Alexander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Alexander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 15:56

Ik wil mijn merrie misschien laten dekken (niet dit jaar) door Alexander van garabians.
Wat vinden jullie van deze arabische hengst, kunnen jullie mij nog wat over hem vertellen dat ik niet weet?
Hieronder 2 foto's van mijn nrps merrie
Afbeelding
Afbeelding

Wat vinden jullie?
Dit is wat de eigenaren mij stuurde als reactie op mijn mail met foto's

Hoi

Leuke merrie kan goed bewegen onder het zadel als ik haar zo zie en qua
bloedlijnen past onze Alexander er goed op ook vanwege zijn sport carrière.
Hij geeft zeker een koffievos veulen met zeer veel dish en super gangwerk in
combinatie met deze merrie.
Alexander is 1.54m maar fokt groot zeker bij NRPS merries die dekt hij veel
vandaar dat ik dat weet.
Wij hebben zelf ook een NRPS merrie van 1.48m die krijgt elk jaar een veulen
van Alexander en die worden bijna allemaal groter als Alexander.
Kom anders een bij ons op stal kijken we hebben 4 hengsten en nog zo'n 30
andere Arabieren staan ook nakomelingen van de hengsten.
Je kunt je merrie hier brengen maar we kunnen ook verssperma opsturen dan
komt er 50 ? op het dekgeld. (van Alex 270 ?)

Met vriendelijke groet,

Gilly en Brigitte Arabian Training Stables


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Alexander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:03

marloes-joy schreef:
Hoi

Leuke merrie kan goed bewegen onder het zadel als ik haar zo zie en qua
bloedlijnen past onze Alexander er goed op ook vanwege zijn sport carrière.
Hij geeft zeker een koffievos veulen met zeer veel dish en super gangwerk in
combinatie met deze merrie.
Alexander is 1.54m maar fokt groot zeker bij NRPS merries die dekt hij veel
vandaar dat ik dat weet.


Ik vind Alexander een leuke arabier, dat zeker. Maar kijk verder en geloof de eigenaren van alexander niet te snel hoor.
Tuurlijk zeggen ze dat jou paard mooi is, én dat ie perfect bij Alexander past. Hoe meer hij dekt, hoe meer geld er bij hun binnenstroomd. Dus vandaar zeggen ze ook wel dat het de perfecte match is. Wees erop bedacht dat hengstenhouders allemaal heeeeeel commercieel bezig zijn hoor!

Ga verder kijken, naar andere hengsten en ook naar Alexander. Ga zo veel mogelijk hengsten in het echt bekijken, voordat je een keuze maakt. En neem iemand mee die veel verstand heeft van fokken en van de zwakke punten van jou merrie. Want die zwakke punten moet de hengst juist gaan versterken.

veel succes! En laat je ons weten wie de gelukkige hengst is geworden?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:06

kijk verder. Wil je nog luxer, of iets meer rijtypischer?? Dat moet je je afvragen, wil je groter of kleiner. Romantico bijvoorbeeld is ene paard, maar fokt kleiner, met een ronde hals. Bedenk eerst wat je wilt, dan een hengst zoeken, en er zijn er genoeg.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 16:10

Ik kijk ook zeer zeker verder het word op ze aller vroegt ook pas volgend jaar, vandaar dat ik er nu al zo mee bezig ben...
zaterdag komt er voor de eerste keer iemand kijken die echt verstand heeft van fokken en hopelijk mij kan vertellen wat de zwakke punten van mijn merrie zijn.
Ik fok maar 1 keer een veulen en het moet gewoon perfect zijn!
Ik wil het veulen zelf houden

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:19

Mooi paard Marloes!

