[NH] discussie: welke 'methode' is echt NH?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:58

Hoi Roos, Dit wordt een lange discussie, hoor. Knipoog
Citaat:
Ik heb het idee dat als je je paard programmeerd (of africht) je een dier creëert met knopjes.

Dat klopt. Maar is dat erg? Ik vind het persoonlijk heel erg handig dat ik een paard niet elke dag opnieuw hoef in te rijden.

Citaat:
Dat je dus een paard krijgt wat niet meer reageert zoals het in de natuur zou reageren.

Ze leven niet in de natuur en de omgeving waarin gedomesticeerde paarden wonen vraagt om een andere reactie dan in de natuur. Ik zou niet willen dat mijn paard elke dag wegrent voor al het verkeer, geen muesli en biks meer lust, door de sloot of over het draad gaat omdat er een ander paard over de weg voorbij komt enz. Dat vind ik veel te vermoeiend en bovendien zeer gevaarlijk. Het zou 'de lol van een paard houden' er helemaal afhalen.

Ook voor het paard zou het een onhoudbare situatie opleveren: het zou dodelijk gestressed raken door (soms eenzame) opsluiting in een cel (box) of weiland. Zelfs gedomesticeerde paarden hebben moeite met de meeste wijze van huisvesting. Lachen Een paard hebben dat alleen reageert zoals het in de natuur zou reageren is een utopie. Je zou er niets mee kunnen, dus waarom zou je dan nog een paard willen? En wil zo'n paard jou wel? Ik denk van niet.

Citaat:
Bijvoorbeeld die oefening van Parelli dat je naar een hek wijst en dat het paard dan zijwaarts langs het hek gaat lopen. Dat is niet natuurlijk, dat is gewoon aangeleerd gedrag en heeft niets met paardentaal te maken (sorry dat vind ik nu krijg ik vast boze parelli mensen over me heen ).

Zoals jij het omschrijft is dit een voorbeeld van een paard dat te veel is doorgetraind en niet heeft leren wachten op de aanwijzingen van de trainer of een onervaren trainer heeft (laat het paard te veel anticiperen). Als je alleen maar naar het hek hoeft te wijzen en het paard gaat zijwaarts, dan is dat aangeleerd gedrag.

Maar aangeleerd gedrag is niet per defenitie slecht en het is ook niet onnatuurlijk. Als je doelt op de manier waarop Parelli deze oefening bedoelt, dan heb je niet begrepen waar het om gaat.

Citaat:
Als je hem deze oefening gaat leren (of inprogrammeren) zal ie het wel gaan doen, maar dan heb je het veulen JOU taal geleerd en dat lijkt me niet de bedoeling toch? Je wilt toch de taal van de paarden leren? Ik wel althans.


Zolang ik mijn oren niet onafhankelijk van elkaar kan bewegen, mijn oren niet allebei tegelijk naar voren kan steken (vriendelijkheid), op vier benen loop en met mijn staart kan zwaaien, zal ik andere manieren moeten zoeken om met lichaamstaal te communiceren. Want de taal van het paard zal ik nooit zo kunnen spreken. Het is een wisselwerking en omdat paarden wel gericht zijn op samenwerking gaan zij helpen zoeken naar wat de mens bedoelt.

De 'taal van het paard' leren houdt feitelijk in: je proberen te verdiepen in hoe zijn hele belevingswereld in elkaar steekt. Voor zo ver dat mogelijk is. Lachen Dus leren hoe zijn zintuigen werken, welke zintuigen voor het paard belangrijk zijn, welke behoeften een paard heeft en volgens welke principes hij het beste en het snelste leert. Je beseft daardoor hoe gevoelig en slim een paard is, en dat een paard een paard is en niet een product van de menselijke geest (antropomorfisme).

Als je dit allemaal weet, kun je daar in de training rekening mee houden. Je vraagt geen onzinnige of onredelijke (vanuit het paard zijn perspectief gezien) dingen meer. Kortom dan kun je het paard dus begrijpen (voor zover dat mogelijk is). Het paard begrijpt jou daardoor ook een stuk beter. Dat is paardentaal voor mij. Dus niet alleen de lichaamstaal-in-paardenjargon. Je weet dan bijvoorbeeld dat het paard zich nooit zal aanstellen (dat is immers absoluut geen zinnig gedrag voor een prooidier in de natuur: Kijk wolf, ik ben kreupel, ik heb pijn, zielig he? Pak je me nu niet, want ik ben immers zielig? Nee! De wolf denkt: Hé, da's een lekker makkelijk maaltje.)

