verslag van de demo van Aqua8horse in Arnhem

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

verslag van de demo van Aqua8horse in Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:38

Zondagmorgen om 9.00 uur ben ik samen met mijn hubbie naar de demo van Carole [aka Aqua8horse] geweest op de NH-dag bij stal Mansour in Arnhem. Lielle was zo dapper om vanuit Eindhoven naar Arnhem te komen dus die ontmoette we al snel.

Carole had geen eigen paard meegenomen. De manege had haar een paard ter beschikking gesteld. Een grote vos, Gelders type, lief dier en volgens de mensen van de manege een gemiddeld manege paard zonder problemen, hooguit wat lastig in galop te krijgen.

Voordat Carole met het paard aan de slag ging was het paard eventjes bereden zodat de ergste 'brand' er al uit was. Carole begon te vertellen dat ze het paard dus niet kende maar dat dat in principe niets uitmaakte voor de A8 methode. Vervolgens begon ze met longeren, uiteraard zonder touwtjes etc., maar wel met een hoofdstel en een longeerlijn en een kort rijzweepje.

Dat longeren ging niet zo lekker. Het paard kwam naar binnen, dreigde om te draaien en stopte regelmatig. Dat was ook niet zo vreemd want Carole blokkeerde het paard door constant voor het paard uit te gaan lopen ipv hem van achter op de drijven. Carole kreeg het paard geen enkel rondje netjes aan het lopen en na 20 minuutjes knutselen in stap en een beetje draf wat meestal niet langer duurde dan 5 passen, kwam het rijgedeelte.

Eerst kregen we een heel verhaal te horen hoe slecht is het om je paard naar beneden te trekken en dat je in de A8 methode je paard door natuurkundige wetten stimuleert met je zit en je benen het paard jouw als ruiter te dragen. Volgens Carole is het dus zo dat hoe langzamer een paard loopt, hoe meer hij in balans komt en hoe meer een paard zal gaan verzamelen. Ook stelt ze dat haar methode net zo werkt als een wiskundige formule; je hebt een probleem, daar laat je de formule op los en het antwoord rolt er uit.

Toen nam Carole plaats in het zadel. Ze begon direct heel veel druk op het bit te zetten waarop het paard achterwaarts ging. Volgens haar is dat een goed teken; het paard liep achteruit om de achterhand maar het hoogste punt te laten zijn. Dit betekent dat de dit paard dus duidelijk op de voorhand loopt.

Carole heeft veel gestapt en wat me opviel is dat ze vreselijk aan de voorkant zit te plukken en trekken met onrustige en ongecontroleerde bewegingen. Iedere 5 tellen laat ze de teugels dan even los waarop het paard het hoofd moet laten zakken, wat dus niet lukte. Wat alles nog eens een stuk problematischer maakt is dat de houding van Carole alles behalve mooi en functioneel is. Door haar slechte houding en gebrek aan balans hinderde ze het paard duidelijk in zijn bewegingen. Aan het einde van de demonstratie stapte het paard met het binnenachterbeen aanzienlijk korter dan met het buiten achterbeen en liep duidelijk een aantal passen kreupel. De drafjes die we gezien hebben waren niet meer dan 5 pasjes met een pas stap. En tot 2 keer toe vloog Carole er bijna voorover vanaf omdat het paard zelf van draf in stap viel.

Galop hebben we niet gezien. Wel werd het publiek opgeroepen om eens te proberen te rijden maar daar kwam geen reactie.

Ik heb nog wel een paar vragen gesteld. Ik heb gevraagd of het paard volgens haar nu verzameld was maar dat was niet zo, het paard was te gespannen. Wel had hij, volgens haar, stukjes 'swingen' laten zien maar sorry, dat is mij ontgaan. Volgens eigen zeggen had ze dit paard verbeterd omdat het paard nu rechter was en hij plaatste zijn LA been beter onder de massa, Carole zegt dan dat ze het paard gerevalideerd heeft. Toen ik vertelde dat de verbeteringen ons waren ontgaan kregen we als antwoord dat zij het niet kon helpen dat wij niet in staat waren zulke dingen op te merken.

