Oefeningen om steviger te zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Oefeningen om steviger te zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 15:02

Door een aantal vervelende vallen van mijn pony ben ik erg onzeker geworden met rijden, vooral als het om schrikerige ponies gaat. Wanneer een pony schrikt verstijf ik van angst. Ik ben bang om te vallen en heb het idee dat ik niet stevig genoeg in het zadel zit. Hier wil ik zekerder van worden door, je raadt het vast al Haha!, steviger in het zadel te kunnen zitten.

Hebben jullie tips of oefeningen hoe ik steviger in het zadel kan leren zitten? Of juist dingen die ik vooral NIET moet doen Schijnheilig

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:08

..zelf doe ik nog steeds....een paar ronden in de bak mn stijgbeugels uit..gewoon een paar ronden..je merkt dan dat je veel beter zit...en vooral veel blijven rijden want dan kom je toch het beste over je angsten heen...succes!

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:14

Ze heeft zojuist de aanbieding gehad om op mijn paard aan de longe te gaan zonder beugels. Ofir is zo'n schatje, Lovers die gaat langzamer lopen als je geen beugels in hebt (en harder als je ze wel in hebt, maar goed Schijnheilig )

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 15:29

wkoekoek schreef:
Ze heeft zojuist de aanbieding gehad om op mijn paard aan de longe te gaan zonder beugels. Ofir is zo'n schatje, Lovers die gaat langzamer lopen als je geen beugels in hebt (en harder als je ze wel in hebt, maar goed Schijnheilig )

Bij deze neem ik de aanbieding graag aan Haha!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 17:30

Lekker zonder zadel rijden of met zadel en de beugels weg Haha!

Mandyy

Berichten: 30477
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 20:43

zonder beugels of zonder zadel

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:43

Vroeger op de ponyclub moesten we gymnastiken tijdens de les.
Beugels uit, knoop in de teugels (kan ook aan de longe) en op commando benen optrekken en weer strekken, rondjes draaien met je tenen, cirkels draaien met je armen (vooruit en achteruit), met je vingers zijn oren aanraken en dan zijn staart, je armen opzij strekken en om je as draaien (dus achter je kijken), amazonezit, achterstevoren gaan zitten etc.

Klinkt kinderachtig maar na zo'n sessie zit je veel meer ontspannen en losser in het zadel, je gaat minder krampachtig zitten. Je krijgt ook een beter evenwichtsgevoel, en leert als het ware dat je veel meer ruimte hebt om te bewegen voordat je er af valt dan je denkt.
Probeer aan de longe ook met losse handen te rijden.
Succes!

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 22:40

Kijk, dat zijn mooie tips Kan ik Maaike mooi aan het werk zetten vrijdag Haha! Nu maar hopen dat Ofir snapt dat ie rondjes moet lopen, als je de teugels niet kan gebruiken Schijnheilig

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 23:16

Of je koopt het boek van Ulrike Thiel, vol met goede oefeningen voor een correcte zit (met vele foto's en uitleg).

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 10:41

wat ik zelf nog wel eens doe is mijn beugels gewoon uit. Je benen gaan daardoor langer om het paard liggen en je merkt ook als je dat een tijfdje hebt gedaan zijn je beugels te kort.

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:33

Laat jezelf aan de longe zetten, probeer dan in evenwicht te zitten zonder beugels en evt. zonder handen.
Zonder beugels is heilig voor je zit!!!

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 18:07

Bedankt voor de tips OK dan! Vrijdag ga ik hard aan het werk op Ofir. Ik hoop dat ik zijn draf volhou zonder beugels Haha!

Bellamafia
Berichten: 370
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Somewhere over the rainbow...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:15

Hey Bloemkooltje!!!!!

Ik dacht trouwens dat het hier ging om het NIET VAN JE PAARD/PONY vallen dus vandaar dat je dit zeg:

Wat ik doe wanneer een paard aan de kletter gaat waar ik op zit is IN MIJN BEUGELS GAAN STAAN.... en goed kijken wat het paard gaat doen.(links rechts) dan kan je daarin meegaan...

Waarom in je beugels gaan staan???

Wanneer jij in je beugels staat heb je GEEN contact met het paard behalve dan dat je in je beugels hangt.
Dit betekent dat hij LOS onder jou is hij kan dus ALLE bewegingen maken maar wanneer jij goed meegaat met het paard wanneer je daar in je beugels hangt krijgt hij jou er met geen mogelijkheid af...
Dus mocht je paard/pony er onverwachts vandoor gaan ga dan METEEN in je beugels staan...
Ooit kreeg ik deze tip nl ook.... EN HET WERKT ECHT ...
Ze krijgen je er niet af ....( 9 van de 10 keer dan heh )

Ik hoop dat je er wat aan hebt...
Kusjes

Patty

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 20:18

Hoi Bellamaffia,

Goeie tip, ik had hier nog nooit van gehoord. Je slaat wel de spijker op de kop want mijn ervainrg is gebaseerd op schrikacties van mijn pony met als gevolg dat ze er vandoor ging... Ik hou je tip in gedachte

Arnyek
Berichten: 638
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:54

Ontspannen is heel belangrijk wil je goed blijven zitten. Leuk/goed dat je vrijdag aan de longe op een braaf paardje kan! Kijk anders of je in de buurt misschien een aantal keer een "zitles" kan nemen bij een manege o.i.d.
Ik zou trouwens niet in de beugels gaan staan, je voelt dan niet hoe het paard beweegt. Je kan denk ik beter de eerste sprong/bok meezitten en dus ontspannen en daarna proberen het paard terug te nemen.
Succes!

develsgirl

Berichten: 294
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:47

Bellamafia schreef:
Hey Bloemkooltje!!!!!

Wat ik doe wanneer een paard aan de kletter gaat waar ik op zit is IN MIJN BEUGELS GAAN STAAN.... en goed kijken wat het paard gaat doen.(links rechts) dan kan je daarin meegaan...

Wanneer jij in je beugels staat heb je GEEN contact met het paard behalve dan dat je in je beugels hangt.
Dit betekent dat hij LOS onder jou is hij kan dus ALLE bewegingen maken maar wanneer jij goed meegaat met het paard wanneer je daar in je beugels hangt krijgt hij jou er met geen mogelijkheid af...
Dus mocht je paard/pony er onverwachts vandoor gaan ga dan METEEN in je beugels staan...

Patty


ik ben het echt helemaal met je eens
ik rijdt best veel paarden in en tot nu toe niet veel gevallen,
doordat ook ik ga staan op mijn beugels bij een jong paard of vervelend paard gewoon iets korter maken en gaan staan bij bok of verkeerde beweging OK dan!

anika

Berichten: 1507
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:29

Ik ben het eens met goed contact in je beugels heb de afgelopen 2 dagen zulke problemen met mijn paardje continue schrikken en een enorme bok waar iedreen van schrok! (ik achteraf) en ben blijven zitten met alles door dat ik me goed in de beugels drukte ben zelfs met een schrik reactie van haar in een beugel blijven staan omdat ik te laat was met de ander dus hing ik nog aan een kant. Het is niet leuk dat je inderdaad onzeker wordt en op je hoede moet zijn maar blijker moet je deze overwinning maken. Heb nu zelf met rijden even rust genomen en doe even andere dingen met haar. Soms is dat wel goed een beetje freestylen etc. en dan gewoon weer erop springen en vergeten wat je is overkomen.

Succes ermee

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 12:25

Uhm.......vind het moeilijk iets......altijd in je beugels gaan staan heeft ook niet altijd zin naar mijn mening. Dat ligt vooral aan je eigen balans. Je kan wel gaan staan in je beugels, maar vaak druk je dan je knieen aan het zadel om te kunnen blijven staan en dan ben je dus nog steeds niet los van je paard. Daarbij zit je wel in een houding dat als je paard opeens stopt/struikeld je in de meest goeie positie zit voor een lancering.

Ik denk dat het in dit geval niet aan je zit ligt, want die is denk ik goed genoeg om er niet zomaar af te vallen. Het zit tussen je oren. Waar je aan moet gaan werken is aan je vertrouwen. Vertrouwen in je paard en in jezelf. Dan is de kans veel groter dat je niet verkrampt als ze een keer schrikken.

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 16:53

Probeer ook af en toe je ogen dicht te doen en zonder handen en voeten (teugels en beugels) te gaan zitten (als je aan de longe zit Haha! )
Heel raar gevoel, maar je voelt des te meer!

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 00:36

Zorgen dat je paard beter aan de hulpen komt. En veel zonder beugels gaan zitten het liefst zitlessen nemen aan de longe.
Gewoon in het midden van het zadel als het ware door je paard willen zakken.

_Spooky_

Berichten: 1752
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:14

Ik denk dat het ook wel persoonlijk is, ik heb nogal een holle rug, dus als een paard er bij mij vandoor gaat, en ik ga in de beugels staan, leun ik bijna meteen iets naar voren, en dat is voor zo'n paard juist een impuls om harder te gaan.
Dus ik ga juis heel snel dieper zitten, meer op mn kont, en probeer geen contact te maken met mijn benen.
Ik heb de laatste maanden erg vaak zitlessen genomen, en rij ook heel vaak zonder beugels, doe veel oefeningen om mijn zit te verbeteren!
Zitlessen zijn echt t allerbeste wat ik ooit gedaan heb!

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 12:25

Ik heb afgelopen vrijdag zitles genomen op Ofir, het paard van Weny (wkoekoek). Of laat ik liever zeggen "ik heb poging gedaan tot zitles nemen" Haha! Hij gooit heeeel hoog op en dat zit NIET lekker zonder beugels Haha! Binnenkort weer een poging wagen, maar dan op het paard van Deydey Lachen Bedankt voor de tips!

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:52

hoop dat het werkt..........maar ik ken je natuurlijk beter dan sommigen hier en ik denk echt dat het niet alleen aan je zit ligt . Die is namelijk helemaal niet zo slecht of onstevig.

Kimpjeuh
Berichten: 383
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Holsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:56

voltige

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 23:13

manzano schreef:
hoop dat het werkt..........maar ik ken je natuurlijk beter dan sommigen hier en ik denk echt dat het niet alleen aan je zit ligt . Die is namelijk helemaal niet zo slecht of onstevig.

Ik weet wat je bedoelt Knipoog Maar ik denk dat ik ook meer zelfvertrouwen krijg als ik het gevoel heb dat ik steviger zit. Juist door oefeningen als zonder beugels en teugels rijden krijg ik meer vertrouwen en leer ik los te laten I'm working on it dus Haha!