Citaat:
Een echt paard vind ik een paard dat niet geprogrammeerd is. Een echt paard is een paard dat alleen reageert op ZIJN taal. En anders niet.
Levensgevaarlijk dus. Haha! Alleen reageert op ZIJN taal? Je bedoelt het misschien niet zo, maar het STAAT er WEL.

Citaat:
Als ie iets niet doet, komt dat dus niet omdat ie 'je in de zeik neemt', maar omdat je niet duidelijk bent.
Dat ben ik met je eens. Ik geloof ook niet dat een paard een mens 'in de zeik' kan nemen. Dat is natuurlijk gezien namelijk niet nuttig voor een plantenetend prooidier, zie boven.

Citaat:
Bijvoorbeeld: paarden die erg lastig zijn met longeren: ze komen de hele tijd naar je toe en willen niet op het rondje lopen, blijven stilstaan enz. Dit zijn vaak heel zuivere paarden! Tijdens het longeren zeg je namelijk tegen je paard met je lichaamshouding: kom maar! Terwijl je hem met de zweep voorwaarts jaagt. Heel tegenstrijdig voor een paard, daarom heb ik Lente nog nooit gelongeerd. Ik vind het geen goede oefening .

Dat hoeft niet een 'zuiver' paard (zoals jij het bedoelt) te zijn. Er zijn meer oorzaken dan jij noemt dat een paard naar binnen komt. Je kunt je paard namelijk ook (onbewust) op verschillende manieren aanleren dat hij naar binnen komt, terwijl de longeur het paard op de cirkel wil hebben. Longeren is een kunst, daarbij jaagt je het paard niet met de zweep vooruit. Je geeft slechts hulpen (in de zin van hulp=helpen, aanwijzingen geven) met de zweep. Als je correct longeert is je lichaamstaal juist niet tegenstrijdig met je zweephulp. Maar dat is een hele andere discussie. Lachen

Citaat:
Bijvoorbeeld: als je paard niet reageert, ga je steeds verder met je fases (1 t/m 4). Eigenlijk best zielig, want misschien geef je zelf wel helemaal niet het goede signaal af en begrijpt je paard je gewoon niet.
Dit is dan het principe: wie niet horen (lees: kijken) wil moet voelen. Dat is heel natuurlijk kuddegedrag Schijnheilig

Citaat:
Je gaat dan wel netjes de 4 fases af als je paard niet reageert, maar schuift het in feite af op je paard ipv te beseffen dat je zelf misschien wel niet duidelijk bent.
Hier sla je een stap over. De tussenstap is namelijk dat je de minste poging van het paard al beloont. Dan begin je weer met fase 1 en zo voort. Elke oefening die je het paard leert moet je eerst in kleine stappen verdelen. Ieder stap heeft zijn eigen instudeer fase. Bij iedere stap wordt weer vanaf de minste of geringste poging beloont. Zo ook met bovenstaand voorbeeld van het paard zijwaarts leren lopen (iets dat natuurlijk gedrag is). Je leert het paard te wijken voor druk, de achterhand weg te draaien, de voorhand weg te draaien en zo deel je deze oefeningen op in kleine stappen. Pas als het paard elke stap afzonderlijk goed onder de knie hebt ga je ze combineren.

Maar ik ben het met je eens dat er heel vaak miscommunicatie is tussen mens en paard en dat het paard daarvoor gestraft wordt door de (gefrustreerde) mens.

Waar het in veel (of alle?) NH methodes omdraait is dat mensen zich moeten leren verdiepen in het wezen paard. Dus het gedrag moeten leren kennen zodat je weet wat de mogelijke reacties van dit dier zijn.

Citaat:
Paarden reageren op zulke kleine signalen! Dat is ontzettend belangrijk om te realiseren.
De mens moet vooral leren om zijn bedoelingen en zijn lichaamstaal met elkaar in overeenstemming te laten zijn. Dat scheelt al een boel gefrustreerde paarden. Magnus Larsson heeft een mooie uitspraak hierover: "Say what you mean and mean what you say."

Ik zie veel paarden heel precies de aanwijzingen van de ruiter/'trainer' opvolgen, waarop de ruiter/'trainer' volledig gefrustreerd raakt. Dat de persoon namelijk niet bedoelt wat hij werkelijk met zijn lichaam aangeeft, DAT is voor het paard verwarrend. Het paard wordt dan gestraft voor gehoorzaamheid. Voorbeeld: Een bang persoon met een groot ego zit op een paard. Ze moeten een hindernis springen. Het lichaam van de bange ruiter zal verkrampen, het paard voelt dat het onveilig is/krijgt onbewust remmende teugelhulpen en het springt niet. Paard krijgt een tik (instructeur roept "Afstaffen! Hij is ongehoorzaam").

Citaat:
Ik heb namelijk gelezen dat een meisje hier op bokt (ben ff dr naam kwijt) haar paard zo geprogrammeerd had dat als zij alleen al naar het hek wees, het paard meteen wist wat ie moest doen (erlang lopen zijwaarts).
Als dat paard werkelijk op een vingeraanwijzing uit zichzelf langs het hek gaat lopen is dat een voorbeeld dat het paard zijn 'kunsje' uitvoert. Dat is niet per defenitie goed of slecht natuurlijk. Persoonlijk wil ik dat het paard op mijn aanwijzingen wacht en niet een 'ingestudeerde riedel' gaat afdraaien. Dit is een kwestie van trainen en dat ligt dus aan de trainer, niet aan de methode!! Misschien wil dit meisje wel dat hij op een vinger langs het hek rent: dan is haar doel bereikt. Het gaat trouwens niet om haar, het gaat om het voorbeeld.

Citaat:
Even een vraag dan voor de parelli mensen. Waarom is het spelen? Dat begrijp ik niet. Ik zie dat niet namelijk. Vaak kijken die paarden juist heel boos en ziet het er niet echt leuk uit.

Ik noem het gewoon trainen hoor, het paard moet namelijk mijn aanwijzingen volgen en ik heb liever niet dat hij de hele tijd mijn grenzen blijft verkennen om te kijken of er rek in zit (dat is mijn defenitie van spelen). Maar als ik zeg trainen dan heb ik daar een positieve associatie bij: trainen is namelijk leuk, leren is leuk. Ik houd het leuk door veel te belonen en te zorgen voor een 'foutloos leerproces' (errorless learning).

Dan pakken we de rest van de uitspraken er ook maar bij. Haha!
Cassidy schreef:
Citaat:
Pat Parelli komt met een duidelijk stappenplan en goede begeleiding. <knip>

Echte NH doet een goed klassieke ruiter ook. Daar hoef je geen touwhalster voor te gebruiken, en ook geen carrot stik. Het is je verdiepen in de psychologie van het paard, en of je daar dan een vierkante picadero of een round pen voor gebruikt, of een zadel of een barback pad. Het blijft hetzelfde....


Pat Parelli heeft een enorm pluspunt in vergelijking met andere NH instructeurs: het doe-het-zelf- lespakket. De basis is namelijk altijd hetzelfde. Parelli traint dan ook eerst de mens! Het paard kon het al. Lachen

Punt 2: OK dan!

Nog een leuk uitspraak : "Je hebt veel mensen die goed met mensen kunnen omgaan. Je hebt ook heel veel mensen die erg goed met paarden omgaan, maar je komt zelden mensen tegen die goed met mensen EN met paarden kunnen communiceren." Haha!

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:08

@Biepmiep:
Citaat:
Ik vraag me ook wel eens af of mensen die volgens hun NH-methode met hun paard communiceren accepteren dat een paard kan zeggen: nee ik heb geen zin?

Ik dus. Ik merk wel als hij ergens geen zin in heeft. Als het kan (nadruk op kan) ga ik wat anders doen, of ik probeer het zelfde op een andere manier te doen zodat het minder vervelend wordt.

Als mijn paard ergens geen zin in heeft weet ik dat ik een *slechte* trainer ben geweest: ik heb te lang door getraind en vergeten naar de behoeften van mijn paard te kijken. Dat gebeurt... Gelukkig komt het nu nog zelden voor: de leert de trainingen genoeg af te wisselen en je weet wel wat je paard leuk vind. Mijn paard heeft duidelijk aangegeven dat ik te groot (hahaha lees: te zwaar) ben geworden, zie profiel. Hij vond het rijden niet meer leuk. Toen ben ik daarmee opgehouden. Als zijn verzorgster er op rijd (zij is een veertje) dan is alles oke.

Sommige dingen (inentingen) moeten gewoon, helaas.

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:23

Biepmiep:
Natuurlijk! Maar je moet ook naar de oorzaak zoeken als je paard het niet leuk vind of geen zin heeft. En als je die hebt gevonden kan je gaan oplossen. Zo heeft mijn paard een tijdje geen zin gehad in wandelen of wat dan ook en ze kwam niet uit het weiland. De redenen zijn te gecompliceerd om hier uit te leggen maar goed, het is nu weer opgelost. Rijden heb ik al best een tijdje op haar niet meer gedaan, ook omdat ze gene zin heeft. Af en toe spring ik er nog op maar dan zijn het heel korte ritjes omdat ze duidelijk aangeeft geen zin te hebben. Momenteel ben ik bezig om het weg te werken en dat kan alleen met rijden maar heel geleidenlijk.

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 17:48

Hoi!

Ik vind het echt een leuke discussie ! Bovendien kunnen volgens mij ook van elkaar leren! Want natuurlijk zitten er in iedere werkwijze goede punten. De ene werkwijze past alleen beter bij je dan de andere, maar door deze discussie kan ik vast wel punten vinden van parelli die me aanspreken.

Calippo: ik bedoel het niet banketstaaf hoor. En je hebt gelijk als ik het misschien niet goed begrepen heb. Maar daarom wil ik het leren begrijpen! Lachen

Promptertje (schrijf ik het goed?): Het lijkt me echt leuk om een keer te komen kijken! Want daar kan ik vast wat van leren en waarschijnlijk doe jij parelli vanuit een idee van samen. Dat vind ik wel erg belangrijk, want je kan de oefeningen doen, maar als je het paard dwingt is het niet leuk meer voor beiden en wordt het frustrerend(naar mijn idee).

Het is zeker waar dat PB ook zijn rare kanten heeft. Daarin moet ik Eddy Modde een groot compiment geven. Ik vind hem geweldig! Hij is echt duidelijk en ik vind hem erg schattig (hij lacht zo lief verlegen haha).

Craignethan: sorry! Vergeten je antwoord te geven! Wat jij schrijft zal absoluut niet gelogen zijn, maar ik heb PB nog nooit een join up zien doen. En dat ie zegt dat je paard een hopeloos geval is, vind ik ronduit belachelijk van hem! Dat slaat nergens op om dat te zeggen en ik vind het wel erg makkelijk van hem. Bovendien is het kwetsend voor jou en je paard.

Ik vind het leuk al die reacties! Echt boeiend. De argumenten die parelli mensen geven, ben ik het op zich wel mee eens. Volgens mij kun je parelli ook echt wel op een leuke manier doen. Het is echter een nadeel (maar ook een voordeel) dat het een thuisstudie pakket is. Mensen die het doorhebben zullen het waarschijnlijk goed doen, maar je kan er denk ik ook een hoop verkeerd mee doen. Bijvoorbeeld dat je de oefeningen perse goed wil doen en daarmee in dwingen vervalt ipv in samen. Snap je Verward ?

PeruaansePas: ik vond je reactie leuk om te lezen Lachen ! Alleen sommige regeltjes staan heeeel klein. Of hoort dat Knipoog . Ik ben het in feite met je eens. Zolang je lol hebt met je paard en je paard lol heeft met jou is alles goed en kan er niet zo veel mis gaan.

Ik zei: Een echt paard vind ik een paard dat niet geprogrammeerd is. Een echt paard is een paard dat alleen reageert op ZIJN taal. En anders niet.
Jij zei: Levensgevaarlijk dus.
Je hebt gelijk natuurlijk, het staat er misschien een beetje krom en idealistisch, maar je begrijpt toch wel wat ik bedoel?

Uhm als ik iemand vergeten ben antwoord te geven. Sorry!
Laatst bijgewerkt door R_MW op 29-09-04 18:14, in het totaal 4 keer bewerkt

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 17:51

misschien leuk om eens bij iemand op stal af te spreken? En dan onze werkwijzes door te nemen? Kunnen we nog wat leren van elkaar! Dan moeten we er natuurlijk wel voor open staan, want als iedereen stug bij zijn eigen ding blijft, schiet het niet echt op. We hoeven elkaar ook niet over te halen, maar gewoon wat tips en ideetjes uitwisselen? Lijkt me leuk!

een soort Pat en Pieter dag Haha! OK dan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:55

Parelli is niet alleen maar een thuisstudiepakket. Het Thuisstudiepakket (drie keer woordwaarde) is pas van de laatste tijd, en is ook pas gekomen om de mensen te bereiken die niet in staat zijn om naar een cursus te komen. Want laten we wel beseffen dat de afstanden in USA en Australie (waar Pat's vrouw Linda vandaan komt) wat groter zijn dan in ons kikkerlandje. Als je de behoefte hebt om mee te doen aan een cursus is die mogelijkheid er, en Eddy Modde is altijd bereid om telefonisch mensen met raad en daad terzijde te staan. En dat is een service die ik bij geen andere NH-er ben tegengekomen.

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 18:04

je kan PB ook altijd bellen hoor of Yvonne. Maar ik snap nu waar het thuisstudiepakket (3x woordwaarde haha ) vandaan komt. Dat is dus op zich ook wel goed, maar kan denk ik ook in je nadeel werken.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:54

Citaat:
Het is echter een nadeel (maar ook een voordeel) dat het een thuisstudie pakket is. Mensen die het doorhebben zullen het waarschijnlijk goed doen, maar je kan er denk ik ook een hoop verkeerd mee doen. Bijvoorbeeld dat je de oefeningen perse goed wil doen en daarmee in dwingen vervalt ipv in samen. Snap je ?


