[AR] Menners & Hartslagmeters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

[AR] Menners & Hartslagmeters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 13:10

hallo!
zijn hier ook menners die ervaring hebben met een hartslagmeter?!?
en hoe is jullie ervaring ermee?!
alvast bedankt OK dan!
miek


Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:33

Er heeft wel eens een artikel over in de Mensport gestaan. Zal eens kijken of ik die kan vinden. Er zijn inderdaad een aantal menners die ze gebruiken. Ik zie zelf niet echt het nut ervan in. Het gaat toch om het totale plaatje (zweten, ademhaling enz) om de conditie en toestand van je paard te bepalen.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 13:39

jaaah het artikel vanuit de mensport ken ik!

Wie vecht kan verliezen. Wie niet vecht heeft al verloren

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:00

Ik heb er geen ervaring mee en ik heb ook nog nooit iemand ermee gezien, eerlijk gezegd.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:55

Een kennis van ons heeft dit een aantal jaar toegepast. Met wedstrijden én met trainingen. Dit deden ze volgens mij toen meer om te kijken of het echt werkte, dus soort proeven voor de fabricant.
Het was wel leuk om die uitdraaien te zien, dan kon je precies zien hoe de trajecten waren, en hoe de pony zich inspande tijdens de hindernissen.

Maar ik denk niet dat het wat toevoegt, want als je aan het rijden bent merk je het goed als je pony zich hard moet inspannen of juist niet.

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:54

Ik heb er nog nooit van gehoord. Heb ze ook nog nooit gezien, bij mensen ofzo die het gebruiken. Hetzou zowiezo nix voor mij zijn, je kunt toch zo zien hoe je paard zich moet inspannen Lachen

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 22:09

ik rijd endurance en aangespannen. voor de wagen heb ik nog geen hartslagmeter gebruikt. dit is ook een duur grapje. je moet en een hartslagmeter hebben. en een apparaat dat het singaal van de hartslag doorgeeft naar de bok. die afstand is namelijk meer dan het bereik van de normale ontvanger. een hartslagmeter is een soort van controlle middel. aan de hand van de waardes kan je zien of je paard echt wel zo goed getraind is als jij denkt en vind.
in de mensport vind ik het ook niet echt nodig... ja mischien in de zware marathon of mendurance.
maar in de echte endurance is het een heel handig hulpmiddel.

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:37

Sjonniej schreef:
Maar ik denk niet dat het wat toevoegt, want als je aan het rijden bent merk je het goed als je pony zich hard moet inspannen of juist niet.


Natuurlijk merk je het wanneer je paard zich hard moet inspannen. Maar met zo'n hartslagmeter kun je ook zien hoe snel je paard herstelt na inspanning. Hoge waarden bij inspanning zijn niet zo verontrustend, dat kan een paard wel hebben (zolang je maar niet continu met -te- hoge waarden blijft rijden). De hersteltijd - dus na inspanning terug naar normale waarden - is van groter belang, deze geeft een goede indicatie van de conditie. Een hartslagmeter is een heel handig hulpmiddel om achter die hersteltijd te komen, die 'lees' je namelijk niet zomaar af aan je paard.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers