weloverwogen een paard kopen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dizzy01
Berichten: 282
Geregistreerd: 25-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 20:26

FlyingHigh schreef:
Peter, ook ik heb eens een weekendje erg dicht bij Ton meegemaakt (uhm, niet tttteeeee close, please!!!)......zijn rijstijl kan hij niet aanpassen, dat komt nooit goed, dat hij andere capaciteiten bezit, kan ik me wel voorstellen. Niet meerijden op zijn eigen georganiseerde wedstrijd is reglementair vastgelegd als het een off. amerikaanse wedstrijd is (AQHA of NRHA?).

ik ken iemand die heeft een paard gekocht wat getraint is door tom de rooy.
zij hebben 2 jaar lang over gedaan om een keer rustig op het paard te gaan zitten en dat het paard ook rustig werd,
dat paard was zo bang om fouten te maken en als ze dat deed dan kroop ze helemaal ik elkaar.is dat nu iemand die mag trainen,dat kan tog niet,dat noem ik niet iemand met capaciteiten,jullie wel,
groetjes



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:33

Tja MDLCP, ik heb het bepaald niet op ToN's rijstijl. Maar wat je nu beschrijft getuigt ook wel van absolute stupiditeit bij het paardenkopen.... daar kun je Ton toch moeilijk de schuld van geven...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:38

Sonja schreef:
Tja MDLCP, ik heb het bepaald niet op ToN's rijstijl. Maar wat je nu beschrijft getuigt ook wel van absolute stupiditeit bij het paardenkopen.... daar kun je Ton toch moeilijk de schuld van geven...
Waarom is het stupide om een paard te kopen dat door Dhr de Rooij is getraind? Hij heeft doorgaans schitterende paarden met fantastische bloedlijnen op stal staan, en waar hij ze iedere keer vandaan haalt...ik heb die contacten iig niet.
En dit verhaal is niet de eerste dat ik hoor, over paarden die geintimideerd bij hem vandaan komen....

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 07:36

Cassidy schreef:
Waarom is het stupide om een paard te kopen dat door Dhr de Rooij is getraind? Hij heeft doorgaans schitterende paarden met fantastische bloedlijnen op stal staan, en waar hij ze iedere keer vandaan haalt...ik heb die contacten iig niet.
En dit verhaal is niet de eerste dat ik hoor, over paarden die geintimideerd bij hem vandaan komen....

Hoho Cassidy, je legt me dingen in de mond die ik niet zeg.
Ik zeg dat wat MDLCP schrijft getuigt van stupiditeit bij het paarden kopen. Als jij een paard koopt waar je vervolgens twee jaar lang over doet voor je er eens rustig op kunt zitten, dan heb je gewoon een stomme aankoop gedaan (OF je moet een veulen gekocht hebben Haha! ). Ik schrijf toch juist dat je daar Ton niet de schuld van kan geven????? (LEZEN dus, is handig op I-net...)
Betreffende koper heeft dus gewoon niet verstandig aangekocht, want hoe heeft hij/zij dan proefgereden?


PS Grappig dat hij nu ineens DHR. de Rooy heet. Volgens mij mogen we wel Ton zeggen hoor Tong uitsteken

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 08:19

Sonja, ik kan het ook niet helemaal volgen.
Misschien is het niet alleen LEZEN maar ook een manier van SCHRIJVEN. Hyper!
Iedereen koopt een paard wat niet perfect is, paarden die geen veulen meer zijn, zijn ook geen onbeschreven blad meer.
Dus als er scheldwoorden tussen de mooie teksten van dit paardenblad staan hoef je nog geen slechte aankoop gedaan te hebben (dat is er ook eentje om te LEZEN Bloos )

De pony van Bente was ook zo'n geval; een SUPER kinderpony! Maar bang van grote mensen.....vreselijk gewoon! Kinderen konden alles met haar doen maar zodra wij in de buurt kwamen verstarde ze gewoon en in al die jaren dat ze hier heeft gestaan is dat er nooit helemaal uit gegaan.....a l t i j d bang....heel zielig Ach gut
We hebben er van alles mee gedaan om het leven dragelijker voor haar te maken; Bach, freestyle, masssage, Bioscan, dierentolk, etc.
Kun je nagaan wat dat arme beestje mee had gemaakt Misselijk

En had ik een slechte aankoop gedaan??/ In tegendeel, ze heeft mijn kinderen met alle geduld van de wereld geleerd om vertrouwen te hebben in paarden, heeft er mee rond gesjouwd, kar vol met kinderen rond getrokken, hindernissen gesprongen, optochten gelopen, noem maar op.
We hadden ons geen betere pony kunnen wensen.....