Aandachtspunten bij het fokken zouden kunnen zijn de hoeven, Joy (is dit nou Joy? Vast wel) staat ietsjes onderuit met lage verzenen. Kies een hengst die wat een stijlere hoef met meer verzenen geeft.
OOk, de hals mocht wel wat hoger uit de borst komen, maar mischien lijkt dat op de stand-foto maar zo, want in de actie-foto kan je dat niet terug zien.
Waarom een arabier-veulen? Een mooie dressuurhengst van het kwpn erop is wel wat duurder, maar dan fok je volgens mij meer een sportpaard dan met een arabier. Je wilt de mooie gangen van je merrie toch niet wegfokken! Arabieren gaan zo vlak....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:21

Als ik zo even naar jouw foto kijk, dan is de halsbespiering vna het paard voor verbetering vatbaar, zo ook de hoofd-halsverbinding (de nek) Verder mag de schouder wat steiler. De lendenen lijken zo ook wat arm. Het kruis is wel voldoende steil, dus daar moet je niets aan doen. Het achterbeen is echter weer iets aan de steile kant. Voorbeen en kootstand lijken zo prima. De hals is wat horizontaal, zou iets meer opgericht mogen worden. Schof lijkt zo ook goed, de dijbespiering is voldoende, maar zou dus meer mogen zijn.\
De kaaklijn zou ook fijner mogen. Verder passen de benen goed bij het paard. De verhouding voorhand, middenhand en achterhand is ook goed. Het paard zou misschien ietsje langer mogen zijn.
Hopelijk kun je hier iets mee, je moet kijken wat ene hengst verbetert, en wat jouw merrie als goede punten heeft, niet verslechterd worden door de hengst. Succes.
Bedenk dat een arabier sommige onderdelen vaak verslechtert.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:23

Ik denk juíst dat een arab op deze merrie heel goed kan. Een KWPN er op... nee... lijkt mij niets. Maar dat is een heel persoonlijke smaak, en die afweging moet je voor jezelf maken Marloes. Daarbij moet je vooral rekening houden met wat je wilt gaan doen met het veulen, hoe jij zelf nog groeit, enz.

En Dees; echt niet alle arabieren fokken/lopen zo vlak hoor. Jammer dat je ze over één kam scheert.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:43

Oke, toegegeven, [naam verwijderd] houdt niet zo van arabieren.
Mijn overburen hebben nog een knappe, die heeft nog maat en wat beweging, maar toch, ik zie liever een stevige Havidoff de klinkers uit de straat walsen....zal een arabier niet zo gauw doen.....

Maar dat is inderdaad geheel een kwestie van smaak. Marloes, je moet doen wat jij leuk vind hoor! Het is jouw veulen!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:56

Tja, wat zijn je toekomst plannen?

Toen ik zo oud was als jij...
vroeger.....
heeeeel vroeger :p
Gaf ik niet zoveel om wedstrijden, terwijl ik nu niet anders wil en dan voornamelijk dressuurwedstrijden...
Mocht je dit in de toekomst ook voor ogen hebben is het niet zo handig om met een paard met heel veel arabisch bloed aan te komen.

Komt bij dat ik niet van arabieren hou... Haha!

Maar denk eens aan een Rubiquil of Respect...
Geweldige paarden met een super nafok!

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 19:20

carola schreef:
En Dees; echt niet alle arabieren fokken/lopen zo vlak hoor. Jammer dat je ze over één kam scheert.


Absoluut, ik denk dat je eens langs arabierenshows moet gaan (en let op the Monogramm-get!! --> Superbewegingen echt waar Kwijl ), de meeste mensen hebben vaak niet gezien hoe de betere Arabieren lopen...Maar je komt toch naar de Tulip Cup? Dan zie zoveel arabieren tot je er ziek van wordt Haha!

Niet super duidelijk maar wel duidelijk genoeg dat Monogramm kan lopen:
Afbeelding

Galactica Wadim X Gemini

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 19:40

Een arabier is niet vlak...
Maar wel overbouwd waardoor de achterhand lang niet zo goed er onder gereden kan worden, daardoor kan de rug niet bollen waardoor ze nooit de veer en afdruk van een bergopwaarts gebouwd paard kunnen evenaren.