Carole zelf was erg tevreden en volgens haar pakte het paard alles goed op. Zij was van mening dat je bij het wegdraven zag je dat het paard daar bleef zonder teugeldruk. Het paard zou daar vrijwel uit zichzelf nageeflijk zijn en dus is het paard in balans. [Allemaal dingen die ik niet heb waargenomen] Weer vertelde ze dat ze niet aan de voorkant zat en slechts 200 gram in haar handen had. Dat is toch iets wat ik moeilijk kan geloven als ik naar haar witte knokkels keek, de spanning op de teugels en het bit dat geregeld 5 cm door de mond werd getrokken. Daar heb ik haar ook op aangesproken maar Carole verzekerde me dat ze slechts 200 gram in haar handen heeft.

Ik was natuurlijk best bevooroordeeld, ik was er al vanuit gegaan dat het niet zo goed zou zijn als dat ze hier zelf altijd beweerd. Maar ik was er ook vanuit gegaan dat ze best wel goede elementen in haar systeem zou kunnen hebben bijv. het overbrengen van een stukje rust en het benadrukken van het belang van het van achter naar voren rijden. Dat ben ik niet tegengekomen. Wat ze verteld en wat ze doet druisen loodrecht tegen elkaar in. Als je daar kritische opmerkingen over maakt dan is het niet mogelijk daarover kritisch van gedachten te wisselen.

Carole heeft duidelijk haar eigen belevingswereld als het op paardrijden aankomt. En ik ben in dit verhaal nog bijzonder mild geweest in mijn oordeel.


Reden dat ik dit toch plaats [ik had me voorgenomen het niet te doen] is de PB die ik vandaag van A8 ontving. Ik wens met haar niet meer via PB te communiceren en op deze manier stel ik haar in de gelegeheid een reactie te geven, als ze daar behoefte aan heeft.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-09-04 15:23, in het totaal 2 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:40

Gelukkig waren de verwachtingen inmiddels al niet meer zo hooggespannen.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:45

Ik word nu wel nieuwsgierig naar wat er in de pb stond. Dat kan niet aardig zijn geweest wil Jippie haar principes opzij hebben gezet.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:46

Ehm... oeps Haha! Haha! Haha!

Ik zie Lielle zondag wel, eens vragen wat zij ervan vond Schijnheilig Knipoog

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:46

Ik vind het knap van je dat je dit stuk zo plaatst. Ik vind het zoiezo netjes van je dat je bent wezen kijken en dat je haar manier een kans hebt willen geven. Het is erg jammer dat het niet mogelijk was om kritisch van gedachten te wisselen. Als dat niet mogelijk is houd alles op. Ik vind je verhaal erg netjes en duidelijk.

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:50

Eigenlijk ben ik het wel met je eens, aan de kant hebben we het geheel proberen te begrijpen. Maar ik snapte echt niet wat ze aan het doen was!

Misschien heb ik het idd wel gemist, maar dan zou ik toch graag van anderen positieve reacties willen horen.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:51

Zo zie je maar dat dingen in theorie veel makkelijker zijn dan in de praktijk. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de reactie van a8h en dan niet op een l*llige manier bedoeld, maar wil graag weten hoe zij dan de dingen ziet.
Waarom wou er niemand uit het publiek rijden?

Blijkt toch dat paardrijden niet met wiskunde te vergelijken is...
Laatst bijgewerkt door Exit13 op 29-09-04 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:52

jippie, ik zou niet weten waarom je dit niet zou moeten/mogen plaatsen. ik vind het goed om ook deze kant van het verhaal te horen. extraordinary claims require extraordinary evidence. en dat kon ze al niet leveren dus waren de verwachtingen al niet te hoog, zoals sjuimpje al aanhaalt.

ik ben blij dat ik altijd vertrouwen gehad hebt in mijn eigen instructie en niet zomaar lukraak iets aanneem van wat men op internet beweert.

goed, nuchter verslag zonder poespas. ik durf het bijna niet te vragen, maar zijn er ook foto's ?
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 29-09-04 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:52

Bedankt voor je bericht.
Wat ik via de berichten op i-net voor ogen had nu ook bevestigd is, vind ik wel fijn.
sorry

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:54

Duidelijk verhaal....