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 08:31

Kornelius schreef:
Nu staan de foto's woensdag-vrijdager op bij jankan.nl Cheese!
Hé meiden, niet vechten! Straks wordt het in de westernwereld, hoe klein en 'gezellig' hij nu nog is, ook haat het nijd net als bij die dressuurmutsen! Bloos! Dat willen wij niet want dat is namelijk één van de redenen waarom wij WN'ers voor het western gekozen hebben.

Ik wil nu echt die foto's wel eens zien hoor! Ben zo benieuwd! Cheese!

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 08:32

Vera,ik kan Sonja wel volgen, onze eerste aangekochte paarden staan nu ook lekker achter het huis om gewoon paard te zijn. Los van het feit dat deze dieren voor ons de beste paarden zijn, zou ik hen nooit gekocht hebben met het verstand wat wij er nu van hebben.
Kortom, ook wij waren ooit die sukkels die zonder verstand er van hebbende, paarden gingen kopen.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 08:40

DJ, we vechten niet hoor Clown Sonja en ik kennen elkaar al een paar jaar en kunnen best een verschillend inzicht hebben zonder ruzie te maken...

Peter, het hangt er vanaf waar je belang ligt als je het paard koopt. Wat ik probeer te zeggen is dat die kinderpony een gebrek had en toch de beste pony van de wereld was, absoluut geen aankoop waar ik spijt van had want ik wist dat ze dat probleem had.
Ik vind het dus een beetje kort door de bocht om te stellen dat die angst meteen een slechte aankoop is geweest.

Persoonlijk houd ik wel van een gokje als ik een paard koop en meestal pakt dat goed uit. Dus koop ik vaak een paard waar "iets" mee is wat in mijn ogen dan een oplosbaar probleem is.
Wie weet hebben die mensen van die Ton de Rooij-Quarter ook wel gedaan...

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:20

vera"]
Peter, het hangt er vanaf waar je belang ligt als je het paard koopt. Wat ik probeer te zeggen is dat die kinderpony een gebrek had en toch de beste pony van de wereld was, absoluut geen aankoop waar ik spijt van had want ik wist dat ze dat probleem had.
Ik vind het dus een beetje kort door de bocht om te stellen dat die angst meteen een slechte aankoop is geweest.
[/quote]

Het belang is natuurlijk het juiste woord in deze. Dat wij begonnen met paarden aanschaffen, was het enige belang, dat wij onze dochter haar eigen haar eigen pony gunde, niet meer en niet minder. Jij geeft nu in deze aan dat jij wist dat ze dat probleem had. Het enige wat ik toen wist, is dat het paardje stippen had. Het is niet kort door de bocht om te stellen dat 90% van de ouders die het eerste paard aanschaft voor één van hun kinderen, dat eigelijk als een kip zonder kop doen. Ik heb geen spijt van die aankoop, het is ons mooiste paardje. En dat ik er daarna nog drie zo gekocht heb, vertelde meer over mij, dan van die gene waar ik hen van gekocht heb.

[quote="vera schreef:
Persoonlijk houd ik wel van een gokje als ik een paard koop en meestal pakt dat goed uit. Dus koop ik vaak een paard waar "iets" mee is wat in mijn ogen dan een oplosbaar probleem is.
Wie weet hebben die mensen van die Ton de Rooij-Quarter ook wel gedaan...


Euh, gok jij zeker beter dan dat ik dat gedaan heb. Zij vreten mij arm, zij schijten de boel vol, hoefsmid, dierenarts, oh ja zij moeten ook een deken om enz enz. Maar goed, het zijn mijn kinderen geworden. Zins dien, ben ik gestopt met gokken.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:28

Jij geeft aan dat je als leek een paard hebt gekocht, was je wijzer geweest had je het anders gedaan.
Sonja stelt dit:
Citaat:
Maar wat je nu beschrijft getuigt ook wel van absolute stupiditeit bij het paardenkopen....

