van uit...

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 22:26

Nou ik ga zaterdag mijn spullen maar eens mee naar huis nemen om te vetten dan. Ben bang dat mijn spullen anders niet oud gaan worden als ik het zo hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:41

Ik maak mijn hoofdstellen vrijwel dagelijks schoon. Nu moet ik wel zeggen dat dat hier gewoon op de grote hoop gaat, als ik alleen mijn eigen spullen zou moeten doen deed ik het ook minder vaak, ook uit tijdgebrek.

Invetten doe ik vrijwel nooit, beetje olie af en toe wel

In een bak met olie gooien is echt funest voor het leer. Niks erger dan die hoofdstellen waar je de olie uit kunt knijpen

Ik vind het een beetje vreemd om te stellen 'je moet 1x pw invetten'. Gewoon kijken of het nodig lijkt me Verward

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:00

Neuh, zoals ik al zei : het is afhankelijk van de omstandigheden, maar bij mij wordt het wel in ieder geval een keer per week helemaal schoongemaakt met zadelzeep.. Vetten doe ik alleen indien nodig. Mijn oude hoofdstel gooi ik een keer per jaar in olie, dan laat ik hem ook een dag of drie goed drogen op een droge plek (na helemaal uitgewreven te hebben) en vervolgens vet ik hem een maand of twee niet meer in.. Dan is ie super hoor! Niet te vet, maar het leer is weer lekker soepel..

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 14:06

TeamSpirit schreef:
1 keer in de maand met leervet
1 keer in de week met wonderolie
en als het vies is, door een bosrit dan doe ik het ff met zadelzeep
wonderolie is echt HET middel *LOL*

Ik ken dat niet die wonderolie waar kan je dat kopen?

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:24

Ik gebruik wel vaak zadelzeep, niet die oranje meuk, maar stubben. Daar wordt je spul heel mooi van. Verder gebruik ik Hamanol, en CarrDayMartin spray, conditioner is dat geloof ik. Ik maak het eens in de week schoon met zadelzeep, en ongeveer eens per drie weken hamanol of spray. Ik pak de Hamanol als het leer echt wat droog is.

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:33

Ik vet mijn hoofdstel 1x per week in. Dat is ook wel nodig als je dagelijks over het strand rijdt want zout en zand is funest voor leer. Verder spoel ik het zand eraf vooral van mijn Martingaal want sie zit helemaal onder.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:37

Zo te zien doe ik het véél te weinig. Haha!

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:39

Mijn zadelmaker zegt dat zo vaak poetsen heel slecht is hij zegt dat 3x in het jaar goed is...Ik heb gewoon babydoekjes ervoor. Gewoon als het er niet meer zo lekker uit ziet even een babydoekje erover halen en klaar is kees...

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:45

nouw dan ben ik niet zo goed voorme tuig Bloos!
een keer in de maand een doek met vet eroverheen terwijl het in elkaar zit. en dan 1 keer in de 2 maanden alles uuit elkaar en met zadelzeep en daarna olie.

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:27

Ik weet ook neit wat precies goed is. Mijn zadelmaker ging alleen het zadel van iemand opvullen en vroeg zo vet u het vaak in en zei zo ja en hij gelijk van ja dat kan ik zien het zadel is heel vet nog bij de naden. Hij zegt dat de naden er los van kunnen weken maar of dat klopt weet ik ook niet Verward

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:31

ik doe het 1x per maand met hamanol en af en toe tussendoor met lederdressing

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 17:09

1 keer per 2 maanden, helemaal uit elkaar, en dan eerst met zadelzeep en dan invetten met lederolie (zadel en hoofdstel)
en het bit maak ik gewoon standaard schoon, elke keer na het rijden