slobber ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
coconut_oud
Berichten: 17
Geregistreerd: 29-09-04

slobber ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 11:46

Hallo ,

Ik heb in een boekje gelezen dat je hoogdrachtige merries het beste een paar dagen voor het veulenen licht laxerend voer zoals slobber kan geven.
Maar wat denken jullie . En zou ze dan ook nog merriebrok moeten krijgen?
Ze krijgt nu 1kg merriebrok per dag ( sávonds) , s'nachts hooi en overdag gras.
Ze is een welsh van ong 1.40.
Ik hoop dat iemand mij voer advies kan geven .

groetjes vanessa



Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:04

Jij hebt waarschijnlijk het boekje "Veulens krijgen" gelezen, heb ik ook. Haha!

Ik heb enkele dagen voor de bevalling en ook erna mijn merrie slobber gegeven. Het klinkt niet geheel onlogisch om dat te doen maar het is ook niet per se nodig volgens mij. Het is een lekker extraatje die naar het schijnt de kans op koliek vermindert, mijn merrie vond het ook lekker. Baat het niet dan schaadt het niet, het is zeker niet slecht.

Ik weet niet hoe lang je merrie al drachtig is, maar als ze pakweg volgend jaar rond april ergens moet bevallen is het een beetje zonde voor je portomonee om ze nu al merriebrok te voeren.

coconut_oud
Berichten: 17
Geregistreerd: 29-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 16:15

hallo ,

ze zal ong binnen nu en een week gaan bevallen Lachen
slobber is dus een extraatje naast wat ze al krijgt ?
en hoeveel slobber kan ik haar dan het beste geven ?

Groetjes vanessa

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:09

Zo dat is best laat, maar het kan prima hoor. Voeren doe je altijd naar het oog van de meester. Oftewel het is moeilijk om zo tegen je te zeggen: voer 3 kilo brok bv. Ik zou gewoon 1 kilo slobber op een dag doen, en natuurlijk ook je vaste merriebrokschema aanhouden. Niet al te gek veel ruwvoer of granen bijvoorbeeld (de darmen krijgen hebben niet zo veel ruimte meer..).Dat is wat ik denk, maar je zal toch echt gewoon goed naar je paard moeten kijken. Spannend! Heel veel succes en dat het allemaal goed mag komen.

Zin in een fotoshoot? --> http://www.opticimage.nl Of check mijn profiel voor voorbeelden!

[WD-K] Derby Kloosterburen 24+25 mei 2014 (B t/m ZZL)

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:17

Het is al enkele jaren geleden dat mijn merrie drachtig was, ik weet dus niet precies meer hoeveel ik ze gaf maar ik zal zo is op de maatbeker gaan kijken dan kan ik het ongeveer wel weer reconstrueren. (ik gaf ze wel veel, mss téveel en dat is ook niet goed)
Zorg ervoor dat je je merrie genoeg merriebrok blijft voeren, die kun je bijvoorbeeld ook door de slobber mengen zodat de brokken ook zacht en goed verteerbaar worden.
Ik zou beginnen met een beetje en het zo stilletjes aan opvoeren, meeste mensen geven iets van een liter denk ik. (ik geef mijn oude Welsh veel meer omdat hij net geopereerd is aan zijn mond en in korte tijd heel veel is afgevallen)

Je zou de zoekfunctie ook eens kunnen proberen, http://www.bokt.nl/forums/search.php?mode=results daar vind je wel wat tussen over het voeren van slobber.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:48

Ik geef de merries altijd ná het veulenen de eerste 2 dagen slobber bij.
Lichtverteerbaar en ze kunnen wel wat extra's gebruiken dan.
Sommige merries kunnen ook nog wat kramperig zijn en dan willen ze de slobber toch wel goed eten (al eten mijn merries gewoon alles Clown ).

Vlak voor het veulenen krijgen ze hier merriebrok (hoeveelheid per merrie verschillend) en onbeperkt voordroogkuil of hooi.
En zoveel mogelijk weidegang/gras.
Ik heb dan ook in het voorjaar een weide waar vanaf augustus geen paard meer op heeft gestaan en waar dus heel mooi gras op staat.

Overigens kan ik heel moeilijk 'enkele dagen voor het veulenen' beginnen met iets anders te voeren omdat de merries dat toch in de war gooien.
Spontaan 2 weken te vroeg of 2 weken te laat veulenen enzo Rolleyes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jane808, MDWStables, YvonneV en 53 bezoekers