Dat geldt natuurlijk niet bij een ingecalculeerd probleem.

Citaat:
Euh, gok jij zeker beter dan dat ik dat gedaan heb. Zij vreten mij arm, zij schijten de boel vol, hoefsmid, dierenarts, oh ja zij moeten ook een deken om enz enz

Heee, doen ze dat bij jou ook al?? Bij mij thuis is het niet anders!
Hebben ze een leuke uitspraak voor; ...zint eer ge begint..... Party!!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:28

Het eerste paard dat je koopt, koop je over het geheel genomen met je hart. Ik zag B'elanna staan en wist dat zij het moest worden. Wat ik wilde doen in de sport, had ik echt nog nooit over nagedacht.

Of ze wel geschikt was voor mij, had ik nog nooit over nagedacht. Ik wilde gewoon dat paard. En zo eindig je vier jaar later met een voor dressuur zeer geschikte niet al te makkelijke merrie toch in de westernsport. Ik heb veel geleerd van die jaren. Ik ben nog steeds gek met mijn paard. Ze gaat ook nooit meer weg. Maar als ik toen had geweten wat ik nu weet, dan had ik een quarter gekocht. Maar jah... TOEN had ik nog nooit een westerngereden paard van dichtbij gezien Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:37


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:54

Dat is inderdaad altijd zoooo moeilijk! Als je echt gek van een paard bent maar met de wetenschap die je nu had, had je dat paard nooit gekocht...
Toch heb ik de paarden dan altijd verkocht (hard he Bloos ).
Het hebben van een paard is een dure hobby en daar wil ik dan 100% lol in hebben.
Als ik een paard heb wat qua karakter helemaal niet aansluit bij mij of wat qua mogelijkheden het niet in zich heeft dan besteed ik een hoop geld en heb toch niet wat ik graag wil.
Niet eerlijk tegenover mijzelf maar ook niet tegenover mijn paard. Ik ga dan dingen vragen die niet kunnen en raak gefrustreerd.
Ik vind ook dat ik niet de enige ben die goed voor een paard kan zorgen dus als ik dan iemand vind die met dit paard wel een goed gevoel heeft dan wordt deze verkocht.

Maarrrr, ook dat heeft grenzen!
Digger gaat bv. noooit meer weg! Super karakter en heeft in zich wat ik van een paard verwacht.
Zal ik in de toekomst dingen tegenkomen die niet gaan zoals ik had verwacht dan leg ik mij daar rustig bij neer want hij heeft zoveel te bieden wat wel leuk is dat het voor mij nieteens een overweging is om hem te verkopen.

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:58

DJQuarter schreef:
Hé meiden, niet vechten! Straks wordt het in de westernwereld, hoe klein en 'gezellig' hij nu nog is, ook haat het nijd net als bij die dressuurmutsen! Bloos! Dat willen wij niet want dat is namelijk één van de redenen waarom wij WN'ers voor het western gekozen hebben.



Hoe bedoel je dat nou weer Verward in het western wereldje komt net zoveel haat en nijd voor als in de rest van de paardewereld !

Erg kortzichtig lijkt me sorry hoor zie eens naar wat je opschrijft zo zaai je juist verdeeldheid in de paardenwereld!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:04

Je kunt je ook neerleggen bij het feit dat sommige dingen niet kunnen Vera. Dat doe ik (meestal tenminste). Juist omdat mijn paard qua karakter zo ontzettend goed past inmiddels. Juist omdat er dagen zijn dat ik maar hoef te denken wat ik wil en zij doet het. Juist ook omdat er dagen zijn dat Lan haar eigenwijze kop erop zet en ik weer hard moet werken om voor elkaar te krijgen wat ik wil. Zelden omdat ze het echt niet kan. Ik vraag (gezien haar bouw) geen waanzinnige stops of spins of zo. Dat zou ze niet kunnen. Maar een net begin van een spin kan ieder paard, ook een dressuurgefokt slagschip. En ik kick op de momenten dat dat dus wel lukt.