Het is niet verkeerd, maar als je dressuur wedstrijden voor ogen hebt kan je beter voor een ander kiezen.
Maar misschien wil Marloes graag verder in de endurance of graag een dier waar ze shows mee kan aflopen, dan kan ze beter voor een arab gaan.

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 20:16

Misschien dat Pladykt iets voor Joy is, hij geeft goede bewegingen door en heeft zéééér veel hals (een beetje barokke arabier), maar hij is wel weer kort (niet genoeg lengte, als ik me niet vergis). Hij heeft zelf een superkarakter en gehoorzaam onder het zadel. Hij heeft zich ook bewezen op shows (2 x 5e in Parijs), heeft een 1e premie. Maar (er is wel een maar) hij is wit, omdat jij me verteld hebt dat je liever een voshengst hebt. Ook staat hij in België (wel bij een zeer goede stal, met superlieve mensen die ook nog een goede naam hebben; european training center).
Zijn afstammeling Plakat x Bint Edykta (egypt./Poolse/spaanse bloedlijnen). Ik weet niet of Johanna en Phillipe hem meenemen naar de Tulip Cup, maar als je geïnteresseerd bent, kan ik het wel vragen...Geef maar een seintje als je foto's wilt.

Galactica Wadim X Gemini

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 20:33

Sjuimpje schreef:
Een arabier is niet vlak...
Maar wel overbouwd waardoor de achterhand lang niet zo goed er onder gereden kan worden, daardoor kan de rug niet bollen waardoor ze nooit de veer en afdruk van een bergopwaarts gebouwd paard kunnen evenaren.


Sorry, maar ik ben het niet met je eens. Als je zegt dan het grootste deel van de arabjes vlak loopt en overbouwd is, ja, dan heb je gelijk.
Jammer dat jij ook iedere arab als hetzelfde beschouwd. Toch ook niet iedere KWPN'er is hetzelfde?
Mijn arab heeft wel degeljik vlakke gangen, maar hij is absoluut niet overbouwd. Eerder nog té laag met z'n kontje, maar overbouwd echt niet. Er zijn maar weinig paarden die zo lekker ondertreden, zoveel veer en afdruk hebben als hij. Vooral nu ie lekker in de training staat en spieren krijgt, komt dat er heel erg mooi uit. Ook denk ik dat een arabier een perfecte kinder-dressuurpony kán zijn.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 20:40

Nou ja, niet alleen kinder-dressuurpaardjes, maar ook ideaal voor korte mensen (zoals ik met mijn 1.65). Staat ook mooier dan op zo'n reus..

Galactica Wadim X Gemini


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 21:14

Tja, oke, voor jou wel... helaas ben ik 1.80 en heb ik m'n hart verpacht aan arabieren. Tja, dan maar de endurance in he? Haha!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 23:07

Ik heb Alexander heel veel gezien, onder zadel en op stal, ik heb namelijk mijn NRPS merrie laten dekken door Cugant ook bij GB-Arabians. Ze heeft daar een maand gestaan, ik woon dichtbij, dus ging er bijna dagelijks heen.

Ik weet niet wat jij bijzonder belangrijk vindt in een hengst, maar Alexander kan goed lopen (loopt z dressuur) en geeft aan zijn nakomelingen vooral een mooi hoofd door.

Hij heeft zelf een SUPER karakter, is heel rustig en nuchter voor een arabier. Ook dat vererft hij duidelijk (ze hebben daar aardig wat nakomelingen staan...)

Jou merrie vind ik iets kort van achteren, en dat is Alexander ook, dus dat zal het veulen ook zeer waarschijnlijk zijn.

Dat een arabier overbouwd is (?) ben ik het niet mee eens, op de fotos van show arabieren lijkt dat misschien vaak zo (omdat ze 'apart' opgesteld worden), maar de meeste die ik ken zijn goed in evenwicht.

Een arabier loopt vaak inderdaad wat 'vlakker' maar dat geldt zeker niet voor alle arabieren en Alexander heeft zich in de sport bewezen, dus bij hem valt het wel mee.