Dat ligt niet aan het thuisstudiepakket natuurlijk, dat ligt aan de trainer (lees: beginnende trainer)! Ik denk dat er ook heel wat gefrustreerde "Hempfling/Voest/Baalbergen/Overige-"paarden rondlopen. Er zijn ook heel wat mensen die na een demo of clinic met hun paard gaan nadoen wat ze net gezien hebben. Dat gaat heus niet altijd vlekkeloos. Dat geeft niets, iedereen moet leren. Emiel Voest** heeft ook een video+boek (twee delen zelfs). Is dat geen studiepakket?

De kracht van zo'n pakket zit hem juist in het opschrijven en de stof in stukjes hakken (lesjes). Iedereen kan de (basis)stof elke dag terug lezen, in zijn eigen tempo op een tijdstip dat hem uitkomt. Als je de basis elke dag uit iemand zijn mond moet horen dan heb je ook nog eens het filter van (het humeur van) de instructeur.

Over het algemeen zie ik niet zoveel verschil tussen de verschillende methoden, ik zie vooral veel verschil tussen de persoonlijkheden en vaardigheden van de verschillende instructeurs. De een vind ik wel leuk, de ander niet. Ze maken allemaal hun fouten, niemand is uitgeleerd. Alleen sommige "instructeurs" maken het wel heel bont! Haha!

Iemand schreef dat PB met zijn paarden los door het bos loopt... Volgens mij doet Parelli dat ook. Igg Parelli leert het zijn leerlingen. Doet PB dat ook?

** Op de Horse Event viel het mij op dat Emiel Voest alleen nog maar les geeft en niet zelf meer met de paarden bezig gaat. OK dan!
Hij wil zelfs niet meer met de term "Natural Horsemanship" geassocieerd worden, zei hij. Dus over hem moeten we het hier dan maar niet hebben. Tong uitsteken

Tja eigenlijk kan ik ook alleen maar zeggen dat ik van iedereen wat oppik/afkijk/leer.

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:21

Het ene moment denk ik bij Parelli: gatver! En als ik de Parelliers dan weer hoor denk ik: toch wel leuk en er zit wat in. De reden is dat ik me er niet in verdiept hebt. Ik zet dit erbij omdat wat ik hierna ga zeggen niet gefundeert op enige kennis van PNH is maar gewoon wat ik ervan af weet. Losse gedachtes dus.
Ik denk dat het bij Parelli is met wat voor intentie je de oefeningen uitvoert. Mensen zijn een andere diersoort als paarden en dat moet je niet vergeten. Een belangrijke verandering voordat iemand aan het PNH begint is denk ik dat je vanuit het paard gaat proberen te denken en je in het wezen paard gat verdiepen. Je gaat toch echt anders doen als eerst en dat is een verandering in je intentie zoals je naar het wezen paard kijkt. Denk ik Knipoog. Ook de intentie waarmee je het paard benadert is denk ik belangrijk. Wat mij bij Vero op de BHA dag opviel was dat ze alles met heel veel liefde deed. Dat heeft ook invloed op de oefeningen. Ik denk dat die oefeningen heel handige handvaten zijn waarbij zeker essentiele dingen worden gedaan maar doordat je op een bepaalde manier met je paard omgaat je een verandering in jezelf teweeg brengt wat doorslag gevend is. Als je de oefeningen doet als droge stof zonder dat je de intentie erachter snapt en denkt dat je er zo komt en een relatie met je paard opbouwt denk ik neit dat het zo werkt.
Denk ik Knipoog. Zeg het maar als ik het fout hebt, PNHers kunnen het beter als ik lijkt me zo Lachen.

prompter

Berichten: 11105
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:23

over het geen zin hebben van je paard: daar kijken we altijd naar, mijn draverhengst heeft bijv. af en toe geen zin om voor de kar te trainen, dat komt ongeveer 2-3 keer per jaar voor. Ipv enthousiast hinnikend over de deur te komen hangen, blijft hij in een hoekje van de box staan. Krijgt hij gewoon een dagje vrij Lachen.

Ongeveer een maand geleden wilde ik met mijn merrie wat grondwerkoefeningen doen. Ze was totaal niet gemotiveerd, komt bij haar ook praktisch niet voor. Ik ben d'r gelijk mee gestopt Haha!.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:35

EbbyT schreef:
Als je de oefeningen doet als droge stof zonder dat je de intentie erachter snapt en denkt dat je er zo komt en een relatie met je paard opbouwt denk ik neit dat het zo werkt.
Denk ik Knipoog. Zeg het maar als ik het fout hebt, PNHers kunnen het beter als ik lijkt me zo Lachen.