En op het moment dat ik echt tegen de grenzen van mijn paard in de westernsport aanloop....Dan kan ik altijd nog dressuur gaan rijden Lachen (ik hoop dat dat nog een poosje duurt hihi).

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:05

Ik ben weer het bokt bijster.!!!!??????????

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:11

Ik heb mijn paard indertijd niet bewust gekocht om er western mee te gaan rijden. Dat kwam pas toen ik hem al had en bedacht dat ik dat ooit nog es wilde leren. Had geen flauwe notie van het hoe en wat wist eigenlijk alleen een klein beetje wat reining was, in de rest ben ik me toen pas gaan verdiepen Clown
Mijn tink bleek een lot uit de loterij in alle opzichten, die gaat ook nooit meer weg! Hoever we komen met 'm zie ik wel, er zit in elk geval nog vanalles in dus aan ons plafonnetje zitten we nog niet.

Mocht er ooit wat met 'm gebeuren (afkloppen....!!) dan zal ik wel heel erg bewust op zoek gaan naar een paard geschikt voor datgene wat ik wil.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:15

GoedVetMan schreef:
Ik ben weer het bokt bijster.!!!!??????????

Gewoon negeren *LOL*

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:17

Anya schreef:
Je kunt je ook neerleggen bij het feit dat sommige dingen niet kunnen Vera.

Is niet mijn sterkste karaktereigenschap....helaas...
Maar zoals ik al schrijf; bij Digger zal ik dat zeker wel doen omdat hij, net als jouw paard, zoveel te bieden heeft dat ik me daar absoluut tevreden mee stel.

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:26

stormpje schreef:
Hoe bedoel je dat nou weer Verward in het western wereldje komt net zoveel haat en nijd voor als in de rest van de paardewereld !

Erg kortzichtig lijkt me sorry hoor zie eens naar wat je opschrijft zo zaai je juist verdeeldheid in de paardenwereld!


Ik zeg gewoon zoals het is en ben helemaal niet uit op een conflikt of een zwaar gesprek hierover. Cool
In de westernwereld is het sfeertje wel degelijk anders...

Verdeeldheid in de paardenwereld wordt niet door mij veroorzaakt hoor, dat is er allang. Dus ik vind jou eigenlijk een beetje kortzichtig... Clown

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:52

MDLCP schreef:
zij hebben 2 jaar lang over gedaan om een keer rustig op het paard te gaan zitten en dat het paard ook rustig werd,
dat paard was zo bang om fouten te maken en als ze dat deed dan kroop ze helemaal ik elkaar.


Ik heb ook zo een paardje staan (ik weet niet door wie opgeleerd want ze was 6 toen ik haar kocht van een handelaar die haar naar de slacht wou brengen want ze was super super gevoelig en daardoor maar voor zeer weinig mensen als rijpaard bruikbaar).
Ze reageerde zo vlug op elke minime hulp die werd gegeven dat je geen enkele fout kon/kan maken bij het rijden. Even met je been tegen haar huid en ze versneld even naar achter leunen (en benen vooruit, ik ben nu geen westernruiter maar door dit gegeven denk ik dat zij wel western gereden is) en ze stond stil. allemaal zeer verwarrend voor een niet zo stabiele ruiter dus.
Ik wou haar een 2de kans geven en leren mensen te vertrouwen maar dat ging er maar zeer langzaam in. Ze wil zo graag alles goed doen en loopt bijna nooit ontspannen. Eergisteren was de eerst keer in 1 jaar tijd dat ik haar aan lange teugel heb kunnen laten draven terwijl ik zacht met mijn been tegen haar huid steek en ze niet versnelde.
Ik kan niet zeggen dat ze slecht geleerd is want ze doet alles zeer gevoelig en er is niets dat ze niet zou doen voor je maar de angst bij dit dier is zo triestig.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:00

Anya schreef:
Het eerste paard dat je koopt, koop je over het geheel genomen met je hart. Ik zag B'elanna staan en wist dat zij het moest worden. Wat ik wilde doen in de sport, had ik echt nog nooit over nagedacht.

