Aan de teugel achterhand eronder uit :?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Aan de teugel achterhand eronder uit :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 18:54

Jaja ik zit met een probleem.
Als ik Eef niet aan de teugel rij, heft ze de achterhand er netjes onder.
Maar zodra ze aan de teugel moet, gaat ze van vorgen netjes maar de achterhand gaat er onderuit. Hoe kan dit en hoe kan ik zorgen dat die achterhand er weer onder gaat?
Zo rij ik eef aan de teugel: druk op dr mond zetten(niet trekken!) en mijn benen aan drukken.
Wat gaat er mis?

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!


Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:37

Verplaatst naar RT.

In 1912: Dingen werden gebruikt. Mensen waren geliefd.
In 2012: Mensen worden gebruikt. Dingen zijn geliefd.
Some days you're the dog Some most days you're the hydrant


Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit
Dag lieve Niamh..HVJ

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:08

knap paard heb jij. zijn achterhand lekker laten slepen en van voren met zijn kop in de krul. Wees verstandig, neem les.

loutje
Berichten: 200
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:16

hmzz beejte banketstaaf gereageerd patsur?
Probeer eerst je paard lekker aan het lopen te houden, het eerste half uurtje mag hij best als een giraf lopen :p
Daarna ga je wat oefeningetjes met hem rijden, probeer zo min mogelijk aan je teugels te zitten!
Na een tijdje neem je hem ietsjes korten, maar zorg ervoor dat hij/zij aan het lopen blijft.
Zakt hij terug in tempo? Klats doe je dan met je been, reageert hij niet? dan met de zweep!
Zorg ervoor dat hij/zij eerst goed aan je been staat......pas dan komt de achterhand eronder...
Patsur heeft min of meer gelijk, eerst van achteren aan het werk, dan wordt hij van voren ook losser!
Probeer veel overgangen te rijden, en zorg ervoor dat je pony blijft lopen! Het liefst hetzelfde tempo, ook als je oefeningen gaat rijden!

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:10

patsur schreef:
knap paard heb jij. zijn achterhand lekker laten slepen en van voren met zijn kop in de krul. Wees verstandig, neem les.

Verward Zoek je aandacht of ben je altijd zo bot? Dit meisje heeft een probleem vandaar dat ze op dit forum zit Rolleyes dus het helpt niet echt als je zo gaat reageren...

Ik ga mee met de vorige reactie Knipoog

Wie helpt mij aan een verzorgpaard? Haha! Graag 1tje in de buurt van Groningen Lachen
(Profiel bijgewerkt!)

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:51

Als haar achterhand er niet onder is dan is ze ook niet aan de teugel maar in de krul.
Die achterhand er onder is vele malen belangrijker dan die krul dus leg je prioriteit bij het eronder rijden van de achterhand en laat haar hoofdhouding maar even voor wat het is.
Als het goed is komt de nageeflijkheid uiteindelijk vanzelf als ze haar rug gaat loslaten.
Les is misschien geen overbodige luxe, met goede begeleiding maak je de lange weg een stuk korter Knipoog

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:40

Weet je zeker dat ze aan de teugel loopt en er niet achter?
Ik zou inderdaad les nemen, ze heeft er moeite mee of ze loopt je te dollen. En ook jijzelf hebt er moeite mee zo te lezen.
Succes iniedergeval...

En nee, mijn reactie is niet banketstaaf bedoeld.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 16:06

Je paard loopt niet aan de teugel. Nagefelijkheid komt juist uit de achterhand. Een gebogen nek is niet aan de teugel lopen. Activeer hem van achter en dan komt de nagefelijkheid 'vanzelf'. Gebruik de zoekfunctie en vraag een goede instructeur/instructrice les.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 16:07

maykie schreef:
Weet je zeker dat ze aan de teugel loopt en er niet achter?
Ik zou inderdaad les nemen, ze heeft er moeite mee of ze loopt je te dollen. En ook jijzelf hebt er moeite mee zo te lezen.
Succes iniedergeval...

En nee, mijn reactie is niet banketstaaflig bedoeld.


Achter de teugel lopen is wéér wat anders. Dan ontlast het paard de druk in de mond door achter de loodlijn te lopen, het hoofd en de halshouding op te kroppen om onder de aanleuning uit te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:16

Je paard loopt idd niet aan de teugel
Dat zijn hoofd toevallig op die plek zit betekend niet dat hij aan de teugel loopt.
Een paard aan de teugel laten lopen, begint namelijk van achter.
En je paard zal goed van achter blijven gaan als hij op een correcte manier aan de teugel gereden word.
Bij jou heet het in de krul.
Plaatje lijkt er een klein beetje op, het gevoel en de werking is enorm anders.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 23:09

Wat wel kan zijn, is dat je paard nog erg stijf of gespannen is in de bovenlijn. Van voren laag en rond lopen en van achter goed ondertreden is dan misschien nog wat teveel gevraagd.
Iedereen weet uit het boekje dat je van achter naar voren moet rijden, en dat is natuurlijk ook correct, maar in de praktijk merk ik dat je een paard van achter makkelijker kan activeren als hij van voor ontspannen is en loslaat. En met de neus richting sterren is meestal niet zo bevorderlijk voor de ontspanning van de bovenlijn Schijnheilig Een paard in een houding dwingen en vastzetten/houden is dat net zo goed niet...

Misschien heel fout wat ik zeg, maar ik kies er dan voor om eerst die hals laag en ontspannen te krijgen. Richting halsstrekken. Dan probeer ik vanuit dat halsstrekken aanleuning en impuls te krijgen (is niet "aan de teugel" zoals in opgericht en op de loodlijn) maar een paard dat met ontspannen hals en rug meer door het lijf gaat lopen en zich vooruit en terug laat rijden zonder te blokkeren. Om dat te bereiken moet je steeds mee zijn in je hand, zodat je paard zich op kan rekken naar je hand toe. Als dat met lage hals soepel gaat, dan pas probeer ik het paard meer naar boven en bij elkaar te rijden.

Met mijn eigen pony ben ik voorlopig dus alleen nog in heel laag tempo bezig en nog lang niet actief genoeg omdat hij op dit moment nog te stijf is. Als ik hem zou dwingen meer door te lopen in hoger tempo, dan gaat hij zich spannen, zijn rug wegdrukken en zijn onderhals gebruiken.

Ik rijd hem echter niet in de krul... Houd van voor contact, probeer een fijne aanleuning te krijgen, maar zorg er alleen voor (met been en enkele ophouding op het moment dat het nodig is) dat hij die hals zo laag houdt dat hij die onderhals los laat.
Misschien wel goed te melden dat mijn pony spat heeft en in het begin vaak erg stijf is, dat hij later als hij warmer en losser wordt vanzelf meer (actiever en voorwaarts) gaat lopen

Als ik jou was zou ik proberen die ontspanning te zoeken en vanuit die ontspanning van de spieren de grenzen op te zoeken en op te rekken. Als je dit doet in volte en achtjes werk, dan kun je hem makkelijker ontspannen houden door de stelling en buiging. Alleen maar druk houden van voor en een paard erdoorheen drijven met je been, maakt dat een paard buigt voor druk, maar echte aanleuning is meestal niet statisch, maar juist heel bewegelijk. Je paard moet als het waren soepel door je hand heen kunnen bewegen/lopen met het lijf. Weet niet zo goed hoe ik het gevoel anders uit kan leggen...

Maar vooral niet stijf vasthouden, dan houd je het paard op de handrem en wil hij inderdaad niet goed en actief doorlopen!

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 22:46

loutje schreef:
hmzz beejte banketstaaflig gereageerd patsur?
Probeer eerst je paard lekker aan het lopen te houden, het eerste half uurtje mag hij best als een giraf lopen :p


wat heeft het nou weer voor zin om het paard als een giraf te laten lopen? De bedoeling van losrijden is toch de spieren opwarmen en rekken en strekken?

Ik zou beginnen met lekker losrijden met zijn neus over de grond. Rijd lekker voorwaarts, laat het paard je hand volgen. Schakel wat en rijd overgangen. Rijd figuren, zoals voltes en slangenvoltes. Later pak je hem wat meer op. Rijd dan wat grote voltes, dan weer een kleine volte, een pasje wijken. Halthouden, overgang naar draf / evt. galop is ook een goede oefening. Je kunt het beste gewoon advies vragen aan je instructeur, die kan je helpen met dit soort problemen.

*hoop dat het nu wat duidelijker uitgelegd is m.b.t. mijn vorige reactie*

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 22:47

ik zie net de reactie van joyce B, een hele goede uitleg!

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 10:20

ja, maar ze is ontspannen enz... het is heel moeilijk... ik heb les. ze is ontspannen en met de achterhand eronder, maar als ik haar naar beneden rij en ze laat los en is de achterhand eronder uit... loopt ze dan toch in de krul? Ookal laat ze los en trekt ze niet enz?

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 11:03

EEn paard wat echt ontspannen is, rij je niet naar beneden, maar die komt vanzelf naar beneden Lachen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 12:46

Als jouw paard goed over de achterhand loopt, komt hij vanzelf naar beneden.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 14:21

LauEef schreef:
ja, maar ze is ontspannen enz... het is heel moeilijk... ik heb les. ze is ontspannen en met de achterhand eronder, maar als ik haar naar beneden rij en ze laat los en is de achterhand eronder uit... loopt ze dan toch in de krul? Ookal laat ze los en trekt ze niet enz?


Dan loopt ze waarschijnlijk op de voorhand en gebruikt ze jouw hand om lekker op te hangen.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

loutje
Berichten: 200
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 20:26

Ik denk dat iedereen zijn eigen manier van losrijden heeft en die van mij is gewoon het eerste kwartier/half uur lekker rond lopen en ondertussen oefeningen doen.
Maar ik probeer hem echt niet aan de teugel te trekken of wat dan ook!

Dusse patser, ik mag denk ik zelf wel mijn strategie bepalen wat losrijden betreft.
Ik vind dat je een beetje raar reageerd. En dit meisje/vrouw Tong uitsteken vroeg gewoon om advies, en dat probeer ik haar te geven zoals ik normaal rijdt. Misschien dat ze er wat aan heeft of misschien niet toch?


QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:01

LauEef schreef:
Zo rij ik eef aan de teugel: druk op dr mond zetten(niet trekken!) en mijn benen aan drukken.
Wat gaat er mis?

Je moet eerst drijven, dan pas contact met de mond zoeken.
JoyceB heeft een goed verhaal neergezet.
Begin bijv in draf met een geheel losse teugel en rij zo ook wat bochten en verander eens van hand, rij eens een pasje voorwaarts en weer iets terug, allemaal zonder je teugels aan te nemen. Vroeger of later zal ze dan d'r hals laten zakken. Van hieruit kan je dan, terwijl je been blijft zorgen dat ze op hetzelfde tempo blijft lopen, contact met de mond zoeken. Gaat ze hierop omhoog? Laat je weer los. Net zolang tot je dit contact kan volhouden, in de lange, lage lijn. Hierna kan je proberen heeel langzaam de teugels (buitenteugel eerst) iets korter te maken. Komt ze omhoog? Dan weer verlengen en iets bijdrijven tot ze weer omlaag komt. etc.
Goeie instructie is natuurlijk wel erg nuttig hierbij.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 bezoekers