Jij verwoord hier precies wat bij Parelli ook al in de theorie staat.

Het gaat niet alleen om de technieken, of om de hulpmiddelen, het gaat om alle ingredienten samen. Attitude, je houding, is de eerste (en meest belangrijke?)
De praktijkboekjes met oefeningen hoor je pas als laatste te gaan lezen, eerst heb je een bandje met de filosofie, het waarom, hoe je NH kunt leren. En dat kan alleen wanneer je de juiste houding, kennis, hulpmiddelen, technieken, tijd en fantasie hebt.
Dus wanneer je alleen puur de technieken van de 7 games toepast, ben je nog geen echte Parelli-er, om het zo maar 'hard' uit te drukken.

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:42

Als dat echt waar is, is het jammer dat er eigenlijk alleen de 7en games naar buiten komen. Het beeld wat ik van parelli heb/had is dat alles op te lossen is met die 7en games en dat het is. Gewoon, oefening uitvoeren en je bent er. Maar dat is dus fout Knipoog. Jammer dat alleen dat dan hoofdzakenlijk naar buiten komt, de 7en games zie je ook overal op i-net beschreven maar de rest, ho maar.

prompter

Berichten: 11105
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:06

Ebby, het boek van Pat Parelli was voor mij een echte eye-opener, en toen had ik nog van geen 7 games gehoord Lachen. Eerst de theorie erachter, die is inderdaad heel belangrijk, of eigenlijk onmisbaar. Anders is het inderdaad techniekjes toepassen Lachen.

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 22:25

Ik ga het boek van Parelli denk ik ook maar eens lezen. Ben toch wel benieuwd. Waarschijnlijk heb ik vooral "techniekjes parelliërs" gezien (behalve die vrouw met die haf op die clinic, dat zag er leuk uit!).

Maar toch nog een vraag: Waarom zijn al die Parelli dingen zo belachelijk duur? Volgens mij kun je het net zo goed bij Calippo bestelen en maakt dat geen hol uit. Volgend mij zit het gewoon tussen de oren van de mensen. Of denk ik dat verkeerd?

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:44

Ik vind het grootste bewijs dat Parelli absoluut een taal is die ieder paard direct begrijpt wel het feit dat ik met een ijslandertje wat in de natuur geboren is, daar vijf jaar in een kudde geleefd heeft en vervolgens zo hier in een weitje met paarden en mensen gedropt is binnen een uurtje zonder enige dwang, druk op het touw of wijzen naar een hek (wwhiihii toen ik dat las lag ik ff dubbel Clown ) links, rechts, voor en achterwaarts ging op mijn aanwijzingen (ja en parelli noemt dat 7 games).

Parelli vind dat je de leider moet zijn, zoals Baalbergen dat ook vind. Maar de relatie moet 49% -51% zijn dat zegt hij ook.

Het lijkt misschien wat aangeleerd, maar dat is omdat de MENS van dit programma moet leren.
Als je mensen bezig ziet die Parelli gebruiken en al veel verder in het programma zijn zoals Honza (misschien ken je hem van het filmpje dat een parodie op de paardenfluisteraar is) dan zie wat een plezier mens en paard samen hebben!!!

En als je mijn paard een robot vind omdat ik Parelli doe whaha, dan heb ik een eigenwijze clownsversie van een robot hoor!!

prompter

Berichten: 11105
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:51

*Roos* schreef:
Maar toch nog een vraag: Waarom zijn al die Parelli dingen zo belachelijk duur? Volgens mij kun je het net zo goed bij Calippo bestelen en maakt dat geen hol uit. Volgend mij zit het gewoon tussen de oren van de mensen. Of denk ik dat verkeerd?


In de ruitershopzaak vind je shabrakjes van merk "X" voor 13 Euro, en Anky-dekjes van 49,95. Ik koop persoonlijk die laatste, omdat ze gewoon van een betere, fijnere kwaliteit zijn. Met die andere dekjes kan ik ook prima rijden, maar met de duurdere dekjes blijft het net even mooier liggen, en komt het paard er net even droger onder uit.

Beetje hanteerbare vergelijking Lachen ?

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:17

*Roos* schreef:
Craignethan: sorry! Vergeten je antwoord te geven! Wat jij schrijft zal absoluut niet gelogen zijn, maar ik heb PB nog nooit een join up zien doen. En dat ie zegt dat je paard een hopeloos geval is, vind ik ronduit belachelijk van hem! Dat slaat nergens op om dat te zeggen en ik vind het wel erg makkelijk van hem. Bovendien is het kwetsend voor jou en je paard.


Dat hij vond dat m'n paard hopeloos was vond ik niet erg, ik wist wel beter (en Duncan was de enige die zonder problemen over het enge bruggetje van plastic liep bij de hindernisbaan, dus zo hopeloos was hij niet Knipoog ). Wat hij bij iemand anders flikte vond ik veel erger: klein bont paardje wat schijt had aan z'n baasje. PB kreeg geen contact met het dier (had dus ook schijt aan hem Haha! ) tijdens (alweer) een join up. Paard werd na 2 minuten al de paddock uitgestuurd met de boodschap: denk niet dat het gaat lukken met dit dier, zet maar in de wei.

Baasje in tranen, zag het beestje al naar de slacht vertrekken (had al haar hoop op PB gezet). 's Middags in de wei kreeg Yvonne zonder problemen contact met het dier en een follow-up, baasje in de 7e hemel, paardje hoefde dus niet naar de slager.

Had toch sterk de indruk dat hier op dramatische wijze met de diepe gevoelens van het baasje werd gespeeld en was het helemaal niet eens met de gang van zaken, maar ja, discussie met de heer B. is niet mogelijk, dan begrijp je het allemaal niet en ben je nog niet zover, je moet meer 'aarden' en 'wortelen', 'samen' zijn *LOL*

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 07:06

Over de kosten van de uitrusting: je kunt gemakkelijk zelf naar de zeilwinkel en daar wat touw en clips kopen als je wilt. Je bent niet verplicht de merkspullen aan te schaffen. Knipoog

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 10:39

Craignethan: ik ben het met je eens, ik ben ook geen fan van Pieter. Ik kan het veel beter vinden met Yvonne. Jammer dat veel mensen die de cursus bij PB hebben gevolgd erop afgeknapt zijn door pieter. Ik snap niet dat ie zo raar heeft gedaan. Tijdens mijn cursus was ie ook niet even sociaal, maar dit soort rare acties heeft ie gelukkig niet uitgehaald.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:15

Mag ik even een nog niet genoemde NH in de groep gooien? Mijn favoriet Bloos : John Lyons. Een hele prettige oplossingsgerichte man die werkt volgens het principe "if it ain't broke, don't fix it".

PB ken ik niet. Yvonne ook niet.

Ook ik heb mijn ups en downs met Parelli. Ik ben al zoveel overfanatieke Parelliers tegengekomen dat ze me momenteel een beetje gaan irriteren (sorry Boktparelliers; misschien kunnen jullie mij van het tegendeel overtuigen). Bij mij MOET iets niet op een bepaalde manier; als mijn paard voor mij de "Perfect Horse" (John Lyons term Bloos ) is, dan is dat goed. En als ik mijn paard heb aangeleerd naast mij te staan, dan hoef ik niet van een Parellier ingewreven te krijgen dat hij op minstens een meter afstand hoort te staan omdat dat van meer respect getuigt. Bovendien ben ik ook helemaal niet gecharmeerd van al dat geslinger en gedoe aan het paardenhoofd en de carrot stick kan me ook al niet bekoren . Ik heb meerdere Parelli demonstraties gezien waarbij ze volledig de plank missloegen, puur omdat er geen rekening werd gehouden met het individuele paard waarmee ze te maken hadden.

Overigens vind ik al dat commentaar op Voest niet terecht (even in het algemeen; niet specifiek in deze discussie). Je hoort vaak dat hij een naaper is, of een wannabe. Ik ben er enige jaren terug op cursus geweest en heb daar veel van opgestoken. Er zaten idd elementen in die je ook bij PNH terugziet of by Monty Roberts, maar wat boeit dat? Ik vond het heel verhelderend om te zien dat hun lesruimte volstond met boeken en video's van allerlei verschillende NH en je werd ook echt aangemoedigd deze te lezen en te bekijken. Ik had er een heel open en prettig gevoel bij.

Hempfling is voor mij ultiem, maar meer een eindstation. Hij zit er zo diep in dat hij zijn gedachtengoed heel moeilijk over kan brengen op de gewone man/vrouw. Maar ik erken absoluut zijn paardenkennis; ooit hoop ik ook met zoveel feel met paarden om te kunnen gaan!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:31

Oh ja, en de alpha horse hoef ik ook niet te zijn. Het is nl. niet voor elke paard het juiste voorbeeld. Mark Rashid omschrijft het in zijn boek als "passive leadership". Misschien ook wel een interessante stelling om in de groep te gooien:
Het alpha paard laat zijn gezag gelden door aggressie. Zijn wil is wet. Paarden doen precies wat dit paard wil, omdat de alpha hen angst inboesemt. In de meeste groepen is er ook zoiets als een "passive leader": een onopvallend paard ergens in het midden van de rangorde dat door consequent en intelligent gedrag als voorbeeldfunctie wordt gezien door de rest van de kudde. Deze heeft dus vaak meer volgelingen dan de alpha, die het te druk heeft met alpha-achtig gedrag om aan de sociale evenementen binnen de kudde mee te doen.
OEI!!
Schiet u maar Cool !!

