maand stalrust, hoe te voeren??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

maand stalrust, hoe te voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 10:16

Ok, Carina moet een maand op stalrust... Scheve mond 2x daags 15 minuten eruit om te stappen, meer niet.
Hoe en wat kan ik haar nu het beste voeren? Ze krijgt nu onbeperkt hooi, krachtvoer vind ik zelf niet nodig. Hoe denken jullie daarover?

En hoe kan ik die maand een beetje aangenaam maken voor haar? Dus ideeen van speeltjes ofzo?

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 10:31

waarom moet ze op rust staan?

buddy moest van het voorjaar ook zes weken op rust, ik heb toen slobber van alleen zemelen met stukjes appels e.d bijgevoerd.
gewoon lekker maken, ik gooide er zemelen, appel, peer en een sheutje lijnzaadolie in.
ze krijgen er geen extra energie van.

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 10:34

Waterkippie schreef:
waarom moet ze op rust staan?



Ze heeft waarschijnlijk een blessure in de schouder. Gister bij kliniek geweest, en daar is het hele onderbeen verdoofd, maar dat gaf geen verbetering. Omdat verder onderzoek prijzig zou zijn, adviseerden ze eerst een maand stalrust...

Slobber is idd een goede, bedankt

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:11

Met onbeperkt hooi en geen krachtvoer doe je het hartstikke goed!

Als de paarden bij jullie allemaal tegelijk gevoerd worden en ze voelt zich overgeslagen, dan kan een klein handje krachtvoer ook nog best. Beter dan een boos paard dat z'n stal afbreekt.

Wat je ook goed kunt voeren zijn van die hele grote winterpenen. Daar zit bijna niks in, kun je gerust een paar kilo van voeren, maar ze zijn er wel een flinke poos zoet mee en vinden het hartstikke lekker.

Als ze echt alleen maar hooi krijgt, dan zou ik misschien wel iets van een vitaminesupplement overwegen, maar pas daar wel mee op want ze kunnen er erg Hyper! van worden.

Verder kun je nog iets van een berkenstammetje of wilgentenen geven, om te schillen en op te knagen.

Als je de mogelijkheid hebt om veilig een hooinet op te hangen dan is ze ook weer langer met het hooi bezig.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:11

Mijn paard staat nu al drie maanden op stalrust met een peesblessure en krijgt inderdaad ook geen krachtvoer, veel hooi en dagelijks een flinke portie winterpeen. Staat ze lekker lang op te kauwen, en levert haast geen energie.

Milka

Berichten: 2112
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:57

Ah, dit heb ik ook net meegemaakt...alleen moest Hedio 2 maanden op stalrust.
Hij kreeg daarvoor altijd 's ochtends en 's avonds een plak hooi en bijelkaar 2 kilo aan krachtvoer...dat krachtvoer heb ik teruggebracht(wel langzaam afbouwen) tot een kilo per dag...zelfs toen had ik nog t gevoel dat t te veel was.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:06

Krachtvoer langzaam afbouwen is IMO nergens voor nodig, als je ze voldoende ruwvoer geeft kun je ze gewoon in 1 keer terug zetten. Het werk bouw je in zo'n situatie meestal ook niet rustig af. Opbouwen is een ander verhaal, dat kun je niet zomaar in 1 keer doen.
Een kilo krachtvoer voor een paard dat alleen maar op stal staat vind ik rijkelijk veel, is nergens voor nodig.

Het is gewoon niet realistisch om een paard in zo'n situatie in een sportmodel te willen houden, laat ze maar buikig worden van al het hooi. Als ze weer aan het werk kunnen heb je dat er zo vanaf.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:11

Je kan misschien Pavo koeken gaan voeren. Daar zitten wel de vitamientjes in, maar verder eigenlijk geen energie ofzo. Ik voer dat de pony's die op het land staan en daar eigenlijk al genoeg aan hebben.

Als de hele stal krijgt zou ik haar wel wat geven, anders heb je idd een boos paard. Wat dat is maakt niet uit, al zou het maar een handje biks of een wortel zijn.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:18

Geen krachtvoer is prima. Wel zorgen dat hij inderdaad iets krijgt (bijv. stukjes appel of wortel) als de andere paarden gevoerd worden. Met onbeperkt hooi heeft hij verder de hele dag te eten OK dan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:22

Op alleen hooi doen ze het prima.

Tegen verveling...tja, wat vind je paard leuk? Ik zou veel tijd met hem doorbrengen, wat wilgetakken in zijn stal ophangen waar hij aan kan knagen, jollybal in de box, liksteen...
Hooi gave over meerder porties verdelen...

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:58

Iemand die ik ken heeft zijn paard ook 2 maanden op stalrust staan. Deze stond normaal op 3 kilo krachtvoer en nu op 1 kg. Verder wel hooi en pulp.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:06

gewoon hooi voeren en 2x per dag wat wortels. hebben ze wat te doen en kan geen kwaad.

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 19:53

Margreet schreef:
Krachtvoer langzaam afbouwen is IMO nergens voor nodig, als je ze voldoende ruwvoer geeft kun je ze gewoon in 1 keer terug zetten. Het werk bouw je in zo'n situatie meestal ook niet rustig af. Opbouwen is een ander verhaal, dat kun je niet zomaar in 1 keer doen.
Een kilo krachtvoer voor een paard dat alleen maar op stal staat vind ik rijkelijk veel, is nergens voor nodig.

Het is gewoon niet realistisch om een paard in zo'n situatie in een sportmodel te willen houden, laat ze maar buikig worden van al het hooi. Als ze weer aan het werk kunnen heb je dat er zo vanaf.


Ze heeft al 4 weken rust gehad, op het land, dus krachtvoer kreeg ze al niet meer.

En model... wat is dat? Een haflinger, 4 weken op het land, alleen maar volvreten... dat zit er geen model meer aan Verdrietig

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:12

kronos stond de afgelopen 2 weken ook op boxrust (en dan echt NIET de boox uit) daarvoor paar maanden stappen. Bij boxrust kreeg hij 1/4 krachtvoor, bij stappen een halfje. verder gewoon wat meer kuil.
succes!