walnoten schillen giftig voor paarden?¿?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mellylover

Berichten: 438
Geregistreerd: 23-07-04

walnoten schillen giftig voor paarden?¿?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 16:41

zijn de schillen van walnoten giftig voor paarden ?

ik hbe wel eens gehoord dat dat wel het geval is! maar mijn pony staand in een wei naast een walnoten boom. ik heb dat stuk om de boom nu even ofgezet. Maar is vroeg me dus af of de schil van de noot giftig is?


mellylover

Berichten: 438
Geregistreerd: 23-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 16:42

sorry van de fouten Bloos ik typte een beetje te snel

mellylover

Berichten: 438
Geregistreerd: 23-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 19:23

weet niemand het Verdrietig ?¿?¿
jammer

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:26

volgens mij wel..
zou ze dus niet geven

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:28

Ze eten het niet, dus er moet wel iets mis met zijn.


DubbelFun

Berichten: 88477
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:50

Wat voor een walnoten zijn het. Ik ken de Nederlandse benaming niet zo, maar op een Amerikaanse site wordt er regelmatig gewaarschuwd voor Black Walnuts. Die zouden idd zeer giftig zijn.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:57

Weet het niet; maar zou het zekere voor het onzekere nemen. Goed dat je het afgezet hebt.

Kornelius

Berichten: 358
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: pfalzdorf (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:24

Onze paarden staan onder een walnotenboom. Wij hebben gehoord dat het niet gezond is als de paarden er veel van eten, dus 's ochtends harken we de walnoten bij elkaar en nemen ze mee. Maar overdag valt er ook wel eens wat en die eten ze op. Daar hebben ze geen last van. Dus supergiftig zijn ze niet. Ik heb niet gehoord van die black walnuts. Dat zijn de onze blijkbaar niet. Lachen

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:06

ik had eerder mijn paarden in een wei staan waar ook een walnotenboom in stond. Ik heb ze nog nooit een schil of blad zien eten, dus ik denk dat ze het gewoon niet eten. Wanneer ze dat toch gedaan hebben, hebben ze er niets van gekregen.
Ik denk juist dat het een goede boom is die voor schaduw kan dienen in een wei. (wilgen iig niet! Mijn paardjes hebben nu al mijn 20 wilgenboompjes vermoord door er de bast vanaf te eten)

gediplomeerd zadelpasser / zadelmaker www.oldehietmoat.nl
* Saint Idus v/d Olde Hietmoat 22/5/'09 TE KOOP

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:12

Bedoel je dat viezige laagje rond de noot zelf? Ik heb ook begrepen dat dat zeer zeker niet gezond is, ook niet voor mensen.

Wij hebben ook notenbomen in de wei staan, maar Starlight raakt het niet aan, dus zou goed kunnen dat het giftig is. Weet het verder ook niet eigelijk.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 14:22

Walnoten zijn niet goed, het zou zelfs giftig kunnen zijn. Dat laatste weet ik niet helemaal zeker, maar wij zetten braaf een stuk in de wei af zodra ze beginnen te vallen.(nu dus)

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 14:38

Dat kan ook nog natuurlijk!

gediplomeerd zadelpasser / zadelmaker www.oldehietmoat.nl
* Saint Idus v/d Olde Hietmoat 22/5/'09 TE KOOP

mellylover

Berichten: 438
Geregistreerd: 23-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-04 16:00

Kornelius schreef:
Onze paarden staan onder een walnotenboom. Wij hebben gehoord dat het niet gezond is als de paarden er veel van eten, dus 's ochtends harken we de walnoten bij elkaar en nemen ze mee. Maar overdag valt er ook wel eens wat en die eten ze op. Daar hebben ze geen last van. Dus supergiftig zijn ze niet. Ik heb niet gehoord van die black walnuts. Dat zijn de onze blijkbaar niet. Lachen


alles weg harken haha goed idee OK dan!
aleen iemand zij dat ze er ni van eten .. nouw dat is eigenlijk het probleem ze eet er wel van ..
Scheve mond

DubbelFun

Berichten: 88477
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 16:08

Citaat:
BLACK WALNUT (Juglans nigra) – Black walnut is a large tree growing in rich forest soils throughout Ohio. Leaves are alternate and are pinnately compound with numerous toothed leaflets. The twigs have a characteristic chambered pith. Black walnut fruits consist of a nut surrounded by a thick husk and do not split open when ripe.

The toxic phenolic compound, juglone, is found in the bark, wood, nuts, and roots of black walnut. Horses are primarily affected when exposed to shavings that contain black walnut wood. Shavings contaminated with less than 20% black walnut can cause poisoning in 24 hrs. Affected horses exhibit depression, lethargy, laminitis, distal limb edema, and increased temperature, pulse, respiration rate, abdominal sounds, digital pulse, and hoof temperature. Consumption of the shavings may also cause signs of mild colic. Symptoms usually disappear within a few days after shavings are removed.

Horses on pasture may show mild respiratory signs from pollen or fallen leaves.

Afbeelding

Er kunnen zich dus lichte ademshalingsmoeilijkheden voordoen door het eten van de vruchten of de bladeren.
Daarentegen is het gebruik van het hout van de boom in houtkrullen een absolute afrader.
Ook het eten van de bast van de boom moet worden voorkomen.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 16:10

Niet van eten??? Mijn oude pony at ze dus wel. Takken hoger afgezaagd, stond ie gewoon op zijn achterbenen er van te eten, zag er heel stom uit!

mellylover

Berichten: 438
Geregistreerd: 23-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-04 16:16

Sugarmiss schreef:
[image]

Er kunnen zich dus lichte ademshalingsmoeilijkheden voordoen door het eten van de vruchten of de bladeren.
Daarentegen is het gebruik van het hout van de boom in houtkrullen een absolute afrader.
Ook het eten van de bast van de boom moet worden voorkomen.


okeej Scheve mond
super bedankt !

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 07:23

Unity schreef:
Niet van eten??? Mijn oude pony at ze dus wel. Takken hoger afgezaagd, stond ie gewoon op zijn achterbenen er van te eten, zag er heel stom uit!


Heeft je pony er ooit iets aan overgehouden? Ziek, diarree, of zoiets?

gediplomeerd zadelpasser / zadelmaker www.oldehietmoat.nl
* Saint Idus v/d Olde Hietmoat 22/5/'09 TE KOOP

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 07:26

Ik heb ook weleens schillen in de wei liggen, hoe ze daar ooit zijn gekomen weet ik niet want ik heb zo'n boom niet in mijn wei Verward
Maar bij mij eten ze het niet op...

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:14

yarka schreef:
Heeft je pony er ooit iets aan overgehouden? Ziek, diarree, of zoiets?


Weet niet precies. Ik was toen nog best jong.

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 07:13

Volgens mij valt het wel mee, bij mijn oom en tante staat ook een walnotenboom in de wei. En zij zijn toch mensen die hun hele leven al in de paarden zitten. Als het gevolgen zou hebben voor de paarden was die boom al lang weg geweest.
Ik maak me er niet zo'n zorgen over.

gediplomeerd zadelpasser / zadelmaker www.oldehietmoat.nl
* Saint Idus v/d Olde Hietmoat 22/5/'09 TE KOOP


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mizsz_Kitty en 38 bezoekers