prompter

Berichten: 11105
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 14:03

Ik schiet niet hoor Mac, maar ik ben dan geen overfanatieke Parelli-er Haha!. "Mijn" Parelli is overgoten met een flink "prompt-sausje" (zo mag ik van mezelf best praten als beloning *LOL* )

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 14:03

@ Mac: Ik ben het niet met je eens in zoverre dat de passive leader wel degelijk bovenaan de rangorde staat, deze positie alleen met minder vertoon heeft bereikt. Dus het paard is alpha, maar heeft dat bereikt door dat rustige voorbeeldige gedrag en niet door confrontatie.

Op het moment dat jij met paarden bezig bent, ben jij wel degelijk alfa. Ben je dat niet kunnen er in mijn ogen levensgevaarlijke situaties ontstaan. Hoe je die positie hebt bereikt (door de "klassieke omgang", of door het volgen van eenieder welke methode) is dan weer een ander verhaal. Maar ook in dit geval kun jij passive leader zijn of door lichamelijk of psychisch geweld (in alle mogelijke gradaties) tot die positie komen.

De elementen die je bij de verschillende guru's tegenkomt zijn gewoon de elemantaire dingen die een paard begrijpt. Ze lopen allemaal schuin achter het paard om hem op te drijven, ze gaan allemaal (schuin) voor het paard staan om hem tegen te houden, willen allemaal de persoonlijk ruimte gerespecteerd zien. Dat de een een vierkante picadero gebruikt en de ander een round pen zijn variaties op een thema...allemaal zorgen ze er zo voor dat de ruimte waarin jij met je paard bezig bent beperkt blijft, niemand duikt met zijn paard een weiland op van een paar hectare waar het paard de benen kan nemen als hij er echt geen zin in heeft.
En hoe kan het ook anders dat ze allemaal ongeveer dezelfde taal spreken? Als alle NH -er zo'n onderling van elkaar verschillende taal spraken, zou het paard ze niet begrijpen. Het paard begrijpt alleen een ding: zijn eigen taal. Wijk je daar te zeer van af krijg je nul op rekest.

Dus de discussie wat nu uiteindelijk de methode is die je echt NH mag noemen vind ik een beetje nutteloos. Ze hebben allemaal wat, het is de toegankelijkheid die van manier tot manier verschild. En net zoals je vroeger op school een val leuk vond of niet leuk vond alleen omdat de leraar je lag of niet lag: bij NH is dit nog een graadje erger. Je hebt met sympathie en antipathie te maken, en met het ego van de toch over het algemeen wat oudere pupil, en het ego en de persoonlijkheid van een vakman. De inhoud van de boodschap wordt daar niet minder om.

Als geinteresseerde blijft de verantwoordelijkheid bij jouw liggen om goed om je heen te kijken en niet blindelings achter een persoon aan te gaan. Helaas zie ik te vaak dat men bij een persoon blijft hangen.

A mind is like a parachute, it only works when it is open....

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 14:12

Mac:
Citaat:
In de meeste groepen is er ook zoiets als een "passive leader": een onopvallend paard ergens in het midden van de rangorde dat door consequent en intelligent gedrag als voorbeeldfunctie wordt gezien door de rest van de kudde.


Een leider in het midden van een rangorde? Dit is toch een contradictio in terminus? Ik zie dat het tussen aanhalingstekens staat, maar hoe bedoel je dit dan? Verward

Is dit gedrag natuurlijk (van de passive leader) of komt dat alleen in gevangenschap voor, daar waar de mens zeer onnatuurlijke groepssamenstellingen creeërt?

John Lyons ken ik niet (heb de naam wel eens gehoord). Die stelling vind ik een leuke. Die heb ik trouwens wel vaker gehoord.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 14:42

John Lyons is mij wel een begrip, en er zijn er nog zoveel meer. Al eens gehoord van Ray Hunt, Bill Dorrance, Tom Dorrance (zoon van Bill Dorrance) , Leslie Osmond, Mark Rashid, Buck Brannaman, Josh Lyons (zoon van John Lyons), Lynn Palm, Phil Rogers, Steve Bowers, GaWaNi Pony boy, Matt Gable, Craig Hamilton, Julie Goodnight, David Lichman?

Site van John Lyons: www.johnlyons.com
Site van Josh Lyons: www.joshlyonstraining.com

en wie interesse heeft in de andere sites moet me maar even een PB-tje sturen...