Of ze wel geschikt was voor mij, had ik nog nooit over nagedacht. Ik wilde gewoon dat paard. En zo eindig je vier jaar later met een voor dressuur zeer geschikte niet al te makkelijke merrie toch in de westernsport. Ik heb veel geleerd van die jaren. Ik ben nog steeds gek met mijn paard. Ze gaat ook nooit meer weg. Maar als ik toen had geweten wat ik nu weet, dan had ik een quarter gekocht. Maar jah... TOEN had ik nog nooit een westerngereden paard van dichtbij gezien Lachen

Vervang western door dressuur en vice versa en je hebt het verhaal van pride en mij Tong uitsteken
En pride is mijn eerste appaloosa maar ook zeker de laatste. Eigenlijk is het ook niet echt 'mijn' ras. Toen ik destijds een paard wilde kopen ging ik op zoek naar een zwartbont dressuurpaard...................
Mijn 2e paardje porsche heb ik daardoor juist weer zeer weloverwogen gekocht. Dat heb ik dan wel weer geleerd.
Pride heb ik inmiddels gebombardeerd tot knutselpaard. Met hem probeer ik alles uit, van voeding tot training tot schilderen, noem maar op. Dus echt als leerpaard zie ik hem. En die bagage kan ik dan mooi weer gebruiken voor o.a. porsche en de rest van de paarden.
( en idd als de dressuur te hoog voor hem gaat worden kunnen we het altijd nog weer proberen in de westernsport Clown )

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:02

hahaha als ze nu die eigen paard regel laten vallen dan kunnen we voor de wedstrijden altijd nog ruilen van paard Cornelie Clown

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:04

Anya schreef:
hahaha als ze nu die eigen paard regel laten vallen dan kunnen we voor de wedstrijden altijd nog ruilen van paard Cornelie Clown

ALLEEN tijdens de wedstrijden dan hoor................... Clown
( want pride gaat echt niet levend bij mij weg Bloos )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:37

Peter omschrijft goed wat ik bedoel.

Ook nav enkele PB's die nu in mijn PBbox zitten, van mensen die niet openbaar willen reageren:

Ik ben het dus ABSOLUUT NIET eens met de manier waarop Ton zijn rijstijl (danwel het ontbreken daaraan) heeft laten zien op het NK (en andere wedstrijden).
Over zijn trainingsmethoden zeg ik niets, want die ken ik niet. Ik vind ook dat in PB genoemde voorbeelden van mensen er in DIT GEVAL niet toe doen, omdat het daar niet over ging.

Wat ik zeg, is als je een paard koopt van persoon A (misschien ligt het zo minder gevoelig? Haha! ) waar je 2 jaar voor nodig hebt om er fatsoenlijk op te kunnen gaan zitten, je gewoon stomweg een domme aankoop gedaan hebt.
Tuurlijk KAN het de schuld van de verkopende partij zijn dat dat beest zo gestoord/bang/onzeker/brutaal of wat dan ook is dat jij er 2 jaar niet op kunt komen. Maar het KAN ook zo zijn dat verkopende partij het dier zo bemiddelt voor een klant of weet ik wat voor reden. Dat was in genoemde verhaal NIET bekend. Waar is je verantwoordelijkheid als koper dan? Je test dat beest toch uit mag ik hopen?
En DUS gaat het me te ver om dan de verkopende partij, persoon A of Ton de Rooy (mij een zorg) hiervan de schuld te geven. Als koper moet je gewoon je kop erbij houden en een verstandige aankoop doen. En dan niet achteraf zeiken op de verkopende partij.

Het gaat me dus (veel!) te ver als ik per PB aangesproken wordt op het feit dat ik hier advocaat van de duivel speel (en dat lijkt hier zelfs letterlijk zo te zijn).
Want JA, dat doe ik IN DIT GEVAL ook, omdat het hier stomweg gaat over de AANKOOP van een paard. En niet over trainingsmethoden, rijstijl of ander schunnig gedrag van Ton, want dat boeit me IN DIT GEVAL stomweg niet.



Overigens vind ik dat de naam van Ton hier dusdanig door de bagger gaat dat hij minimaal geattendeerd moet worden op de topics op dit forum. ALS hij dan vindt dat hij zich moet verdedigen of wat dan ook, dan heeft hij daar in ieder geval de kans voor.
Ik stel voor dat een moddie hem even een mailtje stuurt met een link naar dit topic en die over het NK. Ik geef wel even een ram op de TEM-knop.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers