paardenpaspoort,slaat weer nergens op dit...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

paardenpaspoort,slaat weer nergens op dit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 10:44

krijg net de paspoorten binnen van mijn 3 pony's.
bij 2 kloppen de namen niet, zijn alleen onder hun roepnaam vermeld.
en bij geen van allen staan de ouders,
toch weet ik van 2 de precieze ouders (vader heeft zelfs stamboom).
Waarom is zo'n paspoort zo uitgebreid als er zo achterlijk mee om word gesprongen...
als dierenarts moet je een complete cursus volgen om bevoegd te zijn om zulke gegevens op te nemen,
en toch word er vanalles vergeten
zijn die ouders dan zo onbelangrijk? waarom zetten ze het er dan in?
en nu heb ik de paspoorten, ben ik dan klaar, hoef ik niets meer te regelen?
lekker als je er ook een brief bij krijgt met toelichtingen, maar nee hoor...
moet je zelf maar weet zien te achterhalen.
Ik vind het belangrijk dat de ouders erin komen te staan, ook voor de nieuwe eigenaren van mijn veulen, hij heeft immers ouders, die ook nog beide bekend zijn, uit zijn paspoort kun je dat niet halen.
Hoe krijg ik dat er nu in? moet ik dan weer het spul opnieuw aanvragen?
kost mij dat dan weer geld omdat de dierenarts mij geen duidelijke dingen heeft gevraagt?
Ik hoop dat iemand antwoorden op mijn vragen heeft want ik baal er best van, denk je het allemaal voor elkaar te hebben, 2 zelf gefokte veulens met onbekende ouders, da's niet leuk


VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:07

Als je paardje geen papieren heeft, staan de ouders van je paard er ook niet in. Die worden dan vermeld als 'onbekend'. Als je paard wel papieren heeft, zou ik er mee terug gaan.

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 11:10

ze hebben geen van allen papieren, maar alle paarden moeten een paspoort, wel of niet met papier,
dan snap ik niet wat het met elkaar te maken heeft,
de vader van mijn veulen heeft wel papier, deze vader is dus bekend, ook de moeder is bekend, die heb ik zelf ook... de chipnummers zijn ook bekend.. dan vind ik dat het erin hoort te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:15

Het is vrij logisch dat als je paard geen papieren heeft dat zijn ouders niet vermeld staan.

Dan kan iedere gek straks gaan verkondigen dat zijn (papierloze knol) een top-afstamming heeft.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:23

Als de ouders van je paard niet erkend zijn bij het stamboek en de vader van je paard geen goedgekeurde hengst is bij het stamboek, staan ze er gewoon niet in. Jammer, maar waar (als ik het niet correct heb, dan graag aanvulling Lachen ). Sorane heeft gelijk, ik zou ook wel kunnen zeggen dat mijn paard van de duurste dekhengst afstamt. Je moet bewijzen hebben.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:25

Juist dat is de kloe. Aan de hand van DNA kan je iets aan tonen. maar zo lang je geen papieren heb bij je pard wordt er niks vermeld. Ik heb met mijn papier loze shet een veulen gefokt met een welsh dekhengst maar geen dekcoupon gehad en op het paspoort staat vader en moeder onbekend omdat ze geen papieren hebben.
Dit is normaal en niet iets waarom je druk hoeft te maken

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:18

Als je de ouders erin wilt hebben, moet je een DNA tests doen, er worden haren afgenomen van de ouders en alles bijelkaar kost honderden euro's zei mijn DA vandaag nog.

Terug van weggeweest

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 15:18

ik vind het nog steeds raar... dan maar geen vader bekend, maar het veulen stond nog bij zijn moeder toen het papier ingevuld werd, de dierenarts kent de paarden...
en moeder is onbekend...
er moet toch ergens een lijn beginnen?

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:23

LadyVal schreef:
ik vind het nog steeds raar... dan maar geen vader bekend, maar het veulen stond nog bij zijn moeder toen het papier ingevuld werd, de dierenarts kent de paarden...
en moeder is onbekend...
er moet toch ergens een lijn beginnen?

hmmz daar weet ik geen antwoord op tegeven,. Mijn veulen is al afgespeend en die moet nog gechipt worden. ik ga het eens vragen!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:30

als een paard niet geregistreerd staat bij een stamboek worden er geen ouders in het paspoort gezet

voor vermelding van voorouders in het paspoort moet er bewijs zijn van die afstamming door middel van stamboekpapieren
of DNA testen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 15:52

maar wanneer je papieren wilt aanvragen bij een veulen (met ouders met papieren) heb je een dekcoupon nodig als bewijs dat dat de vader is, maar heb je toch ook geen dna test nodig als bewijs dat de moeder echt de moeder is?

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:57

LadyVal schreef:
maar wanneer je papieren wilt aanvragen bij een veulen (met ouders met papieren) heb je een dekcoupon nodig als bewijs dat dat de vader is, maar heb je toch ook geen dna test nodig als bewijs dat de moeder echt de moeder is?

Mits het veulen nog aan de voet van de moeder staat hoef je dat niet te bewijzen. als hij is afspeend wel

Als jij een echte dekhengst heb krijg je bij de dekking een dekcoupon. als het veulen geboren is moet je die opsturen naar het stamboek waar later een keuring aan vast zit.

De merrie moet OOK op genomen kunnen worden in het ras van de hengst. ( shet X welsh heb ik maar dan kan het niet)
Na die keuring krijg je papieren.

Je kan best een dek coupon hebben gekregen bij de dekking ook al is het een ander ras. maar na de geboorte moet je die in vullen en naar het stamvoek van de hengst sturen. Maar ze hebben er nik saan want het veulen is geen erkent ras.

Dan heb je geen dna nodig. Maar anders wel.

prompter

Berichten: 10919
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 19:19

LadyVal schreef:
maar wanneer je papieren wilt aanvragen bij een veulen (met ouders met papieren) heb je een dekcoupon nodig als bewijs dat dat de vader is, maar heb je toch ook geen dna test nodig als bewijs dat de moeder echt de moeder is?


Dat had ik dus wel nodig om mijn draverveulen in het draverstamboek op te kunnen laten nemen. Er werd van veulen en moeder haarmonsters genomen om het DNA te laten bepalen, zonder kwam hij niet in het stamboek - en kwam er geen paspoort vanuit het stamboek bij!

Van de vader was het DNA-profiel uiteraard ook bekend, dekbon alleen volstond absoluut niet (terwijl het stamboek daar via de hengstenhouder al een kopie van had gekregen).

Extremely rare and Beyond Compare

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 09:30

Cayusejuhh schreef:
Mits het veulen nog aan de voet van de moeder staat hoef je dat niet te bewijzen. als hij is afspeend wel

Als jij een echte dekhengst heb krijg je bij de dekking een dekcoupon. als het veulen geboren is moet je die opsturen naar het stamboek waar later een keuring aan vast zit.

De merrie moet OOK op genomen kunnen worden in het ras van de hengst. ( shet X welsh heb ik maar dan kan het niet)
Na die keuring krijg je papieren.

Je kan best een dek coupon hebben gekregen bij de dekking ook al is het een ander ras. maar na de geboorte moet je die in vullen en naar het stamvoek van de hengst sturen. Maar ze hebben er nik saan want het veulen is geen erkent ras.

Dan heb je geen dna nodig. Maar anders wel.



het veulen liep nog aan de voet dus ik vind het allemaal erg raar.
ik heb nu al een leuke rekening van het knhs binnen gekregen (126euro)
vind ik voorlopig wel genoeg, maar mijn mening over het paspoort is in 1 slag omgedraaid...
uit het paspoort van een pony zonder papieren zul je dus nooit de afkomst kunnen lezen...

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:45

Citaat:
als een paard niet geregistreerd staat bij een stamboek worden er geen ouders in het paspoort gezet


heb indertijd mijn hele papierwinkel van mn paard moeten inleveren, is een QH en kreeg mn paspoort mooi terug met alleen maar de namen van pa en ma er in.
Dus dat klopt ook niet helemaal, de schets waren ze ook maar even vergeten voor de volledigheid terwijl er een schetser mee was met de paspoortconsulent!
We hebben dat toen collectief bij onze ponyclub laten doen en ik moest me nog apart bij de knhs registreren omdat een QH geen raspaard is ??! (Ze wisten blijkbaar niet dat de AQHA het grootste stamboek ter wereld is....)

Heeft iemand ervaring met terugsturen paspoort om aanvullingen te doen? Ik wil die schets en de afstamming er eigenlijk wel alsnog in hebben.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl


LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 14:03

bij mij staan de aftekeningen ook niet in de tekening in het paspoort, alleen als tekst.
hoort dit zo en staan die tekeningen er dan voor de lol in,
of zijn ze dit bij mij ook vergeten?

prompter

Berichten: 10919
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:04

Bij mij staan de tekeningen er keurig in, zeker voor mijn hengst nodig want hij heeft een hele aparte bles Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:04

Als mick wordt gechipt, wil ik ook het paspoort formulier even nachekken Knipoog

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:55

Bij mijn eerste pony staat er ook niks over de aftekeningen in. En ook zijn schofthoogte kan ik nergens vinden terwijl mijn DA hem toch echt gemeten heeft want dat moest voor het paspoort zei hij.
Bij Roger had ik een andere DA en die heeft wel zijn sigmalement opgenomen en dat staat er nu wel in (in woorden), maar niet in de tekening.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 12 bezoekers