Echte 'dressuur' gangen (zoals bij een warmbloed) zal je er nooit uit krijgen.

Heel veel succes met beslissen! Ik heb er zelf 2 jaar over gedaan om de 'juiste' hengst voor mijn merrie en mijn doeleinde te vinden!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 08:45

denk ook eens aan een angloarabier.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 09:14

Wij hebben een Alexander op stal, maar ik ben er zelf niet zo kapot van.
Ik heb liever een half arabier, dan een hele. Ben er niet zo kapot van.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 11:50

ik heb vorig jaar ook met ze gemaild. Heel aardige mensen. Hij stond ook op mijn lijst. Hij is erg gaaf. Ik heb hem ook al vaak gezien op keuringen en shows.

Hij stamt uit de aswan lijn.
4e wk parijs 1992
5e ek den bosch 1992
res kamp breukelen 1995
res kamp lib lebach 1995
2e kauberplatte d 1997
ned kamp bestgaand rijpaardhengst 1998
zadelrubriek winnaar tilburg/kootwijk 1998
3e arabisimo b 2000
1e arabisimo cross 2000
zadelrubriek winnaar tilburg 2000
m dres
z spr

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Als je naar meer arabieren opzowek bent. Ik heb er nog een heleboel.

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 20:18

Ik denk dat Alex goed op doit beessie past, maar ik zou als je wat meer wil veredelen toch sowieso voor een arabier gaan. KWPn op deze merrie lijkt me niet echt wat wporden.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 09:02

robbie schreef:
Ik denk dat Alex goed op doit beessie past, maar ik zou als je wat meer wil veredelen toch sowieso voor een arabier gaan. KWPn op deze merrie lijkt me niet echt wat wporden.


tja, ik kan niet anders dan hierop reageren, wat een rare uitspraak....
Deze merrie is KWPN-gefokt, ze is luxe en rank, maar met een kwpn-hengst zal er heus een fatsoenlijk veulen uit komen.....
Ik begrijp dat dit zo'n typisch arabieren-liefhebbers topic aan het worden is, maar eh..... bovenstaande reactie van robin over kwpn is echt onzin.
Zolang Marloes er maar geen shet op zet! alhoewel, als jij dat wil Marloes, dan moet je dat wel lekker zelf weten!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 11:28

Een goede vriendin van me had een volbloed Arabiertje van Alexander.
Ik heb Alexander zelf ook gezien toen hij nog op landgoed Balkenschoten in Nijkerk stond.
De Arabier van mijn vriendin (Gyliian) was vrij klein gebleven. Ik weet niet precies hoe groot de moeder is. (paardje was bij Balkenschoten Arabians in Nijkerk gefokt) Maar Gyllian is ongeveer 1.47 geworden. Gyllian was qua karakter absoluut niet de makkelijkste! Maar dat ligt natuurlijk niet alleen maar aan de afstammeling. Ik had juist begrepen dat Alexander niet zo'n heel makkelijk karakter heeft. Ik vin Alexander persoonlijk niet echt een heel bijzondere Arabier. Maar ik kan niet beoordelen of hij wel of niet geschikt is voor Joy.
Ik ben vorig jaar bij een afstammeling van Krimh wezen kijken. Toen heb ik Krimh ook gezien. Krimh is een hele leuke hengst, met een prettig karakter. Maar ik weet ook nog iemand die zelf een aantal Arabieren heeft en ermee fokt en er heel veel vanafweet. PB me maar, misschien kan zij je wel helpen.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-02 21:37

wouw wat een reacties, jullie helpen me echt behoorlijk!
Schitterend om jullie meningen te horen, Dees ze staat nu op ijzers en dat lijkt haar stand behoorlijk te verbeteren, ze krijgt moeilijk hoogte erin, maar ze staat er nu heel mooi op!
enne ik zet er zeker geen shet op!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 bezoekers