Ik ben erg benieuwd naar de reactie van Carole hierop.... Ik hoor het verhaal graag van twee kanten namelijk Lachen

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:55

Fijn om ook zo'n bericht te lezen, dat je het toch hebt geplaatst.

Ps. Was er in je titel geen plekje meer voor de R van ARnhem Knipoog

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:55

Er zijn zeker foto's, zowiezo komen ze na vrijdag op www.mansour.nl te staan.
Ik heb nog wel wat meer te vertellen..
het paard waar ze op reed had (, zo zag het eruit, ) last van zijn bekken.
Zijn linker heupkop stond ong. 15 cm lager dan de rechterkop.
Ook draaide het paard met zijn linker heup naar buiten en knakte de linkerknie...
Paard liep onwijs op de voorhand en kreeg de achterhand er amper bij.
Laatst bijgewerkt door navaja op 29-09-04 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:57

thanks blossom, ik ben benieuwd! Lachen

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:58

Jammer dat ik niet wist dat Carole een demonstratie gaf, ik had graag komen kijken.

Bedankt voor je verslag, Jippie. Ik denk dat hoewel je misschien niet objectief tegen de methode aankeek, je je zeker opengesteld hebt.
Ik ben blij dat iemand die weet waarover zij spreekt een duidelijk verslag heeft uitgebracht van de A8-methode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:59

helaas heb ik ook gemist dat Carole een demonstratie gaf
Maar misschien nog eens dichter bij huis Knipoog

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:02

ik wist ook niet dat er een demonstratie was en had ook wel willen kijken.... Misschien een volgende keer Knipoog

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:03

ik heb aqua8horse al eventjes niet meer gesproken of gezien hier op bokt, maar ik vind dit verslag nogal tegenstrijdig met de reacties die ze alijd plaatste, vooral wat je dus vertelde over de druk op het bit verbaasd me nogal, omdat ze daar dus juist altijd op tegen was...

wel jammer dat ze geen eigen paard bij had, een manegepaard vertekend het beeld misschien ook wel.

ben wel benieuwd naar de foto's

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:03

erg jammer dat ik het niet wist want ook ik was graag komen kijken. Ik ben erg benieuwd naar de reactie van Carole op dit verslag Lachen
Zijn er meer mensen die zijn wezen kijken en een verslag gaan tikken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:10

Dan was het juist een erg geschikt paard
want ze krijgt verreden paarden snel oke Lachen

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:11

Hé hier stond net een interessant berichtje van Blossomm, nu is het weer weg Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:13

daar reageerde ik dus ook op,sjimmy
komt nu ook weer snugger over Haha!

En er hebben eerder foto's gestaan waarop ik bemerkte veel druk op armen en handen te staan.
Nu komt dat weer naar voren.
Graag zou ik daar idd uitleg over willen horen.

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:14

Ja, ik heb hem verwijderd. Is misschien toch niet zo verstandig om het neer te zetten, ik kan het namelijk niet beter denk ik! Bloos
Dus ik laat het commentaar over het rijden wel aan de pro's over Lachen

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:15

Ik vond je berichtje niet raar of storend ofzo hoor. Je kwam niet echt betweterig over. Maar het blijft je eigen keuze natuurlijk Lachen

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:16

Wat stond er dan?

Ik ben ook erg benieuwd naar de foto's, en ik hoop ook nog een reactie van Carole te kunnen lezen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:16

Ben ook benieuwd naar jou mening Blossom Lachen Zo'n demo is natuurlijk niet alleen bedoeld voor profs, dus het is ook interessant hoe jij erover denkt