Wát is nu eigenlijk een zádel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Wát is nu eigenlijk een zádel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 19:53

Of, anders geformuleerd: wat maakt een zadel tot een zádel?
Waar houdt een barebackpad op en waar begint een zadel?

Ik hel er nu zelf naar dat eigenlijk alleen het aanwezig zijn van een 'pommel' en 'cantle' de onderscheidende criteria zijn.
Stijgbeugels kunnen ook aan een pad zitten en boomloze zadels hebben geen boom om maar wat te noemen.

Wie heeft er een helder idee?

www.homocaballus.net


Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:55

hehe dit vindt ik net zo'n vraag waarom een tafel nou tafel heet Tong uitsteken
ik vind dit wel een leuke vraag en ga ook zeker terug lezen wat de andere mensen nou voor uitleg geven Tong uitsteken

Beter een pony die steigert, dan een paard dat weigert.
....

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:01

Een zadel is voor mij iets waardoor het makkelijker en comfortabeler is om voor de mens om op een paard te zitten.

Emilia

Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:06

RanouK schreef:
Een zadel is voor mij iets waardoor het makkelijker en comfortabeler is om voor de mens om op een paard te zitten.



Goed antwoord!Mee eens!

Glenn M1+11 :)


muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:16

nee, een zadel is er voor bedoeld om het gewicht van de ruiter glijkmatig te verdelen over de paardenrug..

start paardensport Zie profiel voor meer info

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:25

Een zadel is iets waardoor het voor de mens makkelijker en comfortabeler wordt om een paard te rijden, en voor het paard (hopelijk) comfortabeler wordt om de ruiter te dragen. (dmv drukverdeling)

Zoiets Verward

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:29

Een zadel is bedoeld om de ruiter meer in balans, comfortabeler te laten zitten, maar ook om de ruiter te helpen in een onafhankelijke zit te zitten aangepast aan de tak van de sport die de ruiter uitoefent.
Daarbij is het zadel ook bedoeld om het rijden aangenamer te maken voor het paard, de druk wordt zo gelijkmatig verdeeld zodat pijn aan de rug hopelijk voorkomen wordt en de schokken opgevangen worden.

Elk zadel heeft een andere vorm en bouw wat naar smaak en tak van de sport gekozen kan worden door de ruiter.

Kanzi
Berichten: 2655
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:46

Eerlijk gezegd vind ik een boomloos zadel zoals de barefoot meer een hele luxe barebackpad.... Lachen

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 00:33

Alles met een boom vind ik een zadel.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:58

Haha, Van Dale heeft er ook wel een originele omschrijving voor:

"precies op de rug van een rijdier passende zetel voor de berijder,
gewoonlijk van leer"

Ik vind het maken van een onderscheid tussen boomloze 'zetels', bareback 'zetels' en 'de gewone zetels' compleet overbodig. Voor mij zijn dat allemaal zadels. Dus ik sluit me in die zin wel aan bij Van Dale.

Waar jij de grens trekt, moet je maar voor jezelf beslissen.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-04 13:15

Overbodige vraag???
Hm... aan de ene kant roepen hier Bokters dat een zadel een zadel is als het aan structurele finctionele eisen voldoet als gewichtsdistributie en aan de andere kant is alles waar je op zit, dus een deken een zadel.
Redelijk fundamenteel lijkt míj; is een pad nu een zadel of een boomloos zadel geen zadel?

Kijk ík vind dat een zadel aan een aantal minimale functionele eisen moet voldoen, maar dan zijn er aardig wat producten op de markt die simpleweg geen zadel zijn maar die toch onder die naam verkocht worden.

Als je het geen interessant punt vind of er je hersens niet over wil laten struikelen, dan blader je toch lekker door Ík vind een zadel een sleutelonderwerp en de vraag knap fundamenteel...

www.homocaballus.net

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:24

Als het ruggengraat- en schoftvrijheid heeft mag het een zadel heten, vind ik Lachen

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 10:11

Huertecilla schreef:
Overbodige vraag???


Ja, want wat je ook in de verzameling 'zadels' plaatst en wat niet, je gedrag of je visie voor andere zaken zal er niet of nauwelijks door veranderen.

De vraag lijkt me niet zo fundamenteel, eerder bijkomstig.

Er zijn zoveel echt fundamentele vragen in deze wereld die niet mensen niet kunnen, durven of willen gestellen. Over dat soort fundamentele vragen kan ik wel eens een nachtje wakker liggen.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Daimo, Fientj, marga1 en 38 bezoekers